in
door inomi Jun 19, 2007 om 00:33
Geldzaken & recht

Is een offerte altijd vrijblijvend ?

Enige tijd geleden heb ik een offerte aangevraagd bij een grondverzetbedrijf om een gedeelte van onze tuin, in ons nog op te leveren nieuwbouwhuis, te laten afgraven.  Verleden week  heb ik de offerte ontvangen. Hierin staat niet vermeld  of deze vrijblijvend is of  tot wanneer deze geldig is. Omdat we nog meerdere offerte's aangevraagd hebben, hebben we nog niet op deze offerte gereageerd. Toen we vandaag echter de bouw bezochten zagen we dag er door dit bedrijf het door ons doorgegeven stuk grond al was afgegraven, zonder dat we daar ooit toestemming voor hebben gegeven. Zijn we nu verplicht om dit te betalen ? Mag deze onderneming zomaar een offerte omzetten in een order ? We hebben niets ondertekend.
Alvast bedankt voor alle reactie's !!

24304 18 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 19, 2007 om 00:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

of·fer·te (de ~, ~n/~s)
1 aanbieding van goederen of diensten tegen vaste prijs => prijsopgave

Zolang je niks getekend hebt of akkoord verklaard hebt is het niet meer dan dat.

ve
door verwijderd - Jun 19, 2007 om 02:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een offerte (koophandel): een aanbieding van koopwaar of diensten tegen een vaste prijs; informeel: aanbod, aanbieding, voorstel.

Op een offerte hoort een datum te staan, tot wanneer het geldig is de offerte. Anders zou u over een jaar (of twee) de ondernemer nog aan deze offerte kunnen houden. Een offerte is vrijblijvend!

Zolang u de offerte niet heeft getekend, dan is er geen overeenkomst tussen partijen conform de wet (Verbintenissenrecht, Burgelijk Wetboek).

Dat de ondernemer zo vrijpostig is geweest om uw tuin alvast af te graven, is voor de rekening van de ondernmer. U kunt zelfs tegen de ondernemer een schadeclaim indienen wegens beschadiging van uw eigemdom zonder enig toestemming. U moet daarvoor aangifte doen bij de politie, dit kan alleen als uw woning officieel is overgedragen door aannemer. U kunt aangemerkt worden als 'benadeelde partij', het huis juridisch door passage bij de notaris uw  juridisch eigendom is.

U bent ook geen mondelinge overeenkomst aangegaan? Daar zal de ondernemer op aansturen, zo mogelijk met een zogenaamde getuige (werknemer), alleen hij moet de mondelinge overeenkomst kunnen bewijzen, bewijslast ligt bij de ondernemer.

ve
door verwijderd - Jun 19, 2007 om 08:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik behoef de andere antwoorden niet te herhalen. U gaf geen opdracht. Toch lijkt het mij dat overleg met het bedrijf zinvol is en u toch ook een deel van de kosten betaalt. U bent echter m.i. tot niets verplicht.

ve
door verwijderd - Jun 19, 2007 om 09:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Inomi,

het zal u intussen wel duidelijk zijn, dat een offerte (in deze) geen opdracht is. U heeft niets getekend en bent geen mondelinge overeenkomst aangegaan. Dus dat bedrijf is geheel op eigen 'risico' aan die taak begonnen en heeft, juridisch gezien, geen poot om op te staan. Ook niet als op die offerte een opmerking is geplaatst, dat u voor een bepaalde datum moet reageren, dat u deze offerte niet accepteert. Reageert u niet, dan heeft u de opdracht gegeven. Deze zogenaamde 'negatieve optie' is niet toegestaan.

Wel zou u uiteraard (uit coulance) een bepaald gedeelte van het bedrag wat in die offerte genoemd is, kunnen betalen, indien de werkzaamheden naar uw mening goed uitgevoerd zijn. Welk bedrag dit zou kunnen zijn, is aan u zelf. Indien u dit doet..... laat dat bedrijf dan wel voor accoord tekenen, niet dat u later nog een rekening krijgt voor het resterende gedeelte.

Maar formeel hoeft u dat niet te doen. U bent dus tot niets verplicht.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Jun 20, 2007 om 13:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft u ook de algemene voorwaarden van dat bedrijf gelezen? Het kan namelijk zo zijn dat daarin staat op welke voorwaarden een offerte wordt gemaakt en het hoeft zeker niet zo te zijn ( wanneer dit in de AV is vermeldt ) dat u een offerte moet goedkeuren.

