Zarapavlovica
door Zarapavlovica Apr 25, 2019 om 11:10
Geldzaken & recht
Is de verhuurder aansprakelijk voor inbraak als de sloten niet vervangen waren

Ongeveer 1,5 jaar geleden  is er ingebroken bij mij. Sinds dien ben ik bezig met Vestia aansprakelijk stellen en überhaupt een beetje wegwijs te worden.

Ik heb dus een woning gekregen van Vestia en alles  was prima gegaan tijdens de sleuteloverdracht. Ik was gelukkig, eindelijk  als jong volwassenen mijn eigen plekje. Ik ben niet meteen ingetrokken, omdat het een en ander nog gedaan moest worden. (Zoals laminaat, verfen etc) Hierdoor overnachte ik niet in mijn  nieuwe woning, maar waren ondertussen wel mijn spullen naar de woning en berging verplaatst.

Een aantal weken later kwam ik mijn woning binnen en tot verbazing was bijna alles verdwenen. Mijn elektrische apparatuur, gasfornuis,kleding, erfstukken zoals sieraden en zelfs kaarsen en wierrook.
 Ik heb  meteen de politie gebeld en toen ze gearivveerd waren, kreeg ik de vraag of ik misschien iemand kende die ik een sleutel geleend zou hebben? Nee dus.... Daarna heb ik meteen  Vestia gebeld en hun hebben meteen het slot veranderd diezelfde dag nog.
Nu is het zo dat ik betwijfel of ze de sloten uberhaupt hadden vervangen en dat dus de vorrige eigenaar en of kennissen van diegene mijn woning en berging dus nog kon betreden?
Dit is geen koopwoning maar een huurwoning van Vestia,  dus ik wou ze verantwoordelijk stellen  omdat het hun fout zou zijn. Maar ik krijg geen gehoor als het om mijn zaak gaat, maar ondertussen was meer dan de helft leeggehaald en heb ik dit allemaal dubbel moeten  bekostigen. Ik hoop dat iemand me kan helpen met mijn vragen  en of tips heeft.

13531 11 Rapporteer

ne
door neodutchio - Apr 25, 2019 om 11:17
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Als er geen braakschade was is er dus iemand met een sleutel binnen gekomen. Bij het verlaten van een huis moeten de sleutels ingeleverd worden, is dat ook gedaan door de vorige huurder? De verhuurder is niet verantwoordelijk dat er nog iemand een steutel zou kunnen hebben.
Wie heeft laminaat gelegd en geverfd? Als dat via de verhuurder is gegaan moet nagegaan worden of zij vooraf het huis hebben leeggehaald.

Zarapavlovica
door Zarapavlovica Apr 26, 2019 om 15:32
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb het alles zelf gelegd en geverfd (laminaat etc)

ne
door neodutchio Apr 26, 2019 om 15:44
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Dat wil dus zeggen dat de vorige huurders nog een sleutel extra hadden. En of zij die zelf gebruik hebben, of dat die sleutel al eerder aan iemand anders is gegeven blijft dan de vraag.
De enige waar u kan aankloppen is de schuldige. Maar ja, die zal eerst gevonden moeten worden.

brainless
door brainless - Apr 25, 2019 om 11:26
324 Antwoorden / 0 Vragen

Nu is het zo dat ik betwijfel of ze de sloten uberhaupt hadden vervangen en dat dus de vorrige eigenaar en of kennissen van diegene mijn woning en berging dus nog kon betreden?

Dat is zeker een mogelijkheid.
Een verhuurder (of verkoper van een woning) hoeft geen nieuwe sloten te installeren.
Deze is ook niet verantwoordelijk als er iemand (later) met een reservesleutel binnen komt.

Wil jezelf de zekerheid hebben dat niemand met een sleutel binnen kan komen, kun je altijd zelf een nieuw slot kopen.

tijger1
door tijger1 - Apr 25, 2019 om 11:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt voor die diefstal Vestia niet aansprakelijk stellen. Ik neem aan dat u zelf een inboedelverzekering had/hebt, dus daar had u uw schade moeten claimen.

