jb
door jbm Nov 22, 2018 om 11:09
Geldzaken & recht

Inzicht in mijn betaalde zorgpremie

Ik wil graag inzicht in wat er met mijn betaalde zorgpremie wordt gedaan. Vooral omdat wij steeds meer moeten betalen en er steeds minder zorg voor terug krijgen. Ik zie het zelfs als een "recht" om hier inzicht in te krijgen.
Kan iemand mij helpen bij wie ik dit verzoek kan neerleggen?

Vast bedankt.

7014 19 Rapporteer

ne
door neodutchio - Nov 22, 2018 om 11:12
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Bij uw zorgverzekeraar. Daar betaald u immers aan. Maar ik denk niet dat een verzekeraar openheid gaat geven in hun financiele huishouding. Net zoals ieder commercieel bedrijf.

tijger1
door tijger1 - Nov 22, 2018 om 11:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt wel zoveel willen, maar dat gaat echt niet gebeuren. U krijgt er steeds minder zorg voor terug? Dat is dus  onjuist. Lees de krant eens om te zien waar het pakket mee wordt uitgebreid.

Bijvoorbeeld al die hele dure medicijnen. Nieuwe heupen, nieuwe harten, chemokuren en ga maar door.

tenormin
door tenormin - Nov 22, 2018 om 11:20
16823 Antwoorden / 108 Vragen

U krijgt toch inzicht? Over uw gemaakte kosten dan. Of wilt u inzicht in wat Uw Zorgverzekering betaald aan één en ander? Dat gaat hem niet worden, dat zijn hun in/ en uitgaven. N.m.m. kunt u dit nergens voorleggen als "recht" van inzicht.

gerbera
door gerbera - Nov 22, 2018 om 11:39
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Dus u wilt zien wat de verzekering met uw premie doet. Da's niet zo moeilijk na te gaan als u uw overzicht bekijkt. Uw premie wordt in een héél grote pot gestopt waarvan o.a allerlei "medische" behandelingen e.d. worden betaald. En u wilt dat men u gaat vertellen aan wie en waaraan dit geld besteed wordt..............U maakt een grapje.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 22, 2018 om 11:40
16827 Antwoorden / 202 Vragen

@GERBERA de zorgverzekeringswet is gebaseerd op collectiviteit.

gerbera
door gerbera Nov 22, 2018 om 11:46
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Ja en, wat wilt u daar mee zeggen, of wilt u gewoon ff een reactie plaatsen. Zie nml het verband niet tussen uw opmerking en mijn reactie.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 22, 2018 om 11:39
16827 Antwoorden / 202 Vragen

De vraag heeft betrekking op de zorgpremie die door onze regering jaarlijks wordt vastgesteld. Uit de daartoe goedgekeurde ingediende begroting is de besteding ervan af te leiden. Dat geldt ook voor de het premiedeel dat u rechtstreeks aan uw verzekeraar betaalt. De basis is en blijft dat de zorgverzekeringswet is gebaseerd op collectiviteit.

U heeft inderdaad het recht maar ook wel degelijk de mogelijkheid om de goedgekeurde begroting in te zien.

gerbera
door gerbera Nov 22, 2018 om 11:51
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Zal ik ook maar even een opmerking maken, lees hier even hoe de zorgpremie tot stand komt. Daar blijft onze regering geheel buiten.

https://www.vergelijken-zorgverzekering.net/hoe-komt-de-zorgpremie-tot-stand

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 22, 2018 om 11:55
16827 Antwoorden / 202 Vragen

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 22, 2018 om 11:58
16827 Antwoorden / 202 Vragen

@GERBERA zie een citaat van een deel van de tekst waar u zelf naar verwijst :  (over het vaststellen van de aanvullende regelingen wordt in dat artikel ook het een en ander gemeld)

Wie bepaalt de dekking?

