ma
door maaike81 Jan 31, 2011 om 12:50
Geldzaken & recht

Interbank/Antera incasso

Hallo,

Wij hebben een schuld van €50.000,- waar we alleen rente over betalen.
Ierder maand krap €500,-
Het is een uitzichtloze situatie....ik schuif en ´knutsel´ met geld om toch maar iedere maand te kunnen betalen.
Ik heb bij menig instanties achterstanden...alleen bij de Interbank en mijn hypotheek niet.
Huis heeft geen overwaarde dus verkopen heeft geen zin, daar is al serieus naar gekeken.
Ik ben voor Interbank/Antera het bangste....als die €50.000 naar een incassobureau gaat, dan komen er zulke hoge bedragen bovenop.

Wij hebben schuldhulpverlening aangevraagd, maar die is afgewezen.
Het GKB ziet geen genoeg afloscapiciteit en ziet niet dat wij een stabiele situatie kunnen creeeren (financieel)
Wij werken beiden, maar de lasten zijn in de loop der jaren gestegen, waardoor we het nu (haast) niet meer kunnen betalen.
Wij doen helemaal niets extras...geen vakanties, dagjes uit, dure kleding, geen luxe apparaten, eenvoudige auto....enz enz enz.

Ik heb zelf Antera ook al een voorstel gedaan de rente van het krediet weg te nemen en ons nu zolang te betalen tot de schuld is afgelost....geen accoord op gekregen.
Maar vroeg of laat wordt het toch een WSNP en dan zullen ze toch heel wat minder krijgen aangeboden van het GKB...?

Maar ja.....zolang ik ze nu iedere maand betaal (waardoor ik andere lasten niet betaal) zullen zij denken dat ik geen probleem heb.

Nu zijn wij bezig met een familielid die ons een X bedrag wil lenen, omdat mijn partner vroeg of laat een aanzienenlijke erfenis te wachten staat, waarmee we het geleende bedrag dan weer terug kunnen betalen.
In de tussentijd gaan wij die persoon natuurlijk wel terugbetalen, maar wel minder per maand....en tegen een aanzienelijk lagere rente.

Nu vraag ik mij af- hoe dom en stom het ook klinkt-......is het misschien ´verstandig´ om nu dan toch maar eens mijn andere opgelopen lasten (zoals mijn zorgverzekering die ik al een jaar niet betaal) te gaan inlossen en bij de Interbank dan een achterstand te laten komen waardoor ze inzien dat ik het niet meer betalen kan?

Want ik kan het ook écht niet meer betalen....maar betaal nu de dingen niet waarvan de gevolgen ´het minst erg´ lijken.
Op lange termijn zijn de gevolgen natuurlijk onoverzienelijk, daar ben ik me maar wat bewust van.

Maar in die tussentijd hoop ik dat we een accoord hebben gevonden/gekregen met Interbank/Antera om de schuld af te kopen (voor max €35.000)

Graag meningen of adviezen..?

8493 12 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Jan 31, 2011 om 13:11
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Het speculeren op een mogelijk toekomstige erfenis is heel gevaarlijk. Allereerst weet je pas op het moment dat iemand overleden zeker is of je wel erfgenaam bent en vervolgens ook pas wat je dan krijgt. Een lening aangaan in de hoop ooit misschien iets te krijgen is dus erg riskant.

Daarnaast zul je ook over die nieuwe lening rente moeten betalen.

Het is sowieso handig om zoveel mogelijk achterstanden in te gaan lopen. Zeker die van de ziektekostenverzekering. Zolang je die niet betaald ben je niet verzekerd, met alle gevolgen van dien.

Als je een akkoord hebt bij Interbank en je hebt de mogelijkheid dat bedrag in 1x te betalen, dan moet je dat zeker wel proberen. Doordat je dan lagere maandlasten hebt, kun je de overige achterstanden ook weer inlopen.

