Ly
door Ly May 19, 2020 om 02:59
Geldzaken & recht

Is een acceptatieformulier rechtsgeldig?

Voor een huurwoning heb ik een acceptatieformulier moeten tekenen.

In het formulier stond onderandere:

hierna te noemen 'huurder', dat hij in afwachting van de schriftelijke overeenkomst, opbasis van VBO, model 2 incl. algemene bepalingen, middels ondertekenen van deze overeenkomst overeengekomen is, met ingang van 01-06-2020 d gestoffeeerde woonruimte op het volgende adres gaat huren

onderaan de overeenkomst stond:

Huurder is zich ervan bewust dat, na ondertekening van dit formulier en na acceptatie van de verhuurder, een huurovereenkomst is gesloten. Om huurder ter acceptatie aan te dragen bij verhuurder kan een kredietwaardigheidstoets worden gedaan.

en

indien huurder, na ondertekening van deze overeenkomst en na acceptatie van de verhuurder, besluit dze overeenkomst te verbreken, vanwege niet aan verhuurder dan wel makelaar toe te rekenen omstandigheden, is de huurder aan verhuurder een bedrag verschuldigd ter hoogte van de minimale huurtermijn.

De genoemde documenten worden niet bijgeleverd.
Is dit document rechtgeldig?

8503 17 Rapporteer

getty
door getty - May 19, 2020 om 07:49
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Waarom zou het niet geldig zijn?  Lijkt me een duidelijke overeenkomst.  De stukken die genoemd worden, kunt u om vragen alsnog te krijgen.

sjjoppy
door sjjoppy - May 19, 2020 om 07:52
7187 Antwoorden / 3 Vragen

Het is een Borgstelling.

heremietkreeft
door heremietkreeft May 19, 2020 om 09:40
16845 Antwoorden / 202 Vragen

dit is inderdaad ook te zien als een soort borgstelling indien de huurder in gebreke blijft.

ma
door malty - May 19, 2020 om 08:10
1112 Antwoorden / 1 Vragen

ik neem aan dat het adres van de huurwoning vermeldt is in het acceptatieformulier en welke documenten had u al willen hebben?
De huurovereenkomst komt als de verhuurder u accepteert.
Maar als de verhuurder u nog niet geaccepteerd heeft zou u, naar mijn idee, er nog zonder kosten, onder uit kunnen.
Vraag eens na bij het Juridisch loket in uw gemeente.

panter22
door panter22 - May 19, 2020 om 08:29
6599 Antwoorden / Vragen

Het document is rechtsgeldig. Het is een overeenkomst dat je de huurwoning geaccepteerd hebt.
Er wordt nog gecontroleerd dat je kredietwaardig bent.
Als je de huurwoning toch niet wilt, dan kost het je een maand huur. Tenzij de verhuurder je (nog) niet geaccepteerd heeft.
Er komt nog een huurovereenkomst die de verhuurder en jij moet ondertekenen. Dan gaat de huurovereenkomst in.

Ly
door Ly May 19, 2020 om 08:34
Antwoorden / 1 Vragen

De huur termijn die in de huurovereenkomst staat is 12 maanden. Dan ben ik 12 maanden huur kwijt als ik toch niet wil, klopt dat?

panter22
door panter22 May 19, 2020 om 08:43
6599 Antwoorden / Vragen

Nee, een maand als je per maand betaalt. Heb je de huurovereenkomst al getekend, dan zit je er 12 maanden aan vast

ma
door malty May 19, 2020 om 09:06
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@LY

Ik dacht dat de huurder met een opzegtermijn van een maand kan opzeggen ook bij een tijdelijk huurcontract van b.v. 12 maanden.
Met een tijdelijk huurcontract kan de verhuurder het huurcontract na die 12 maanden opzeggen en dan moet de huurder de woning verlaten.
Het lijkt me dat de verhuurder niet 12 maanden huur kan eisen bij verbreking van dat tijdelijk huurcontract.
Maar vraag het Juridisch loket hoe dat wettelijk geregeld is.

panter22
door panter22 May 19, 2020 om 12:13
6599 Antwoorden / Vragen

Het is maar de vraag of het een tijdelijk huurcontract is. Het kan ook een huurcontract voor onbepaalde tijd zijn met een minimum van 12 maanden.
Maar zover ik het begrijp is het huurcontract nog niet getekend. Dan ben je er met een maand huur vanaf.
Ik zou ook het juridisch loket om advies vragen, want ts begrijpt wat ze afgesproken heeft.
https://www.juridischloket.nl/

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - May 19, 2020 om 09:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u de huur per maand gaat betalen, is de opzegtermijn één maand.

U zit er als huurder ook niet twaalf maanden aan vast.

