Be
door Bep Hibrands Feb 2, 2018 om 14:06
Geldzaken & recht

Is geld in deposito bij savedo {ImprebancaS.p.A. veilig

Als wij geld willen storten in deposito detaills bij Savedo [aanbieder Imprebanca S.p.A. is dat wel veilig

5649 14 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 2, 2018 om 14:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het deposito garantie stelsel is van toepassing.

edrick3
door edrick3 Feb 2, 2018 om 15:52
27632 Antwoorden / 85 Vragen

O ja? Waar haal je dat vandaan? Via de site van DNB zie ik het niet staan (maar dat kan aan mij liggen).
Savedo is toch een tussenpersoon?

hansje klein
door hansje klein Feb 2, 2018 om 15:56
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Twee opmerkingen over het depositogarantieselsel ...

1 - Wanneer dit in het buitenland geldt, moet de klant ook in het buitenland zijn spaargeld terug halen bij een crash
2 - Wanneer het bankensysteem implodeerd, imploderen de depositogarantiesystemen gelijk mee, maar de Staat is niet thuis Savedo is géén bank, maar een bemiddelaar, een tussenpersoon die met europese banken samenwerkt!

tijger1
door tijger1 Feb 2, 2018 om 16:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hansje.
Hebt u voorbeelden van banken in Europa die failliet gegaan zijn, waarbij het deposito garantie stelsel in die landen niet heeft gewerkt?

hansje klein
door hansje klein Feb 2, 2018 om 16:08
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Het depositogarantiestelsel is ingevoerd, omdat de Staat niet meer verantwoordelijk wil zijn en de banken het garantiesysteem hebben bedacht. Zou er bij de laatste bankencrisis géén steun van de Overheid geweest zijn, zou de ene bank de volgende bank mee hebben omgetrokken.

Valt bij voorbeeld de Duitse Bank nú om, het gaat dan om één van de grootste banken, vallen wederom alle andere banken mee om, terwijl de Overheid niet meer hoeft op te kopen ... maar uiteindelijk wel zal moeten om het betalingsverkeer niet in gevaar te brengen.

M.i. een afgekaterde dooddoener uit de financiële wereld. Daarbij is de 'bank' van TS helemaal geen bank. Tenslotte: nee, we hadden na IceSave, nog geen crisis, dus ik blijf u, hopelijk lang, het bewijs dat dit door banken ingerichte stelsel niet werkt schuldig. Klaarblijkelijk gelooft u wèl in toezeggingen van banken .... Overigens stond uitgerekend de Deutsch Bank vandaag onfortuinlijk een 6,5% in de min ... misschien kunnen we het toch nog op korte termijn meemaken/bewijzen.

hansje klein
door hansje klein Feb 3, 2018 om 11:51
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Tijger1 ... een voorbeeld van een niet werkzaam garantiesysteem?

Uitgerekend het italiaanse depositogarantiesysteem werkte niet, want de Overheid moest onlangs nog bijspringen: Volkskrant

https://www.volkskrant.nl/buitenland/italie-mag-van-brussel-miljarden-in-oudste-bank-pompen-mits-deze-flink-reorganiseert~a4498460/

tijger1
door tijger1 - Feb 2, 2018 om 15:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@edrick3 Savedo is niet Nederlands en die bank ook niet.

https://www.savedo.nl/blog/hoe-veilig-is-sparen-elders-in-de-eu

marita5
door marita5 - Feb 2, 2018 om 16:12
11509 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Bep Hibrands ,

Lees ook deze informatie eens door , klik op de rode regel

https://www.consumentenbond.nl/sparen-en-beleggen/sparen-in-het-buitenland

tijger1
door tijger1 - Feb 2, 2018 om 16:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

tijger1
DOOR  HANSJE KLEIN 2 FEB. 2018 OM 16:08
2535 ANTWOORDEN / 39 VRAGEN

Het depositogarantiestelsel is ingevoerd, omdat de Staat niet meer verantwoordelijk wil zijn en de banken het garantiesysteem hebben bedacht. Zou er bij de laatste bankencrisis géén steun van de Overheid geweest zijn, zou de ene bank de volgende bank mee hebben omgetrokken.

