ma
door malhy2 Jun 5, 2017 om 11:29
Geldzaken & recht

Invoerrechten terugvragen

Ik heb onlangs via een naar ik dacht belgische webshop 2 paar crossfit schoenen besteld. ( www.harmonie-deco.be ). Nergens op deze site blijkt dat dit geen Belgisch bedrijf was/is.
Ongeveer 1 week later kreeg ik van postNL bericht dat mijn pakketje bij de douane lag ( ???? ) en of ik wilde aangeven wat de waarde van het pakketje was. Dat heb ik gedaan en toen het pakketje geleverd werd heb ik netjes invoerrechten en kosten betaald.
Toen het pakketje echter geopend werd bleken er niet de bestelde schoenen in te zitten maar 2 paar overduidelijke neppers.
Na enig over en weer gemail met de chinese eigenaar van de belgische site waaruit bleek dat hij/zij mij geen geld terug wilde geven heb ik VISA ingeschakeld en van hen bericht gehad dat zij hangende het onderzoek het geld terug gaan storten.
Nu vraag ik mij af of ik het in mijn ogen onterecht betaalde invoerrecht terug kan vragen??
De schoenen die ik ingevioerd heb zijn immers niet van dezelfde waarde als de schoenen die ik besteld heb en waar ik invoerrechten over betaald heb.
Ik heb invoerrechten betaald over ongeveer 170 Euro en de schoenen die geleverd zijn zijn niet meer dan 20 euro waard.

Groeten  Ed

9762 20 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 5, 2017 om 11:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bestelt bij een bedrijf zonder naam, adres en telefoonnummer. En u vindt het logisch dat de harmonie schoenen verkoopt?

En hebt u dan werkelijk € 170 aan die nep site betaald?

Als u erover gaat klagen, krijgt u nog een boete dat u nepperds gekocht hebt.

edrick3
door edrick3 - Jun 5, 2017 om 11:48
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Nu vraag ik mij af of ik het in mijn ogen onterecht betaalde invoerrecht terug kan vragen??
Vraag het aan de douane zou ik zeggen.

marita5
door marita5 - Jun 5, 2017 om 11:50
11510 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Malhy2 ,

. Nergens op deze site blijkt dat dit geen Belgisch bedrijf was/is.

Daar zit juist het probleem , geen gegevens , adres / tel.nr / kvk.nr voorwaarden niks .
De site is gebaseerd Russische Federatie , de spullen komen uit China , er zijn nog 24 andere sites aangekoppeld , klik op de rode regels .

https://www.scamadviser.com/check-website/harmonie-deco.be

Controleren of een site betrouwbaar is ,

https://www.consuwijzer.nl/shopscan/

https://www.consumentenbond.nl/online-kopen

ma
door malhy2 Jun 5, 2017 om 11:53
309 Antwoorden / 13 Vragen

De onderste twee links geven weinig uitsluitsel de bovenste wel gelukkig bedankt voor de nuttige info.

Ed

marita5
door marita5 Jun 5, 2017 om 11:56
11510 Antwoorden / 15 Vragen

@malhy2 , de onderste twee links geven geen uitsluitel , maar dat zijn juist de links waarbij u moet opletten bij aankoop op internet , zou als ik u was deze links goed door lezen om herhaling te voorkomen .

gerbera
door gerbera - Jun 5, 2017 om 11:50
7360 Antwoorden / 14 Vragen

Ach ja, de Harmonie. Een schoenleverancier waar muziek in zit.
Naar het betaalde invoerbedrag kunt u wel fluiten.

ma
door malhy2 - Jun 5, 2017 om 11:50
309 Antwoorden / 13 Vragen

U bestelt bij een bedrijf zonder naam, adres en telefoonnummer.  JA

En u vindt het logisch dat de harmonie schoenen verkoopt? Een naam zegt mij niet veel U heet tijger1 en daar kan ik mij ook vanalles bij voorstellen.

