Ge
door Gerard Koek Feb 28, 2017 om 19:52
Geldzaken & recht

Is er een register van verzekeringen dat door nabestaanden kan worden geraadpleegd

Hoe kan ik uitvinden waar mijn overleden familielid levensverzekeringen of overlijdensverzekeringen had afgesloten?

30337 18 Rapporteer

fa
door familyman - Feb 28, 2017 om 20:01
888 Antwoorden / 1 Vragen

Als het vermoeden bestaat dat er op naam van de overledene levensverzekeringen lopen, is dat lastig te achterhalen. U kunt moeilijk alle verzekeraars bellen om te achterhalen of er polissen op naam van de overledene nog actief zijn. Via het Verbond van Verzekeraars kunt u een verzoek indienen om dit uit te laten zoeken. Dit moet verzocht worden door de nabestaanden van de overledene.Werkwijze informatie opvragen bij het Verbond van Verzekeraars. Er moet een formulier ingevuld worden en daarnaast moeten er nog een aantal documenten worden aangeleverd waaruit blijkt dat de verzekeringnemer overleden is (kopie van de akte van overlijden), de aanvrager moet een kopie van het legitimatiebewijs meesturen en er moet aangetoond worden dat er een familieband met de overledene is. Vervolgens koppelt het Verbond van Verzekeraars terug bij welke verzekeringsmaatschappij nog polissen lopen. De nabestaanden moeten vervolgens zelf de verzekeraar benaderen en bijvoorbeeld verzoeken om het verzekerde bedrag uit te keren. Het geheel is een langlopend traject. Het opvragen van gegevens bij het Verbond kan twee tot drie maanden duren

marita5
door marita5 Feb 28, 2017 om 20:49
11507 Antwoorden / 15 Vragen

bron : infonu.nl

Gerry1969
door Gerry1969 - Feb 28, 2017 om 20:17
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Trek de hele administratieve zooi van de overledene ondersteboven dan komt u vast iets tegen.

fa
door familyman Feb 28, 2017 om 20:25
888 Antwoorden / 1 Vragen

Vooral bankafschriften uit het "verleden".

Gerry1969
door Gerry1969 Feb 28, 2017 om 20:46
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Daar had ik nog niet eens bij stil gestaan. Goede tip.

dokun
door dokun Mar 1, 2017 om 14:18
152 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een onzinnige antwoord! Als het op die manier met zekerheid is uit te zoeken zou het geen onzin zijn. Maar het is niet met zekerheid te zeggen als enkele en alleen administratie uit het verleden wordt onderzocht.

"administratieve zooi van de overledenen" is een zeer respectloze opmerking! Zegt veel over gebrek aan niveau bij u...

Gerry1969
door Gerry1969 Mar 1, 2017 om 17:12
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Dokun, waar is jouw gouden tip of in ieder geval een goede suggestie? Aha dat niveau heb je niet want er is niets te melden.
Hoezo respectloos, ts begint over
"mijn overleden familielid"  die relatie was vast niet zo close maar ts zoekt terwijl hij geen idee heeft waar te zoeken.
Administratieve zooi kom je vrijwel bij iedereen tegen, niets raars aan.
Man doe eens wat nuttigs en ga die lelijke badkamer eens aanpakken waar je mee op de foto staat, die getuigd van geen enkel niveau, bouwkundig gezien allemaal ouwe zooi!

tijger1
door tijger1 - Feb 28, 2017 om 20:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt het over een familielid. Had dat familielid geen kinderen, ouders, broers of zusters?

Misschien die eens aanspreken of dat lid het daar weleens over gehad heeft?

marita5
door marita5 - Feb 28, 2017 om 20:57
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Gerard Koek .

Lees hier alle informatie , over polissen van overledenen ( levensverzekeringspolis ) benedenaan aanvraagformulier , klik op de rode regel

https://www.vanatotzekerheid.nl/verloren-levensverzekeringspolis/polissen-van-overledenen/

Waarom moet ik officiële documenten meesturen? Wat doen jullie daarmee?

Het Verbond wil voorkomen dat mensen informatie ontvangen waar ze geen recht op hebben. Daarom is het bijvoorbeeld nodig documenten aan te leveren waaruit blijkt dat jij erfgenaam bent van de overledene. Of dat je recht hebt om dit namens de erfgenaam te doen. Het Verbond vraagt documenten op waaruit dit blijkt. Alleen dan kunnen we nagaan of er een levensverzekering is van de opgegeven persoon .

hansje klein
door hansje klein - Mar 1, 2017 om 12:12
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Primair de levensverzekering ... ?

