bo
door borgje Nov 22, 2010 om 13:30
Geldzaken & recht

Is una vastgoed betrouwbaar

una vastgoed wil mijn huis kopen. Heeft iemand ervaring met deze makelaar. is het betrouwbaar om mijn huis aan hen te verkopen, of ben ik straks en mijn huis en het geld kwijt

12665 23 Rapporteer

vladja
door vladja - Nov 22, 2010 om 13:35
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Het huis aan hun of via hun verkopen?

Vladja

marcel75
door marcel75 - Nov 22, 2010 om 13:39
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Je huis en je geld kwijt zijn kan niet (mits het huis in Nederland staat). Je zult namelijk langs de notaris moeten en die mag de akte van levering pas tekenen als de koopprijs op zijn rekening is bijgeschreven. De prijs die zij bieden is echter wel aan de lage kant. Zelf geven ze aan 90% van de marktwaarde te bieden. Ga er maar van uit dat zij een vriendje op pad sturen om de woning te taxeren (uiteraard aan de lage kant) en dat ze daar vervolgens 90% van betalen.

Als je dus wel snel van je huis af wilt, dan kun je dat overwegen. Maar dan neem je dus wel je verlies.

marcel75
door marcel75 - Nov 22, 2010 om 13:42
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Vladja,
Er staat volgens mij vrij duidelijk: "una vastgoed wil mijn huis kopen. Heeft iemand ervaring met deze makelaar. is het betrouwbaar om mijn huis aan hen te verkopen, of ben ik straks en mijn huis en het geld kwijt". Ik kan geen andere conclusie trekken dan dat Una Vastgoed zelf de woning koopt. Volgens hun eigen website doen ze dat ook.

vladja
door vladja - Nov 22, 2010 om 13:59
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Van Una-site:

U verkoopt uw woning voor een gegarandeerd bedrag dat op ongeveer 90% van de vrije marktwaarde ligt.

Wie bepaalt de vrije marktwaarde?

Vladja

marcel75
door marcel75 - Nov 22, 2010 om 14:23
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Op de website stellen ze dat in onderling overleg de verkoopprijs wordt bepaald. Uiteraard zullen ze met een waardebepaling/taxatie van een vriendje komen om hun voorgestelde verkoopprijs te ondersteunen.

vladja
door vladja - Nov 22, 2010 om 14:33
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=marcel75 schreef op maandag 22 nov 2010, 14:23]Op de website stellen ze dat in onderling overleg de verkoopprijs wordt bepaald. Uiteraard zullen ze met een waardebepaling/taxatie van een vriendje komen om hun voorgestelde verkoopprijs te ondersteunen.

Ja, dat heb ik ook gelezen. Daar helpt dat leesbrilletje bij.

Vladja

marcel75
door marcel75 - Nov 22, 2010 om 14:36
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Dat eerste staat op hun website, dat laatste niet.

vladja
door vladja - Nov 22, 2010 om 14:57
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Zij maken zelf een taxatie en dat hele marktwaardeverhaal is geheel in onderling overleg. De daarna vast te stellen 90%-aankoopprijs door Una is kosten koper (gebruikelijk volgens hun) en daarna vindt ook daadwerkelijk de overdracht plaats via de notaris. Dus dat gaat allemaal volgens het boekje.

Als je een huis snel wilt verkopen, dan moet je zakken met de prijs om het aantrekkelijk te maken. Zij geven gelijk een stuk lagere prijs. Daar staat dan wel tegenover dat je zekerheid hebt van verkoop zonder ontbindende clausules (op voorwaarde van financiering etc.) en de overdracht snel geregeld kan zijn.

Het enige hete hangijzer is die marktwaardeprijs.

Vladja

marcel75
door marcel75 - Nov 22, 2010 om 15:13
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Vladja,
Kosten koper is op dit moment ook (nog) gebruikelijk in de zin dat de overdrachtsbelasting, de notariskosten en de kadastrale kosten (alsmede de daarover verschuldigde BTW) voor rekening van de koper komen. Er gaan wel steeds meer stemmen op om over te gaan op een stelsel dat kort gezegd neer komt op: kosten koper, behouden het honorarium van de notaris.

vladja
door vladja - Nov 22, 2010 om 15:40
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Dat is merkwaardig, daar in principe de koper de notaris kiest omdat dat voor de koper goedkoper is vanwege het aansluitend passeren van de hypotheekakte. Hij kan dan een deal maken van twee-in-een-keer.

Dat is dan alleen maar gunstig voor de portemonnee van de notaris.

Vladja

bo
door borgje - Nov 22, 2010 om 15:46
9 Antwoorden / 16 Vragen

Het punt is, dat als ik de koopakte getekend heb en zij failliet gaan in die periode, ben ik huis en geld kwijt. Ik weet dus niet of zij betrouwbaar zijn.

marcel75
door marcel75 - Nov 22, 2010 om 15:51
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Borgje,
Op het moment dat zij failliet gaan nadat de koopovereenkomst getekend is, kunnen zij de koopovereenkomst niet maar nakomen. Zij kunnen immers de koopprijs niet voldoen bij de notaris. Er is dan helemaal niets aan de hand. De curator zal namelijk om van de vordering tot betaling van de koopprijs af te komen in dat geval de koopovereenkomst ontbinden.