Valt bij voorbeeld de Duitse Bank nú om, het gaat dan om één van de grootste banken, vallen wederom alle andere banken mee om, terwijl de Overheid niet meer hoeft op te kopen ... maar uiteindelijk wel zal moeten om het betalingsverkeer niet in gevaar te brengen.

M.i. een afgekaterde dooddoener uit de financiële wereld. Daarbij is de 'bank' van TS helemaal geen bank. Tenslotte: nee, we hadden nog geen crisis, dus ik blijf u, hopelijk lang, het bewijs dat dit door banken ingerichte stelsel niet werkt schuldig. Klaarblijkelijk gelooft u wèl in toezeggingen van banken .... Overigens stond uitgerkend de Deutsch Bank vandaag 6,5% in de min ... misschien kunnen we het toch nog op korte termijn meemaken.

Ik weet eigenlijk niet wat ik moet met uw verhaal. Het depositogarantiestelsel is helemaal niet ingevoerd omdat de Staat niet meer verantwoordelijk wil zijn. De staat was helemaal niet verantwoordelijk. Eerst was er een garantie, door de gezamenlijke banken, van € 20.000, maar dat is nadien opgetrokken naar € 100.000.

En zeker is er bij de laatste bankencrisis steun geweest van de overheid, maar niet voor dat garantiestelsel.

Ik weet niet wat u bedoelt met “een afgekaterde dooddoener uit de financiele wereld” . Savedo is een tussenpersoon en je stalt het geld ook niet bij Savedo.

De Ts stelt een vraag, en daar heb ik antwoord op gegeven. Of hij daar een deposito wil openen , is helemaal aan hem of haar. Mijn “geloof”, dat doe je overigens in de kerk, in toezeggingen van banken, staat hier helemaal buiten en is ook totaal niet relevant voor de Ts.

hansje klein
door hansje klein - Feb 2, 2018 om 17:05
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Bep Hibrands ...

Natuurlijk lokken de percentages in vergelijking met de magere vergoedingen op deposito's in Nederland.

U kunt ook zèlf een deposito openen bij voorbeeld in Portugal of via Savedo, het feit blijft, dat wanneer er iets misgaat, u zèlf achter de beloftes uit het garantiestelsel moet gaan en ook nog binnen absurd korte termijnen. Bij België en Duitsland is dit nog overzichtelijk en zijn de culturen niet zo afwijkend en de afstand overbrugbaar. Ik heb bij voorbeeld een (ouder) deposito bij een belgische bank, met slechts één en klein filiaal in Nederland, maar denk dit zelf te kunnen handlen. Maar stort een grote europese bank in, heb ik totaal geen vertrouwen in het depotgarantiestelsel (waarvan de huidige inleg nog niet eens genoeg is om de allerkleinste bank te kunnen helpen) en zet daarom ook niet alles op deze bank-kaart, maar spreid ook in bankenonafhankelijke projecten zoals vastgoed. Verder is er eerder speculatief goud, diamanten, kunst, start-ups en crowdfunding (rond 7% rendement), antiquiteiten en tenslotte nog, jawel ... de Bitcoin en families ... maar daarmee ga ik nu werkelijk helemaal off-topic.

Ik denk, dat spreiding het juiste antwoord is, dus maar niet alles bij banken, want wanneer er een crisis komt, nemen ze de telefoon niet op of hackers hebben bij voorbeeld de bankverbindingen geblokkeerd en moet je er fysiek zèlf naar toe (zònder Savado).

Ik garandeer niets, @Tijger1 alles, klaarblijkelijk gelooft hij/zij in de nog nooit geteste toezeggingen, de sprookjes en het véél te kleine reservepotje ... uitgerekend van banken. Mogelijk komt de crisis wéér uit Amerika en wij staan erbij en kijken ernaar. Het depositogarantiestelsel laat de burger denken en geloven, dat een run op een bank na alle maatregelen absoluut geen optie meer hoeft te zijn.

tijger1
door tijger1 - Feb 2, 2018 om 17:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hansje

Wat is dat nou weer voor achterlijke opmerking.

hansje klein
door hansje klein Feb 2, 2018 om 18:10
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Het beloofde Depotgarantiestelsel is pas in 2025 in heel Europa functioneel ... tot daaraan toe moet ieder land zèlf de broek nog zien op te houden, dus TS moet tenminste óók nog weten in welke land het vermogen wordt getranfereerd. Maar dat wist u natuurlijk allemaal allang! Uw antwoord geeft te gemakkelijk weer wat de burger horen wil, ik zet er echter kritische kanttekeningen bij (en kan dat met een internationaal onafhankelijk rapporten ook nog onderbouwen).

