el
door elmooow Mar 15, 2007 om 16:33
Geldzaken & recht

Invoeren uit china

Beste lezers,

Ik heb iets uit china besteld en ontvangen. Het pakketje was 6,6kg zwaar en op het pakketje stond ''GIFT'', verder zat op het pakketje een envelop geplakt waarin stond wat er in hoorde te zitten en ''waarde gift 500EUR''.

Nou krijg ik meer dan een maand later een factuur van tnt, waarop staat dat ik 95,87 EUR belasting moet betalen. Is het normaal dat dit zo laat komt? Ik had er nu namenlijk helemaal niet meer op gerekend, is er een manier om dit niet te hoeven betalen en mogen ze dit zomaar heffen na maar dan een maand? Dan zou ik dus ook moeten betalen als ik een cadeau krijg, stel nou dat ik dit cadeau helemaal niet hoefde als ik wist dat ik er invoerrechten over moest betalen? en de factuur komt pas meer dan een maand later en ik heb het pakket al lang niet meer?

laat even weten wat jullie ervaringen hier mee zijn en of ik hier nog iets aan kan doen,

Elmar

1927 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 15, 2007 om 17:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Naar wat ik altijd begrepen heb is een `gift`zending kostenloos,

denk dat het probleem is geweest dat de waarde vermeld was.

Is de tnt factuur niet voor de verzendkosten ? als de afzender de verzendnota niet heeft voldaan dat ze het nu alsnog op jouw verhalen ?

ve
door verwijderd - Mar 15, 2007 om 17:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk op de site van de kvk art. invoerrechten daar staat dat voor goederen van buiten de EU altijd douane of invoerrechten worden geheven.

ve
door verwijderd - Mar 15, 2007 om 17:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

er staat duidelijk op de factuur BTW  dus het is niet voor de verzendkosten,

en als ik nou iets krijg wat ik helemaal niet wou? dan moet ik dus betalen voor een gift, en retour sturen kan al niet meer want de factuur van de belasting komt 1 maand later . . .   dit kan tog niet zomaar?

ve
door verwijderd - Mar 15, 2007 om 17:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Ik ben toevallig zelf een aantal keren in China geweest, zowel voor werk als ook vakantie.

Je mag alles tot een maximum bedrag van 300 gulden (toendertijd) zonder heffing invoeren van wat ik me kan herinneren. Ik weet niet hoe de regels thans zijn. De waarde van artikelen zal nu wel rond de € 150,- liggen.

Ik had me een DVD-speler meegenomen van China en ja die had ik cadeau gekregen van mijn toenmalige vriendin maar dat was voor de douane op Schiphol geen reden om me geen invoerrechten te laten betalen... Om een lang verhaal kort te maken, die vordering van de belasting is geheel terecht en volgens de Nederlandse regels. Het is niet anders. Overigens de douanier was zeer correct en netjes. Daar zouden politie agenten zich eens een voorbeeld aan kunnen nemen met hun ijskoude arrogantie!

Groetjes. ;-)

ve
door verwijderd - Mar 15, 2007 om 17:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Stel je vraag bij de belasting dienst en zeg dat je iets gekregen hebt wat je niet wou.

Overigens als je iets krijgt wat je niet wil moet je het niet aanpakken lijkt mij.

Overigens is het normaal dat de btw afwikkeling later volgt dat doet ups ook (heb ik ervaring mee).

ve
door verwijderd - Mar 15, 2007 om 17:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Nog iets...

Het zou handig zijn als je een kopie van het aankoopbewijs kunt krijgen. Je kunt dan bij de douane aantonen wat de werkelijke waarde van het product is. De douane zal de invoerheffing dan opnieuw berekenen met die gegevens. Het omrekenen van de valuta geschiedt middels de op de dag van aankomst in Nederland geldende waarde van de CHinese Yuan of zo je wilt RenMinBi.

Succes. ;-)

ve
door verwijderd - Mar 15, 2007 om 17:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

ja maar als ik het nou wel wou maar niet als ik er 100 euro belasting voor moest betalen, en dat ik dat dan dat achteraf pas krijg te horen.

Stel: ik krijg een cadeau van een kennis in china, het cadeau is 500 waard maar, maar ik het het er niet voor over om daar 100 euro voor te betalen aan btw.
Een maand later heb ik het cadeau verkocht voor 50 euro, en dan krijg ik die factuur van de belasting van 100 euro.

Maar ik denk dat er niets anders op zit dan gewoon betalen :(

ve
door verwijderd - Mar 15, 2007 om 17:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

maar die belasting weet tog niet dat ik er voor betaald heb, en de waarde was eigenlijk veel hoger dan 500 euro dus ik heb niet te klagen, ik wil gewoon even weten wat er allemaal mogenlijk is

ve
door verwijderd - Mar 15, 2007 om 17:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je vraag heet Invoer van uit China, ik denk dat bijna elke nederlander weet dat je bij INVOER invoerrechten moet betalen en al je jamaar opties werken dan niet.

ve
door verwijderd - Mar 15, 2007 om 17:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

--en als ik nou iets krijg wat ik helemaal niet wou? ---

Dan had je het moeten weigeren, je neemt niet iets aan wat je niet wilt/verwacht gaan ze dan vanuit.

ve
door verwijderd - Mar 16, 2007 om 00:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Elmooow

Laten we de invoerrechten even vergeten. Dat speelt hier niet. In jouw geval is het de vraag of je BTW verschuldigd bent over jouw bestelling uit China.

Er is sprake van invoer omdat er een tastbare zaak geleverd wordt vanuit een land buiten de EU. In dat geval wordt de BTW geheven bij de ontvanger van het goed.

Op elk pakket zit inderdaad een zegel met de transactiewaarde van het goed en dus de basis voor de BTW heffing. De douane heeft zelfs het recht om het pakket te openen om te zien of de info op het zegel klopt met het geleverde.

Doorgaans moet je de BTW afrekenen bij het postkantoor of aan de postbode alvorens je het pakket ontvangt. Soms, zoals in jouw geval, gebeurt het dat de BTW nageheven wordt per separate aankondiging. Ik hou het op een slordigheid van TNT. De wet is echter duidelijk: BTW is verschuldigd en zal dus betaald moeten worden.

Aangaande je opmerking over ongewenste pakketten uit het buitenland. Die accepteer je toch niet als je er niet om gevraagd hebt? Dan ben je de BTW ook niet verschuldigd.

In dat geval geldt dus, ben je nieuwsgierig naar de inhoud, dan moet je wel de BTW voldoen. Anders de ontvangst weigeren.

Groet, C.