En hebt u dan werkelijk € 170 aan die nep site betaald? Ja mijjn frans is niet 100% maar wat google translate mij liet zien, en omdat dit de enige site was die de gezochte schoenen nog kon leveren, heb ik besteld.

Als u erover gaat klagen, krijgt u nog een boete dat u nepperds gekocht hebt. Hoezo ben ik een heler dan ?? Ik koop schoenen geen neppers.

Hopelijk heb ik U voldoende geinformeerd.

Ed

gerbera
door gerbera Jun 5, 2017 om 12:09
7360 Antwoorden / 14 Vragen

Ik koop schoenen geen neppers.

Waarom dan niet gewoon naar een schoenwinkel, kunt u nog passen ook.

ma
door maarten heest Jun 5, 2017 om 14:19
463 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Ed, prima reactie! Heb je al bij VISA geinformeerd hoe dat soort zaken rond invoerrechten worden afgehandeld?
Hopelijk is deze website o.a. door uw klachten nu snel uit de lucht.

ma
door maarten heest Jun 5, 2017 om 14:24
463 Antwoorden / 0 Vragen

Hier nog een link naar de Belastingdienst.

tijger1
door tijger1 Jun 5, 2017 om 14:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mij geïnformeerd? Ik hoef niet geïnformeerd te worden. Mijn naam zegt u niet veel, maar ik verkoop geen schoenen. En iemand die nepperds koopt is ook strafbaar. Maar ja, waarom eerst controleren voordat men koopt. Visa regelt het wel weer volgens @maarten.

edrick3
door edrick3 - Jun 5, 2017 om 12:02
27632 Antwoorden / 85 Vragen

En u vindt het logisch dat de harmonie schoenen verkoopt? Een naam zegt mij niet veel U heet tijger1 en daar kan ik mij ook vanalles bij voorstellen.
Dat is appels en peren vergelijken. ;-)
Er wordt regelmatig gewaarschuwd voor die Chinese  nepsites, maar er zijn dus toch steeds mensen die daar met open ogen intrappen.
Zou me toch maar eens beter informeren voordat je een volgende keer weer naar zo'n onbekende website gaat!.

Ge
door Genee - Jun 5, 2017 om 12:06
1509 Antwoorden / 1 Vragen
ma
door malhy2 Jun 9, 2017 om 04:12
309 Antwoorden / 13 Vragen

Ga ik zeker doen heb op de site van de duae gezien dat ik 3 jaar de tijd heb.

Gr Ed

ne
door neodutchio - Jun 5, 2017 om 12:14
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Hoeveel waarschuwingen moeten er nog gegeven worden voordat mensen eerst denken voordat ze doen? Denk dat ik ook maar eens een paar vervallen sites overneem en daar tijdelijk een webshopje op gooi, kassa.

Cookies
door Cookies Jun 5, 2017 om 13:04
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Daar ben ik al mee begonnen. Loop aardig binnen.;-)

tijger1
door tijger1 Jun 5, 2017 om 14:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik moet haast personeel in dienst gaan nemen om alle nepperds te versturen.:-))

gerbera
door gerbera Jun 5, 2017 om 14:39
7360 Antwoorden / 14 Vragen

Ik stuur ze niet eens op, je mag nml geen neppers verkopen, dus kassa;-)

edrick3
door edrick3 Jun 5, 2017 om 15:06
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Forum: Columns » TA: Trend omhoog » Pagina: 231 | DeBeurs.nl

tijger1
door tijger1 Jun 5, 2017 om 17:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerbera. Daar had ik niet eens aan gedacht. Zal ik dus ook niet meer doen. Wil mijn klanten niet in de problemen brengen tenslotte.:-))

Cookies
door Cookies Jun 5, 2017 om 17:11
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tijger1: ik heb begrepen dat 55+ ers zitten te springen om een baan. Regel een gratis proefplaatsing van 6 maanden. Na die 6 maanden op naar de volgende proefplaatsing.

