sn
door sniekie67 Sep 17, 2019 om 15:05
Geldzaken & recht

Is het terecht dat ik geen geld terugkrijg van rijschool?

Mijn dochter heeft 15 maanden rijles gehad bij een vrij grote rijschoolhouder uit de buurt. Ze had inmiddels haar derde instructeur die mij aangaf dat het nog wel een tijdje zou gaan duren voordat ze op examen zou kunnen. Hij stelde voor om het eens te proberen met een automaat. Omdat ik ze het voordeel van de twijfel wilde geven heb ik ingestemd. Na 3 weken was er nog steeds geen rijles gepland met de automaat. Toen deze instructeur ook nog bleek te gaan vertrekken en mijn dochter een vierde instructeur zou krijgen hebben we besloten om te kappen en over te stappen naar een andere rijschool. Ik heb de rijschool een mail gestuurd waarin ik mijn ongenoegen heb geuit en kreeg daar al snel een reactie op in de trant van 'jammer dat u niet eerder aan de bel hebt getrokken'.

Hoe dan ook, wij zijn overgestapt en ik heb hem daarop gevraagd om het geld terug te storten voor de tussentijdse toets en het praktijkexamen. Mijn dochter had nl. een pakket gekocht maar nooit een tussentijdse toets of praktijkexamen gehad. Mijns inziens heeft hij hiervoor ook geen kosten hoeven maken en is het dus volledig terecht dat ik dit geld terugvraag. Echter, sinds die tijd reageert hij helemaal niet meer. Dit speelde in maart 2019. Ik mail elke maand maar krijg geen enkele reactie. Als ik bel krijg ik een medewerkster aan de lijn die zegt de boodschap door te geven, maar ook dat helpt niet. Inmiddels zijn we een half jaar verder en wacht ik nog steeds op mijn geld.

Kan iemand mij zeggen of ik überhaupt recht heb op dit geld? Zo ja, zijn er dan ook tips over hoe ik het terug kan krijgen? Rechtsbijstand neemt het niet in behandeling.

25561 9 Rapporteer

sj
door sjoppy - Sep 17, 2019 om 15:13
129 Antwoorden / Vragen

Vreemd dat rechtsbijstand u hier niet bij helpt, maar hopelijk het juridisch loket wel:
https://www.juridischloket.nl/contact/

aurora1
door aurora1 Sep 18, 2019 om 17:00
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Mogelijk is het bedrag van eigen risico vergelijkbaar met het te claimen bedrag, of omdat je nooit een deel van een compleet pakket terug krijgt?

sj
door sjoppy Sep 18, 2019 om 17:11
129 Antwoorden / Vragen

Die mogelijkheid bestaat maar het zou ts wel duidelijk gemaakt moeten worden vind ik, dat zwijgen is niet netjes.
Ik lees trouwens vaker dat rechtsbijstand niet zo gauw te hulp schiet.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 17, 2019 om 15:42
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Als al aangegeven kunt u het juridisch loket raadplegen maar daar zal men ongetwijfeld vragen of u een rechtsbijstandsverzekering heeft.
U geeft al aan dat van daaruit niets wordt ondernomen en dat bevestigt ook mijn mening dat u weinig kans maakt, zo u een vordering zou instellen.
Het lijkt dus inderdaad jammer dat u niet zoals men reageerde eerder 'aan de bel heeft getrokken'.

Uiteraard is het geheel aan u om in ieder geval per brief, aangetekend te verzenden met bewijs van ontvangst, een vordering in te stellen.
Mogelijk heeft u dan hier iets aan: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/  onder het motto: wie niet waagt die niet wint en die niet vraagt die niet krijgt.
U kunt ook een incassobureau benaderen dat op basis van 'no cute no pay werkt.
Als gezegd, ik twijfel aan het resultaat maar u weet maar nooit.

marita5
door marita5 - Sep 17, 2019 om 15:43
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Snieke67 ,

Mijn dochter had nl. een pakket gekocht

Volg je rijles bij een eenmanszaak of is er bij jouw rijschool geen mogelijkheid om van rijinstructeur te wisselen, dan zal je meestal je rijlespakket moeten afmaken. In de meeste gevallen krijg je namelijk geen restitutie van je betaalde rijlespakket. Dit kun je voorkomen door gewoon per rijles contant te betalen (dit is meestal wel iets duurder). Je blijft dan de vrijheid houden van rijschool te wisselen als de situatie hiertoe aanleiding geeft. Heb je je tussentijdse toets of rijexamen echter wel al gereserveerd, dan heb je hetzelfde probleem. Je rijschool kan bij een conflict je gereserveerde rijexamen of tussentijdse toets niet annuleren.
Is je rijschool lid van de BOVAG en heb je een ernstig geschil, dan kun je je wenden tot de Geschillencommissie Rijopleidingen.

