jo
door joke52 Aug 22, 2022 om 21:19
Geldzaken & recht

Inkomen

Als de lonen omhoog gaan , dan jaarnkomen hoger. Dan gaan de toeslagen naar beneden. Geen voordeel voor lagere inkomens,!

De belasting omlaag voor lage inkomens is beter toch

1371 8 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Aug 22, 2022 om 21:32
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachre Joke,

Dit kabinet en de vorige kabinetten hebben grote fouten gemaakt wat betreft de privatisering van nutsbedrijven,enz.

Kijk eens in de volgende link hoe dit kabinet met geld strooit:

https://www.hartvannederland.nl/oekraine/nederland-geeft-80-miljoen-euro-extra-hulp-aan-oekraine

gerbera
door gerbera Aug 22, 2022 om 21:37
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Wat heeft dit met inkomen en toeslagen te maken, u maak er weer een heel ander verhaal van en zal wel weer met een nietszeggende reactie komen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Aug 22, 2022 om 21:44
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Gerbera,

Wat ik met mijn antwoord bedoel is,dat zomaar verhogen van inkomens niet de oplossing is.

Wij hebben inflatie in Nederland,mede veroorzaakt door foute keuzes van de politiek.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Aug 23, 2022 om 11:04
2038 Antwoorden / Vragen

Dus er is wereldwijd sprake van een sterk toegenomen inflatie en dat komt allemaal door de Nederlandse politiek? Laat je nakijken

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Aug 23, 2022 om 12:12
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Henk,

Ik praat alleen over Nederland.

ju
door juliomariner Aug 23, 2022 om 14:27
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Ja alleen het probleem is niet landelijk maar wereldwijd. De Nederlandse politiek kan hier dus vrij weinig aan doen.
Daarnaast de privatisering van nutsbedrijven, het ziekenfonds is al meer dan 20 jaar ingezet, dus de kans dat deze crisis daardoor veroorzaakt is kun je erg klein noemen.  Kan het zijn dat u een ander aan het napraten bent zonder er zelf goed over te hebben nagedacht?

rj
door rjw Aug 23, 2022 om 18:31
3253 Antwoorden / 5 Vragen

Rutte is dus best wel invloedrijk omdat hij blijkbaar wereldwijd een grote inflatie kan veroorzaken. En dan zijn er nog mensen die beweren dat hij er niet toe doet internationaal gezien. Oftewel: GA praat weer eens bollocks. Hij luistert teveel naar populisten.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Aug 23, 2022 om 19:43
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Juliomariner en RJW, neem eens een kijkje in de volgende link ,dan weet u ,dat ik geen onzin praat :

https://www.socialealliantie.nl/index.php/achtergronden/thema-wonen-en-armoede

gerbera
door gerbera - Aug 22, 2022 om 21:40
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Nou kan ik het verkeerd zien maar als de belasting verlaagd wordt gaat uw jaarinkomen toch omhoog. En de toeslagen zijn gebaseerd op het jaarinkomen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Aug 22, 2022 om 21:48
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Gerbera,

Misschien bedoelt TS.    BTW-verlaging?

gerbera
door gerbera Aug 22, 2022 om 21:50
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Er staat toch duidelijk belasting, en hoe wilt u de BTW verlagen voor lage inkomens. Moeten die dan bij een kassa hun jaaroverzicht tonen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Aug 22, 2022 om 21:57
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Gerbera,

Een algemene BTW verlaging zou wel helpen om de inflatie te beperken.

gerbera
door gerbera Aug 22, 2022 om 22:05
7358 Antwoorden / 14 Vragen

GA u dwaalt weer af van de vraagstelling en begint een discussie die nergens op slaat.

br
door bravehenk Aug 22, 2022 om 22:31
206 Antwoorden / 0 Vragen

Belastbaar inkomen blijft hetzelfde voor toeslagen toets,netto wordt meer. Dus belastingverlaging is de beste oplossing. Maar dan ook belastingverhoging voor de top inkomens die compenseren het toch wel weer met vaak onverdiende bonussen.

panter22
door panter22 Aug 23, 2022 om 07:46
6599 Antwoorden / Vragen

Een CEO verdient 40 keer zoveel dan een werknemer met een gemiddeld inkomen. Daar kan best wat van af.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 23, 2022 om 10:24
16825 Antwoorden / 202 Vragen