Wanneer de overledene de zaken zo onoverzichtelijk had geregeld, zult u waarschijnlijk tegen nog veel meer problemen aanlopen zoals zijn/haar digitale administratie waar u zonder inloggegevens NIET bij kunt. Kunt u digitale rekeningen inzien en contracten of abo's opzeggen? Het lijkt mij helemaal een nachtmerrie wanneer niemand het paswoord voor de computer en dus de digitale administratie kent ...!

Ik zou beginnen met het blokkeren van de bekende? bankrekening(en), waardoor afboekers zich schriftelijk zullen moeten gaan melden, waaronder ook de eventuele door u gezochte/vermoede verzekeraar(s). Indien u zich kunt legitimeren als wettelijk toegestane zakenwaarnemer, worden de laatste bankafschriften op verzoek ook overhandigd. Tevens is het aannemelijk, dat een in de arm genomen begrafenisondernemer tips m.b.t. andersoortige afwikkelingen zal kunnen geven.

ma
door manwijf Mar 1, 2017 om 12:43
574 Antwoorden / 1 Vragen

Heel veel zaken gaan in ieder geval automatisch weet ik uit ervaring. Zorgverzekeraars, pensioenfondsen, CAK, SVB bv kunnen in het systeem van de gemeente kijken en zien zo ook wie van hun klanten is overleden. Je krijgt dus vanzelf een brief, waarin ook vermeld staat hoeveel tegoed er nog is. Bank moet zelf geinformeerd worden.

ER
door ERF - Mar 1, 2017 om 12:26
1 Antwoorden / Vragen

Bij een overlijden komen veel zaken op nabestaanden af in een toch al zeer zware periode.
Uit de administratie van de overledene is veel te herleiden; soms is het een zoektocht.
Ons kantoor kan u van dienst zijn bij afwikkelingsproblemen, mail of bel [edit redactie, bijdragen van commerciële aard zijn niet toegestaan].

ma
door manwijf Mar 1, 2017 om 12:45
574 Antwoorden / 1 Vragen

Lijkt me een overdreven en dure aangelegenheid op niks af. Zo ingewikkeld is het nu ook weer niet hoor. Slaatje slaan uit andermans ellende. Ik hou er niet van. Iemand met een iq van boven de 100 komt er echt wel uit.

emcede
door emcede Mar 1, 2017 om 12:45
960 Antwoorden / 4 Vragen

Dit forum is niet bedoeld om uw eigen toko te promoten! Gerapporteerd.

ch
door chrisja - Mar 1, 2017 om 12:58
2 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn moeder is juli 2016 overleden. We vonden in haar papieren wel hele oude oranje papieren van een levensverzekering maar wij dachten dat dit allang was uitbetaald. Toen vonden we een brief over een overname van een verzekering en daar stond een polis nummer op dus ik bellen. Wat blijkt effe stond nog een klein bedrag open, en ook die van mijn vader die al 3 jaar eerder was overleden. Dus ook als je denkt dat het niets meer waard is altijd navragen.

jo
door jongenwi - Mar 1, 2017 om 13:03
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb zelf ooit eens de begrafenis van een oom van 77 jaarmoeten regelen.

Helaas was zijn vrouw al overleden, dus de administratie was wat gedateerd.
Echter het zoeken naar polissen via de bankafschriften was niet zo'n probleem.
Aan de andere kant waren er ook nog wat kleine premievrije polissen, waarvan de maatschappij was overgegaan in andere maatschappijen.
Deze zijn bijna niet te achterhalen, daar zelfs met de huidige digitalisering deze nooit opgenomen waren.
Kijk zo'n PUM, die overgegaan is in UBO, wat weer door Aegon overgenomen is, later door Axxent en nu weer een ander.
Dat is echt zoek maar uit.
Een register, waarin bijvoorbeeld staat welke maatschappij waarbij in 1932 een polis is afgesloten is.
Waar men nu terecht kan, zou wel zo handig zijn.

ma
door marter Mar 1, 2017 om 16:22
2 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad. Zelf heb ik nog een polis die mijn moeder had afgesloten toen ik klein was en die premievrij is. Echter moet ik dus wel nu nog even uitzoeken waarin die maatschappij is opgegaan. Wordt toch opschieten anders kunnen mijn kinderen en kleinkinderen er achteraan!

tijger1
door tijger1 Mar 1, 2017 om 16:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dat is simpel op Google na te gaan en ook de uitvaartondernemer weet dat.

ma
door manwijf Mar 1, 2017 om 17:05
574 Antwoorden / 1 Vragen

@marter "Echter moet ik dus wel" = "Echter, ik moet dus wel" etc.

astoria
door astoria - Mar 1, 2017 om 13:10
362 Antwoorden / 55 Vragen

Hebt u alle! achtergelaten gegevens al gezocht en nagelezen .