LEES ALTIJD EERST DE ALGEMENE VOORWAARDEN VOORDAT U MET WELK BEDRIJF DAN OOK, ZAKEN GAAT DOEN. OOK WANNEER U EERST EEN OFFERTE LAAT MAKEN EN ANDERS VRAAG OF DE OFFERTE VRIJBLIJVEND IS OF DAT ER KOSTEN AAN VERBONDEN ZIJN. WANT DAT KAN OOK !

ve
door verwijderd - Jun 20, 2007 om 14:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een offerte is altijd vrijblijvend. Of men in de algemene voorwaarden iets anders heeft staan of niet. Algemene voorwaarden mogen namelijk geen beperking opleggen aan de rechten van de consument.

Sterker nog: indien u niet tevreden bent kunt u succesvol eisen dat het bedrijf de gedane werkzaamheden ongedaan maakt.

Ieder bedrag wat u wenst te betalen is in principe coulance.

Indien u tevreden bent over de werkzaamheden die zijn uitgevoerd is het uiteraard billijk om daarvoor te betalen. Aangezien u meerdere offerte's heeft aangevraagd is zou u kunnen overwegen het bedrag van de laagste offerte hiervoor als uitganspunt te nemen.

ve
door verwijderd - Jun 20, 2007 om 14:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uw antwoord klopt niet!

Offertes zijn meestal gratis. In sommige gevallen kan er echter een vergoeding worden gevraagd voor de tijd die het bedrijf erin investeert.

Een voorbeeld is het opstellen van een complexe projectofferte zoals de
uitvoering van een bouwplan. Om een goede offerte op te stellen heeft u
gegevens van onderaannemers nodig. Het briefen van die bedrijven en het
beoordelen van hun voorstellen, kost u veel tijd en soms ook geld. Een
goede reden om vooraf met uw klant een vergoeding af te spreken.

Dus de algemene voorwaarden goed lezen!

ve
door verwijderd - Jun 20, 2007 om 15:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maar dit heeft met het probleem niet veel van doen:
Dat voor een offerte opmaken geld wordt gevraagd kan, immers u geeft een bedrijf opdracht een offerte op te maken, dus neemt een dienst af. Op het moment dat u een offerte aanvraagt is dat de overeenkomst: maakt u voor mij een offerte op.

Het afgraven van de tuin is wat anders.
De algemene voorwaarden zijn pas van kracht wanneer een overeenkomst  tot deze dienstlevering is gesloten.

Of een offerte altijd vrijblijvend is weet ik niet, maar het lijkt uit de eerdere reacties van wel. Ik zou geen cent betalen voor diensten waar ik niet om gevraagd heb. Zo leren ze het nooit af.

ve
door verwijderd - Jun 20, 2007 om 15:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

A: Het gaat hier niet om kosten die in rekening worden gebracht voor het UITBRENGEN van een offerte, maar om het UITVOEREN van werkzaamheden waar een offerte voor is gevraagd.

B: Indien een bedrjif kosten in rekening wil brengen VOOR HET MAKEN van een offerte, dient deze dit AAN DE KLANT RECHTSTREEKS te melden, niet in de algemene voorwaarden te zetten.

Voor het maken van elke aanbieding zal een ondernemer tijd kwijt zijn. Deze kosten zitten in de AK van de ondernemer (ook wel: overhead). Hoe hoog hij die inschat is aan hem zelf.

Om naar een direct consumentenvoorbeeld over te stappen:
Ik loop een willekeurige winkel in, en vraag prijzen en informatie op over verschillende TV's die er zijn tentoongesteld. Ik besluit echter niets te kopen. Volgens u ben ik nu de loonkosten van de verkoper, huurkosten van het stukje pand waar ik heb gestaan en moet ik betalen voor het kopje koffie dat ik van de verkoper heb gehad wanneer deze dit in zijn algemene voorwaarden heeft neergezet, maar mij dat niet expliciet heeft gemeld voordat hij op mijn verzoek om informatie in ging?