@GEREBERA  .. voor alle duidelijkheid : als de belasting wordt verlaagd gaat het NETTO inkomen omhoog maar niet het fiscaal inkomen!

rj
door rjw Aug 23, 2022 om 18:33
3253 Antwoorden / 5 Vragen

@gerbera: ik vind dat je GA niet zo moet aanvallen. Niet iedereen heeft de intellectuele capaciteit om complexe problemen te begrijpen. Daar kan hij niets aan doen. Maar het lijkt me dat hij dat, gezien de reacties, ondertussen ook wel in moet zien. En daarom is het handiger als hij zich gewoon niet met zaken bemoeit die hij niet kan snappen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Aug 23, 2022 om 23:39
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte RJW,

Ieder forumlid heeft zo zijn/haar specialiteiten:

U op ICT gebied.

Gerbera op technisch- en bouw-gebied.

Neodutchio op post gebied.

Heremiet Kreeft op rechtsgebied.

Sommigen hebben levenservaring zoals Mein33 en Tenormin.

Dus laten wij ieder in hun waarde laten.

gerbera
door gerbera Aug 24, 2022 om 14:27
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@HK ik heb het nergens over belastbaar inkomen, en bij verhoging van inkomen gaan de toeslagen naar beneden.

Iv
door Ivo W - Aug 22, 2022 om 22:16
729 Antwoorden / Vragen

Bij een loonstijging gaan de toeslagen weliswaar iets omlaag, maar die daling is minder dan de stijging van het inkomen. Dus ook de lagere inkomens gaan er wel degelijk op vooruit wanneer de lonen stijgen.

Daarnaast lijkt het me heel gezond als een doorsnee inkomen voldoende is om rond te komen zonder een geldverslindend subsidie circus.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Aug 22, 2022 om 22:39
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ivo,

Economie was het vak ,waardoor ik bleef zitten in 5 VWO,maar ik heb de volgende link gevonden, waarin staat dat loonsverhoging ook nadelig kan zijn (de link is wel 9 jaar oud,maar mijn inziens nog actueel):

https://www.vno-ncw.nl/forum/loonstijging-gevaarlijk-voor-bedrijfsleven-en-economie

Iv
door Ivo W Aug 23, 2022 om 06:44
729 Antwoorden / Vragen

9 jaar oud is gezien de sterk gewijzigde economische omstandigheden gewoonweg hetzelfde als "ernstig achterhaald".

panter22
door panter22 Aug 23, 2022 om 08:05
6599 Antwoorden / Vragen

@iIvoW, is dat zo?  Kijk bv naar de huurtoeslaggrens,

Als de lonen omhoog gaan, dan profiteren de mensen met een besteedbaar inkomen boven de huurtoeslaggrens daar het meest van. Ze verdienen al meer, dus enkele procenten er bij, is hoger dan enkele procenten bij een minimum inkomen.
Heb je een minimum inkomen dan zit je onder de huurtoeslaggrens. De loonsverhoging is laag, de huurtoeslag gaat naar beneden. Dus de inkomensverschillen worden groter. En weer hebben zij minder te besteden.

rj
door rjw Aug 23, 2022 om 18:35
3253 Antwoorden / 5 Vragen

@panter22: er is alleen nog maar gezegd dat de lonen omhoog zouden moeten maar niet dat dit eenzelfde percentage voor iedereen zou moeten zijn.

panter22
door panter22 - Aug 23, 2022 om 08:13
6599 Antwoorden / Vragen

Wat zijn dan lage inkomens?

Dat mensen met een inkomen op bijstandsnivo €1300 hebben gekregen vind ik een goede oplossing.

Het is snel uitbetaald, geen lange geldverslindende procedures. En mensen worden direct geholpen.