Topantwoord

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Apr 25, 2019 om 11:33
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Zarapalovica,

Ik heb helaas ook zo iets vervelends meegemaakt in mijn huidige eerste huurwoning.
Er woonde een oud vrouwtje, dat was overleden.

Tijdens de verhuizing,deed ik veel spullen in mijn bergruimte,waaronder mijn vouwfiets.
De volgende dag was mijn vouwfiets foetsie.....

Ik heb dit meteen gemeld aan de woningbouwvereniging en gevraagd om nieuwe sloten.
Dit kon tegen betaling maar mijn vouwfiets werd niet vergoed....

Uit frustratie heb ik zelf extra veiligheidssloten laten aanbrengen.

Enkele jaren later,was mijn buurman zijn bergruimte aan het opruimen : en wat stond daar?mijn vouwfiets......
Ik zei niets en pakte mijn vouwfiets terug.
Gelukkig was mijn buurman even weg om een confrontatie te vermijden......

Het is dus verstandig om bij intrekking van een bestaande huurwoning direct de deursloten te vervangen .

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 25, 2019 om 19:37
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Frappant want normaliter behoort de verhurder te controleren of bij het wijzigen van huurder de vertrekkende huurder alle sleutels heeft ingeleverd. Naar mijn mening is er wel degelijk nalatigheid te verwijten.
U zou daarover navraag kunnen doen bij de 'woonbond', eventueel via de huurdersvereniging die ook wettelijk bij Vestia aanwezig moet zijn.

Een nadeel is echter de bewijslastwant het is niet uit te sluiten dat het aantal wel degelijk door Vestia is gecontroleerd en een inbreker een andere manier heeft gevonden om zonder braaksporen sloten geopend te krijgen. Dat kan hoe dan ook als het een al ouder slot betreft.

Wat let u om naast het advies m.b.t. de woonbond resp. uw huurdersvereniging ook nog nader advies in te winnen bij www.juridischloket.nl  Wie niet vraagt die niet krijgt als variant op wie niet waagt die niet wint. En dus gewoon wel aansprakelijk stellen.

ne
door neodutchio Apr 25, 2019 om 19:42
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Als de vorige bewoner sleutels heeft laten bijmaken is dit niet de verantwoordelijkheid van Vestia. Fietsverzekeraars gaan wel verder met sleutels, daar moet je een gebruikte sleutel inleveren om aanspraak te maken bij diefstal, 2 ongebruikte sleutels opsturen trappen ze niet meer in. Maar bij een verhuurder van huizen gaan ze echt niet kijken hoe oud de sleutel is die ingeleverd is. Ze kijken naar de aantallen en dat klopt zijn ze klaar.

Iv
door Ivo W Apr 25, 2019 om 22:06
729 Antwoorden / Vragen

Als het om normale sleutels gaat die elke sleutelmaker/bouwmarkt/schoenmaker/ijzerhandel kan kopiëren, dan valt er niets te controleren op dit vlak. De oude huurder kan netjes het juiste aantal sleutels inleveren, maar toch nog enkele kopieën achter de hand houden.

wimmi20
door wimmi20 Apr 26, 2019 om 14:50
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Laminaat laten leggen in een woning die al vol staat met spullen ?

jo
door jorisw Apr 28, 2019 om 17:09
4340 Antwoorden / 1 Vragen

@WIMMI20: dat is toch niet zo gek? Er zal op z'n minst behoorlijk wat gereedschap in het huis liggen als je aan het klussen bent. Daarnaast kan je natuurlijk gewoon de rest opslaan in een kamer waar je niet aan het leggen bent. Zoals je ook doet als je laminaat gaat leggen in een huis waar je woont.