Overstappen naar een andere rijschool

Problemen met je rijschoolIn het uiterste geval kun je er natuurlijk voor kiezen over te stappen naar een andere rijschool. Betaal je per rijles en je hebt nog geen rijexamen of tussentijdse toets gereserveerd, dan is er niets aan de hand. Je kunt dan gewoon bij een andere rijschool met rijles verder gaan. Handel het wel correct af met je oude rijschool door bij je rijinstructeur aan te geven dat je je rijlessen bij een andere rijschool gaat vervolgen.

Heb je een rijlespakket gekocht en je wilt wisselen van rijschool, dan krijg je in principe geen geld retour. Heb je nog niet alle termijnen van je rijlespakket betaald, ook dan blijf je de verplichting tot betaling houden. Sommige rijscholen zullen het laten zitten, maar het kan ook zijn dat ze de niet betaalde termijnen alsnog van je gaan vorderen. Jij kiest er immers zelf voor te stoppen bij je rijschool.

Voor verdere informatie , klik op de rode regel .

https://www.rijbewijsinfo.nl/autorijbewijs/rijbewijs/Rijscholen_Problemen

endemion
door endemion Sep 20, 2019 om 22:19
237 Antwoorden / 3 Vragen

Lijkt me dat als er een TTT en examen bij het lessenpakket inbegrepen zitten je daar ook zonder reservatie dit verplicht ben af te nemen.

marita5
door marita5 Sep 20, 2019 om 22:47
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Dit zijn de prijzen van de desbetrefende rijschool http://www.rijschoolwilco.nl/auto/prijzen-autorijles/

lo
door lovewinnie - Sep 18, 2019 om 13:16
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Nee dat heeft u niet. U koopt een pakket af. Dat u daar geen gebruik van maakt is niet hun probleem. Ze bieden de lessen aan en elke keer andere rij instructeur is niet abnormaal helaas. Zeker niet jij grotere rijscholen. Je had met hun moeten bespreken wat de opties waren.
De plekken voor proefexamen en theorie zijn vaak al ruim van te voren gereserveerd.

Advies is dan ook, betaal wat meer, per les, vaste instructeur en alles betalen wnr nodig. Je bent soms wat duurder uit maar kunt wel weg zonder ergens aan vast te zitten

panter22
door panter22 - Sep 18, 2019 om 13:38
6599 Antwoorden / Vragen

Als je dochter al 15 maanden rijlas gehad heeft, dan zal dat pakket wel opgereden zijn.
Heeft ze daarna per les betaald of weer een pakket genomen. En wat is de afspraak geweest voor die tussentijdse toets en het examen. Bleef dat staan?
Elke maand bellen of mailen helpt niet.
Kijk eens in de algemene voorwaarden van de rijschool.
Gaat het nu wel goed bij een andere rijschool? Heeft je dochter intussen al haar rijbewijs?

sn
door sniekie67 Sep 18, 2019 om 15:19
Antwoorden / 1 Vragen

Na het pakket hebben wij de rijlessen per stuk betaald. Er is nooit een tussentijdse toets of examen geweest (ook niet gereserveerd). In de algemene voorwaarden van de rijschool is hier niets over opgenomen. Als ik er geen recht op heb dan is dat zo, maar ik neem aan dat de rijschool dan wel zou reageren, toch...??? Ze heeft inmiddels een andere rijschool en daar heeft ze 2x examen gedaan maar helaas nog niet geslaagd.

panter22
door panter22 Sep 19, 2019 om 09:42
6599 Antwoorden / Vragen

Wat een vreemde algemen voorwaarden. Daar kun je niets mee. Ook niets afgesproken bij het lespakket? Of voorwaarden daarbij gekregen?

