va
door van_summeren29 Jun 28, 2017 om 14:01
Geldzaken & recht

Is een ingebrekstelling/laatse aanmaning van betalen per mail rechtsgeldig

Ik heb een tweetal aanmaningen van een betaling van 29,- euro in mijn mailbox over het hooft gezien. Deze waren terecht gekomen in main ongewenste mail box. Vandaag ondekte ik dat ik de rekening nog moest betalen. Direct wilde ik die 29,- euro overmaken en klikte op de link in de mail waar ik dit kon doen. Tot mijn verbazing was dit niet meer mogelijk omdat ik een dag te laat was met het betalen en dat het nu uithanden was gegeven aan Intrum Justitia. In mijn spamboxx zag ik dat de laatse aanmaning was verstuurd op 21 juni 2017 en dat ik binnen 5 dagen te moeten betalen. Het is vandaag 28 juni dat ik tot de ondekking kwam van hun verstuurde  mail. Nu vraag ik mij af of een termijn van 5 dagen juridisch rechtsgeldig is, dit is volgens mij als particulier 14 dagen??
en of ze verpicht zijn bij in gebrekstelling dat schriftelijk te moeten doen, art 6:82 lid 1 bv,of gaat dit anno 2017 niet meer op.
Volgens het incassoburo hoeft een schuldeiser dat niet meer te doen en volstaat een email te sturen aan de wet van 2017.
Ik ben nog van de ouderwetse stempel en ontvang graag mijn facturen via de post waar ik nog ouderwets een in en een uit postvakje op mijn buro heb staan, er is hierdoor nog nooit iets mis mee gegaan in mij administratie. Mijn briefenbus bevat geen ongewenste postvak.

17554 19 Rapporteer

ne
door neodutchio - Jun 28, 2017 om 14:12
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Dat u graag dingen per post wil hebben spreekt uw eigen gedrag tegen. Schijnbaar heeft u iets online gekocht en ook via de mail een factuur ontvangen. Dat u uw spambox niet controleert is natuurlijk ook niet de verantwoordelijkheid van de afzender.

U heeft herinneringen en een laatste aanmaling ontvangen, dat is dus rechtsgeldig. Het enige dat u nu nog kunt doen is betalen.

edrick3
door edrick3 - Jun 28, 2017 om 14:13
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Artikel 82 Burgerlijk Wetboek Boek 6:

1. Het verzuim treedt in, wanneer de schuldenaar in gebreke wordt gesteld bij een schriftelijke aanmaning waarbij hem een redelijke termijn voor de nakoming wordt gesteld, en nakoming binnen deze termijn uitblijft.
2. Indien de schuldenaar tijdelijk niet kan nakomen of uit zijn houding blijkt dat aanmaning nutteloos zou zijn, kan de ingebrekestelling plaatsvinden door een schriftelijke mededeling waaruit blijkt dat hij voor het uitblijven van de nakoming aansprakelijk wordt gesteld.

(Bron)

tijger1
door tijger1 - Jun 28, 2017 om 14:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Stond er in die tweede aanmaning de aanzegging dat u incassokosten zou moeten gaan betalen als u niet binnen 14 dagen betaalde? Of stond dat al in de eerste?

Als het in die tweede stond, bent u nog op tijd om het gewone bedrahg te voldoen.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jun 29, 2017 om 00:05
3449 Antwoorden / 25 Vragen

U bent niet 2 dagen te laat maar al weken.

pi
door pieterwolters - Jun 29, 2017 om 22:56
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Goeie smoes. Als het per email is gekomen zeg je gewoon dat je de mail gemist hebt omdat hij in de spambox terecht was gekomen. Als ze iets per post sturen zeg je gewoon dat je een tijd niet thuis was en dus de post niet hebt kunnen lezen. Beide varianten hebben we al diverse malen zien langskomen.

