Si
door Simone56 Jun 13, 2016 om 12:05
Geldzaken & recht

Inhouding op salaris teveel gereden prive km met leaseauto

Werkgever houdt salaris in omdat er teveel zou zijn gereden met leaseauto met bijtelling. De werkgever gebruikt hier de ANWB route planner kortste route voor heen en weer. Daadwerkelijk wordt er gemiddeld 10 km per dag meer gereden dan ANWB planner geeft. Mag de werkgever uitgaan van de kortste route ANWB zonder rekening te houden met daadwerkelijk gereden km woonwerkverkeer?

4393 6 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jun 13, 2016 om 12:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik mag toch aannemen dat u een contract met uw werkgever hebt, waarin een en ander vermeld staat? Maar vijf kilometer meer voor een enkele reis? Dat scheelt nogal wat. Rijdt uzelf normaal gesproken zover om, of neemt de werkgever alle binnenweggetjes?

Let op, wat u moet terugbetalen, dient verrekend te worden met de bijtelling.

Si
door Simone56 Jun 13, 2016 om 15:39
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb mijn rittenregistratie zelf bijgehouden in excel ik rij dezelfde weg als de ANWB route alleen kom ik nooit op 109 km uit iedere dat is anders 114.4 en dan 15,1 het is nooit precies 109 km. De inhouding is ingehouden op mijn netto salaris)

uwjurist
door uwjurist - Jun 13, 2016 om 12:36
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Uw werkgever kan dit niet doen; dit is onredelijk en getuigt van slecht werkgeverschap.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

jo
door jorisw Jun 13, 2016 om 16:20
4340 Antwoorden / 1 Vragen

JIj kent de leaseovereenkomst die TS heeft?

tijger1
door tijger1 - Jun 13, 2016 om 16:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan zou ik om te beginnen maar eens een print vragen van die route die de werkgever hanteert. En zelf ook de route uitprinten en die maar eens naast elkaar leggen. Dan moet het duidelijk worden waaraan het verschil te wijten is.

Als u een bijtelling hebt wegens privé gebruik van de auto, wat uiteraard meteen in de loonadministratie verwerkt wordt, hoort de vergoeding die u aan uw werkgever betaalt daarop in mindering te worden gebracht.

U kunt ook bij het doen van de aangifte de aan uw werkgever betaalde kosten als negatief loon opvoeren, maar dat levert ongetwijfeld vragen op door de Inspectie.

Si
door Simone56 Jun 13, 2016 om 16:40
Antwoorden / 1 Vragen

De werkgever hanteert de kortste route aan de hand van de ANWB. Zelf heb ik de daadwerkelijk gereden kilometers bijgehouden aan de hand van mijn kilometerstand in de auto van huis naar werk en werk naar huis. Dit heb ik bijgehouden in een rittenregistratie.

jo
door jorisw - Jun 13, 2016 om 16:21
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ga je over het toegestane aantal privekilometers heen?

tijger1
door tijger1 - Jun 13, 2016 om 16:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En als u nu zelf eens op verschillende planners de route intik?

En anders nofdigt u uw baas maar uit voor een ritje.

tijger1
door tijger1 - Jun 13, 2016 om 17:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar brengt de werkgever dan die 5 of 6 kilometer in rekening?

En over die verrekening moet u het onderstaande nog eens lezen. Wat u betaalt moet in mindering gebracht worden op de bijtelling.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/u_reist_naar_uw_werk/auto_van_uw_werkgever/