Of een bedrijf een offerte wenst uit te brengen bepaald hij zelf. Of ik op die offerte in ga is aan mij. Niet aan het bedrijf.

ve
door verwijderd - Jun 20, 2007 om 15:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, want het woord zegt het al een offerte is aanbieding waar alvorens in opdracht genomen, de details moeten worden uitgewerkt

ve
door verwijderd - Jun 20, 2007 om 16:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik hoop voor u dat op die offerte ook daadwerkelijk is aangegeven dat het een offerte is, en geen opdrachtbevestiging ofzo...

ve
door verwijderd - Jun 20, 2007 om 18:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

IN DE BOUW EN DE INSTALLATIEBRANCHE komt het vaak voor, dat men na een offerte er zonder tegenbericht van uitgaat, dat de opdracht wordt verleend. Spreek daarom alles schriftelijk af, maak printjes van e-mails en bewaar die.

Als een aannemer voor een grote, ingewikkelde klus een offerte moet uitbrengen, komt het voor , dat ze als je de opdracht uiteindelijk toch aan een ander geeft,  een rekenvergoeding verlangen. Motivering: we hebben aan het maken van de offerte tijd en werkuren besteed.  Soms is dat ook best wel veel werk geweest, en het is dan ook niet altijd onredelijk.
Vraag van tevoren, of een aannemer met wie je contact legt, een GEHEEL VRIJBLIJVENDE offerte uitbrengt, want dan mag hij geen rekenvergoeding vragen tenzij hij dat uitdrukkelijk afspreekt.
Spreek ook af, binnen welke termijn je zult reageren.
Sommige aannemers willen geen offerte uitbrengen als je te kennen geeft, ook de "concurrent" te hebben benaderd. Het kan ook voorkomen, dat aannemers met elkaar gaan praten, zo van: Heb jij ook een brief van Die-en-Die gehad? Dan maken ze misschien met elkaar de afspraak, niet minder te vragen dan een bepaalde prijs. Eigenlijk mag dit niet. Maar als klant kom je hier niet achter.

Voor heel grote klussen, bijv. de bouw van een heel huis, kun je beter een architect inschakelen, die kan voor jou de juiste aannemer kiezen, en ook technisch toezicht op de bouw houden. In veel gevallen heb je het honorarium van de architect er toch wel uit, want vaak kan zo'n man voorkOmen dat er bijv. slechter materiaal wordt geleverd dan afgesproken, dat een aannemer stiekum met zwartwerkers werkt ( in bepaalde gevallen draag JIJ als opdrachtgever het risico daarvan!) , of dat hij van de bouwtekening afwijkt ( denk aan het Maastrichtse balkondrama!) Dus. Goed uitkijken, en bij klussen die in de tonnen lopen, liever een architect inschakelen.

Sterkte

Pieter

ve
door verwijderd - Jun 20, 2007 om 20:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

hier is toch sprake van een grondverzetbedrijf (c.q. loonwerker)?

ve
door verwijderd - Jun 21, 2007 om 14:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Om het simpel te houden: een offerte is altijd VRIJBLIJVEND! Indien u op geen enkele manier (schriftelijk of mondeling) hebt aangegeven dat het bedrijf de opdracht werd gegund, zou u zelfs aangifte kunnen doen bij de politie van het feit dat dit grondverzetbedrijf dit zomaar doet!

ve
door verwijderd - Jun 21, 2007 om 14:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

offertes zijn altijd gratis tenzij anders overeengekomen,

Je zal dan wel met een schriftelijk bewijs moeten komen om dit aan te tonen.

En wat gebruikelijk zou zijn in die bouwwereld daar heb je als klant
niets mee te maken, want dat zijn regels maken naar eigen gewin.

Gewoon eisen dat het de boel weer wordt teruggebracht in oude staat of
schadeloos stelling, omdat je bv. al een ander bedrijf opdracht hebt
gegeven.

ve
door verwijderd - Jun 21, 2007 om 14:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

het lijkt me niet slim om leugens te gaan vertellen... als het tot een zaak komt staat dat je niet best....

wat je ook doet ga geen dingen beweren die niet waar zijn, en\of je niet kunt bewijzen....

ve
door verwijderd - Jun 21, 2007 om 14:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zeg niet dat hij dingen moet beweren die niet waar zijn, ik geef alleen een voorbeeld waarom je schadeloosstelling zou kunnen vragen.

ve
door verwijderd - Jun 22, 2007 om 11:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb jij even Massel.

Nu kun jij een voorstel (offerte) sturen van wat je voor deze dienst uit coulance wil betalen.

Men zal al gauw tevreden zijn met je aanbod, want alles weer herstellen heeft men natuurlijk ook geen zin in.

Bied hem aan de helf te willen betalen van je voordeligste offerte aanbod.( mist de werkzaamheden goed zijn uitgevoerd)

Suc6 Groeten Kees