Ik weet dat het een dooddoener is, maar maak eens een huishoudboekje (voorzover je dat al niet doet) en houdt daar alle inkomsten en uitgaven in bij. Op die manier krijg je een inzage in je kosten en inkomsten en kun je wellicht nog wat uitgaven schrappen. Gebruik de pin-pas ook zo min mogelijk maar reken alles contant af. Scheelt ook altijd.

ma
door maaike81 - Jan 31, 2011 om 14:32
5 Antwoorden / 1 Vragen

@Marcel

De erfenis is geen speculatie.
Hierover is 100% zekerheid.

Mijn partner komt uit een gezin van twee kinderen.
Hun vader is jaren geleden gestorven, waarmee het huis schuldenvrij is gevallen via een verzekering.
Hun moeder/ mijn schoonmoeder is nu 68....wij hopen nog lang van haar te kunnen genieten, maar als zij komt te overleiden zal de woning worden verkocht en de waarde daarvan worden verdeeld tussen mijn partner en zijn zus.
Dit staat zwart op wit in het testament
Natuurlijk moeten er belasting en rechten over die ervenis worden betaald, daarvan zijn we ons bewust.
Maar dan nog zal er een groot bedrag overblijven.

Als wij de leningaan zullen gaan met het familielig, zullen hierbij ook notarissen aan te pas komen om alles waterdicht (voor ons en voor de geldverstrekker) te maken.

Wij betalen nu ruim 10% rente per maand.
Als wij het via familie kunnen lenen, moeten wij de rente betalen die de bank er anders over zou geven....dat zal aanzienelijkminder dan de 10% zijn.
Voor de rest doet diegene dat nonprofit.

Wat qua lasten uitgaven en inkomen betreft:
Ieder maand maken wij opnieuw een uitdraai met alles wat er die maand in en uit is gegaan...ook de lasten/rekeningen die niet zijn betaald zetten we daarbij.
Zoda het salaris wordt overgemaakt pin ik €400 en leef daar de rest van de maand van.
De pinpas valt daarna niet eens me te gebruiken omdat het saldo daar al niet meer toe reikt. (nadat er enkele vaste lasten zijn afgeschreven)

Het is en blijft ieder maand twee kwaden tegen elkaar afwegen....wie betaal ik wel....wie betaal ik niet.
Maar zolang ik mijn grootste schuldeiser blijf betalen, zal hij mijn probleem niet inzien.

Vandaar dat ik me dus afvraag om het dan toch een idee is mijn achterstanden bij mijn zorg eens in te gaan lopen, mijn betalingen bij de Interbank te stoppen (of in ieder geval te minderen, wat ik overhoud aan het eind van de maand dan wel te betalen) waardoor het probleem bij hun duidelijk gaat worden..?

Zullen ze dan sneller tot een akkoord met mijn komen om de schuld voor een minder bedrag af te kopen?

We hebben een gezin van 5...3 kids dus.

marcel75
door marcel75 - Jan 31, 2011 om 14:42
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Nogmaals: niet te snel rijk rekenen. Moeder kan tot het moment dat ze overlijdt nog haar testament veranderen zonder je man daarover in te lichten, het huis voortijdig verkopen en het geld helemaal opmaken etc. Ook heb je nog steeds onzekerheid over het moment waarop je er over kunt beschikken. Ik probeer dus alleen maar tot voorzichtigheid te manen.

De rente die je familielid in rekening moet brengen, moet gelijk zijn aan 6% samengestelde rente. Is de rente lager, dan ontvang je maandelijks een schenking en moet je over het verschil schenkbelasting betalen.

ma
door maaike81 - Jan 31, 2011 om 15:07
5 Antwoorden / 1 Vragen

De erfenis is niet iets waar we klakkeloos over denken, maar ik begrijp wat u duidelijk probeert te maken.
De kans dat het testament veranderd zal worden is nihil.
Familiebanden zijn goed en dat zal niet snel veranderen.

Schoonmoeder heeft ook al uit laten zoeken wat het zal doen als ze nu haar woning al verkoopt.
Omdat ze er dan nog leefgeld voor pak hem beet 30 jaar uit moet halen blijft er max een vierde van het oorspronkelijk te erfen bedrag over.
Zonde dus om dat nu al te doen.

