le
door leemdijksmilde Nov 22, 2018 om 14:11
Geldzaken & recht

ING zet continue limit om in doorlopend krediet

Hoi

Vandaag kregen we een brief van de ING dat met ingang van januari 2019 het niet meer mogelijk is om 'rood te staan' op de gewone betaalrekening (ze noemen dat 'Continue Limit') en dat in plaats daarvan er automatisch een Doorlopend Krediet komt. En uit de verklaring blijkt dat dit gedaan wordt om te stimuleren dat "de lening (wat rood staan natuurlijk is, je betaald er rente over ) sneller afgelost wordt... "

Wij staan , net als heel veel anderen denk ik , vaak even rood op de betaalrekening . Salaris komt daarna weer binnen waardoor weer in de plus /het zwart komen en dan gedurende de maand loopt het weer terug . De ene keer valt het wat beter uit als de andere , maar dat is het normale patroon. Kijken naar de stand op de betaalrekening is nu een goede thermometer voor het bepalen van 'hoe staan we ervoor ?' 'Kan die uitgave nog..?? '...

Ik lees nu dat er per maand rente en aflossing betaald moet worden op dat Doorlopend Krediet , een vast bedrag en automatisch . En dat als ik gebruik wil maken van het Doorlopend Krediet om ruimte op de betaalrekening te krijgen voor betalingen (omdat je daar naar nul loopt )  ik moet overmaken van het Doorlopend Krediet ..

Dus gedurende de maand heb je een positief saldo op de betaalrekening , maar je verliest daarbij uit het oog dat daar een schuld  , het Doorlopend Krediet,  tegenover zal staan. En dat er maar een klein stukje daarvan elke maand automatisch afgelost wordt vanuit de betaalrekening. Voor dat je het weet zit je aan de limiet van dat Doorlopend Krediet . En die thermometer functie ben je mooi kwijt.

Dit is toch juist vragen om problemen omdat kijkend naar de betaalrekening alleen , je denkt dat er (meer) ruimte is dan feitelijk het geval is ?? En je dus wellicht uitgaven doet die je eigenlijk niet zou moeten doen. ??

Mag dit zomaar eenzijdig ?
Doen andere banken dit ook ?

Een tweede punt : banken zijn niet gek en ze verdienen hun geld met rente op geleend geld . Volgens eigen zeggen in de brief komt het rente % van het nieuwe DK nooit hoger uit dan die van Continue Limiet . Nu is de rente op deze CL variabel en die van de DK is  'afhankelijk van totale kredietbedrag' , dus vaste staffels ..  Zit ik mis of kan het zijn dat hij dan NU dan wellicht lager uitvalt omdat die van de CL nu hoog staat , maar dat dit zeker geen garantie is voor de toekomst ?? En dat het in de toekomst juist ook wel duurder kan uitvallen en beter voor de bank gaat uitpakken.. En dat dat de werkelijke achterliggende reden is ?? .

Ik heb een heel slecht gevoel hierbij !!  Ben ik nou gek of... ??  En als ik gelijk heb ... kan Kassa hier aandacht aan besteden ??

13791 19 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 22, 2018 om 14:16
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Mocht u gelijk hebben dan kunt u Kassa verzoeken hier aandacht aan te besteden:
https://kassa.bnnvara.nl/pagina/contact

edrick3
door edrick3 - Nov 22, 2018 om 14:18
27632 Antwoorden / 85 Vragen

kan Kassa hier aandacht aan besteden ??
Dan moet je niet op dit forum zijn, maar moet je contact opnemen met de redactie van Kassa.
Kijk onderaan deze pagina.

Van de site van ING:

Per 26 maart 2018 is de Continu Limiet niet meer aan te vragen. Wij hebben de Kwartaallimiet om rood te staan op uw Betaalrekening. Wilt u een groter bedrag lenen, kies dan voor een Persoonlijke Lening of Doorlopend Krediet.

edit: (link staat bij marita5)

marita5
door marita5 Nov 22, 2018 om 14:43
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Gezellig , u past uw reactie aan , en staat de link wederom dubbel .

edrick3
door edrick3 Nov 22, 2018 om 15:00
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Zal het even editten.
Zag pas ná plaatsing dat er al een vervolg onder stond. ;-)

marita5
door marita5 Nov 22, 2018 om 15:06
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Thanks .

marita5
door marita5 - Nov 22, 2018 om 14:20
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Leemsdijksmilde ,

Lees hier veelgestelde vragen , klik op de rode regel .

https://www.ing.nl/particulier/lenen/van-cl-naar-dk/index.html

tdmduc
door tdmduc - Nov 22, 2018 om 14:58
703 Antwoorden / 2 Vragen

De ING is tegenwoordig dominee geworden in bankenland en zegt het beste met u voor te hebben terwijl het praten in eigen parochie is.