Of een basis zorgverzekering iets wel of niet vergoed, is niet de zaak van de zorgverzekeraar. Elke zorgverzekeraar is wettelijk verplicht dezelfde dekkingen uit te voeren op het basispakket.

De minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), Edith Schippers (2013), beslist welke dekkingen er wel of niet in het basispakket zijn opgenomen. Dit doet zij niet alleen; zij neemt de adviezen van het College voor Zorgverzekeringen regelmatig ten harte.

geen citaat (afwijkend van mijn antwoord is het de minister die uiteindelijk bepaalt en wat die bepaalt is inzichtbaar)

tenormin
door tenormin Nov 22, 2018 om 13:01
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Beste gerrit, de TS vroeg iets anders. Ik zou als bedrijf ook niet aan de eerste de beste klant "mijn cijfers" geven. Daar is alleen de Belastingdienst gerechtigd toe.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 22, 2018 om 13:11
16827 Antwoorden / 202 Vragen

@TENORMIN: leest u de vraag dan anders dandat ik doe? Voor mijnis de vraag naar de besteding van de via belastingdienst en zorgverzekeraars glashelder.  "Wat wordt er met de door mij betaalde zorgpremie gedaan en de premie wordt voldaan uit de inkomensafhankelijkje bijdrage, de premies als vastgesteld door de zorgverzekeraars op basis van o.a. de door de minister vastgestelde inhoud van de basisverzekering. Staat geheel in het artikel waar @GERBERA naar verwijst. De premie die de verzekeraars vaststellen is gebaseerd op hun bedrijfsplan en de inhoud van de overeenkomsten die zij vaststellen met zorgverleners.

(citaat vraag) Inzicht in mijn betaalde zorgpremie

Ik wil graag inzicht in wat er met mijn betaalde zorgpremie wordt gedaan. Vooral omdat wij steeds meer moeten betalen en er steeds minder zorg voor terug krijgen. Ik zie het zelfs als een "recht" om hier inzicht in te krijgen.
Kan iemand mij helpen bij wie ik dit verzoek kan neerleggen?

Vast bedankt.

Ps. In de dagen dat ik bestuurder was van een Ziekenfonds bepaalden wij dat als bestuur en hetzelfde gebeurde bij een verzekeringsorganisatie voor niet ziekenfonds verzekerden dat onderdeel was van dat ziekenfonds.

gerbera
door gerbera Nov 22, 2018 om 14:11
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Het gaat er om wie de hoogte zorgpremie bepaald, dat doet de verzekering, en niet wie de inhoud van het basispakket vast steld, dat doet de minister.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 22, 2018 om 12:00
16827 Antwoorden / 202 Vragen

N.a.v een reactie van @GERBERA op mijn antwoord: het is de minister die bepaalt zoals ook gemeld in de de tekst waar@GERBERA naar verwijst.

tijger1
door tijger1 - Nov 22, 2018 om 13:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerrit

De minister bepaalt de zorgpremie niet. Dat doen de verzekeraars. De overheid bepaalt alleen de premie die werkgevers moeten betalen, cq de premie die op pensioenen en dergelijke wordt ingehouden.

Ge
door Genee Nov 23, 2018 om 00:13
1509 Antwoorden / 1 Vragen

De regering zegt wel wat de zorgverzekeraars aan premie moeten vragen om de zorg uit de basisverzekering te kunnen bekostigen.
Dat de zorgverzekeraars afwijken van die, door de overheid genoemde premie, is dat ze hun reserves kunnen aanspreken.

tijger1
door tijger1 Nov 23, 2018 om 11:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De regering zegt helemaal niet wat de zorgverzekeraars moeten vragen. De overheid spreekt alleen een verwachting uit over de stijging van de premie.

Ge
door Genee Nov 23, 2018 om 11:54
1509 Antwoorden / 1 Vragen

De regering zegt niet wat de zorgverzekeraars moeten vragen maar geeft wel een bedrag aan waar de zorgverzekeraar vanuit gaat. https://www.zorgkiezer.nl/zorgverzekering/info/nominale-rekenpremie

tijger1
door tijger1 Nov 23, 2018 om 12:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een richtlijn is niet hetzelfde als moeten.

