ekiem
door ekiem Mar 9, 2019 om 14:44
Geldzaken & recht

Is deze link veilig

Goedemiddag,

Ik was iets via Marktplaats aan het verkopen en kreeg al snel een reactie. Iemand wilde mijn product kopen en we waren het snel met elkaar eens. Maar nu dus mijn vraag : deze persoon stuurde mij een link waarop ik ter verificatie moest klikken [edit, link verwijderd, redactie] . Ik heb hier nooit mee te maken gehad en weet niet of dit veilig is vandaar mijn vraag aan jullie. Weten jullie hier meer vanaf en is er hier iemand die hier ervaring mee heeft ? Ik had al voor gesteld om het product op te halen. Of betalen via de marktplaats link van Ideal. Kan zijn dat ik overdreven wantrouwig ben maar ik ben onbekend met deze link.

Ik hoor het graag,  Ekiem

6577 20 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Mar 9, 2019 om 14:52
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Waarom informeer je dat niet bij Marktplaats?

https://www.marktplaats.nl/i/help/contact/

aurora1
door aurora1 - Mar 9, 2019 om 14:54
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik ga niet op die link klikken. Als u iets verkoopt dan zou ik het laten ophalen en contant laten betalen (geld controleren met app van DNB) of op een neutrale plaats de deal doen zoals bijv. bij McDonalds, restaurant Hema o.i.d.
Waarom stuurt die persoon dat en verificatie waarvan?

edrick3
door edrick3 - Mar 9, 2019 om 14:54
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Als iemand iets van mij koopt op MP dan dient die persoon het bedrag over te maken op de door mij aangegeven rekening.
Al die andere 'onzin' is overbodig.

ekiem
door ekiem - Mar 9, 2019 om 15:01
676 Antwoorden / 100 Vragen

Goedemiddag,

Bedankt alvast voor jullie reacties. EDRICK3 ik had al marktplaats gebeld maar krijg een automatische antwoord riedel waarmee ik wordt verwezen naar hun website .Daar is een vraag & antwoord gedeelte maar mijn vraag staat daar niet bij. Ik denk dat ik pas op maandag een echt mens te spreken krijg op marktplaats.

Ik heb inderdaad mijn twijfels omdat ik deze persoon een aantal opties heb gemeld maar tot nu toe heb ik niets meer van hem vernomen. Als hij mij zijn adres had gegeven dat had hij me ook mogen betalen nadat hij mijn product had ontvangen.

Ekiem

diumenge
door diumenge - Mar 9, 2019 om 15:09
11969 Antwoorden / 15 Vragen

NEE. Niet veilig, niet intrappen.

Je wordt doorgeleid naar marktplaats-onlinebetaalplatform.me/bewijs en dat is duidelijk een site die je bankgegevens wilt ontfutselen.

marita5
door marita5 Mar 9, 2019 om 16:53
11494 Antwoorden / 15 Vragen

@diumenge , Als ik deze Url ( met Https ervoor )  laat scannen door Virus Total , dan word deze site als clean site bestempeld . Is Virus Total dan ook niet te vertrouwen ?

diumenge
door diumenge Mar 9, 2019 om 17:04
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Deze URL is 18 februari geregistreerd, misschien proberen ze er pas sinds kort misbruik van te maken en is virus total daar nog niet van "op de hoogte".

marita5
door marita5 Mar 9, 2019 om 17:29
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Oh , @diumenge kijk hier eens , en klik dan op aanvullende informatie , daar begrijp ik niks van , is mij te ingewikkeld . . https://www.virustotal.com/nl/url/6e28de17dcf34d32cf5f922bee13d75ea13bba5bfedb80e3d168859b58ffdf6a/analysis/

diumenge
door diumenge Mar 9, 2019 om 17:40
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Inmiddels de site (het nep betaalformulier) dat op ..../bewijs zat ook uit de lucht, ze zullen wel door hebben gehad dat ze betrapt waren. Dus valt er voor virus total dus weinig te detecteren denk ik. Maar er zal wel snel een volgende nepsite volgen.

gerbera
door gerbera - Mar 9, 2019 om 15:10
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Als u de link al niet vertrouwd waarom plaatst u hem dan wel hier. Voor het merendeel zijn hier "slimme" mensen die ook niet op die link klikken. Heb redactie verzocht deze te verwijderen. (zie bericht @diumenge)

aurora1
door aurora1 - Mar 9, 2019 om 15:12
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kappen dus met dat contact (en svp niet weer dergelijke links zomaar plaatsen).

tijger1
door tijger1 - Mar 9, 2019 om 15:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u het spul vóór betaling opstuurt, krijgt u nooit uw geld.

En snel eens? Hij wilde betalen wat u vroeg?

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 9, 2019 om 15:19
7155 Antwoorden / 3 Vragen

Goedemiddag
Krijg deze waarschuwing te lezen:

Je gaat de Marktplaats-omgeving verlaten

Sta je op het punt om een betaling uit te voeren? Weet dat Betaalverzoeken met iDEAL via Marktplaats NOOIT via externe links verlopen. Marktplaats stuurt je automatisch door naar internetbankieren. Weet je zeker dat je de Marktplaats-omgeving wilt verlaten? De link verwijst naar de volgende externe website: https://marktplaats-onlinebetaalplatform.me/bewijs.