me
door mein33 - Feb 2, 2018 om 17:45
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Savedo is niet meer of minder dan een tussenpersoon die bemiddelt tussen klant en bank.
De kans is zeer wel aanwezig dat uw spaargeld wordt ingebracht bij bijv. een Tsjechiese bankinstelling, waar overigens wel het deposito garantiestelsel van toepassing is.
Maar ik vraag mij af of het wel zinvol is om, voor enkele tienden van een procent meer, je geld in het buitenland te stallen.
Mocht u toch die dringende behoefte hebben, lees dan wel heel zorgvuldig alle (kleine) letters die hiermee verband houden en maak dan een weloverwogen keuze.
Mijn persoonlijke belangstelling is door uw vraag niet gewekt, maar dat terzijde.

tijger1
door tijger1 - Feb 2, 2018 om 18:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hansje.

Blijf maar lekker verder zeuren. Die uitbreiding naar het Europese deposito garantie stelsel, staat toch helemaal los van de vraag van de Ts.

Als zij bij een Italiaanse bank een deposito wil openen moet zij dat zelf weten. En of dat ja dan nee verstandig is, zal zij beslist ook zelf kunnen beoordelen.

hansje klein
door hansje klein Feb 2, 2018 om 18:51
3037 Antwoorden / 62 Vragen

1 - De vraag was of de tussenpersoon  Savedo veilig/betrouwbaar is
2 - Het antwoord gaat over de kwaliteit/het risico van het depositogarantiestelsel in het land waar Savedo een deposito gaat opstarten

Vooreerst moet nog ieder land in Europa zèlf een evtl. crisis nationaal afwikkelen en is Italië dan betrouwbaar?

Maar misschien vragen we @Bep Hibrands zèlf of het allemaal duidelijk is en of er nog vragen zijn ... (?)

hansje klein
door hansje klein - Feb 2, 2018 om 23:38
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Klein dingetje nog ...

De nederlandse fiscus belast uw depositovermogen met een fictieve, verzonnen, rente van 4% en de lokale italiaanse overheid houdt 26% bronbelasting over de gemaakte rente in

tijger1
door tijger1 Feb 3, 2018 om 00:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ook weer onzin, daar zijn formulieren voor dat die bronbelasting niet ingehouden hoeft te worden. En in 2018 wordt er voor lage vermogens geen rekening gehouden met 4%.

hansje klein
door hansje klein Feb 3, 2018 om 09:46
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik wijs er voor de volledigheid op, dat er méér aan vastzit dan alleen een handtekening zetten ... en ook enige kennis van de belastingregels nodig is en dit met administratieve rompslomp verbonden is: terugvragen van buitenlandse bronbelasting

Ik meen me te herinneren, dat de fiscus ook vorig jaar ook hier weer grenzen/maxima aan heeft gesteld biij sommige landen. Italië houdt 26% in, maar volgens het verdrag worden slechts 15% verrekend. Van een groot vermogen was inderdaad geen rede, maar van een klein vermogen óók niet. Ik denk, dat je met een klein vermogen deze constructie juist NIET zult doen. CITAAT van een bericht van de Overheid: Hierboven treft u de bewoording aan van het artikel uit het belastingverdrag tussen Nederland en Italië met betrekking tot dividenden. Wij attenderen u erop dat het werkelijke bronheffingspercercentage kan afwijken van hetgeen in het verdrag is bepaald, bijvoorbeeld door antimisbruik bepalingen in lokale wetgeving, afwijkende bepalingen uit het protocol, etc. Alvorens u met deze informatie aan de slag gaat, adviseren wij u dan ook om ons eerst te raadplegen voor het juiste bronheffingspercentage in uw concrete situatie. U kunt ons bereiken via e-mail of telefonisch op kantoor onder nummer 010-2010466.

hansje klein
door hansje klein Feb 3, 2018 om 10:50
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Aanvulling:

