Op
door Oppie2 Mar 24, 2018 om 11:17
Geldzaken & recht

Inloggen digid met sms code

Kunnen instanties je verplichten om met  digid-met sms-controle in te loggen. Ik ben toch niet verplicht om een telefoon met sms mogelijkheid te hebben.
Dit geeft nl moeilijkheden als je in het buitenland woont en je telefoon kwijt bent. Om dan een nieuw telefoonnummer door te geven ( maar eigenlijk een nieuwe digid aan te vragen)   zijn er 2 opties: 1 naar de balie in het land waar je woont;in ons geval naar rome ( 2X 400km)                                                                                                  2 naar nederland komen en daar naar op zoek gaan naar een " uittreksel niet ingezetenen"  (€17,50) en daarmee op afspraak naar weer een andere balie in een andere stad om nieuwe digid aan te vragen.
Tot nu toe kon je altijd ook zonder sms inloggen op digid. Zonder waarschuwing  hebben veel instanties deze mogelijkheid geschrapt, vanwege veiligheid...... dit lijkt me een drogreden want als iemand je digidcode kan achterhalen , komt ie ook achter je telefoonnummer. Dat is nl veel simpeler
Mijn vraag is dus mag een instantie je verplichten tot sms controle bij digid.

12424 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 24, 2018 om 11:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, dat mogen ze. En als je je telefoon kwijt bent, ben je nog je nummer niet kwijt. Je krijgt binnen de kortste keren een nieuw simkaartje. Reservemobieltje gebruiken of even mobieltje van iemand anders en u kunt weer een sms ontvangen.

Dat iemand je telefoonnummer kent, maakt nog niet dat hij voor jou een sms kan ontvangen.

diumenge
door diumenge - Mar 24, 2018 om 11:27
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je begrijpt niet veel van veiligheid, da's wel duidelijk. Als iemand je telefoonnummer weet, dan kan die persoon nog steeds geen sms ontvangen die naar dat nummer gestuurd wordt. Het is niet onmogelijk, maar het is behoorlijk lastig om dat voor elkaar te krijgen. Ofwel, sms controle is een goede beveiliging zolang er geen beter alternatief voorhanden is.

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 24, 2018 om 11:58
7185 Antwoorden / 3 Vragen

Ik kan zonder smscode bij mijn digid komen, wel krijg ik een bericht als ik het wachtwoord wijzig.

tijger1
door tijger1 Mar 24, 2018 om 12:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat niet over de site van digid zelf, maar over andere sites waar je met digid moet inloggen.

sjjoppy
door sjjoppy Mar 24, 2018 om 13:03
7185 Antwoorden / 3 Vragen

Ojee, verkeerd gelezen, bedankt.
Op die andere sites waar ik via digid in moet loggen heb ik ook geen sms’je nodig om daar te komen.

tijger1
door tijger1 Mar 24, 2018 om 13:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Controleerde zo-even mijn zorgverzekeraar. Ook daar moet je nu met extra sms inloggen. Maar dat is éénmalig, daarna is digid alleen voldoende.

sjjoppy
door sjjoppy Mar 24, 2018 om 14:03
7185 Antwoorden / 3 Vragen

Dat staat mij dus nog te wachten.

tijger1
door tijger1 Mar 24, 2018 om 14:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Is simpel en zo geregeld.

sjjoppy
door sjjoppy Mar 24, 2018 om 15:01
7185 Antwoorden / 3 Vragen

Heb ingelogd bij mijn zorgverzekeraar maar er kwam geen sms’je aan te pas.

tijger1
door tijger1 Mar 24, 2018 om 15:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mooi, komt nog wel.:-))

tijger1
door tijger1 Mar 24, 2018 om 15:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen
sjjoppy
door sjjoppy Mar 24, 2018 om 15:53
7185 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, heb de link bestudeerd, mijn zorgverzekeraar staat er nog niet bij (2014) ik wacht dus maar af.
Bedankt voor de uitleg.

Op
door Oppie2 Mar 25, 2018 om 11:00
Antwoorden / 1 Vragen

Probleem is ik kom niet meer bij mijn oude nr.  Dus inloggen bij digid gaat wel zonder sms. Maar het tel nr wijzigen dus niet . Daar moet ik dus verre reizen voor maken.( zie de 2 opties) toen ik verhuisde naar buitenland kon ik op alle sites zonder sms code inloggen . Heb er dus niet bij stilgestaan toen ik ander buitenlands nr aanvroeg en nederlandse abonnenent opzei. Had eigenlijk nooit reden om in te loggen. Nu moet ik onlangs wel inloggen en zijn de inlogregels veranderd

jo
door jorisw - Mar 24, 2018 om 13:50
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Tsja, wil je een veilig systeem of niet. Dat is de eerste vraag die je jezelf moet stellen. Inloggen met alleen user id/password credentials is niet het meest veilige.

