billieboy
door billieboy Nov 28, 2018 om 12:19
Geldzaken & recht

Is eigenaar van een kat aansprakelijk voor doodbijten wedstrijdduiven?

Pas hoode ik  dat een buurman die in een woonwijk wedstrijdduiven houdt, de buurman aansprakelijk stelde voor het doodbijten van een paar wedstrijdduiven. Aansluitend op het doodbijten door een putbull van een jong hondje vraag ik mij af of dan dezelfde regels van toepassing zijn.

4594 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 28, 2018 om 12:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Triest. Een paar wedstrijdduiven nogal liefst. Is die kat het duivenhok binnengedrongen?

ma
door maarten heest - Nov 28, 2018 om 12:29
463 Antwoorden / 0 Vragen

De kat maakt geen onderscheid tussen gewone duiven en wedstrijdduiven...
Als de eigenaar van de duiven kan bewijzen dat de kat de duiven heeft doodgebeten dan kan deze de eigenaar van de kat aansprakelijk stellen.

ne
door neodutchio - Nov 28, 2018 om 12:33
5150 Antwoorden / 12 Vragen

Een hond hoort niet te bijten. Vaak heeft het met de opvoeding en gedrag te maken als ze gaat bijten. Dit is dus een niet natuurlijk gedrag en dus is hier een aansprakelijkheid  te halen. Tenzij het uitlokking is.

Een kat pakt uit natuurlijk gedrag vogels en muizen. Dus in hoeverre je de eigenaar dan aansprakelijk kan stellen.

ja
door janf43 Nov 28, 2018 om 16:59
733 Antwoorden / 0 Vragen

Juist daarom zou de eigenaar, rekening houdend met de eigenschappen van het dier, de omgeving moeten beschermen en de kat binnen c.q. op eigen terrein moeten houden.

ju
door juliomariner Nov 29, 2018 om 16:27
1326 Antwoorden / 2 Vragen

Juist, het is niet de schuld van de kat want die kan er niets aan doen zit in zijn natuurlijk. Het is de eigenaar van de kat die er voor moet zorgen dat dit soort dingen niet kunenn gebeuren. Het lijkt me dan ook dat de eigebnaar van de kat aangesproken kan worden op de gedragingen van zijn dier en dient hij de verorzaakte schade te vergoeden. Om zich dan te verschuilen van dit is de natuur van de kat geeft dan ook geen pas

ne
door neodutchio Nov 29, 2018 om 17:19
5150 Antwoorden / 12 Vragen

De vergelijk is ook al gemaakt met andere dieren. Een vos die een schapenstal in gaat kan je ook nergens op verhalen. Een kat is een buitendier en die vangt wel eens een vogel. Een vogel die vrij rond vliegt is dus een prooi.

Als je een wildpark in gaat staan er waarschuwingsborden. Stap je uit en wordt je aangevallen, dan kan je de eigenaar ook niet aanspreken op het natuurlijke gedrag van een dier.

ju
door juliomariner Nov 29, 2018 om 18:00
1326 Antwoorden / 2 Vragen

Onzin het gaat hier om een huisdier met een eigenaar. Deze is dan ook verantwoordelijk voor de schade die zijn huisdier veroorzaakt

ne
door neodutchio Nov 29, 2018 om 18:18
5150 Antwoorden / 12 Vragen

Niet als het gaat om een niet verwijtbaar iets.

Iv
door Ivo W Nov 29, 2018 om 21:49
729 Antwoorden / Vragen

Je huisdier zonder toezicht buiten je eigen erf laten rondscharrelen is verwijtbaar gedrag van de eigenaar. Huisdieren horen thuis te zijn en alleen onder toezicht van het baasje buiten te komen.

De eigenaar van een huisdier is simpelweg aansprakelijk voor schade als gevolg van de gedragingen van dat huisdier. Ook wanneer de ontstane schade niet verweten kan worden aan het huisdier. Het verwijt is ook niet aan het dier, maar aan het baasje wat niet de juiste maatregelen heeft genomen om de schade als gevolg van het al dan niet natuurlijk gedrag te voorkomen.

ne
door neodutchio Nov 29, 2018 om 22:08
5150 Antwoorden / 12 Vragen

En wat als de kat gewoon in de eigen tuin was en de vogel daar landde?

ro
door ron503 - Nov 28, 2018 om 13:21
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als de kat het hok binnengedrongen is dan lijkt het mij dat de eigenaar van die kat aansprakelijk gesteld kan worden.

brainless
door brainless - Nov 28, 2018 om 13:22
324 Antwoorden / 0 Vragen

Je kan de eigenaar aansprakelijk stellen.
Een buurtkat had onze cavia te pakken.
Kosten dierenarts zijn netjes vergoed door de AVP van de eigenaar van de kat.

tijger1
door tijger1 Nov 28, 2018 om 16:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waar was die cavia dan? De kat zal wellicht zijn taak gedaan hebben, omdat hij dacht dat het een muis was.

brainless
door brainless Nov 29, 2018 om 10:44
324 Antwoorden / 0 Vragen

In de tuin, samen met nog 2 andere cavia's...