Het blijft een beetje raar dat wanbetalers smoezen gaan verzinnen om er onder uit te komen.
En dat ouderwets valt wel mee: je vond het kennelijk geen probleem om op een INTERNETforum een account aan te maken om te komen klagen....

costnix
door costnix Jun 30, 2017 om 10:09
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Een kat in nood maakt rare sprongen.

dokun
door dokun Jun 30, 2017 om 12:11
152 Antwoorden / 0 Vragen

Doe eens normaal! Hie kunnen jullie er nu vanuit gaan dat het een smoes is van de ts..?  Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten....?????

Eliza1959
door Eliza1959 Jun 30, 2017 om 13:44
9 Antwoorden / 1 Vragen

Zeg dit is geen Facebook, waar iedereen zijn gal kan spugen. Mensen komen hier voor goede raad en/of ervaringen van anderen. Misschien kunt U beter een ander forum zoeken, want met Uw "goede adviezen" komt men nergens.

fl
door flipflipsen - Jun 30, 2017 om 11:56
17 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind de antwoorden ver beneden peil.

Deze persoon wil gewoon een antwoord op de vraag die gesteld wordt.

Als je geen echt antwoord kunt geven, vervuil dit forum dan niet met die onzinnige antwoorden.

holiday
door holiday Jun 30, 2017 om 12:05
102 Antwoorden / 12 Vragen

Hier ben ik het helemaal mee eens.

alphonsa
door alphonsa Jun 30, 2017 om 12:06
Antwoorden / 1 Vragen

IK ook.

CorrieNisse
door CorrieNisse Jun 30, 2017 om 20:10
Antwoorden / Vragen

Mee eens!

willem3e
door willem3e Jul 1, 2017 om 09:44
7 Antwoorden / 8 Vragen

Top reactie !

Ge
door Genee Jul 1, 2017 om 10:00
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Het lijkt soms een rechtszitting waar de vraagsteller een verdachte is.

pr
door prawo - Jun 30, 2017 om 12:05
15 Antwoorden / 1 Vragen

Vervelen maar dat kan gebeuren.

Je wilde gewoon betalen maar hebt het om een of andere reden een tijdje laten liggen. Heel menselijk, kan iedereen overkomen, bewust of onbewust.
Mijn advies zou zijn: achterhaal het rekeningnummer van het bedrijf en betaal direct alsnog je rekening. Als het incassobureau dan op enig moment met de nota voor incassokosten komt kun je altijd nog zien of dat juridisch volgens het boekje is gegaan en of daar dan nog wat aan te doen is.

Betaal je helemaal niet meer, dan betaal je op enig moment in ieder geval het volle pond (nota + kosten).

alphonsa
door alphonsa Jun 30, 2017 om 12:09
Antwoorden / 1 Vragen

Zo hoort het Prawo. Dit is tenminste een fatsoenlijk antwoord.
De vaste reageeders zijn meestal grof en brutaal. Bepaald geen reclame voor kassa Vara.

dokun
door dokun Jun 30, 2017 om 12:18
152 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad!  De gewoonte-reageerders plaatsen bijna enkel en alleen arrogante betweterige wantrouwende antwoorden.  Dit wordt steeds erger en erger. Zij denken dat ze het hier voor het zeggen hebben. Wordt tijd dat de forum-redactie hier wat aan gaan doen!!

#walgelijk

Eliza1959
door Eliza1959 Jun 30, 2017 om 13:49
9 Antwoorden / 1 Vragen

Juist, ik ben ook wel eens te laat met betalen, maar voor 1 dag willen ze best wel coulant zijn. Gewoon vandaag nog het bedrag van €29,-overboeken dan laat U in ieder geval zien dat U van goede wil bent, succes.