sn
door sniekie67 Sep 20, 2019 om 15:29
Antwoorden / 1 Vragen

In de algemene voorwaarden is helemaal niets opgenomen over eerder stoppen. Er zijn geen bijzondere afspraken gemaakt bij de start.

panter22
door panter22 Sep 20, 2019 om 17:37
6599 Antwoorden / Vragen

Eigenlijk heeft de rijschool je dochter maar wat aan het lijntje gehouden.

marita5
door marita5 - Sep 18, 2019 om 17:11
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@sniekie67 ,

N.a.v uw reactie , welke rijschool is dit ?

DOOR SNIEKIE67 18 SEP. 2019 OM 15:19
ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Na het pakket hebben wij de rijlessen per stuk betaald. Er is nooit een tussentijdse toets of examen geweest (ook niet gereserveerd). In de algemene voorwaarden van de rijschool is hier niets over opgenomen. Als ik er geen recht op heb dan is dat zo, maar ik neem aan dat de rijschool dan wel zou reageren, toch...??? Ze heeft inmiddels een andere rijschool en daar heeft ze 2x examen gedaan maar helaas nog niet geslaagd.

al-freddy
door al-freddy Sep 18, 2019 om 18:08
3 Antwoorden / Vragen

Het gaat niet om aantallen lessen of aantallen jaren rijles. Als je op school examen doet in de Nederlandse taal, heb je er gemiddeld 16 jaar over gedaan. Op je geboortedag hoorde je al de eerste 3 letters van het alfabet. Papa Mama. En de meeste pasgeborenen konden al op de eerste dag de a a aaaaahh zeggen. En toch geen tien voor taal op het examen na geschat ruim 4500 uren les in de Nederlandse taal. Na 40 voetbal lessen nog steeds niet bij Ajax? Na 2 jaar balletles nog steeds niet aangenomen bij het Scapino of Nederlands Danstheater? Hoe kan dat nou?

Autorijden is het moeilijkste dat je kan leren.
Kennis, vaardigheden en inzicht tegelijk toepassen.
En niemand is geschikt om auto te rijden volgen mijn opleiding bij de SWOV.
En dat is waar ook.
We zijn zelfs niet geschikt om te fietsen.
We zijn mgemaakt om te lopen en zelfs onze ogen kunnen niet veel snelheid aan. Ongeveer 16 tot 18 beeldjes per seconde.
En dan houdt het toch echt op.
Moeten we dan toch allemaal na 10 lessen met een dodelijk wapen de weg op?
En dan huilen als het mis gaat?
De nieuwe instructeur kan het dus niet goed inschatten.
Of staat deze niet stevig in zijn schoenen?
Dan schiet het ook niet op.
Maar hij is wel heel aardig en dat verwarren we met goed zijn.
En ik heb inderdaad 7 jaren achtereen 100% geslaagden in 1 keer gehad.
Niet omdat ik zo goed was. Maar omdat de leerlingen open stonden voor kwaliteit, argumenten en vooral veiligheid.
Zo ook de examinatoren.
Die begrepen na uitleg van mij ook wel dat zakken op te voorzichtig zijn niet kan.
Voorzichtig zijn moet je niet verwarren met onaangepast gedrag waar bijna iedereen zich schuldig aan maakt.
Zoals te hard rijden of te langzaam op de verkeerde rijstrook rijden.
Veel te weinig afstand houden. Toch naar de linker strook gaan terwijl je ingehaald wordt.
Al deze zaken kun je alleen begrijpen als je goed en voldoende les hebt gehad.
En anders kun je het bovenstaande niet herkennen. We hebben het over mensenlevens. Mag dat een (lesje) (beetje) meer kosten?
Zie ook mijn vorige reactie.

marita5
door marita5 Sep 18, 2019 om 20:15
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Wat moet ik met dit lange epistel van u ? u schrijft zie ook mijn vorige reactie , die zie ik niet .