tijger1
door tijger1 Jun 5, 2017 om 23:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ carola.83. Het schijnt dat je daar als werkgever ook nog subsidie voor krijgt. Dus ik ga maar eens informeren. Misschien kan ik mijzelf ook nog wel op proef plaatsen:-))

marita5
door marita5 - Jun 5, 2017 om 12:14
11510 Antwoorden / 15 Vragen
Gerry1969
door Gerry1969 - Jun 5, 2017 om 12:58
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Nergens op deze site blijkt dat dit geen Belgisch bedrijf was/is.
Maar helemaal nergens blijkt dat dit wel zo is.
Ook de prijzen die u heeft neergeteld zijn verre van realistisch dus u weet zelf donders goed waar u mee bezig was.

En ja ook het invoeren van nep merkschoenen kan strafbaar zijn, daar hoeft u niet voor te helen.

ma
door malhy2 Jun 9, 2017 om 04:16
309 Antwoorden / 13 Vragen

Een website die eindigd op .be is volgens mij belgisch. Ook de gebezigde taal ( frans ) is volgens mij belgisch dat zijn er al 2.
Waarom zijn de prijzen nu weer verre van realistisch??
Die schoenen waren nieuw 125 euro per paar ik betaal er 80 voor maar ze zijn al enkele seizoenen oud.
Als ik schoenen in de uitverkoop haal zijn zij ook vaak 20-50% afgeprijst.
Ik wist toch niet dat het nepschoenen waren of wel.
Graag wat genuanceerder commentaar aub.

Ed

hutch
door hutch - Jun 5, 2017 om 15:00
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Het eerste (Belgische) bedrijf dat deze domeinnaam (harmonie-deco.be) geregistreerd heeft is op 21 februari 2014 failliet gegaan.

Vervolgens heeft een malafide Chinees 'bedrijfje' deze domeinnaam opnieuw geregistreerd. Dit via een zeer wazig adres in Duitsland, zoals wel vaker gebeurt.

U heeft ondertussen wel begrepen dat u de invoerkosten e.d. niet kunt terug krijgen. Dat kunt u echt wel vergeten.
Die nagemaakte schoenen (nepartikel) zouden ook in beslag genomen kunnen worden door de douane. Theoretisch bent u inderdaad strafbaar omdat u een namaakartikel invoert wat dus niet mag. U bent geen heler, dat is iets heel anders. Een simpel: ' dat wist ik niet ' werkt niet. Een ieder wordt geacht de wet te kennen (juridisch beginsel)..... hoe raar dat ook klinkt.

Had u die schoenen in uw reisbagage meegenomen, had de douane, bij ontdekking, hoogstwaarschijnlijk niet moeilijk gedaan. Maar per post worden die 'neppers' in principe altijd in beslag genomen. Leest u * DIT *  ook maar eens.

Zie dit geheel maar als leergeld. U bent (helaas) één van de zeer velen die in die malafide webwinkeltjes getrapt is.

ma
door malhy2 Jun 9, 2017 om 04:20
309 Antwoorden / 13 Vragen

Bedankt voor Uw uitzoekerij. daar heb ik tenminste iets aan.
Maar.
Hoe kan ik weten dat de schoenen nep zijn??
Ik heb geen nepschoenen besteld maar overjarige echte schoenen. met een korting van 40% wat echt niet abnormaal is voor schoenen van 4 seizoenen geleden.
Ik ben het met u eens dat wanneer ik neppers bestel ik strafbaar ben.

Gr Ed

hutch
door hutch Jun 9, 2017 om 07:23
4515 Antwoorden / 29 Vragen

U heeft ook geen 'nepschoenen' besteld, maar u bent er dus gewoon ingetuind door dat malafide 'bedrijfje'. U dient altijd eerst goed uit te zoeken of een webwinkel(tje) betrouwbaar is, zoals boven reeds aangegeven. Helaas is het topsport bij de Chinezen om honderden, zo niet duizenden, domeinnamen opnieuw te registreren en allerlei goedkope rommel aan te bieden, meestal imitatiemerken wat uiteraard verboden is. Een webwinkeltje met een .NL of een .BE extensie ziet er (bij ons) betrouwbaarder uit dan met een .CN extensie (bijv. www.harmonie-deco.be). U heeft bij een Chinees webwinkeltje niet de consumentenbescherming die u wel bij een bonafide webwinkel bij ons heeft. Gr. Hutch

audb
door audb - Jun 5, 2017 om 15:06
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Donder ze lekker in de vuilniszak en ga in een hoekje zitten janken.