Cookies
door Cookies Nov 23, 2018 om 12:24
13336 Antwoorden / 36 Vragen

En die richtlijn is altijd aan de hoge kant, zodat we eind november met z'n allen kunnen zeggen dat het 'gelukkig een paar eurootjes minder is geworden'. Leuk toch dergelijke spelletjes?

tijger1
door tijger1 Nov 23, 2018 om 12:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En dan een hoge verhoging van de zorgtoeslag aankondigen, die dan daarna weer gehalveerd wordt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 22, 2018 om 13:20
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Ter aanvulling nog even dit: https://puc.overheid.nl/nza/doc/PUC_2030_22/1/ en https://puc.overheid.nl/nza/doc/PUC_2030_22/1/ als manieren om inzicht te krijgen in de gegevens van ziektekostenverzekeraars.

ro
door ron503 - Nov 22, 2018 om 14:15
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Een WOB (wet openbaar bestuur) procedure starten kan een optie zijn maar als u die al krijgt snapt er u toch geen hout van. Even simpel in de oudheid werd de premie voor het ziekenfonds van het salaris/uitkering ingehouden dus toen betaalde u ook al premie maar dat viel niet op want wie keek er echt naar de loonstrook behalve het bedrag onder de streep.

me
door mein33 - Nov 22, 2018 om 15:20
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR JBM 22 NOV. 2018 OM 11:09

 Ik wil graag inzicht in wat er met mijn betaalde zorgpremie wordt gedaan.

@JBM,

De premie betaald u voor uw zorgverzekering en de waarvoor u verzekerd bent vindt u terug in de uitkeringenlijst behorende bij 'basis-zorgverzekering' en de eventuele 'aanvullende-zorgverzekering'.
Alle betaalde premiebedragen gaan samen in een hele grote pot en vanuit die pot worden de zorgkosten van alle verzekerden die de pech hebben om zorg, in welke vorm dan ook, nodig te hebben betaald.

Legt u dezelfde vraag ook voor aan alle andere verzekeringsmaatschappijen waar u "iets" verzekerd heeft, nee toch !

panter22
door panter22 - Nov 22, 2018 om 19:12
6599 Antwoorden / Vragen
mo
door mof - Nov 23, 2018 om 13:34
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Geen idee, wel interessant om te weten.

Dimpy
door Dimpy - Nov 23, 2018 om 14:02
10 Antwoorden / Vragen

Als u een account hebt bij uw zorgverzekeraar, dan kunt u alle betaalde zorg etc, gewoon nakijken , u krijgt zelfs bericht als er weer iets is veranderd of aangepast aan uw uitgaven ! Al uw declaraties zijn gewoon zichtbaar op dat account, u kan het zelfs per papier op laten sturen als u dat liever wil.

Ka
door Kassagebruiker - Nov 23, 2018 om 14:55
683 Antwoorden / 5 Vragen

U kunt natuurlijk de jaarrekening inzien/opvragen, echter daar staat niet wanneer, voor welk bedrag en hoevaak dat uw portie asperines zijn vergoed.

ju
door juliomariner Nov 23, 2018 om 15:53
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Laten die net niet vergoed worden ;-)

besseldekker
door besseldekker - Nov 23, 2018 om 15:37
123 Antwoorden / 0 Vragen

Gedetailleerde gegevens zult u niet krijgen, en dat zou ook nogal ingewikkeld worden. Zo komt het nogal eens voor dat een ziekenhuis door zijn jaarbudget heen is voor bepaalde behandelingen: daarover bestaan blijkbaar overeenkomsten tussen de verzekeraar en de zorgverleners. Informatie tot dat detailniveau lijkt mij ontoegankelijk.