th
door theo12 - Jun 30, 2017 om 12:12
42 Antwoorden / 28 Vragen

Nu is er een mogelijkheid indien de klant belt met de crediteur uitlegt dat er iets niet is goed gegaan met de pc en vraagt om in het vervolg een papieren afschrift meschien dat ze u matsen anders gewoon betalen u fout

ja
door jan4073 - Jun 30, 2017 om 13:48
83 Antwoorden / 3 Vragen

Volgens mij is enkel een mail of brief sturen niet voldoende. Er is bewijs van ontvangst nodig. Met post of koerier is dit bewijs dus een krabbel. Per email kun je ook te kennen geven dat je een bericht ontvangen hebt. Soms vraagt de afzender hierom. U schrijft er niet bij of de verzender om een (tegen)bericht van ontvangst gevraagd heeft. U zult dit in ieder geval niet gedaan hebben want dan had je het bericht wel gelezen. Maar het is ook mogelijk dat de afzender automatisch een bericht terug krijgt op het moment dat het bericht bij de ontvanger wordt afgeleverd en dit moment van afleveren is dan het moment dat de pc van de ontvanger de email berichten binnen haalt. Of het bericht dan in de spambox komt of hoe wordt verwerkt doet er niet toe. Ik weet alleen niet of dit laatst genoemde tegenbericht van afleveren ook rechtsgeldig is. Het is tenslotte geen bewijs van ontvangst maar meer een bewijs te vergelijken met het leegmaken van de oude brievenbus en het legen van een brievenbus is iets anders dan overhandigen van poststuk. Maar misschien dat anderen hier op dit forum weten of het bewijs van afleveren van email rechtsgeldig is.

diumenge
door diumenge Jun 30, 2017 om 18:17
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je eerste zin is al foutief, dus de rest is niet van belang.

alfatrion
door alfatrion Jul 1, 2017 om 10:49
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Hij heeft gelijk (art. 3:37 BW), maar dat is hier irrelevant, want de e-mail is kennelijk aangekomen.

audb
door audb - Jun 30, 2017 om 13:50
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Helaas blijken mensen nogal eens te denken dat een e-mail niet als "schriftelijk" wordt erkend echter is het zo dat een e-mail wel degelijk rechtsgeldig is.

Maar wat wel waar is dat de tegen partij ook moet kunnen aantonen dat u de e-mail heeft ontvangen en dat is iets wat voor de verzender dus nooit te bewijzen is.

Het zelfde geld ook voor een brief, kunnen ze niet aantonen dat u deze heeft ontvangen dan staan ze zeer zwak immers een brief kan verkeerd worden bezorgt behalve als deze is aangetekend en een handtekening geplaatst is.

Maar u heeft wel degelijk 14 dagen de tijd om te betalen daarna mogen ze het toe sturen naar een incassobureau.

mo
door mof - Jun 30, 2017 om 14:38
3619 Antwoorden / 3 Vragen

1ste aanmaning 14 dagen, 2de aanmaning mag korter, ja, ook via email is het rechtsgeldig, email wordt gezien als schriftelijk

Ke
door Keesje39 Jun 30, 2017 om 18:27
25 Antwoorden / Vragen

AUDB en MOF:
De gemeente Zwolle zet onder al haar e-mails: "De gemeente Zwolle beschouwt e-mail als volwaardig communicatiemiddel. Dit betekent dat u erop mag vertrouwen dat de inhoud van dit bericht correct en compleet is."
Daarentegen is de Sociale Verzekeringsbank van mening dat dat NIET zo is. Daar kun je dus niet mee e-mailen.
Je kunt dus niet zonder meer zeggen dat e-mail rechtsgeldig is!

1paul
door 1paul - Jun 30, 2017 om 14:46
3132 Antwoorden / 0 Vragen

neem kontakt op met het betreffende bedrijf en vraag hen om rekeningnummer e.d., maak vervolgens zo snel mogelijk geld over, vertel hen dat u dit over het hoofd gezien hebt en dat u graag wil betalen...

gerede kans dat men met u meedenkt en de betaling gewoon accepteert, voor hen ook veel makkelijker...

an
door antonfryslan - Jun 30, 2017 om 14:51
1 Antwoorden / 0 Vragen

Intrum Justitia stuurt iedereen aanmaningen, nep bedrijf, al jaren bekend

diumenge
door diumenge Jun 30, 2017 om 18:22
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Intrum Justitia een nep bedrijf? Joh, vertel daar 's wat meer over.

tijger1
door tijger1 Jun 30, 2017 om 18:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@diumenge. Vraag staat in de nieuwsbrief, dus dan weet u het wel:-))

diumenge
door diumenge Jun 30, 2017 om 19:21
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Tijger1, ik had al zo'n vermoeden ;-)

mathijs_b
door mathijs_b - Jun 30, 2017 om 15:11
641 Antwoorden / 77 Vragen

Ik krijg bijna geen mail en lees die hooguit 1x per maand.