Nee geld krijg je nooit meer terug maar het kan je wel heel erg veel geld gaan kosten als je gaat klagen ben ik bang voor.

Maar staat er geen KVK nummer of een adres er bij dan kan je al op een vinger na tellen dat het niet klopt.

ha
door halex - Jun 5, 2017 om 16:59
1374 Antwoorden / 4 Vragen

U kunt PostNL vragen of zij bezwaar maken bij de Belastingdienst/Douane. Daar mag PostNL wel kosten voor in rekening brengen, dus vraag daar vooraf ook goed naar. Lees meer op: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/douane/goederen_ontvangen_uit_het_buitenland/wat_kan_ik_doen_als_ik_het_niet_eens_ben_met_het_te_betalen_belastingbedrag_internetaankopen/oneens_belasting_invoer_goederen

panter22
door panter22 - Jun 5, 2017 om 17:57
6599 Antwoorden / Vragen

Je wilt je invoerrechten terug omdat de schoenen maar €20 waard zijn en daarmee vrij van rechten.
Maar je wilt wel van Visa €170 terug ipv de €20 die de schoenen maar waard zijn.
Dus van 2 walletjes eten,
Wees blij dat je het geld terugkrijgt van deze ondoordachte aankoop

ne
door neodutchio Jun 5, 2017 om 18:09
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Het lijkt mij sterk dat er hangende het onderzoek al terug betaald wordt. Er is of komt heel snel nieuwe regelgeving die niet zomaar geld terug geeft. Als de koper had kunnen weten dat het niet kon kloppen (te goedkoop, geen kvk/contact gegevens en een webnaam die niet overeen komt met het aangebode) wordt er niet meer uitgekeerd.

Gerry1969
door Gerry1969 Jun 5, 2017 om 20:15
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Panter22, zo die zit :-)

ma
door maarten heest Jun 5, 2017 om 21:08
463 Antwoorden / 0 Vragen

@NEODUTCHIO, u blijft maar volhouden hè!? En verzint ze waar u bij staat. Er is en komt helemaal geen nieuwe regelgeving.
En de vraagsteller meldt toch dat het geld teruggestort wordt hangende het onderzoek. Maar ik denk eigenlijk dat het helemaal niks uitmaakt wat iemand aan feiten naar voren brengt. Uw naald zit in een andere grammofoonplaat en komt er niet meer uit.

ne
door neodutchio Jun 5, 2017 om 21:17
5148 Antwoorden / 12 Vragen

@Maarten Heest: Dit komt van Visa zelf af. Het kost namelijk geld om mensen terug te betalen. En aangezien creditcardmaatschappijen zelf niet dit bedrag willen betalen zou het dus uit de zak van andere klanten moeten komen. Oftwel, wij moeten betalen voor fouten van anderen. Nu is het nog een vrijbrief om van alles te proberen en uit te huilen bij creditcardmaatschappijen. Het doel juist van het terugstorten is niet hiervoor bedoeld.

ma
door maarten heest Jun 5, 2017 om 21:50
463 Antwoorden / 0 Vragen

Dan maar even een linkje naar de zogenaamde info die u verstrekt of even een print screen van uw correspondentie met ICS.
Die komen er niet want het enige wat u doet is uw mening/oordeel geven en dat heeft helemaal niks te maken met feiten.
Nogmaals, u verzint het allemaal zelf.

ma
door maarten heest - Jun 5, 2017 om 21:19
463 Antwoorden / 0 Vragen

pa
door panter22 - 5 jun. 2017 om 17:57
290 Antwoorden / Vragen

Je wilt je invoerrechten terug omdat de schoenen maar €20 waard zijn en daarmee vrij van rechten.
Maar je wilt wel van Visa €170 terug ipv de €20 die de schoenen maar waard zijn.
Dus van 2 walletjes eten,
Wees blij dat je het geld terugkrijgt van deze ondoordachte aankoop

Logisch redenenerend onjuist:
-de koper wil z'n aankoopbedrag terug omdat hij niet heeft gekregen waarvoor hij betaald heeft.
-de hoogte van de invoerrechten blijkt niet te kloppen omdat de waarde van gestuurde pakket veel lager is.

