peter gras
door peter gras Mar 29, 2023 om 16:38
Geldzaken & recht

Interbank rente compensatie PL

Goedenmiddag Kassa,

Ik zag in een van jullie programma's een item over interbank, met de door KIFID gewonnen zaken over rentecompensatie van de interbank
met hun wurgcontracten op persoonlijke leningen.
Nu hebben wij ook een PL bij de kredietbank, al sinds 2008 betalen wij ( veel ) rente en maar een klein bedrag aan afbetaling.
De lening was in 2008 15000 euro en staat nu op zo'n 12000 euro wat nog terugbetaald moet worden.
Onze maandelijkse afbetaling is 150,- euro waarvan het meeste rente, en zo;n 70 euro aflossing p maand.

De vraag is, zijn er voor ons ook mogelijkheden om compensatie aan te vragen , hebben wij recht op enige teruggave, en zo ja ...bij wie moeten we dan zijn, en hoe gaat zo'n procedure.
We zijn allebei boven de 50 en niet de allerstrerksten op het internet en met computers, maar al doende leert men, dus we staan open om alles ye leren.

Kunnen jullie ons ( verder ) helpen met onze vraag, het is namelijk best wel veel rente wst we betaald hebben, tegen een veeel te hoog percentage, volgens ons.

Alvast hartelijke dank voor jullie hulp, en wachten uw reactie af,

Met vriendelijke groet,
EDIT REDACTIE: NAW-gegevens verwijderd

3218 6 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Mar 29, 2023 om 17:19
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Verwijder uw n a w gegevens, dit us een openbaar internet forum

Ja
door JannyBoe - Mar 29, 2023 om 17:48
515 Antwoorden / Vragen

Hallo Peter, neem eens contat op met Stichting Geldbelangen.
Succes.

ne
door neodutchio - Mar 29, 2023 om 18:18
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Als u in 15 jaar pas €3.000 afbetaald hebt, dan is het van het grootste belang om zo snel mogelijk de aflossing te verhogen. €70,- aflossen per maand is veel te weinig op een dergelijk bedrag.
Rentecompensatie is bij flexibele percentages die niet naar beneden zijn aangepast. Als u een vaste lening hebt, dan moet gewoon betaald worden wat overeen gekomen is.

sw
door swat1500 - Mar 29, 2023 om 22:37
3777 Antwoorden / 0 Vragen

De compensatie is alleen van toepassing op zogenaamde Doorlopende Kredieten waarbij in de voorwaarden van het krediet is opgenomen dat de te betalen rente meebeweegt met de marktrente. Een doorlopend krediet heeft ook feitelijk geen einddatum.
Bij een persoonlijke lening is in de regel een vaste rente afgesproken voor een overeengekomen periode. Bij afloopt van de afgesproken periode zal de lening dan afgelost zijn.
Bij een dergelijke lening kan sprake zijn van een hoge rente maar dat is geen woekerrente. U wist immers waar u aan toe was op het moment van het afsluiten  van de lening.
Ik adviseer u nog een goed de voorwaarden van uw lening na te lezen. Controleer of er inderdaad sprake is van een persoonlijke lening of toch niet van een doorlopend krediet.
Controleer tevens wat in de voorwaarden is opgenomen over de tebetalen rente. Wellecht staat er toch iets in over het varieren van de rente gedurende de looptijd van de lening.
Is dat niet het geval dan heeft u inderdaad een normale Persoonlijke lening en kunt u geen aanspraak makem op compensatie.
Eem oplossing is dan de lening oversluiten met een nieuwe lenig met het resteterende bedrag (inclusief boete)tegen een lagere rente (indien mogelijk).
U moet dan wel goed uitrekenen of de hoogte van de boete in verhouding staat tot de totale te betalen rente van de nieuwe lening.
Vaak mag u  bij een PL per jaar een vast percentage extra aflossen zonder boete. Kijk daar eens naar.

JMA2
door JMA2 - Mar 29, 2023 om 23:53
115 Antwoorden / 2 Vragen

Uw aflossing is gewoon veel te laag. Die had minimaal het dubbele moeten zijn. Dan betaalde u minder rente en loste u veel meer af

mo
door mof - Mar 31, 2023 om 12:35
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als u 70 € per maand netto afbetaald is dat over 15 jaar zo'n 12000 € die u heeft afbetaald en zou de restschuld nog een paar duizend euro moeten zijn. Uw getallen kloppen niet lijkt mij.