Iv
door Ivo W - Apr 25, 2019 om 22:15
729 Antwoorden / Vragen

Ten aanzien van deze inbraak hoeft de verhuurder niets te vergoeden, tenzij de verhuurder zwart op wit verklaard heeft dat alléén jij de sleutels van het pand zou hebben.
Waarschijnlijk is zo'n verklaring niet afgegeven. Een verhuurder is ook zeker niet verplicht om bij wisseling van bewoners ook de sloten te vervangen. Sommige woningcorporaties doen dat overigens wel, maar dat is dan een extra service. De corporatie waar wij wel eens werk voor doen, haalt bij vertrek oude huurder de oude cilinders uit de sloten en plaatst dan "mutatiesloten".

Het personeel van de woningcorporatie en ook de aannemers hebben een sleutel voor deze "mutatiesloten". Zo kan iedereen die nog in de leegstaande woning aan het werk moet er in zonder eerst sleutels te moeten regelen.

Vervolgens worden bij overdracht aan de nieuwe huurder de cilinders weer vervangen met een setje voor huurders. Alleen is dat dan wel een andere set als er voorheen in zat. Afkomstig uit een willekeurige andere woning die ook toevallig leeg staat. Zo kost het de corporatie nagenoeg niets en zitten er toch 'andere' sloten op de woning waardoor eventuele sleutels die bij de oude huurder achtergebleven waren niet meer passen. Maar nogmaals: de verhuurder heeft hier geen plicht. Een dergelijke werkwijze is slechts een extra service.

rf
door rfrijhoff Apr 26, 2019 om 18:52
41 Antwoorden / Vragen

Yep, onze woningcorporatie doet dat op die manier.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 26, 2019 om 09:41
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Zowel @NEODUTCHIO als @IVO W duiden mij terecht op een onjuistheid inn de reactie die ik gaf m.b.t. aansprakel;ijkheid van Vestia. Er kan inderdaad sprake zijn geweest van het maken van extra sleutels door of voor de vertrokken huurder en daar kan Vestia niet verantwoordelijk voor worden gesteld.

mo
door mof - Apr 26, 2019 om 13:13
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Er is geen sprake van inbraak als er geen braaksporen zijn. Als vestia de sloten niet heeft vervangen en dat zelf toegeeft zijn ze aansprakelijk te houden. Wel moet u voldoende goed kunnen aantonen dat uw spullen in de woning aanwezig waren. U kunt niet willekeurig claimen.

tijger1
door tijger1 Apr 26, 2019 om 14:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vestia hoeft de sloten helemaal niet te vervangen. Dus ze zijn ook niet asnsprakelijk voor diestal uit de woning.

br
door brielshout - Apr 26, 2019 om 15:12
2 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb 1 jaar geleden via Vestia een woning gehuurd.
Op het moment van de sleutel overdracht werd het slot vernieuwd, ook van de berging. Heel correct.

ro
door ron503 - Apr 26, 2019 om 18:14
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Alle sleutels die bij aanvang huur aanwezig waren dienen bij einde huur ook weer ingeleverd te worden. Als dat het geval is dan is het vervangen van sloten geen procedure. Sloten worden wel vervangen als niet alle sleutels zijn ingeleverd of als de huurder de woning gedwongen heeft moeten verlaten. Het is echter wel zo dat de WBV niet aansprakelijk gesteld kan worden voor wat betreft de diefstal uit de woning omdat een beetje inbreker geen sleutel nodig heeft om binnen te komen. Zo te lezen had u ten tijde van de inbraak nog geen inboedel verzekering afgesloten en dat had u eigenlijk wel dienen te doen omdat vanaf het moment van de sleuteloverdracht u verantwoordelijk bent voor de goederen die in uw woning zijn gebracht. Er zijn veel varianten inboedelverzekeringen van een summiere dekking die vergoeden als er geen braakschade is geen cent tot dekkingen met een no risk dekking waarbij schade onstaan door eigen gebrek ook onder de dekking valt. Helaas zie ik geen mogelijkheid om de WBV aansprakelijk te stellen omdat u bij de sleuteloverdracht de woning in de staat zoals die verkeerde heeft geaccepteerd.