Ly
door Ly May 19, 2020 om 09:44
Antwoorden / 1 Vragen

Er staat wel in de brief dat de duur van de overeenkomst minimaal 12 maanden is. Daar staat dan weer achter dat de huurder een bedrag ter hoogte van de minimale huur termijn verschuldigd (als je afzegt). Zit ik dan alsnog niet 12 maanden vast?

tijger1
door tijger1 May 19, 2020 om 10:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, daar zit u geen twaalf maanden aan vast. Neem even contact op met de Woonbond, dan weet u alles precies.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 19, 2020 om 09:39
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Deze overeenkomst is m.i. wel degelijk rechtgeldig. In de laatste zin wordt gesteld dat indien u na acceptatie de overeenkomst verbreekt en daarmee de woning dus niet te accepteren u wordt aangesproken voor kosten in de contect van: http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html (wanprestatie / in gebreke blijven m.b.t. nalevingovereenkomst)

ma
door malty - May 19, 2020 om 10:08
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Er staat in het acceptatieformulier de minimale huurtermijn, een maand dus als u de huur per maand betaalt.
Wanneer de 12 maanden bedoeld zou zijn zou er gestaan hebben, de contractuele huurtermijn.
Heeft u de makelaar of verhuurder al gevraagd?

sjjoppy
door sjjoppy - May 19, 2020 om 10:26
7187 Antwoorden / 3 Vragen

De verhuurder wilt ook zekerheid wat de minimale huurovereenkomst betreft vanwege onkosten die frequente wisselingen met zich meebrengt.
Misschien verschaft deze link ook nog duidelijkheid:
https://www.devoort.nl/nieuws/2018/04/19020

Ja
door Japonica - May 19, 2020 om 10:47
11 Antwoorden / Vragen

Het document is zeker rechtsgeldig.
Het is uw verantwoordelijkheid om een kopie van deze voorwaarden te vragen of in uw bezit te krijgen.
Als u heeft getekend geeft u hiermee aan accoord te gaan met wat er geschreven staat. Het staat zo omschreven dat u het nog gaat ontvangen maar dat doet niets af van de rechtsgeldigheid.
Als u de overeenkomst onbreekt dan bent u
dus een geldbedrag verschuldigd.
Zorg voortaan dat u niets tekent als u niet weet of twijfelt wat alles inhoud, neem bedenktijd nu zit u ergens aan vast.

Topantwoord

marita5
door marita5 - May 19, 2020 om 14:19
11512 Antwoorden / 15 Vragen
Ly
door Ly May 20, 2020 om 13:33
Antwoorden / 1 Vragen

Super handig! Bedankt

marita5
door marita5 May 20, 2020 om 14:05
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan , suc6

ev
door evertgd - May 20, 2020 om 11:32
41 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is net zoiets als een voorlopig koopcontract bij een koopwoning. Ik neem aan, dat u genoemde overeenkomst hebt getekend bij een verhuurmakelaar. Net als bij een voorlopig koopcontract (waarin meestal het voorbehoud van financiering wordt opgenomen) wordt er eerst o.a. nog een kredietcheck gedaan, voor de verhuurmakelaar het voorlopig contract ter ondertekening voorlegt aan de verhuurder.

Accepteert de verhuurder u als huurder, zit u er aan vast. Wilt u er daarna onderuit, kost u dat een maand huur.

Tot de verhuurder heeft getekend, is er geen (voorlopige) overeenkomst en zou u er dus nog onderuit kunnen zonder die maand huur.

maffy1948
door maffy1948 - May 20, 2020 om 11:41
45 Antwoorden / 0 Vragen

Is dat een cooperatie of woningstichting  of een melkkoe, ik ben het nooit tegen gekomen.Zeker dat laatste niet. Ik zou er niet mee accoord gaan.

audb
door audb - May 20, 2020 om 13:29
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Ja en nee.

De overeenkomst gaat namelijk pas in als de verhuurder dit ook daad werkelijk wil er staat namelijk Huurder is zich ervan bewust dat, na ondertekening van dit formulier en na acceptatie van de verhuurder, een huurovereenkomst is gesloten.

De verhuurder wilt namelijk voorkomen dat als de huur niet betaald wordt deze via een kanton rechter de overeenkomst moet ontbinden en dat kost hem/haar meer dan enkele maanden huur.

De overeenkomst is dan ook onder voorwaarden en dan kom ik terug op Nee.

Mocht de verhuurder niet willen verhuren dan heb je ook nergens geen recht op maar dat zou dan te maken hebben met de finaciele kant.

1paul
door 1paul - May 20, 2020 om 14:16
3146 Antwoorden / 0 Vragen

rechtsgeldig JA, opzeggen kost je 1 maand huur.

marita5
door marita5 - May 20, 2020 om 14:44
11512 Antwoorden / 15 Vragen

@ly ,

Neem eens contact op met het Juridisch Loket ,

https://www.juridischloket.nl/contact/#

mo
door mof - May 20, 2020 om 15:05
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Zonder huurcontract met huurvoorwaarden? Dit is geen huurovereenkomst , u zit niet aan de huur vast voordat de verhuurder u heeft geaccepteerd en beiden de huurovereenkomst hebben getekend.

ma
door manwijf - May 21, 2020 om 10:58
574 Antwoorden / 1 Vragen

Ik voeg er graag nog even aan toe, dat wanneer een huurder zich niet houdt aan het contract, de verhuurder nauwelijks een poot heeft om op de staan. Bij wanbetaling bv weet ik, kun je een incassobureau inschakelen, maar of het helpt is heel dubieus. Je rechts halen is niet zo eenvoudig als het lijkt. Afijn, hier is geen sprake van wanbetaling, maar of ze iets kunnen als u het niet betaalt, ik betwijfel het.