ly
door lyka Nov 30, 2011 om 15:25
Geldzaken & recht

Invalidenparkeerkaart

Goedemiddag

Ik stel deze vraag namens mijn bejaarde ouders (83 en 86)
deze zijn nog heel jong van geest alleen de benen werken niet ecgt mee.

Nu rijden ze alle twee nog auto in een automaatje zo kunnen zij hun boodschapjes nog zelf doen,maar dan moet de auto wel op een invalidenplaats worden geparkeert.

Invalidenparkeerkaart van mijn moeder verloopt na 5 jaar per december dus op naar de gemeente om een nieuwe aan te vragen.
5 jaar geleden waren de kosten €0.00 nu moet zij €216.80 betalen en of zij maar meteen €54.20 wilden voldoen anders word hij niet aangevraagt.

Heb omliggende gemeentes gebelt daar mee scheelt het meer als de helf, heeft de gemeente LELYSTAD hier nou het recht toe om zoveel geld hier voor te vragen.
Wij begrijpen best wel dat je er tegenwoordig voor moet betalen maar zoveel???

Zij beperken hier de invaliden en bejaarde om nog zelf hun boodschappen en ziekenhuis bezoeken te doen, want €216.80 is in mij ogen een hoop geld dat niet iedereen kan dragen.

groet Lydia

8697 16 Rapporteer

getty
door getty - Nov 30, 2011 om 15:35
4179 Antwoorden / 10 Vragen

VOor dat geld heeft u wel 5 jaar lang de kaart tot uw beschikking, dus als u het bedrag door 5 deelt, vallen de kosten per jaar wel mee?
OOk mag er vaak ook nog eens gratis geparkeerd worden met een dergelijke kaart op normaal gesproken betaalde plekken, dus dan lijkt me de prijs redelijk normaal.

Het verschil tussen € 0 en € 216 is wel groot, dat ben ik met uw eens. Gemeenten zijn vrij om dit zelf te bepalen. Gezien de bezuinigingen bij alle gemeentes op de WMO zal dit bedrag nu ingevoerd zijn. Het bedrag wat u vooraf al moet betalen heeft te maken dat ze mensen en zichzelfwillen behoeden voor "kansloze"aanvragen, dus dat mensen vooraf goed nagaan of ze kans maken op een dergelijke kaart. Ik denk dat als uw ouders de kaart nodig hebben er niets anders op zit om het wel te betalen.

getty
door getty - Nov 30, 2011 om 15:37
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik zie op de site van de gemeente lelystad dat de kaart ook in termijnen betaald mag worden. Maak daar gebruik van als het bedrag in 1 x te hoog is.!!!

tenormin
door tenormin - Nov 30, 2011 om 19:08
16823 Antwoorden / 108 Vragen

getty, jij geeft nog eens goede service. Als ik lyka was zou ik er wel een bedankje aan wagen, hoor.

eenigma
door eenigma - Nov 30, 2011 om 19:36
252 Antwoorden / 14 Vragen

In Amsterdam kost het 175 euro en een invalide parkeerplaats voor je deur 350, tja als je het niet hebt een heleboel geld maar je moet hier het hele bedrag wel in een keer vooruit betalen. Iedereen, ongeacht het feit dat bij de gemeente al een dik dossier van je ligt, moet naar een keuringsarts van de GG en GD die dan bepaald of je ervoor in aanmerking komt. Het is wel een Europese gehandicaptenparkeerkaart waarmee ik dus ook in Parijs op een plekje voor invaliden mag staan, ik kom er nog niet met m'n Canta maar het idee is aangenaam ;-)

tenormin
door tenormin - Nov 30, 2011 om 19:51
16823 Antwoorden / 108 Vragen

eenigma, verlengsnoertje misschien? Geinig, dat met je Canta, hou wel van (zelf)spot en een grapje.

inekel1953
door inekel1953 - Nov 30, 2011 om 20:13
323 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Lyka,

De eerste, tevens belangrijkste voorwaarde om in aanmerking te kunnen komen en te blijven is, dat men geen 100 meter (meer) kan lopen.
Dit wordt beoordeeld door een arts van de GG.GD, welke dit wordt verzocht te doen voor de afdeling WMO van uw woonplaats.

