ma
door markvanroemburg Feb 1, 2020 om 14:39
Geldzaken & recht

Is er een voorbeeldbrief om bij mijn bank een claim in te dienen?

Ik ben d.m.v.  QR-code scannen voor een flink bedrag opgelicht.
Ik wil ING voor de schade aansprakelijk stellen.
Is er ergens een voorbeeldbrief in omloop, die ik gebruiken kan.

M. van Roemburg

4540 10 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Feb 1, 2020 om 14:45
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Probeer het eens via onderstaande link
https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/

di
door digioma - Feb 1, 2020 om 14:51
646 Antwoorden / 29 Vragen

Niet zo heel slim om je mailadres voor de hele wereld kenbaar te maken...

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 1, 2020 om 15:03
7185 Antwoorden / 3 Vragen

Er is een uitzending over dit onderwerp geweest, misschien heeft u er nog iets aan.
https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/ing-gaat-slachtoffers-qr-fraude-toch-vergoeden

diumenge
door diumenge Feb 1, 2020 om 16:19
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Tekst uit de brief die bij die link staat:

Oplichting met QR codes

In het geval van deze vorm van oplichting met QR codes activeert het slachtoffer de ING Mobiel Bankieren App op het toestel van de oplichter. We delen hieronder de stappen inclusief de schermen die de klant te zien krijgt in zijn Mobiel Bankieren App:

-         Oplichter benadert het slachtoffer met de vraag om een betaling te bevestigen door het scannen van een QR code met zijn ING Mobiel Bankieren App. In werkelijkheid wil de oplichter de ING App installeren op zijn toestel en zo toegang krijgen tot de ING App (en de rekeningen) van het slachtoffer.

-         De oplichter geeft bij het installeren van de App aan dat hij al in het bezit is van de ING app op een ander toestel. De ING App genereert dan een QR code die gescand moet worden door het toestel waarop de App al geïnstalleerd is (in dit geval het toestel van het slachtoffer). Deze code is slechts enkele seconden geldig (zie bijlage Stap 0)

-         Als het slachtoffer de QR code scant wordt het activatieproces van de App opgestart. Hij krijgt dan een melding in beeld waarbij duidelijk wordt vermeld dat er een extra ING app wordt toegevoegd en komt er met grote letters in beeld ‘App activeren’. In de melding wordt gespecificeerd om welk type mobiele telefoon het gaat en de klant moet deze aanvraag bevestigen (zie bijlage Stap 1).

-         Daarna moet de klant dit autoriseren met zijn persoonlijke 5-cijferige mobiele pincode en staat er nogmaals dat het gaat om het activeren van de Mobiel Bankieren App op een extra toestel (zie bijlage Stap 2).

-         Daarna wordt de extra App toegevoegd aan het toestel van de oplichter en kan de oplichter bij de rekeningen van het slachtoffer. Ook hiervan krijgt het slachtoffer bevestiging (zie bijlage Stap 3).

-         Als het mobiele nummer van de klant bij ons bekend is, ontvangt de klant daarna direct een SMS bericht met de bevestiging van de extra app registratie (zie bijlage Stap 4).

-         Ook krijgt de klant een push bericht op het toestel waarop de klant de App heeft geïnstalleerd, zowel het bestaande toestel als het nieuw toegevoegde toestel (zie bijlage Stap 5)

Veiligheid ING Mobiel Bankieren App

De ING Mobiel Bankieren App en het proces van het activeren van de ING app op een extra toestel is veilig. Het gaat hier om een groep zeer geraffineerder oplichters die klanten door het proces heen praten, waardoor de klant zich niet bewust is van de meldingen die hij krijgt tijdens het installatieproces. We geven meerdere waarschuwingen tijdens het activatieproces en de klant moet de installatie ook zelf bevestigen met zijn 5-cijferige pincode. Helaas hebben we gemerkt dat het voor niet al onze klanten duidelijk genoeg is dat zij een extra app activeren op een toestel dat niet van hen is. Wij vinden het echt ontzettend vervelend dat onze klanten hier slachtoffer van zijn geworden.