Maar een globale opgave, procentueel, van één verzekeraar vindt u hier: https://www.unive.nl/zorgverzekering/uitleg-premie. Die geeft een indicatieve indruk, meer niet. Met wat googelen zult u er wellicht nog meer kunnen vinden.

jo
door jorisw - Nov 23, 2018 om 16:21
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als het om alleen de door jouw betaalde premie gaat kan de uitkomst van alles zijn. Als je niks mankeert gaan er een handjevol euro's naar je huisarts en ben je de rest kwijt. Als je een open hart operatie hebt gehad heb je een paar honderd euro betaald en krijg je tienduizenden euro's daarvoor terug.

Maar buiten dat: lees de financiele rapportages van je zorgverzekeraar door. Daar staat precies in wat de inkomsten en uitgaven waren.

il
door iljaha - Nov 23, 2018 om 16:49
179 Antwoorden / 3 Vragen

Sorry hoor, maar mag ik even aandacht voor dit:

De zorgverzekering bepaalT en betaalT. Het is dus niet de verzekering bepaald en betaald. Alsjeblieft!

Dan maar een taalnazi.

jo
door jorisw - Nov 23, 2018 om 20:43
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Toch nog even gezocht (zomaar een paar voorbeelden):

https://www.vgz.nl/over-vgz/uitleg-premie

https://jaarverslag.menzis.nl/mj2017/betaalbare-zorg--premie/polissen-en-premies/a1130_Polissen-en-premies

Graag gedaan.... (maar je had dit zelf natuurlijk ook gewoon kunnen vinden)

ha
door harrybre - Nov 23, 2018 om 22:14
240 Antwoorden / Vragen

Ik zou ook graag willen weten, hoe AH, Aldi, Volkswagen tot aan Zalando aan hun verkoopprijzen kwamen, en of ze niet te veel berekenen aan mij als consument....
Over uw zorgbijdragen is meer dan voldoende gepubliceerd en op Internet zo op te zoeken.
Kijkend naar de totale Zorg, betaald via het ministerie van Volksgezondheid EN de bijdragen aan allerlei sociale hulp van uit het Ministerie van Sociale Zaken komen we - zie de Overheidsbegroting, op een € 97.5 miljard per jaar. zie bijv https://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekering-2019/zorgkosten-nederland-bijna-100-miljard
Daarvan betaalt de NLe inwoner 12 x € 110 + max € 385/jr zelf zichtbaar, 6.9% van zijn of haar salaris via inhoudingen van uw werkgever of uitkeringsbetaler ( zie Zvv op uw salarisstrook, dus via de Schatkist) en de rest tot ca € 5700 p p. / jr komt rechtstreeks uit de Grote Nationale Pot, ook wel 's Rijks Schatkist genaamd. Uw zelf gbetaalde premie = een schijntje van het totaal...
De Zorgverzekeraars samen hebben een reserve die gelijk is aan 11 DAGEN gemiddelde uitkering.. 11 DAGEN over de 365 in een heel jaar. Zou u zich gerust voelen, als uw werkgever slechts 1/2 maandsalaris in kas had en de rest... op hoop van tijdige betalingen voor overheidsopdrachten ? Zie de jaarverslagen van die "clubs", door hun accountants EN de Belastingdienst goedgekeurd.
Andere landen betalen meer of zelfs alles uit de schatkist (met navenante belastingtarieven, bijv het U.K.: https://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekering-2019/nationaal-ziekenfonds-faalt-groot-brittannie.
Er zijn zelfs landen, waar zelfs belasting, zorg, scholing gratis is. In die landen komt er dermate godsgruwelijk veel geld binnen uit het verramshen van de bodenschatten ( olie), dat de locale heerser, na eerst zijn familie zeer rijkelijk te hebben laten deelnemen, nog genoeg heeft voor de rest. En mocht men protesteren, wordt men desnoods in een ander land doormidden gezaagd.
Helaas geloven veel NL-ers Ans Pommerans uit Nieuwschans op Internet meer.