Savedo Duitsland geeft aan, dat ze met de noodzakelijke belastingformulieren (sinds kort) ook behulpzaam zullen zijn, u kunt tevens het rendement op deze site ook volgen: HIER

emcede
door emcede - Feb 3, 2018 om 02:18
960 Antwoorden / 4 Vragen

Ik vraag me echt af waarom u dit in vredesnaam zou overwegen, als u de vraag moet stellen of dit veilig is... Als u dit vraagt, betekent dat dat u er te weinig van weet, en dus: niet doen. Gewoon in Nederland regelen, met voorwaarden die u kunt lezen zodat u weet waar u aan begint.

hansje klein
door hansje klein Feb 3, 2018 om 11:08
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Savedo opereert ook in Nederland

met informaties en de voorwaarden in de nederlandse taal  ... dat is dus geen hindernis. Mijn reacties richten zich o.a. op de fiscale rompslomp die volgt, het uiteindelijke netto-rendement, de taal- en geografische problemen met de bank en vooral het (naïeve) geloof in het depotgarantiestelsel speciaal in Italië, waar we nog niet zo lang geleden de oudste bank nog in grote problemen was. Tègen de regels in moest de Staat inspringen en (... Tijger1, een voorbeeld waar u eerder naar vroeg!) toen bleek dat het garantiestelsel niet werkte.

Het stilzwijgen van de vraagsteller doet inmiddels vermoeden, dat de vraag terrecht werd gesteld ... er zijn en blijven véél onzekerheden en positieve ervaringen met deze constructie ontbreken vooralsnog.

hansje klein
door hansje klein - Feb 3, 2018 om 12:54
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Tenslotte nog 36 ervaringsberichten over Saveda- Duitsland ... HIER

https://www.kritische-anleger.de/savedo/erfahrungen/3058/

Inderdaad blijken er hier dus moeilijkheden te ontstaan op het moment dat de (al gedateerdere) deelnemers hun belastingformulier gaan invullen. Engelse teksten, ontbrekende belastingnummers, moeizame correspondentie èn ... slechts  15% bronbelastingteruggave zoals ook in het verdrag met Nederland staat!

Inmiddels valt mij ook nog op, dat er deposito's aangeboden worden met renteverrekening die pas op het eind van de rit zijn en niet jaarlijks. Dat maakt wel een essentieel verschil bij een tienjarige looptijd. Oppassen dus!

Ik neig bij complexere vragen om soms tot aan het gaatje te gaan ... anderen noemen dat al snel 'gezeur'. Maar gezien de wens om bij vermogen NIET te willen interen is het zoeken naar alternatieven begrijpelijk. De markt speelt hier handig en niet altijd met volledige informatie op in. Uiteindelijk heeft mijn contrahent @Tijger1 gelijk:  'iedereen moet het zèlf weten'.

Ik wens de vraagsteller succes met dit italiaanse avontuur en hoop hier nog eens een feedback te kunnen lezen.

hansje klein
door hansje klein - Feb 3, 2018 om 18:22
3037 Antwoorden / 62 Vragen

ERGO ... het is niet altijd zo mooi als het lijkt!

Mogelijk alternatief voor deposito's, ondanks de (nationale) Depotgarantiestelsels?

De best presterende beleggingsfondsen (zonder garantie) in Nederland haalden! meer dan 10% rendement ... netto!

Google bij voorbeeld eens op: 'best presterende beleggingsfondsen'

tijger1
door tijger1 - Feb 3, 2018 om 18:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hansje

Is dat soms een foto het vastgoed waarin u belegt?:-))

hansje klein
door hansje klein Feb 3, 2018 om 22:30
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Tijger1

 .... mij valt op, dat de zin in uw tekst 'afgebrokkeld' is ... en die foto ... illustreert dat enigszins    ;-)) Uiteindelijk hoop ik natuurlijk (met u?) dat de vraagsteller een beetje informatie uit de discussie kon halen en de mooie facades van financiële producten niet, zoals op de foto, alleen maar opgeplakt blijken te zijn.

hansje klein
door hansje klein - Feb 4, 2018 om 13:59
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Er zijn nog erg weinig ervaringen (de duitse reviews voor het storten zijn opvallend positief en gelijkluidend),
niet iedere bank zit op den langere duur altijd gemakkelijk! Er zijn dus nog 'behinderingen' die opgeruimd moeten worden.