Aanpassing van de ING Mobiel Bankieren App

We gaan het proces om een extra App te activeren in de mobiel bankieren app aanpassen door extra informatieschermen toe te voegen. Dit scherm blijft 5 seconden staan. Zo maken we het voor klanten nog duidelijker dat ze een extra app activeren op een ander toestel waarmee ze toegang geven tot hun bankzaken. We verwachten dat we dit aangepaste proces over ongeveer 2 weken in een nieuwe update van onze app kunnen invoeren.

•             In het eerste scherm geven we nog duidelijker aan dat de klant de app activeert op een ander toestel en dat de klant daarmee toegang geeft tot al zijn bankzaken bij ING. Dit scherm blijft

5 seconden staan zodat de klant de tijd heeft om dit te lezen.

•             In het tweede scherm moet de klant 3 vinkjes zetten voordat hij verder kan:

-         Ik heb niet andermans code gescand

-         Ik activeer de app op mijn eigen toestel

-         Ik geef toegang tot al mijn bankzaken

Schadevergoeding voor gedupeerde klanten

We hebben de afgelopen maanden een toename gezien van dit soort oplichtingszaken waarbij een klant een QR code scant om een extra App te activeren. En we vinden het echt ontzettend vervelend dat onze klanten hierdoor hun geld kwijt zijn geraakt. Daarom hebben we besloten om uit coulance alle klanten die tot nu toe slachtoffer zijn geworden van deze specifieke vorm van oplichting de volledige schade te vergoeden. Klanten ontvangen hierover volgende week een brief van ING. Ze hoeven dus niet zelf met ons contact op te nemen.

Tips om oplichting met QR codes te voorkomen

Wij adviseren onze klanten om bewust te zijn bij het scannen van QR codes:  ken ik deze persoon, word ik onder druk gezet? Vertrouw je het niet? Scan de code dan niet.

Het belangrijkste is om altijd goed te blijven lezen in de Mobiel Bankieren App waar je akkoord op geeft.

Ook moet je nooit je telefoon uit handen geven aan iemand anders en je pincodes delen.

Kijk voor meer informatie op ING.nl/veiligbankieren

edrick3
door edrick3 - Feb 1, 2020 om 16:15
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Haal je mailadres weg!
Heb dit ook maar even aan de redactie gevraagd.

diumenge
door diumenge - Feb 1, 2020 om 16:17
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Veel succes daarmee, alles waarschuwingen en programma's over dat soort fraude gemist?

En nu weer je e-mail adres op het internet plempen, verwacht nog maar meer oplichtingsmails.

P.s. voer je e-mail adres eens hier in: https://haveibeenpwned.com/

tijger1
door tijger1 - Feb 1, 2020 om 16:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt ING natuurlijk aansprakelijk stellen, maar jamner genoeg voor u zijn zij dat niet.

En u vraagt wel om problemen, zoals u met uw gegevens omgaat.

Magnum007
door Magnum007 - Feb 1, 2020 om 21:20
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Mark,

Kun je uitleggen wat er precies gebeurd is ?

mo
door mof - Feb 3, 2020 om 12:39
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U denkt dat u bentopgelicht, verklaar u nader, want standaardbrieven werken. Als u een voorbeeldbrief wilt dan zult u iets merr over wat gebeurd is moeten vertellen

Sa
door Sarah2015 - Feb 22, 2020 om 23:52
1 Antwoorden / Vragen

Hallo is er een voorbeeld bief van te veel betaalde krediet rente zo ja kunt u die  per email toezenden.

[edit mailadres ivm privacy - redactie]

jo
door jorisw Feb 23, 2020 om 09:28
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk dat je nu heel veel krijgt toegestuurd. Het wordt toch eens de hoogste tijd dat er een internetrijbewijs komt. Niet geslaagd, dan is het verboden om op internet te komen. Dat zal een hoop ellende schelen. En als je dan niet bij bepaalde dingen kunt komen: dan vraag je maar hulp, net zo goed als dat mensen dat doen die een auto nodig hebben en geen rijbewijs hebben,

Daarnaast gaat het tegen de netiquette in om andersmans topics te kapen met je eigen sores.