Bitterbleu
door Bitterbleu Sep 29, 2019 om 20:10
Geldzaken & recht

Inschrijven op adres koopwoning.

Goedenavond, heel vreemd maar via internet kom ik er niet uit. Een neef van mijn man studeert hier in Nederland en heeft een Nederlands paspoort. Die neef huurt onder in Amsterdam, dus eigenlijk illegaal. Nu heeft hij het verzoek gedaan om ons adres als woon en postadres te mogen gebruiken. Hij komt hier niet wonen. Wij werken allebei, hebben een koopwoning en geen toeslagen of uitkeringen of iets dergelijks. Mijn vraag, als wij toestemming geven heeft dit voor ons (vervelende) consequenties?

46745 13 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Sep 29, 2019 om 20:17
16823 Antwoorden / 108 Vragen

In Amsterdam, als voorbeeld, kan uw neef tijdelijk uw adres gebruiken, maar er zijn wel voorwaarden aan verbonden, zoals het invullen van een formulier. Dus zal het bij andere Gemeenten ook wel, ongeveer, zo gaan. Vooral omdat u een eigen huis heeft en geen aanspraak hoeft te maken op toeslagen etc.

ne
door neodutchio - Sep 29, 2019 om 20:23
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Het hebben van een postadres heeft voor u niet veel invloed, wel of die van uw neef. Je hoort namelijk ingeschreven te staan op het adres waar je het meest verblijft. Heb je geen verblijfsadres heb je nergens recht op. Dus geen studiefinancieren, ov kaart, huursubsidie, toeslagen, niets.

Een postadres is bedoeld voor mensen die voor een langere tijd niet in hun eigen huis kunnen wonen. Te denken valt aan een opname in een verpleegtehuis of de gevangenis.Uw neef zal daar dus niet voor in aanmerking komen.

Bitterbleu
door Bitterbleu Sep 29, 2019 om 21:05
55 Antwoorden / 58 Vragen

En dat is dus ook gelijk de reden waarom onze neef gevraagd heeft om bij ons ingeschreven te mogen staan.

Bitterbleu
door Bitterbleu Sep 29, 2019 om 21:10
55 Antwoorden / 58 Vragen

Dank u wel voor uw reacties. Na het teruglezen ervan sta ik nog steeds niet te springen om dit te doen. Tenzij hij gewoon echt bij ons komt wonen voor een bepaalde periode. Lastig. Ik denk dat we dit moeten doen ben ik bang.

ne
door neodutchio Sep 29, 2019 om 22:18
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Bij u inwonen is de enige optie. Tenzij uw neef uitgeschreven wil raken uit de GBA en daarmee nergens recht op heeft en onvindbaar is.

Ik heb het zelf meegemaakt dat de dag nadat wij een postadres hadden de leerplichtambtenaar als op de school van mijn kinderen kwam. Ze waren namelijk als bewoner uitgeschreven uit de gemeente en nergens meer ingeschreven. Uiteindelijk heeft het mij nog 1,5 jaar gekost inclusief rechtszaak om de belasting weer op de rit te krijgen. Alles was namelijk stopgezet door het niet hebben van een woonadres.

tijger1
door tijger1 - Sep 29, 2019 om 20:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In principe mag het natuurlijk niet. Men hoort te wonen waar men ingeschreven staat, en men moet ingeschreven staan waar men woont.

Dat is de formele regel.

Nou de praktijk.

Noch voor u noch voor hem zijn er consequenties als u hem zich gewoon laat inschrijven op uw adres.

Ergens ingeschreven staan als postadres, wordt alleen maar in uitzonderlijke gevallen toegestaan. Opname in inrichting, gevangenis, binnenvaartschipper enzovoort. Het niet kunnen inschrijven op het adres van de kamer is niet voldoende reden.

Het enige is dat als neef bijvoorbeeld schulden maakt die helemaal uit de hand lopen, met deurwaarders en rechtszaken en dergelijke tot gevolg, dat bij een inbeslagname van goederen u aan moet tonen met bewijs wat echt van u is.

Maar u kent neef het best en zal kunnen schatten of daar een risico op is.

