ga
door gabberpiet Feb 9, 2010 om 17:21
Geldzaken & recht

Inwoning

hallo --mijn zoon 28 en zijn vriendin zijn genoodzaakt een andere woonruimte te zoeken ,hij staat als nummer 1 bij de woningbouw vereniging maar heeft nog niets gevonden
nu mijn vraag --mag ik hem en zijn vriendin tijdelijk bij mij laten logeren ?? en wat zijn de gevolgen voor mij en waar moet ik op letten ???
ikzelf zit in een huurhuis en in de ww
wie kan mij helpen ?

23423 7 Rapporteer

25757
door 25757 - Feb 9, 2010 om 17:27
38 Antwoorden / 2 Vragen

Post of Brief adres en laat ze als dakloze alleen logeren.

Anders raakt U subsidie of inkomen kwijt en het is toch maar tijdelijk?

Via gemeente kunt U hun een post/brief adres geven en waar ze slapen is dan onduidelijk, zelfs een camping en regelmatig plek wisselen mag dus!

ga
door gabberpiet - Feb 9, 2010 om 17:36
136 Antwoorden / 23 Vragen

zij hebben allebij al een ander postadres en de bedoeling is dat zij tijdelijk bij mij verblijven (geen idee hoe lang )

vladja
door vladja - Feb 9, 2010 om 17:37
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Als u huurtoeslag ontvangt, dan gaat die eraf. Het totaal huishoudinkomen telt daarvoor mee, dus ook het inkomen van uw zoon en zijn vriendin.

Zorgtoeslag is individueel, daar geen problemen.

Per peildatum wordt vastgesteld hoeveel personen op een adres ingeschreven staan. Betaalt u nu een alleenstaande heffing, dan kan die omgezet worden naar een meerpersoonshuishouden, dus duurder worden.

Voor de WW maakt het niet uit. Het gaat wat uitmaken na afloop van de WW periode, als u over zou moeten gaan naar de bijstand.

De woningbouw kan er geen bezwaar tegen hebben als uw zoon met zijn vriendin bij u komt wonen, tenzij op uw huurcontract een maximum aantal inwoners is opgenomen voor de woning,.

Vladja

25757
door 25757 - Feb 9, 2010 om 17:41
38 Antwoorden / 2 Vragen

Tijdelijk logeren mag altijd, en als ze elders post ontvangen is het bewijs moeilijker...

Ik kan nergens vinden waar de grens tussen lang logeren of inwonen zit.
Tijdens vakantie ging ik als kind ook meerdere maanden bij oma wonen!

Als er geen post voor hun komt is de kans op controle klein en met mobiele telefoons is het lastig om te zien hoelang ze bij U wonen.

Houd er rekening mee dat op straat zetten lastig is en het kan langer duren dan U denkt, dus voor je Ja gaat zeggen?

getty
door getty - Feb 9, 2010 om 18:11
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Als ze zich niet op uw adres inschrijven, dan zal de belastingdienst (huurtoeslag )het niet te weten komen en heeft het geen gevolgen voor uw subsidie. De vraag is dus gaat u het legaal of illegaal aanpakken. Legaal is dus wel inschrijven als ze daadwerkelijk bij u verblijven en de huurtoeslag aanpassen. Illegaal is dus geen inschrijving en dus geen aanpassing huurtoeslag. Voor uw inkomen heeft het wel of niet inschrijven geen gevolgen. Wel mogelijk voor de aanslag gemeentebelasting en of waterschap i.v.m. meerpersoonshuishouden.

ga
door gabberpiet - Feb 9, 2010 om 18:51
136 Antwoorden / 23 Vragen

momenteel krijg ik huurtoeslag en belasting alleenstaand
nu kan ik wel naar de gemeente gaan om het legaal te maken maar voor hetzelfde geld hebben ze volgende maand wel een huis en kan ik ze weer uitschrijven
jullie snappen wel --ik blijf niet aan de gang--

maar in ieder geval bedankt voor jullie antwoorden
groetjes gabberpiet

vladja
door vladja - Feb 9, 2010 om 19:20
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ook al staat uw zoon en zijn vriendin niet ingeschreven op uw adres, dan krijgt u een probleem met de huurtoeslag. Voor de huurtoeslag maakt het niet uit waar iemand ingeschreven staat, maar wie er feitelijk verblijft in een woning.

U bent verplicht aan de belastingdienst op te geven, dat u een medebewoner krijgt (ingeschreven of niet). Doet u dat niet, dan is er sprake van fraude met alle ellende die daar bijhoort als de belastingdienst erachter komt + terugbetalen met rente en een fikse boete.

Van de site van de belastingdienst over huurtoeslag:

Komt er iemand bij u wonen die achttien jaar of ouder is? Geef dit aan ons door. Het inkomen van alle medebewoners telt namelijk mee voor de huurtoeslag.

Voor de belastingdienst geldt geen peildatum, maar de werkelijke datum.

Voor de belasting over uw inkomsten maakt het niet uit, dat u alleen woont of met meerdere een huis deelt.

Gemeentelijke heffingen en waterschapsheffingen hebben meestal een peildatum van 1 januari. Op die datum wordt gekeken naar het aantal personen dat op het adres ingeschreven staat. Komen er daarna personen bij, dan blijft de oude heffing van kracht tot de nieuwe peildatum. Staan uw zoon en zijn vriendin bij u ingeschreven op de peildatum, dan vervalt de alleenstaande heffing (vrijstelling van meerpersoonshuishouden).

Vladja