sn
door sniekie67 Sep 18, 2019 om 20:55
Antwoorden / 1 Vragen

Ik vind het een heel interessant relaas en ik ben het helemaal met u eens dat het allerbelangrijkste is dat mijn dochter goed leert autorijden. Daarom heb ik er ook geen punt van gemaakt dat het lang duurde. Waar het mij om gaat is dat wij in 15 maanden tijd nooit ook maar enig signaal hebben gehad dat mijn dochter ergens problemen mee had. Een optie had kunnen zijn om ons erop voor te bereiden dat mijn dochter meer tijd dan een ander nodig zal hebben. Tijdelijk stoppen had een optie kunnen zijn en eerst wat meer volwassen worden. Pas na 15 maanden wordt ons voorgesteld om het eens te proberen in een automaat. Ik mag toch hopen dat een professionele instructeur het eerder dan 15 maanden ziet wanneer schakelen niet goed gaat?? Als ik hem het voordeel van de twijfel geef, is er na 3 weken (3x 1,5 uur lessen verder) nog steeds geen proefles gepland in een automaat! Ik ben benieuwd hoeveel lessen ze dan zou kunnen volgen in een automaat? En dan ook nog reageren met 'jammer dat wij niet eerder aan de bel hebben getrokken'? Ik zie haar toch niet rijden? Ik zie haar vorderingen of het gebrek daaraan toch niet? Ik neem aan dat de instructeur aan de bel trekt als er iets aan de hand is...?? Mijn dochter heeft 15 maanden gelest bij rijschool Wilco en ze rijdt nu bij Ton van den Heuvel, beide uit Deurne.

panter22
door panter22 Sep 19, 2019 om 09:50
6599 Antwoorden / Vragen

Hoeveel lessen heeft je dochter wel niet gehad in die 15 maanden?
Ze heeft intussen al weer een half jaar les gehad en is 2 keer gezakt. Met extra lessen voor het examen neem ik aan. Heb je al eens met de nieuwe instructeur gesproken waarom ze gezakt is.
En rij eens een keertje mee met een les.
Heeft ze bij deze rijschool wel een tussentijdse toets gehad.
Ze rijdt nu toch geen automaat?

sn
door sniekie67 Sep 19, 2019 om 15:48
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb de lessen niet geteld want dan krijg ik een rolberoerte ben ik bang. Ze lest op dit moment niet in een automaat en heeft ook geen tussentijdse toets gehad. Volgens de instructeur is er geen duidelijke oorzaak waarom ze niet is geslaagd behalve onzekerheid, maar tussen eerste en tweede examen zat 2 maanden vanwege zomervakantie. Er is nu faalangstexamen aangevraagd.

mo
door mof - Sep 20, 2019 om 13:45
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft een overeenkomst opgezegd. Wat staat in de voorwaarden? Heeft u de school voor een keuze gesteld? Als u opzegt en niet kunt aantonen waar de school zich niet aan de voorwaarden heeft gehouden bent u het geld kwijt.

sn
door sniekie67 Sep 20, 2019 om 15:31
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb geen voorwaarden ontvangen en die ik op de website kon vinden, daarin staat niets over voortijdig stoppen. Ik zeg niet dat de rijschool zich niet aan de voorwaarden houdt, ik vraag (naar mijn idee in alle redelijkheid) om de kosten terug te betalen die ik wel heb betaald, maar die zij niet hebben gemaakt.

endemion
door endemion - Sep 20, 2019 om 22:16
237 Antwoorden / 3 Vragen

(Dus 15 x 4 x 90min = rond 90u les gehad na 15 maanden. Dat is zo gek veel nog niet voor iemand die er nogal moeite mee heeft.
Standaard wordt op 40u gerekend om iemand klaar te stomen voor het examen.)

Ik neem aan dat jou dochter de handtekening onder de aankoop van het lessenpakket (inclusief TTT en examen) heeft gezet en dat ze toen tenminste 18j was.
Als je zegt "rechtsbijstand neemt het niet in behadeling" is dat jou of haar verzekering?

Hoe dan ook ik denk niet dat een tussenpoos van 3 weken en wissel van instructeur voldoende aanleiding is om de overeenkomst te ontbinden. Dus het lijkt me niet dat je recht hebt terugbetaling van een deel van het aankoopbedrag.

PG
door PGkassa - Sep 21, 2019 om 20:27
3 Antwoorden / Vragen

Hoort de toets en het examen in het pakket, dat is dat waarschijnlijk gratis en daar om valt er ook niets terug te vragen.