Gezien het feit dat dit landelijk van toepassing is, is dat ook bij uw ouders van toepassing.
€ 216, - is een hoog bedrag, vooral als je gezien de leeftijd van uw ouders misschien met een kleine beurs moet betalen.

Het is de moeite waar om bij uw gemeente te vragen of uw ouders in aanmerking kunnen komen voor een vergoeding uit de bijzondere bijstand. Of er een vergoeding komt is afhankelijk van het inkomen van uw ouders. Ook de mogelijke financiële tegemoetkoming is ook per gemeente verschillend.

Ik hoop dat er voor uw ouders een gepaste oplossing komt.

Ps. er zijn mensen die denken dat je met een invalide-parkeerkaart overal gratis mag parkeren, dit is niet altijd het geval.

M.vr.gr.,
Ineke L.

tenormin
door tenormin - Nov 30, 2011 om 20:39
16823 Antwoorden / 108 Vragen

inekel1953, de ouders hebben al een invalide parkeerkaart. De klacht is immers dat het eerst €0,00 kostte en nu €216,80. Getty heeft al op de site gevonden dat er ook in termijnen mag worden betaald, wat ook al een klein beetje als tegemoetkoming kan worden gezien.

inekel1953
door inekel1953 - Nov 30, 2011 om 21:08
323 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Tenormin,

Dat heb ik wel degelijk gelezen, wat ik al schreef:
"De eerste, tevens belangrijkste voorwaarde om in aanmerking te kunnen komen en te blijven is, dat men geen 100 meter (meer) kan lopen.
Dit wordt beoordeeld door een arts van de GG.GD, welke dit wordt verzocht te doen voor de afdeling WMO van uw woonplaats.

Gezien het feit dat dit landelijk van toepassing is, is dat ook bij uw ouders van toepassing. "

Toch wordt er mijn inziens nogal lakoniek over het te betalen bedrag gedaan. Dat men een invalidekaart en plaats nodig heeft, geeft toch al wel de noodzakelijkheid daarvan aan. En voor veel mensen is het en blijft het een enorm hoog bedrag. In termijnen betalen, is dan nog geen vergoeding, en vaak niet echt een oplossing als er ook hoge medische kosten zijn voor eigen rekening. Waarschijnlijk hebben deze mensen recht op een finaciële bijdrage uit de pot bijzondere bijstand.

Anderen moeten betalen als men wil parkeren wordt als argument gegeven, toch deze oudere mensen van 83 en 86 jaar, beiden slecht ter been.. hehben geen andere mogelijkheid om zich te verplaatsen. Gezonde mensen kunnen nog fietsen, wandelen of met openbaar vervoer reizen, dat is voordeliger dan welk ander vervoersmiddel dan ook.

Beste Lyka,

Misschien hebben uw ouders dat al, toch laat ik alsnog het volgende: Uw ouders hebben in dit geval ook recht op een invalideparkeer plaats, zo dicht mogelijk bij de woning, deze wordt dan voorzien van het kenteken van de auto. Indien uw ouders dat nog niet hebben, deze kunt u ook aanvragen bij de afdeling WMO van de gemeente.

tenormin
door tenormin - Nov 30, 2011 om 21:25
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Ik betaal ook voor de kaart hoor Inekel, maar bij lange na niet zoveel als men in Lelystad vraagt. Ik mag per maand betalen maar overal gratis parkeren voor invalide mensen, nee, dat is niet zo, zoals je schrijft. Maar wel vaak 2 uur voor de algemene invalide plaatsen.
Ik ging (ga) ervan uit dat mensen op die leeftijd niet ineens meer dan 100 meter zouden kunnen gaan lopen, vandaar dat ik schreef: ze hebben de kaart al. Het spijt me als we elkaar hebben "misverstaan".

ly
door lyka - Dec 1, 2011 om 00:08
2 Antwoorden / 2 Vragen

dank jullie allemaal voor de antwoorden het gaat er mij niet om dat er niet betaalt moet worden voor een parkeerplaats ik vind alleen het verschil van € 0.00 naar €216.80 zo abnormaal een plaats 35 Km. verder Zeewolde daar kost een kaart maar €30.00.