Niks van 'twee walletjes eten'. Het is uw subjectieve oordeel dat de koper geen recht heeft het geld van de invoerrechten.

newmikey
door newmikey Jun 6, 2017 om 00:17
830 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, in volstrekt objectieve zin heeft panther22 helemaal gelijk. De douanewaarde van de goederen is wettelijk bepaald op basis van de transactiewaarde, de prijs die betaald is of dient te worden. Basis hiervan is artikel VII van het WTO/GATT verdrag. In Europa is dat verankerd in de douanewet, de UCC in artikel 70:

1. De primaire basis voor de douanewaarde van goederen is de transactiewaarde, te weten: de voor de goederen werkelijk betaalde of te betalen prijs bij verkoop voor uitvoer naar hetdouanegebied van de Unie, waar nodig aangepast.
2. De werkelijk betaalde of te betalen prijs is de totale betaling die door de koper aan de verkoper of door de koper aan een derde ten behoeve van de verkoper voor de ingevoerde goederen is of moet worden verricht, en omvat alle betalingen die als voorwaarde voor de verkoop van de ingevoerde goederen werkelijk zijn of moeten worden verricht.

TS heeft die prijs werkelijk betaald en daarmee is de douanewaarde onomstotelijk vast komen te staan, zonder enige kans op vermindering omdat bij nader inzien de marktwaarde toch lager bleek te zijn.

Dat TS achteraf tot de slotsom kwam dat hij de goederen toch eigenlijk minder waard vond, doet hier niets aan af.

panter22
door panter22 Jun 6, 2017 om 08:57
6599 Antwoorden / Vragen

Newmikey,
Bedankt dat je het uitgezocht hebt.

ma
door malhy2 Jun 9, 2017 om 04:23
309 Antwoorden / 13 Vragen

Bedankt ook namens mij.

Ed

tijger1
door tijger1 - Jun 5, 2017 om 23:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar ja de volgende supergoedkope schoenen koopt u zeker bij www.dorpsgezichtdinxperloo.nl, want een naam zegt u niets. En dan gewoon weer het advies opvolgen van @maarten, claimen bij Visa.

newmikey
door newmikey - Jun 6, 2017 om 00:19
830 Antwoorden / 0 Vragen

Er valt niets terug te vragen. U heeft invoerheffingen betaald over de werkelijk betaalde prijs en daarmee houdt het op.

ma
door malhy2 Jun 9, 2017 om 04:26
309 Antwoorden / 13 Vragen

Maar feijtelijk heb ik mijn geld terug dus niets betaald. buiten de invoerrechten dan wel te verstaan.

Ed

hutch
door hutch Jun 9, 2017 om 07:30
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Maar u heeft nog wel die schoenen....... en u heeft wel degelijk betaald. Dat u de aankoopprijs terug heeft gekregen via een ander bedrijf staat daar los van.

newmikey
door newmikey Jun 9, 2017 om 11:43
830 Antwoorden / 0 Vragen

Teruggaaf is alleen mogelijk als u de schoenen weer terugstuurt (verzendkosten voor u) of door de Douane laat vernietigen (weer: kosten voor u) èn als u tegelijkertijd onomstotelijk kunt aantonen (bijv. door middel van een emailwisseling) dat de schoenen defect waren of niet die schoenen waren die u gedacht had gekocht te hebben èn de verzender niet stelt dat hier met de prijs al rekening was gehouden. Aan letterlijk alle voorwaarden moet voldaan worden en en àls het al in een uitzonedring zou mogen lukken zou u tegen de tijd dàt u de invoerrechten terugkrijgt al drie keer zo veel aan kosten hebben gemaakt.