edrick3
door edrick3 - Mar 1, 2017 om 13:11
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Een register, waarin bijvoorbeeld staat welke maatschappij waarbij in 1932 een polis is afgesloten is.
Waar men nu terecht kan, zou wel zo handig zijn.
www.begrafenispolissen.nl/begrafenisondernemers/oude_verzekeraars.pdf

miaL
door miaL - Mar 1, 2017 om 13:16
3 Antwoorden / Vragen

Voor wat betreft overlijdensverzekeringen, daar schijnt dus geen centrale registratie voor te bestaan. Heb onlang bij overlijden tante her en der geïnformeerd, ook begrafenisondernemer heeft geprobeerd dat uit te zoeken, maar het blijkt er dus niet te zijn.
Ook familie van een vriend van mij kon er bij zijn overlijden niet achter komen of hun broer een verzekering had. Inzage in zijn administratie hadden zij door omstandigheden niet.

Heel erg raar eigenlijk in een land waarin normaal gesproken elke scheet die je laat wordt vastgelegd.

ja
door jannyjoop - Mar 1, 2017 om 13:43
2 Antwoorden / 1 Vragen

ik heb een lijst gemaakt in Excel met alle verzekeringen, uitkeringen (pensioen/AOW), abonnementen en lidmaatschappen - met daarbij het abonneenummer, emailadres van de betreffende maatschappij, telefoonnummer enz. enz. zodat nabestaanden alleen met deze lijst alles kunnen verwerken. Deze lijst ligt bij mijn zus en mijn vriendin. Elke keer als er iets verandert, een ander abonnement of adreswijziging van een verzekeringsmij, verwerk ik dat direct en stuur ze beiden een nieuwe lijst. Ik ben hiermee begonnen toen we een lange vakantietrip gingen maken in USA, want je weet nooit wat en wanneer je iets overkomt en je wilt niet dat het uitzoeken van alles een soort puzzelrit wordt. Ook alle belangrijke papier zoals hypotheek, eigendomsbewijs huis, afgelopen begrafenispolissen zitten in een map en dat is bij hen bekend.
Misschien een idee voor anderen.

edrick3
door edrick3 Mar 1, 2017 om 13:57
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Héél verstandig!

th
door theoentoos - Mar 1, 2017 om 13:51
1 Antwoorden / 2 Vragen

wij hebben alle gegevens op een usb stick. Als wij op vakantie gaan gaat de usb stick naar onze dochter en schoonzoon, die heeft dan alle gegevens van alle verzekeringen, inlogcodes enz. enz. Hij bewaart dat in de kluis. Gebeurt er iets met ons, dan kunnen zij alle gegevens direct gebruiken! zou iedereen moeten doen.
groet

edrick3
door edrick3 Mar 1, 2017 om 13:57
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Héél verstandig!

s.
door s.slump@home.nl - Mar 1, 2017 om 19:53
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Gerard,

probeer het eens op deze site: https://www.vanatotzekerheid.nl/verloren-levensverzekeringspolis/polissen-van-overledenen/

Vr.gr. Sietze

g.
door g.roelings - Mar 1, 2017 om 23:21
3 Antwoorden / 1 Vragen

Weet ik ook niet.. Ik zou voor jezelf eentje maken. Maar het zou leuk zijn als zo'n register bestond.

KO
door KOORN - Mar 2, 2017 om 12:09
1 Antwoorden / Vragen
an
door anneElisabeth - Mar 5, 2017 om 16:28
2 Antwoorden / Vragen

ja hoor ik ben net weduwe geworden en ik heb via de site van het verbond van verzekeraars een verzoek kunnen indienen om te gaan kijken of mijn man nog ergens verzekeringen had
Ze kunnen maar aan 200 verzoeken per maand voldoen maar ik kreeg al heel snel een brief waarin ze aangeven voor mij op onderzoek uit te gaan, we zeiden ze dat het meestal op een teleurstelling uitloopt en dat je daar wel rekening mee moet houden
via deze site kan je een aanvraag indienen
https://www.vanatotzekerheid.nl/verloren-levensverzekeringspolis/polissen-van-overledenen/

marita5
door marita5 Mar 5, 2017 om 16:44
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@anneelisabeth , gecondoleerd met het verlies van uw man , de link is al gegeven op 28 februari om 20 .57

an
door anneElisabeth Mar 8, 2017 om 13:20
2 Antwoorden / Vragen

ohh sorry maar dat had ik niet terug gevonden in eerdere berichten hier

an
door anneElisabeth - Mar 5, 2017 om 16:30
2 Antwoorden / Vragen

https://www.vanatotzekerheid.nl/verloren-levensverzekeringspolis/polissen-van-overledenen/