De arrogantie van deze bank wordt met de dag erger. Niet voor niets is de zgn. manager klantenservice(had eerst een andere naam) vervangen door Annet van der Hoek.

Dingen liepen niet goed zeg maar.(lees maar eens op het INGforum)

Je zou verwachten dat zo door "ons belastinggeld" overeind gehouden gigabank ietsje meer zou gaan bieden dan spaarpunten(belachelijke vervanger voor rente)

Ik word nu ook weer gesommeerd over te stappen naar hun mogelijkheid van een  "mobiele pas".....zucht, whats next, een irisscan van mijn ogen?

Cookies
door Cookies Nov 22, 2018 om 15:22
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Onzin. Je wordt helemaal niet gesommeerd om met je mobiel te bankieren. (Maar je scoort er op dit forum vanzelfsprekend wel mee.) Als je niet tevreden bent over de ING gewoon naar een andere bank vertrekken. Niemand die je tegen zal houden.

tijger1
door tijger1 Nov 22, 2018 om 15:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is juist goed dat al die schulden bij banken aangepakt worden.

Anders zitten ze over een paar jaar weer te jammeren bij Kassa of zo, dat ze al zoveel rente betaald hebben en dat er nog niets van die schuld af is. Huil, huil.

En u hoeft helemaal geen mobiele pas te gebruiken.

aurora1
door aurora1 Nov 23, 2018 om 15:06
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@tduc: wat een kletskoek. U kunt naar een andere bank en hoeft niet bij de Ing te "sparen" en aan die puntenonzin mee te doen, maar u kunt elders een internetspaarrekening openen en niet het geld daarvan verkwisten aan onzinaankopen uit een "rentewinkel".
Van mij mogen die notoire leners, de op de pof levenden aangepakt worden en geleerd worden om de tering naar de nering te zetten. Anders begint het gejammer over "wurgkredieten" weer, of liever: wordt dat weer verongelijkt voortgezet.

me
door mein33 - Nov 22, 2018 om 15:02
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR LEEMDIJKSMILDE 22 NOV. 2018 OM 14:11
Wij staan , net als heel veel anderen denk ik , vaak even rood op de betaalrekening . Salaris komt daarna weer binnen waardoor weer in de plus /het zwart komen en dan gedurende de maand loopt het weer terug .

Hiervoor kunt u het zgn. "kwartaal-krediet" afsluiten, het maximale kredietbedrag afstemmen en daarbij is het voldoende om 1 x per 3 mnd. positief te staan.

tijger1
door tijger1 - Nov 22, 2018 om 15:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Blijkbaar hebt u voorheen afgesproken dat u flink rood mag staan met een continue limiet. En dat wil de bank niet meer.

Maar als u gewoon de mogelijkheid wilt hebben om even rood te staan, kan dat nog steeds.

Lees eens hier en klik ook op de vragen.

Edit

Dus u kunt een kwartaal limiet aangaan.

U had natuurlijk ook gewoon even de site van de ING  kunnen raadplegen, of zelfs even kunnen bellen met de ING, dan was het u in één keer duidelijk geweest en had u zich hier niet hoeven registreren en een verontwaardigd stukje hoeven tikken.

Link stond er al.

panter22
door panter22 - Nov 22, 2018 om 15:38
6599 Antwoorden / Vragen

Of er nu veel of weinig mensen met jou elke maand rood staan, dat doet er niet toe. Jij hebt een schuld bij de bank, elke maand weer. En die los je niet in, En door een doorlopend krediet af te sluiten loop je kans om nog meer schulden te maken.
De enige oplossing is tot januari de roodstand weg te werken.
Abonnementen opzeggen en minder uitgeven.