Wij hadden al vaker geklaagd over die kat, lag ook gerust in de box bij de baby in (als je de deur open had).
Eigenaar verklaarde toen dat ik dan de deur maar dicht moest houden.

tijger1
door tijger1 Nov 29, 2018 om 11:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Loslopende cavia’s in een tuin?

aurora1
door aurora1 - Nov 28, 2018 om 15:28
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Waar waren die duiven? Was het duivenhok niet of niet goed afgesloten?
Heeft u al gevraagd hoe dat afgelopen is?
Wie is aansprakelijk als een vos een kat (of wedstrijdduiven) dood bijt? Of de kippen van de buren?

sjjoppy
door sjjoppy Nov 28, 2018 om 15:38
7187 Antwoorden / 3 Vragen

de eigenaar van de vos.

aurora1
door aurora1 Nov 28, 2018 om 15:39
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ha ha. Heel goed.

gerbera
door gerbera Nov 28, 2018 om 15:58
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Da's nog een probleem, een vos is ZZPer;-))

bultn
door bultn Nov 29, 2018 om 15:39
54 Antwoorden / 9 Vragen

Dat huisdier katten loslopen is gedoogd heh.
Maar alle risico is voor de eigenaar van de kat.
Als je een kat bewust aanrijdt en je hebt schade mag je ook een vergoeding vragen als je de eigenaar kan vinden.

tijger1
door tijger1 Nov 29, 2018 om 18:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@bultn

U bent helemaal dwaas. Een kat bewust aanrijden en dan de schade claimen? Wat is dat voor gekkigheid? U hebt strafvervolging te duchten wegens dierenmishandeling.

aurora1
door aurora1 Nov 29, 2018 om 22:25
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@bultn, wat een kwaadaardigheid zit er in u. Bah.
Woont u nog steeds illegaal in een sociale huurwoning en trekt u nog steeds illegaal toeslagen? Past wel bij deze kwaadaardige gedachten. Wat een treurnis om zo in het leven te staan.

gerbera
door gerbera - Nov 28, 2018 om 16:08
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Het gaat hier om een paar duiven. Dat zou alleen kunnen als a) de duiven zijn blijven zitten toen de kat er aan kwam en deze zich een voor een te grazen lieten nemen, b) de kat in het hok is geweest. In het laatste geval zou de eigenaar van de duiven moeten aantonen dat het hok dicht was en de kat toch een manier heeft gevonden er in te komen. Een hond is helaas niet te vergelijken met een kat, die is van natuure een "vogel"liefhebber.

aurora1
door aurora1 Nov 29, 2018 om 00:45
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Misschien hadden de duiven voor elkaar de sleutel van het hok onder een bloempot gelegd en had de kat dat gezien, of gehoord dat ze dat tegen elkaar zeiden. Verder vindt die kat vast dat het met die omgezonde vogelpoep in de hele buurt van die duiven maar eens afgelopen moet zijn.

tijger1
door tijger1 Nov 29, 2018 om 11:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lol

Ka
door Kassagebruiker Nov 29, 2018 om 20:41
683 Antwoorden / 5 Vragen

Als je 'prijs duiven' hebt die kostbaar zijn moet je die ook kostbaar beschermen en zorgen dat ze niet 'gepakt' kunnen worden door katten en of andere dieren.

aurora1
door aurora1 Nov 29, 2018 om 22:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Duiven melken hoort niet in een gewone buurt thuis. Geeft overlast aan de hele buurt en is erg ongezond voor de buurt.

gerbera
door gerbera Nov 30, 2018 om 11:35
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Gewoon naar de "Dam" sturen.

aurora1
door aurora1 Dec 10, 2018 om 01:17
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Goeie tip.

Iv
door Ivo W - Nov 29, 2018 om 21:57
729 Antwoorden / Vragen

De eigenaar van een huisdier is ten alle tijden verantwoordelijk voor de gedragingen van dat dier. Wie zijn kat zonder toezicht buiten laat, loopt dus grote fininciële risico's. Nu gaat het 'slechts' om een paar dure wedstrijdduiven die doodgebeten zijn. Zal honderden of zelfs duizenden euro's schade opleveren. Te verhalen op de eigenaar van de kat, als daar bewijs voor is.

Maar stel je voor dat je kat plots voor de neus van een fietser oversteekt, de fietser ten val komt en daarbij blijvend letsel oploopt waardoor de fietser langdurig arbeidsongeschikt raakt. Dan heb je mogelijk zelfs enkele tonnen schade. Te verhalen op de eigenaar van de kat. En dan is het nog maar de vraag of de eventuele AVP van de katteneigenaar de schade volledig zal vergoeden. Het bewust zonder toezicht los laten lopen van je kat kan immers best eens gezien worden als verwijtbaar gedrag waardoor de uitkering van de verzekering beperkt kan worden.

tijger1
door tijger1 Nov 30, 2018 om 11:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Onzin. Maar mocht de eigenaar van die kat aansprakelijk bevonden worden, dan betaalt ook zijn verzekering.