Het is nu net als het geweest is met de paspoorten rijbewijzen men vraagt maar wat en niet alleen mijn ouders want die hebben mij nog, maar alle invaliden die er nog slechter aan toe zijn moeten dit op brengen in een of ingedeelte dat maakt niet uit het is een verkapte gemeente belasting.

Deze mensen worden aan alle kanten gekort en alles wordt maar duurder of van ze afgenomen dat vindt ik een kwalijke en vooral een beangstige zaak voor onze toekomst.

Lydia

remi
door remi - Dec 1, 2011 om 06:13
317 Antwoorden / 84 Vragen

Wat een belachelijke prijzen lees ik hier. Waar ik woon betaal je € 50,50. En idd Lydia Deze mensen worden aan alle kanten gekort en alles wordt maar duurder of van ze afgenomen dat vindt ik ook een kwalijke zaak.

inekel1953
door inekel1953 - Dec 1, 2011 om 07:54
323 Antwoorden / 2 Vragen

Lyka,

Je hebt volkomen gelijk, wat de overheid en gemeente betreft, geld binnen halen en dat veelal van de meest kwetsbare mensen in de samenleving.

Goed om bij stil te staan, op welke partij u beter niet kunt stemmen, bij de volgende staats- en/of gemeente- verkiezingen.

Sterkte en succes.

M.vr.gr.,
Ineke L

ma
door marnix1 - Dec 1, 2011 om 10:07
256 Antwoorden / 22 Vragen

Lyka, het verhaal is misschien nog wel raarder dan u nu al denkt, veel gemeenten vragen tegenwoordig veel geld voor die keuring maar geven dat ook nog eens niet terug als de kaart niet wordt toegewezen.
Het bedrag is trouwens exorbitant vind ik. Zit er soms een al een bedrag leges voor de kaart bij? Ik betaal hier in de gemeente 145E voorde keuring en nog eens 45 E voor de kaart. En na vijf jaar weer hetzelfde gedoe.
Vijf jaar geleden betaalde ik in mijn vorige woonplaats (5 kilometer verder)niets voor de keuring.

ly
door lyka - Dec 1, 2011 om 11:48
2 Antwoorden / 2 Vragen

Fijn dat jullie mee leven dan weet ik dat ik nu toch maar een brief aan de B en W moet sturen.

Heb ook even dat regio krant gebelt zijn ook geintereseert of ik ook de brief aan hun wil sturen, maar er moet hier toch landelijk ook iets aan te doen zijn.

Alle gemeentes gelijk we wonen toch in een land!!!!

Lydia

tenormin
door tenormin - Dec 1, 2011 om 12:45
16823 Antwoorden / 108 Vragen

alle gemeentes gelijk we wonen toch in een land!!!! Ja, maar de ene Gemeente heeft meer tekorten (letten niet als een goed huisvrouw/man betaamt op wat ze kunnen uitgeven) en daarom zijn de verschillen zo groot.

loreleigil
door loreleigil - Dec 1, 2011 om 19:25
678 Antwoorden / 3 Vragen

Beste mensen, dat een keuring betaalt moet worden als een kaart wordt afgewezen is logisch, de keuring heeft immers plaats gevonden zonder dat er aanleiding voor is, omdat de voorziening is afgewezen. (dit is de redenatie vand e gemeente)
Dat een kaart geld kost, vind ik ook logisch. Lelystad is wel erg duur, maar een brief naar B&W haalt geen drol uit. Zij bepalen namelijk zelf de tarieven en daar is in de gemeenteraad een besluit over genomen. Bezwaar, brieven en pers heeft geen zin.
Tevens is Bijzondere Bijstand hier vaak niet voor. Mijn gemeente heeft een 'achterdeurtje', het Toegankelijkheidsfonds. Dit zal in het geval van de ouders niet dekkend zijn, maar het scheelt toch € 165,-.
En inderdaad, in Lelystad mag iemand met een gehandicaptenparkeerkaart overal gratis parkeren, dus tel even bij elkaar op wat pa & ma besparen.
En voor mensen gaan piepen: ik heb zelf ook een beperking. Ik moet volgend jaar ook voor mijn kaart gaan betalen. Dit ga ik ook voelen, maar het is niet anders.