Als een e-mail als aanmaning geldig zou zijn, dan zou iedereen verplicht zijn om zeer regelmatig de mail te lezen. Ik heb niets kunnen vinden over een dergelijke verplichting.

N.m.m. zou een aanmaning met vervaldatum zelfs aangetekend verstuurd moeten worden!

Cookies
door Cookies Jul 2, 2017 om 15:08
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Niet hier komen klagen als je er na een maand pas achter komt dat er een herinnering of aanmaning in je mailbox zit en de factuur daardoor verhoogd is met allerlei kosten.

lo
door lopaka - Jun 30, 2017 om 16:36
70 Antwoorden / 47 Vragen

Ik ben het eens met dhr. FLIPPLIPSEN dat vaak antwoorden beneden peil zijn af en toe heb ik het idee dat sommige mensen denken dat ze advocaat zijn en alles weten. Mensen denk toch eerst na voor u reageerd.

ro
door ronny530 - Jun 30, 2017 om 17:28
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Iedereen kan wel eens een rekening vergeten te betalen en dan volgt een herinnering met het verzoek om aan de betaling te voeldoen vaak gaat er nog een tweede herinnering uit en als dat niets oplevert treed het aanmaningsproces in werking. De eerste aanmaning heeft in de regel een 14 dagen termijn waarbinnen de betaling bijgeschreven dient te zijn en in de tweede aanmaning dient de betaling per ommegaande dus direct na datering van de brief/email voldaan te worden en gezien de verwerkingstijd is 5 dagen redelijk riant. Dat u de emails niet gelezen heeft is niet relevant want dat is uw verantwoordelijkheid maar het is wel vreemd dat u de emails van het bedrijf waar u iets van gekocht heeft toegevoegd heeft aan ongewenste email want die stelt u zelf in.

opaplop
door opaplop - Jun 30, 2017 om 18:34
76 Antwoorden / 12 Vragen

Beste Heer van Summeren 29.

Wat mij een oplossing lijkt is het volgende. Neem zsm contact met Intrum Justitia op ,ze hebben het volgende telefoon nummer: 088/0201888,of je kan hen ook een mail sturen kijk maar op internet en ik denk dat je dan zo een zg probleem gaat oplossen.

alfatrion
door alfatrion - Jul 1, 2017 om 10:56
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, een ingebrekestelling kan via e-mail worden verstuurd. E-mail voldoet aan het schriftelijk vereisten van art. 6:82 BW, omdat e-mails in geschreven vorm zijn en duurzaam. De bedoeling van het schriftelijk vereisten is zodat u de tekst later nog eens kan nalezen. Als u facturen via de post wilt versturen, dan moet u uw e-mail adres niet gebruiken om te communiceren met bedrijven. U moet hen dan laten weten dat u uw e-mail adres niet meer zal uitlezen en zij u per post kunnen bereiken.

Eventuele incassokosten hoeft u niet te betalen, als er geen aanmaningsbrief is verstuurd die voldoet aan de eisen uit art. 6:96 BW.

tot15karakters
door tot15karakters - Jul 2, 2017 om 14:55
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Ik zie mijn Gmail spambox als service waar de meeste ongewenste zooi inkomt.

Maar naast de dagelijkse mails  moet ik wel elke week deze ook legen en controleren.
Volgens mij hangt het van persoonlijke instellingen af, en als vele Interum Justitia  als spam melden kan een provider als google dat ook voor U zo doen.....