aurora1
door aurora1 - Nov 23, 2018 om 00:24
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Waarom probeert u niet stukje bij beetje in te lopen  zodat u niet meer rood staat?
Dus de tering naar de nering zetten? Op Internet zijn veel tips te vinden om te bezuinigen. U hoeft zich dan niet meer druk te maken over kredieten,  rentes etc. en dat een bank ander beleid over lenen kan instellen. Dus uw energie erin stoppen over hoe te bezuinigen en van rood staan af te komen.
Ik denk overigens dat het wel mee valt met dat "heel veel anderen vaak even rood staan" en dat doet ook niet ter zake en verdoezelt, vergoelijkt het feit niet dat u kennelijk steeds flink rood staat. U kunt naar mijn idee maar beter vergelijken met al die vele mensen die nooit rood staan, dat is wel zo verstandig.

pino123
door pino123 Nov 23, 2018 om 08:57
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Ik word zo moe van al je aannames, stop daar nu eens mee. Eerst geef je aan dat het er niet toe doet of TS even 'rood' staat en daarna geef je aan dat het niet vergoeilijkt dat TS kennelijk flink rood staat.

Het gaat er niet om dat TS moet bezuinigen, het gaat erom dat ze rood staan omzetten naar een doorlopen krediet.

tijger1
door tijger1 Nov 23, 2018 om 09:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@pino23

Maar de Ts staat anders rood dan heel veel mensen waar hij naar verwijst. Blijkbaar continue en daar is “even”roodstaan op je betaalrekening niet voor bedoeld.

Dus hij kan een continue krediet afsluiten, of een kwartaalkrediet,maar dan zorgen dat hij één keer per kwartaal in de plus staat.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 23, 2018 om 10:09
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Waarom niet overtstappen naar een bank waar het wel kan wat u wenst? Die banken bestaan ook.

tijger1
door tijger1 Nov 23, 2018 om 10:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat de Ts wenst,kan ook bij zijn eigen bank. Moet hij eerst even lezen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 23, 2018 om 11:05
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Ok.

lo
door lovewinnie - Nov 23, 2018 om 11:26
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Er zijn meer banken die dit doen. Wellicht zorgen dat je niet meer in net rood kan  Hier hij bijde opgezegt afgelopen zomer. Trok vakantiegeld wel recht  Rood stand is ook geld opmaken dat er niet is maar wordt als normaal beschouwd. Het is natuurlijk gewoon een schuld

Jeannetims
door Jeannetims - Nov 23, 2018 om 13:08
51 Antwoorden / 3 Vragen

Ik snap het niet. Ik heb even gekeken bij de ING: een continulimiet is vanaf 2.501 tegen 9,9 %. Als je er maar af en toe gebruik van maakt zoals je zei, waarom vraag je dan geen Kwartaallimiet aan? Een doorlopend krediet heeft 9,8 % rente, dus is op het moment zelfs goedkoper.

mo
door mof - Nov 23, 2018 om 13:23
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Mmh, raar, ik heb ook een rekening bij ING maar niet zulk een brief ontvangen.
Echter, het rood staan op de betaalrekening was feitelijk al een doorlopend krediet. U zegt dat u soms wel even rood staat maar dat dit
aan het eind van de maand met de salaris betaling vanzelf weer wordt opgelost. Als het maar om zo'n klein bedrag gaat, volgens mij kun je
standaard 250 euro rood staan, dan is er toch niet echt wat aan de hand? Dan is elke maand het totale bedrag toch af te lossen? Zover ik weet
kun je altijd geld overmaken naar je DK om extra af te lossen.
Verder blijf je natuurlijk zelf verantwoordelijk of je meer wilt uitgeven per maand dan er binnen komt. Ze kunnen ook de CL geheel afschaffen zonder DK.
DAn heeft u het een maandje moeilijker omdat u misschien nog wat rood stond.
Verder, als er een apart doorlopend krediet komt dan zou u de mogelijkheid moeten krijgen daarvan af te zien.

1paul
door 1paul - Nov 23, 2018 om 14:05
3101 Antwoorden / 0 Vragen

mogen ze dit doen, ja, als men de voorwaarden aanpast en u hiermee akkoord gaat.

toch maar even vaker checken of een uitgave kan ja of nee lijkt me trouwens net iets slimmer...

PvBaak48
door PvBaak48 - Nov 23, 2018 om 14:41
65 Antwoorden / 1 Vragen

Ga eens kijken of het mogelijk is bepaalde lasten iets later te betalen.
Weet dat bij energie dit mogelijk is.
Misschien speel je dan toch quit en anders toch proberen , al is dat soms moeilijk , te bezuinigen.

ha
door harrybre - Nov 23, 2018 om 22:20
240 Antwoorden / Vragen

En waarom zou een bepaalde commerciele aanbieder niet mogen stoppen met de aanbieding van een commercieel product ? U bent toch ook niet verplicht dat af te nemen !