UCC art.118:

Artikel 118
Goederen die gebreken vertonen of goederen die niet met de bepalingen van het contract in overeenstemming zijn
1. Een bedrag aan invoerrechten wordt terugbetaald of kwijtgescholden indien de mededeling van de douaneschuld betrekking heeft op goederen die door de importeur zijn geweigerd omdat zij op het tijdstip van de vrijgave gebreken vertoonden of niet in overeenstemming waren met de bepalingen van het contract op grond waarvan zij waren ingevoerd.

3. Terugbetaling of kwijtschelding wordt niet verleend indien:
...
b) bij het opstellen van het contract, voordat de genoemde goederen onder een douaneregeling werden geplaatst die tot een douaneschuld leidt, rekening is gehouden met de gebreken, met name ten aanzien van de prijs, welke deze goederen vertonen; of
...
4. De douaneautoriteiten staan, op aanvraag van de betrokkene, toe om de goederen, in plaats van ze buiten het douanegebied van de Unie te brengen, te plaatsen onder de regeling actieve veredeling, ook voor vernietiging, of de regeling extern douanevervoer, douane-entrepots of vrije zones.

Ge
door Genee - Jun 6, 2017 om 00:38
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Heb zelf eens een iphone besteld bij de Applestore in Amsterdam.
Deze was niet op voorraad en werd na 4 weken geleverd vanuit China.
Kreeg een track and trace code en kon pakketje volgen vanuit fabriek in China, via Griekenland, Duitsland, douane Nederland tot huisadres.
Geen invoerrechten betaald, wel de normale verkoopprijs bij de bestelling in de Apple store betaald.
Ts heeft het besteld in Belgie, lijkt me toch interessant om de douane te vragen hoe dat dan met de invoerrechten zit.

ja
door jacky2006 - Jun 6, 2017 om 10:25
10 Antwoorden / 1 Vragen

Nummer zoveel die in zo'n malafide website getrapt is. Als ik mijn twijfels heb ga ik eerst de site nazoeken en bestel nooit zomaar. Dat heb je als je voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. Ik ben benieuwd hoeveel topics er geopend gaan worden met mensen die spullen hebben besteld van een of andere vage website en dan gaan klagen dat ze of de verkeerde/kapotte/neppe/geen producten hebben ontvangen maar wel dik hebben betaald. Wat de rest ook al heeft gezegd: ga naar een stenen winkel. Of koop bij een bekende site waarvan bekend is dat ze betrouwbaar zijn.

Tot nu toe zijn er maar enkele sites waar ik online iets koop en daar zijn de producten altijd netjes geleverd. Als het niet goed was teruggestuurd en altijd netjes mijn geld teruggekregen.

ma
door malhy2 Jun 9, 2017 om 04:28
309 Antwoorden / 13 Vragen

zoals gemeld wil ik niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten ik zocht een bepaalde schoen en die was alleen daar nog te verkrijgen en uw opmerking dik betaald en het bekende dubbeltje spreken elkaar tegen.

Ed

ja
door jacky2006 Jun 9, 2017 om 10:00
10 Antwoorden / 1 Vragen

Je had dit kunnen voorkomen door eerst de site na te checken. Geen adres geen contactgegevens = FOUTE BOEL

Volgens mij staan de reacties je niet zo aan, maar ik hoop dat je ervan geleerd hebt.

fr
door frans56 - Jun 6, 2017 om 10:59
230 Antwoorden / 9 Vragen

U hebt zeker ook uw voeten op uw scherm gehouden om te kijken of ze wel goed passen????

ma
door malhy2 Jun 9, 2017 om 04:29
309 Antwoorden / 13 Vragen

??

Maat 38 of 39 EU is maat 38 of 39 EU.

En nee ik gebruik een scanner.

LOL