Bitterbleu
door Bitterbleu Sep 29, 2019 om 21:04
55 Antwoorden / 58 Vragen

En dat is wel iets om bij stil te staan. Heel goed ken ik hem niet. Wel draagt hij dezelfde achternaam als die van ons en dat scheelt. Maar ik ben er al met al niet gerust op.

tijger1
door tijger1 Sep 29, 2019 om 21:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik weet niet of dat nou per se een aanbeveling is, dezelfde achternaam dragen:-))

Van belang is ook hoelang een en ander gaat  duren.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 29, 2019 om 21:22
16827 Antwoorden / 202 Vragen

@TIJGER1, citaat : Noch voor u noch voor hem zijn er consequenties als u hem zich gewoon laat inschrijven op uw adres.
Dit niet gezien: boete in Amsterdam bij onterechte inschrijving  (Een mens is nooit te oud om nog iets te leren.)

tijger1
door tijger1 Sep 29, 2019 om 21:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Man, man houd nou toch eens  op mey die persoonlijke aanvallen. U wordt echt vervelend.

En de Ts overweegt om neef echt bij haar te laten wonen.

marita5
door marita5 - Sep 29, 2019 om 20:30
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Mansterkas ,

Bezint voordat ge begint .

Boete bij onjuiste inschrijving of verkeerde informatie in de BRP

U kunt een 'bestuurlijke boete' krijgen als u bewust of onbewust bijdraagt aan onjuiste informatie in de Basisregistratie Personen (BRP). Bijvoorbeeld als u uw verhuizing niet doorgeeft. Of als u iemand toestemming geeft om zich in te schrijven op uw adres, terwijl die persoon er niet woont.

Voor verdere informatie , zie de link .

https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/?productid=%7BA4EA6649-265F-468B-9905-23EAEFE7CA77%7D

Bitterbleu
door Bitterbleu Sep 29, 2019 om 21:00
55 Antwoorden / 58 Vragen

Dank u wel voor de link. Wij wonen zelf niet in Amsterdam. Maar als die regels voor alle gemeenten gelden dan is het wel voor mij een reden om heel kritisch te zijn of we dit wel willen.????

aurora1
door aurora1 - Sep 29, 2019 om 21:16
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zou er niet aan beginnen want dit alles is voor de toekomst niet te overzien en te voorspellen. Laat Neef gewoon legaal doen zoals de meeste mensen doen, dan hoeft u er niet over na te denken of u mee wilt doen aan dat illegale gedoe. Meedoen aan illegale ongein waar u problemen mee zou kunnen krijgen is ook geen stimulans voor Neef om zijn zaken legaal te gaan regelen. Komt neef uit een ander land dat u dat over paspoort en in Nederland studeren zo expliciet vermeldt?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 29, 2019 om 21:18
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Als postadres benutten kan m.i. probleemloos maar ook inschrijven als woonadres kan als ook al gemeld consequenties hebben die mogelijk vervelend kunnen zijn.  (Als voorbeeld m.b.t. postadres verwijs ik naar het bestaan van postbusadressen dat dan geen woonadres is. Zie deze info over dit aspect in Amsterdam:
https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/?productid=%7bA4EA6649-265F-468B-9905-23EAEFE7CA77%7d

 Ik zie nu dat @MARITA5 deze verwijzing ook al gaf.

ne
door neodutchio Sep 29, 2019 om 22:14
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Een postadres kan niet in dit geval. Daar zijn strakke regels voor. Als je tijdelijk niet in je eigen huis kan wonen en op een adres verblijft waar je je wettelijk gezien niet kan inschrijven (verzorgingstehuis of gevangenis), dan kom je in aanmerking. Illegaal onderhuren hoort daar niet bij.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 29, 2019 om 22:29
16827 Antwoorden / 202 Vragen

@NEODUTCHIO, inderdaad,als u ook een postbusadres bedoelt kan en mag het inderdaad niet.
Ik zie inmiddels dit: https://www.postnl.nl/Images/algemene-voorwaarden-postbussen-2019_tcm10-124031.pdf waarin o.a. staat dat een vast adres noodzakelijk is.

tijger1
door tijger1 Sep 29, 2019 om 23:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een POSTBUS adres kan helemaal niet. Waarom zet u nou een link naar postbussen nee? Daar gaat het toch helemaal niet over. Het gaat over een postadres.

tijger1
door tijger1 - Sep 29, 2019 om 21:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In zijn situatie kan een briefadres maar heel kortdurend zijn.  En hij moet alle moeite doen om een eigen woonadres te krijgen. Nou dat gaat in Amsterdam niet lukken.