Mensen met hogere inkomens kunnen bezuinigen, op abonnementen, de auto of caravan wegdoen, niet meer met vakantie etc.
De nood is kennelijk voor mensen met meer dan een minimum inkomen niet zo hoog, gezien de drukte op Schiphol en andere luchthavens.

borg queen
door borg queen Aug 23, 2022 om 09:00
127 Antwoorden / 2 Vragen

Met lage inkomens bedoeld men de mensen die naar de voedselbank moeten, omdat ze geen eten meer kunnen kopen. De vaste lasten vliegen omhoog en de voedselprijzen ook. Daarentegen blijft het inkomen gelijk (of daalt zelfs). Wij, met 2 personen hebben een netto inkomen van € 1150 per maand. Allerlei aanvullingen en toeslagen brengen dat naar net iets onder het minimum. Deze wettelijke regelingen worden niet aangepast aan de inflatie, dus kom je op een gegeven moment in de knoop. Wij hebben gelukkig nog een vast energiecontract tot volgend jaar november, gebruiken nu geen gas (ketel uitgezet, koud douchen), bezuinigen op wat bezuinigd kan worden, maar eens is het over. Spaargeld is er al niet meer, wij beiden hebben diverse voedselintoleranties en allergieën( ook voor versproducten), dus is het goed zoeken wat je wel en niet kan eten en veel van de geschikte producten zijn een stuk duurder. Ons zeer slecht geisoleerde sociale huurwoning wordt voorlopig niet gerenoveerd.Op vakantie gaan of een dagje weg zit er al jaren niet meer in. En met mij vele anderen. Maar inderdaad zijn er nog genoe mensen die het geld hebben om te feesten en met vakantie te gaan. Hopelijk voor hen hoeven ze niet ineens wakker te worden en zich te scharen bij de groep waar wij bij zitten, maar veelal interessert hen dit momenteel helemaal niet, zolang ze maar lol hebben. Aan de toekomst wordt niet gedacht.

panter22
door panter22 Aug 23, 2022 om 09:35
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt in ieder geval recht op die €1300

Franske1958
door Franske1958 - Aug 23, 2022 om 08:39
420 Antwoorden / 2 Vragen

De lagere inkomens krijgen nu toch al meer toeslagen als de (iets) hogere inkomens, echter dit gaat vaak op een manier dat het soms voor iemand die net iets te veel verdient voor allerlei toeslagen, dat deze mensen veel voordeel kunnen halen door part time te gaan werken.  Ja van de werkgever krijgt deze persoon dan inderdaad minder, en ook de pensioen inleg gaat dan iets omlaag (In de praktijlk is dit te verwaarlozen omdat bij part time werken ook de franschise omlaag gaat)  Maar als de boel goed wordt doorgerekent kan het netto inkomen op het eind van de maand soms flink hoger uitvallen als wat deze persoon had toen die voltijd werkte.  Zeker als het inkomen bij voltijds werken er voor zorgt dat men een scheerhuurder is. Dit  kan per saldo vaak een enorm financieel voordeel opleveren.  Er wordt immers bij toeslagen nooit gevraagd in hoeveel uren per week werken dat inkomen is verdient.

panter22
door panter22 Aug 23, 2022 om 09:31
6599 Antwoorden / Vragen

Je wilt toch niet beweren dat een scheefhuurder met een inkomen van minimaal €41000(gezin) of €31000 (alleenstaande) slechter af is dan met een minimuminkomen

Franske1958
door Franske1958 Aug 23, 2022 om 09:55
420 Antwoorden / 2 Vragen

Nee dat wil ik niet beweren, maar wat ik wel beweer is het feit dat door goed rekenen en alle regeltjes goed leren kennen en daar door eventueel part time te gaan werken dat er heel soms veel voordeel te halen is.  Helaas zijn er ook veel mensen met een minimum inkomen die wel recht hebben op bepaalde toeslagen maar die niet aanvragen omdat ze dat niet weten dat ze daar recht op hebben. soms wordt er door deze mensen dit wel opgezocht op internet, maar komen ze terecht op een sterk verouderde website met achterhaalde gegevens of is de uitleg die daar bij staat is alleen te begrijpen voor iemand met een hogere opleiding.

rj
door rjw Aug 23, 2022 om 18:41
3253 Antwoorden / 5 Vragen

Je kunt wel gebruik willen maken van allerlei regeltjes en mogelijkheden maar je zult daar nooit een echt lekker inkomen mee krijgen. Daarvoor kan je nog altjjd beter fulltime gaan werken en zorgen dat je hogerop komt. Met de aanpak die jij beschrijft kan je op hele korte termijn wat leuks regelen maar op langere termijn blijft het armoei. Een veel van die voordelen zijn er alleen zolang je nog minderjarige kinderen hebt. Zodra de kinderen ouder worden vallen veel voordelen weg. En dan ben je zelf te oud om nog wat van je leven te maken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 23, 2022 om 10:37
16825 Antwoorden / 202 Vragen