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 24, 2018 om 01:24
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Leem,

Ik raad je ook aan om niet meer rood te staan,al snap ik dat het soms moeilijk is in deze dure tijden.
Wij consumenten kunnen de macht van de banken breken door zoveel mogelijk contant te betalen.
Zo voel je en zie je wat eruit je portemonnee gaat.

Ook pleit ik voor een Nationale bank zonder winstoogmerk voor alle Nederlanders.

ingwebcare
door ingwebcare - Nov 26, 2018 om 20:49
73 Antwoorden / 0 Vragen

Goedenavond,

Een terechte vraag. De achtergrondinformatie waarom er gekozen is voor een Doorlopend Krediet in plaats van het Continu Limiet is de volgende: Met het Continu Limiet wordt de klant niet gestimuleerd om de lening maandelijks af te lossen. Bij een Doorlopend Krediet wel. ING vindt het belangrijk dat de klanten financieel gezond blijven. En dat betekent ook zo min mogelijk krediet. Bij het Doorlopend Krediet hoort een maandelijkse aflossing. Zo houdt de klant de schuld en de rente die de klant hierover betaalt zo laag mogelijk. De klant behoudt de flexibiliteit om geld op te nemen en om boetevrij af te lossen.

Naar aanleiding van je huidige situatie: geen groot bedrag rood staan in een maand, wat vervolgens weer met je inkomen wordt aangezuiverd. In deze situatie lijkt het mij verstandiger, zoals ook al aangegeven door enkele personen onder dit topic, om een Kwartaallimiet af te sluiten. Hier moet je 1 x in de 3 maanden zorgen dat je een volledige dag van 24 uur (tellend vanaf 0:00 uur - 0:00 uur) positief staat.

Meer informatie over dit Kwartaallimiet (en rekenvoorbeelden over wat je betaald over deze roodstand) kun je terugvinden op onze website via de volgende link: https://www.ing.nl/particulier/lenen/rood-staan/kwartaallimiet/index.html#/#het-product

Groeten,

Nick
ING Webcare

ca
door cantaclub - Mar 14, 2019 om 22:38
5 Antwoorden / 2 Vragen

ik had altijd een mogelijkheid om 1500 rood te kunnen staan op mijn betaalrekening, ik maakt een enkele keer hier gebruik van om ongeveer tot 100 a 150 rood te komen als ik dit een enkele keer nodig had.
Nu heb ik inderdaad enige tijd geleden gezien dat dit niet meer staat op mijn rekening,
als ik bijv 300 op mijn rekening had staan stond er bij dat ik nog 1800 konbesteden,
Vind het wel heelstom dat dit plotseling is veranderd.
Maar ja ik moet er maar mee leren leven.

ne
door neodutchio Mar 15, 2019 om 07:51
5129 Antwoorden / 12 Vragen

En wat gaf uw bank als reactie dat het niet meer kan? Of heeft het ook met uw leeftijd te maken in combinatie met de zorgplicht van de bank?

jantje7
door jantje7 Mar 15, 2019 om 08:49
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Weet niet wat er bij u fout is gegaan, maar bij mij staat het maximale roodstandbedrag + saldo als besteedbaar bedrag vermeld.

aurora1
door aurora1 Mar 15, 2019 om 10:54
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Mij lijkt het een beter en verstandiger idee om “te leren leven” met de tering naar de nering te zetten.
Lenen kost geld.

pe
door peter211160 - Apr 7, 2019 om 20:58
1 Antwoorden / Vragen

Hoi,
Ik werd op dezelfde wijze verast. Nu ben ik een aantal maanden verder en vind de omzetting een erg vervelende en klantonvriendelijk actie.
Na 35 jaar klant geweest te zijn, heb ik besloten over te stappen en ben naar een andere bank gegaan.

ne
door neodutchio Apr 7, 2019 om 21:54
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Ook voor u dezelfde vraag als al zo vaak gestelt hier: heeft het met uw leeftijd te maken? Banken hebben een zorgplicht. Hoe dichter bij het pensioen, hoe minder ruimte men bij een bank krijgt. Enerzijds moet u de schulden kunnen betalen als u minder gaat verdienen, anderzijds wil de bank, bij een overlijden, niet achter hun geld aan.