Masr misschien gaat uw gemeente daar soepeler mee om dan Amsterdam. Kijk eens op de site van uw gemeente.

Ka
door Kassagebruiker - Sep 29, 2019 om 22:27
683 Antwoorden / 5 Vragen

Bezint eer ge begint, INschrijven gaat vele malen eenvoudiger als UITschrijven (met alle gevolgen voor nu en later van beide partijen).

tijger1
door tijger1 - Sep 29, 2019 om 22:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als neef echt gewoon bij u komt wonen, kan hij zich ook gewoon inschrijven en is er helemaal niets aan de hand. Zonder wat voor consequenties dan ook.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 29, 2019 om 22:31
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Het eerste deel van mijn reactie van 21:18 is onjuist en ik moet dat corrigeren. Zie : https://www.postnl.nl/Images/algemene-voorwaarden-postbussen-2019_tcm10-124031.pdf  Uw neef  dient bij het aanvragen van een postbus over een eigen legaal adres te beschikken.

tijger1
door tijger1 Sep 29, 2019 om 23:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Neef wil helemaal geen postbus aanvragen.

Magnum007
door Magnum007 - Sep 29, 2019 om 23:20
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Mansterkas,

Ik zou er niet aan beginnen....

Met familieleden moet je echt uitkijken: je neef kan wel allerlei schulden verzwijgen of erger :criminele activiteiten.

Ik spreek helaas uit ervaring : mijn broer deed zich herhaaldelijk voor als mijn persoon :zo had ik plotseling een extra auto op mijn naam....

Dus “bezint eer gij begint”.....

tijger1
door tijger1 Sep 29, 2019 om 23:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Onzin, om een auto op je naam over te laten schrijven moet je je identiteitsbewijs laten zien.

Dus weer een sprookje. Of u bent er een van een tweeling met dezelfde voirletters.

Th
door Thijs124 Sep 30, 2019 om 00:23
289 Antwoorden / Vragen

Misschien Magnum06…?

Magnum007
door Magnum007 Sep 30, 2019 om 18:58
594 Antwoorden / 2 Vragen

Tja,ik weet ook niet hoe hij het heeft “geflikt”.

Ik woonde destijds bij mijn moeder en mijn paspoort zat niet achter “slot en grendel”.
Misschien heeft hij mij paspoort even “geleend”....

Ik kreeg plotseling nota’s voor een autoverzekering en verkeersboetes in de brievenbus......:-(

Dus uitkijken met familieleden....

sw
door swat1500 - Sep 30, 2019 om 01:25
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Het antwoord is ja het kan voor u vervelende consequentie's hebben.
Formeel is het (zoals al door anderen is aangegeven) niet toegestaan iemand op uw adres in te schrijven die daar feitelijk niet woonachtig is.
Afhankelijk van het beleid van de betreffende gemeente kan dit (zoals in Amsterdam) een boete opleveren.

Ook loopt u inderdaad het risico dat als neef lief schulden veroorzaakt de schuldeisers bij u aan de deur verschijnen en zeker met een zelfde achternaam zult u een aardige klus hebben om telkens weer aan te tonen dat men niet bij u moet zijn.

Tr
door Trostomaat - Sep 30, 2019 om 05:28
239 Antwoorden / Vragen

U kunt geen toestemming geven aan personen zich in te schrijven op 'uw' adres als ze daar niet daadwerkelijk wonen.
U kunt zelfs beboet worden.
Uit de Wet Basisregistratie Personen (BRP) (want zo heet dat tegenwoordig; GBA bestaat als bijna 6 jaar niet meer):
'Artikel 4.17
Het college van burgemeester en wethouders kan een bestuurlijke boete van ten hoogste 325 euro opleggen

a. ter zake
...
b. aan degene met een woonadres in de gemeente die bewust toelaat dat een andere persoon met datzelfde woonadres is ingeschreven, terwijl hij weet dat dit onjuist is.'

U neef kan zich wel inschrijven op uw adres, sterker nog, dat moet hij zelfs, indien hij er daadwerkelijk komt wonen. Daar kan op gecontroleerd worden. En dan moet ook blijken dat hij er echt woont.
Briefadres is formeel en er is een procedure voor aanvraag bij de gemeente. Een informeel postadres zal geen problemen opleveren.