Weet je zeker dat je deze website wilt bezoeken?

ekiem
door ekiem - Mar 9, 2019 om 15:23
676 Antwoorden / 100 Vragen

Goedemiddag,

Sorry en goed dat die link kan worden verwijderd. Die had ik geplaatst maar niet bij stil gestaan dat dit niet " slim " was.

Ja hoor ,persoon ging niet eens af pingelen. Had toen al moeten snappen dat het denkelijk niet helemaal okay was.

Ekiem

diumenge
door diumenge Mar 9, 2019 om 15:29
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Die link kan verder geen kwaad, zolang iemand daar maar niet zijn echte bankgevens invult.

aurora1
door aurora1 Mar 9, 2019 om 15:50
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Bij twijfel niet doen is verstandig bij welke aangelegenheid ook.

diumenge
door diumenge Mar 9, 2019 om 15:51
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Da's waar.

va
door vanlotjegetikt - Mar 9, 2019 om 15:41
809 Antwoorden / Vragen

Deze verkoper bied je een betaling aan via Ideal. Je kan ook weigeren en gewoon overmaken, maar zal zeker als je het niet vertrouwd gewoono  gaan betalen en ophalen op een drukke plaats.

tijger1
door tijger1 Mar 9, 2019 om 15:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts wil iets verkopen.

diumenge
door diumenge Mar 9, 2019 om 15:44
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nee, deze koper (TS is de verkoper) probeert TS op te lichten, door via een valse betaallink te verzoeken om 1 cent ter verificatie over te maken en zo al zijn bankgevens te ontfutselen.

va
door vanlotjegetikt Mar 9, 2019 om 15:51
809 Antwoorden / Vragen

Verexcuseer, andersom. Dan geen woord over vuil maken en gewoon niet doen.

Pi
door PimJoris - Mar 9, 2019 om 15:43
78 Antwoorden / Vragen

Ik vertrouw het voor geen cent. Ik zou nooit ingaan op onbekende betaalmogelijkheden op andere sites. Bovendien: Veilig of niet: u bent de verkoper, dus u bepaalt hoe er betaald kan worden. Naast contant betalen bij afhalen kunt u vooraf laten betalen door de koper zelf een betaalverzoek te doen via de mogelijkheid die Marktplaats daartoe biedt. Voor betaling komt de koper dan terecht bij iDeal. Zelf overmaken kan natuurlijk ook nog altijd. Gaat men daar niet op in, dan zegt dat genoeg.

tijger1
door tijger1 Mar 9, 2019 om 15:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat er niet afgepingeld werd, zegt al genoeg volgens mij.

diumenge
door diumenge Mar 9, 2019 om 15:48
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat en de URL is de belangrijkste rode vlag: marktplaats-onlinebetaalplatform.me. Ze hebben twee echte URL's (marktplaats.nl en onlinebetaalplatform.nl gecombineerd en gebruiken een .me extensie).

ekiem
door ekiem - Mar 9, 2019 om 16:26
676 Antwoorden / 100 Vragen

Goedemiddag,

Bedankt voor de gegeven reacties, ben nu heel wat wijzer en blij dat ik nergens op in ben gegaan. Persoon heeft ook niet meer gereageerd.

Ekiem

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 9, 2019 om 16:37
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Alle al gegeven reacties lezend ook mijn advies: NOOIT doen. (Bij eigen twijfel hoe dan ook nooit doen).

tijger1
door tijger1 Mar 9, 2019 om 16:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lol

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 9, 2019 om 17:02
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Zeker weten -:)

pe
door peentjes - Mar 9, 2019 om 19:46
421 Antwoorden / 0 Vragen

Iedereen die u op marktplaats een link stuurt ipv. betaling is onbetrouwbaar. Ik praat uit ervaring met honderden aan- en verkopen daar.
Ik ga ook niet in op de idealbetaling van marktplaats maar wissel mijn rekeningnummer uit - na ontvangst van adresgegevens - en ik heb nog nooit problemen (of linkverzoeken) gehad.

gallito
door gallito - Mar 9, 2019 om 20:10
479 Antwoorden / 66 Vragen

correctie

costnix
door costnix - Mar 9, 2019 om 20:42
2874 Antwoorden / 1 Vragen

De site is in Panama geregistreerd op 18-2-2019 door WhoisGard Inc en op de zelfde dag al weer gewijzigd.
https://www.whois.com/whois/marktplaats-onlinebetaalplatform.me
Een bewijs van onbetrouwbaarheid.
Ekiem je hebt juist gehandeld, door er niet op in te gaan.

S.
door S.u.s.a.n. - Mar 10, 2019 om 14:00
1 Antwoorden / Vragen

ABSOLUUT verstandig dat je deze vraag stelt.
Klik niet op die link. Ze trekken je held bankrekening leeg!
Is ook zo gegaan bij mijn zoon. Heel erg als dat je gebeurt!

ekiem
door ekiem - Mar 11, 2019 om 12:46
676 Antwoorden / 100 Vragen

Goedemiddag,

Bedankt voor al jullie reacties, ben er goed mee geholpen. Marktplaats heeft n.a.v mijn mail vanochtend gereageerd .
Zij hebben h.e.e.a onderzocht : hierbij bevindingen

Beste Mieke,

Bedankt voor je reactie. Dit is inderdaad een fraudeur. We hebben het account van de gebruiker geblokkeerd voor verder gebruik van Marktplaats.

Ik wens je nog een fijne dag.

Met vriendelijke groet,

Alexander

Afdeling gebruikersbescherming
www.marktplaats.nl

Ekiem