U heeft een stellingname die ik wel kan volgen maar u dus absoluut niet kunt weten of die juist is.
Inderdaad gaat het jaarinkomen omhoog als de lonen (en uitkeringen!) omhoog gaan en indien er geen wijziging zou komen in de toeslaggrens dan toeslagen minder kunnen worden door overschrijden van de toeslaggrens. Uitsluitend belastingverlagen zou inderdaad gunstig zijn (indien er verder niets zou verandere).

De problematiek waar wij op dit moment (en dus ook ons kabinet) is echter zodanig dat er meerdere maatregelen noodzakelijk zijn en waar, al het nieuws goed volgens, ook aan wordt gewerkt maar ook verschillend over wordt gedacht. Niet helemaal onlogisch omdat het een 'gatenkaas' lijkt. Er is veel geld nodig om overheidsmaatregelen te kunnen nemen.
Het verhogen van lonen (stimuleren ervan omdat dit een zaak is tussen werkgevers en werkgevers m.u.v. het minimumloom) uitkeringen  en ook toeslagen en toekennen van nieuwe toeslagen zijn opties maar verlagen van belasting tarieven ook waarbij dan gedacht wordt aan verlagen van de BTW, accijnzen en meer differentiatie in schijftarieven. Een bekend gegeven is dat nu door het stijgen van de prijzen, vooral bij energie, alle belasting en accijnzen die zijn vastgesteld op een percentage dus ook steeds meer opleveren. En dat levert dan meer op voor de schatkist en dat zou dan minder kunnen. Maar er blijven op dit moment ook de nodige milieuproblemen waarvoor veel geld nodig is waarvoor dan één optie zou kunnen zijn: verhogen van de vliegbelasting. Enz. enz. enz. M.a.w heer kort samegevat als mijn wens: ik zou wensen dat het zo simpel was zoals u stelt.

ro
door ronny530 - Aug 23, 2022 om 13:06
2771 Antwoorden / 41 Vragen

De inkomstenbelasting voor de laagste belastingschijf tijdelijk verlagen zou een optie kunnen zijn het bruto belastbare inkomen neemt niet toe maar wordt netto wel hoger. De regering staat voor een zeer moeilijke opgave omdat niet te voorspellen is wanneer de oorlog ten einde komt, de gasproductie gaat stabiliseren waardoor de gasprijs weer gaat dalen en de grondstoffen leverantie voor voedsel weer op gang gaat komen. Het nadeel van tijdelijke maatregelen is dat die ook weer eindigen en m.i. een verdere recessie versterken omdat gas en grondstoffen producerende landen dan de prijzen kunstmatig hoog gaan houden om de eigen economie een boost te geven. De gasvoorraden in Nederland zijn voor 80% aangevuld en dat maakt dat Nederland af kan wachten om die laatste 20% aan te vullen. Hopelijk komt nog dit jaar een einde aan de oorlog en kunnen de sancties tegen Rusland opgeheven worden want zowel Oekraïne en Rusland gaan er economisch onderdoor.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Aug 23, 2022 om 23:45
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ronny530,

Dit kabinet heeft de bevolking opgedrongen om mee te doen aan de boycot van Rusland.

Met als gevolg : gigantische prijsstijgingen van energie  .

Ik twijfel of dit wel de juiste beslissing is geweest.

ju
door juliomariner - Aug 23, 2022 om 14:35
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Een volgend probleem is dat de instanties die de eventuele nieuwe maatregelen moeten uitvoeren sterk onderbemand en zwaar overbelast zijn. Tevens blijken de ICT systemen van deze instanties extreem verouderd.
De politiek kan dan wel allerlei maatregelen uitdenken maar wie moet ze dan uitvoeren?  Ik voel dan weer een affaire als de toeslagen affaire aankomen.

rj
door rjw Aug 23, 2022 om 18:36
3253 Antwoorden / 5 Vragen

Dat is inderdaad het risico als de tweede kamer het weer snel wil oplossen zoals met de toeslagen.