Goede authenticatie vereist minstens drie factoren: wie je bent (user name), wat je weet (password) wat je hebt (telefoon).

PS: bij andere authenticatie zoals pin-betalingen heb je eigenlijk hetzelfde: wie bent (bankrekeningnummer), wat je weet (pin), wat je hebt (pinpas).
Als je 1 van de 3 niet hebt wordt er niet geauthenticeerd.

fi
door fisbel - Mar 24, 2018 om 15:41
851 Antwoorden / 3 Vragen

Inloggen Digid kan nog steeds zonder sms-controle. De reactie van tijger1 is in dezen onvolledig. Ziektekostenverzekeraars zoals het Zilveren Kruis zijn momenteel bezig om in te loggen met Digid uitsluitend mogelijk te maken met sms-controle. De ziektekostengeschiedenis is nu nog zonder sms-controle in te zien, maar binnenkort niet meer. Bij een zorgverzekeraar als FBTO is uitsluitend deze geschiedenis in te zien mét sms-controle.

Bij het aanvragen van Digid wordt standaard de sms-controle aangevinkt. Bij het aanvragen van Digid kan men ervoor kiezen deze sms-controle niet in te stellen. Eenvoudig door het het cirkeltje eronder aan te vinken. Belastingaangiftes op afstand of inzage in het systeem is mét sms-controle en zonder de beschikking over de mobiele telefoon niet mogelijk. Er is immers een extra beveiliging d.m.v. de toegestuurde sms-code per telefoon. Voor beide opties: geen of zonder sms-controle is iets te zeggen. Mensen die geen computer hebben of niet handig zijn in het omgaan met de computer kunnen hun Digid toevertrouwen aan een derde, bijvoorbeeld een 80-jarige die zoon / dochter (belasting)zaken laat regelen. Als in deze situatie de extra beveiliging mét sms-functie aanwezig is, levert dit in de praktijk problemen op zoals TS dit ervaart.

TS kan echter eenvoudig de sms-functie uitschakelen. Dat kan door dit aan te geven in het systeem (Digid) Er wordt wel een brief naar het woonadres / huisadres toegestuurd. Deze brief moet teruggestuurd worden. Dit weer om misbruik te voorkomen. Of deze brief naar een adres in het buitenland wordt gestuurd is mij niet bekend.

gerbera
door gerbera - Mar 24, 2018 om 16:22
7361 Antwoorden / 14 Vragen

Als je bij Zilveren Kruis je nota's e.d wilt zien kan dit sinds kort alleen nog met een sms code. Deze ontvang je automatisch als de gegevens hebt aangeklikt. De site is zonder sms gewoon bereikbaar. En een mobile telefoon zonder SMS functie, dan moet u wel een antiek toestel hebben.
En waarom een nieuwe digid aanvragen als je de telefoon kwijt bent? Digid vervalt alleen als deze geruime tijd niet is gebruikt.

tijger1
door tijger1 - Mar 24, 2018 om 17:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@fisbel

Waar ben ik onvolledig? Ik schrijf juist dat het niet over de digid site zelf gaat.

En zorgverzekeraars gaan daartoe over. Is overigens éénmalig.

diumenge
door diumenge - Mar 25, 2018 om 11:06
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dus eigenlijk ligt het verhaal wat anders en is het je eigen schuld?

DOOR OPPIE2 25 MRT. 2018 OM 11:00
ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Probleem is ik kom niet meer bij mijn oude nr.  Dus inloggen bij digid gaat wel zonder sms. Maar het tel nr wijzigen dus niet . Daar moet ik dus verre reizen voor maken.( zie de 2 opties) toen ik verhuisde naar buitenland kon ik op alle sites zonder sms code inloggen . Heb er dus niet bij stilgestaan toen ik ander buitenlands nr aanvroeg en nederlandse abonnenent opzei. Had eigenlijk nooit reden om in te loggen. Nu moet ik onlangs wel inloggen en zijn de inlogregels veranderd

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 25, 2018 om 11:50
7185 Antwoorden / 3 Vragen

@oppie2
Het is inderdaad niet mogelijk om uw nummer te wijzigen als u niet meer over het te wijzigen nummer beschikt.
Misschien kunt u de ambassade in Rome telefonisch benaderen en vragen of er voor u geen alternatief mogelijk is, anders zit er niets anders op dan daar heen te gaan.