De 6% waren we idd ook al van op de hoogte.
Is dat op maand of jaarbasis?
Of eenmalig op het hele bedrag?
Dan zal het te betalen maanbedrag mét aflossing nog altijd behoorlijk lager dan de 10% nu zonder aflossing liggen.
Dan kunnen we binnen nu en max 12 jaar afgelost hebben.
Als in de tussentijd de erfenis wel al komt lossen we daar in een keer mee af.
En anders willen we hem als buffer/zekerheid in een contract bij de notaris vast laten leggen.
Mijn schoonmoeder wil daar aan mee werken en kan daarna dus ook er niet meer iets aan veranderen.
Maar nogmaals....ik begrijp heel goed wat u mij probeert duidelijk te maken.
en alles wat u nu verteld zal ik ook zeker meenemen als het zover zal komen.

Als een kennis het bedrag aan ons leent zijn de regels dan hetzelfde?

marcel75
door marcel75 - Jan 31, 2011 om 15:12
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Ik zou niet weten hoe je schoonmoeder in de geldleningsovereenkomst wilt krijgen. Dat gaat niet lukken en is volstrekt overbodig. Zet vooral in die geldleningsovereenkomst niets over schoonmoeder en haar potentiele erfenis. Dat gaat alleen maar problemen geven.

Die 6% is de rente die je jaarlijks over de openstaande hoofdsom zou moeten betalen. In de praktijk betaal je echter in maandelijkse termijnen. Wellicht is het handig om er een annuïteitenlening van te maken. Dan betaal je maandelijks zowel rente als aflossing. In het begin veel rente en weinig aflossing en naar mate de tijd verstrijkt steeds meer aflossing en minder rente. Je maandbedrag blijft dan echter wel hetzelfde.

Als een kennis jullie geld leent zit je met dezelfde spelregels.

marcel75
door marcel75 - Jan 31, 2011 om 15:14
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Wat misschien ook nog wel iets is om met schoonmoeder te bespreken zijn zogenaamde schenkingen op papier. Hier bespaar je op het moment dat schoonmoeder overleden is erfbelasting.

Schoonmoeder kan dan aan ieder van haar kinderen jaarlijks een bedrag schuldigerkennen. Over dat schuldigerkende bedrag moet ze wel rente betalen aan de kinderen. De rente is voor jullie dan een leuke inkomstenbron en hoef je geen belasting over te betalen. Wel moet je dan de vordering opgeven in box 3, maar zolang je niet over je drempel heenkomt (en dat zal in jullie geval niet het geval zijn) is er niets aan de hand.

ma
door maaike81 - Jan 31, 2011 om 16:23
5 Antwoorden / 1 Vragen

ZO!
Dat is duidelijke praat.
Er zijn familieleden die ´denken´ er veel vanaf te weten, maar hebben ons nog nooit op het idee gewezen dat schoonmoeder nu schenkingen gaat doen.

Ik wist dat er zoiets bestond, maar het nauwe ervan niet....nu weet ik dus weer wat meer.

Hoezo is het onverstanding om de potentiele erfenis te noemen in het contract?

Kan een kennis of familielid ook een annuiteitenlening aan ons verstrekken?
Is dat juist dan iets wat een notaris tussen ons en het famililid kan regelen?
Ik dacht dat dat alleen als ´onderhandse´ lening kon?

marcel75
door marcel75 - Jan 31, 2011 om 16:33
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Alles wat onderhands kan, kan een notaris ook vastleggen. Maar niet alles wat een notaris vastlegt, kan ook onderhands. Een annuïteitenlening is gewoon een leenvorm, net als aflossingvrij en lineair. Het is alleen even werk om de annuït uit te rekenen, maar dat kan tegenwoordig heel eenvouding via programma's en internet.

Het is niet verstandig om over de potentiele erfenis te spreken bij de geldlening omdat die daar helemaal los van staat. Hoe je aan het geld komt om de lening uiteindelijk (vervroegt) af te lossen gaat niemand iets aan. Om een koppeling te maken met een erfenis, dan bouw je een grote tijdsonzekerheid in. Je weet namelijk allereerst niet wanneer je de erfenis ontvangt en vervolgens niet wanneer je er over kunt beschikken. Wanneer is het huis verkocht? Wanneer is de nalatenschap afgewikkeld? Het is heel normaal dat er een jaar over heen gaat voordat de hele nalatenschap afgewikkeld is en je dus weet wat je krijgt en ook dat geld feitelijk op je eigen rekening hebt staan. Als je in dat jaar ook nog rekening moet houden met een schuldeiser, dan is dat niet prettig. Gegarandeerd dat je vragen krijgt als: "Is het nou nog niet afgewikkeld?" Dat is gewoon niet prettig en niet nodig.

Hoewel je een geldlening ook onderhands kunt regelen, adviseer ik toch om een notaris in te schakelen. Dan heb je tenminste een garantie dat het juridisch goed opgesteld wordt en dat je niet door eigen "onkunde" iets hebt opgesteld waardoor er juist problemen kunnen gaan ontstaan. Zo ga ik bijvoorbeeld ook niet aan mijn eigen auto sleutelen terwijl op internet voldoende voorbeeld te vinden zijn.

ma
door maaike81 - Feb 1, 2011 om 09:09
5 Antwoorden / 1 Vragen

Zo is het ook de bedoeling.
Het als een onderhandse lening vast laten leggen bij de notaris.

Het is zeker wel de bedoeling om eerst zoveel mogelijk informatie in te winnen voordat we iets vastleggen of iets regelen.

Misschien dat er op dat moment ook wel oplossingen uitkomen die beter zullen zijn in onze situatie.

Wat nu gewoon het belangrijkste is dat we totdat alles rond is, het hoofd boven water houden en de instanties ´zoet´ houden.

Daarna is het hopen dat het lukt om de schuld af te kopen.
Naar mijn inzien is het maximale tot wat we gaan aanzienelijk hoger dan het GKB zou bieden of wat er uit een WNSP zou komen.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 1, 2011 om 10:56
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Hallo Maaike,

De link die je in het topic van Petra66 plaatste werkt, want zo kwam ik hier. Ik zie dat je meteen de beste expert op dit gebied aan de haak geslagen hebt, v.w.b. erfenis constructie. Voor schuldhulp zijn er nog een paar die je van dienst kunnen zijn. Daar heb ik gelukkig geen kaas van hoeven te eten. We creëerden, op een hypotheek na, altijd eerst wat reserve, alvorens te kopen. Dat heeft in 48 jaar heel wat prijzen van aan te schaffen zaken gedrukt.

Succes met de hulp die Marcel en anderen je geven, om uit de zorgen te komen.

Hardware ERror MAN.

ma
door maaike81 - Feb 1, 2011 om 11:12
5 Antwoorden / 1 Vragen

@hrdwerrorman

Bedankt voor uw reactie.

Het is echt niet om de schuld op een ander te schuiven, maar voor €25.000 bestaat de schuld uit failliesement bedrijf.....€10.000 heeft mijn stiefvader op mijn naam opgenomen. Ik was nog jong, werkte in de productie, waar ik goed verdiende.
Ik lette er er niet zo op wat pa nou precies deed met mijn centen en gegevens....helaas.

Tijdens de relatie zijn bij het kopen van onze woning (6 jaar geleden) de schulden samengevoegd.....en ja, toen héél dom €15.000 erbij opgenomen om de verbouwing v.d woning te voltooien.
Op dat moment staarden wij ons blind op dat we zo snel mogelijk in ons huis wilden en dachten niet na bij de torenhoge last die we op ons namen.
Zo komen wij dus de €50.000 schuld.....deels te verwijten..deels niet.

Waar de schuld aan te wijten is, is nu niet mee op te lossen, verleden tijd...domme fouten.
Wel proberen we het nu zo goed mogelijk op te lossen om toch nog een goede toekomst voor ons en vooral voor onze kinderen te creeren.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 1, 2011 om 14:44
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Maaike:

Veel succes gewenst om op een nette manier zo snel mogelijk van de schuld, waardoor deze ook ontstaan is, af te lossen, zodat je onbelast vooruit kunt kijken.

H.