Jij hebt je huis nog en geen geld.

Gaan ze failliet op de dag dat de akte getekend wordt, dan staat het geld weliswaar bij de notaris, maar zal er ook geen overdracht plaatsvinden. De levering moet dan namelijk teruggedraaid worden of de curator moet instemmen met de overdracht. In dat eerste geval krijg je je woning terug, in het laatste geval krijg je alsnog je geld.

Het probleem dat jij dus denkt te zien, bestaat niet bij woningen. Daarom hebben we in Nederland ook notarissen bij overdracht van onroerende zaken nodig en zijn daar hele strenge (maar wel goede) regels voor gemaakt.

bo
door borgje - Nov 23, 2010 om 13:15
9 Antwoorden / 16 Vragen

marcel75, hartelijk dank voor je deskundige informatie. ik was er erg blij mee. ook alle andere mensen bedankt voor jullie bijdrage. ik ben weer een stukje wijzer geworden

marcel75
door marcel75 - Nov 23, 2010 om 13:17
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Vladja,
Dat nadeel dat jij ziet, bestaat niet. De notaris kan nog steeds combinatiekorting toepassen (en zal dat ook doen). Voor de notaris maakt het onder aan de streep namelijk niet uit wie zijn honorarium betaald.

De achterliggende reden is eigenlijk heel simpel: bij wie moet de notaris de kosten in rekening brengen als de verkoper blijkt in echtscheiding te liggen, de woning nog in een nalatenschap zit, er met de bank van de verkoper veelvuldig contact opgenomen moet worden omdat de restschuld hoger is dan opbrengst etc? Het is immers de verkoper die van zijn woning af wil. En dit zijn allemaal zaken die een koper niet op voorhand kan zien of inschatten. Maar omdat het kosten koper afgesproken is, mag de notaris die meerkosten eigenlijk niet in rekening brengen bij de verkoper.

De koper betaald dan alleen de kosten voor zijn hypotheekakte.

Dit systeem is bedacht omdat gebleken is dat er zogenaamd goedkope notarissen zijn die een groot deel van de kosten bij de verkoper in rekening brengen. En daar dan absurd hoge bedragen in rekening brengen.

bo
door borgje - Nov 24, 2010 om 14:03
9 Antwoorden / 16 Vragen

ik wil nog even mijn ervaring met unavastgoed vertellen.. Het lijkt wel een scheringa verhaal.. De man wilde mijn huis kopen voor een schandalige prijs. 70.000 onder de prijs waarop de makelaar het te koop wil zetten. Natuurlijk krijg ik niet de vraagprijs, maar de prijs zal zeker niet 70.000 minder worden. Toen ik er niet op wilde ingaan, begon er een psychologisch spelletje. Ik zou meteen het geld krijgen(dat wilde ik toch) en dan kon ik naar dat mooie appartement( want dat wilde ik toch) eb ik had nu zekerheid, mijn huis zou niet lang te koop hoeven staan(dat wilde ik toch) Hij bleef maar proberen en aandringen. Ik werd er erg vervelend van. Gelukkig hoef ik mijn huis niet te verkopen. Maar als er mensen financieel heel moeilijk zitten, omdat hun huis niet verkocht wordt en zij steeds dieper in de schulden raken, dan zijn zij een weerloos slachtoffer voor deze praktijken. Ik wil daarom ook iedereen waarschuwen. nogmaal jullie allemaal bedankt voor jullie support

vladja
door vladja - Nov 24, 2010 om 14:36
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Zoals ik al zei:

Het enige hete hangijzer is die marktwaardeprijs.

Vladja

jo
door johan1981 - Nov 25, 2010 om 18:03
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb deze (nare) man van Una Vastgoed ook hier gehad. Zijn bieding bedroeg bijna 100.000 onder de vraagprijs. Je weet dat je niet de hoofdprijs krijgt maar gelukkig waren er andere bedrijven die meer boden. Toen hij doorhad dat dat m niet ging worden begon hij een verhaal over verkopen via Una vastgoed op courtage basis en als dat dan niet ging lukken zou er alsnog gebruik kunnen worden gemaakt van de bieding. Mensen ga daar zeker niet op in en zoek dan een gewone makelaar! Ik heb er ook een notaris naar laten kijken en die adviseerde mij nooit in zee te gaan met bedrijven die hun huis aanbod op hun eigen site plaatsen zoals Una Vastgoed dat doet. Daarnaast is de financiele situatie (zie Kvk) dusdanig dat ik niet geloof dat ze veel huizen kunnen opkopen.

pa
door pat42 - Nov 26, 2010 om 08:03
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben nog nooit zo opdringerig behandeld. Is gewoon asociaal volk. Kort gezegd: wegblijven bij deze cub! U bent gewaarschuwd.

ge
door gerhard55 - Dec 3, 2010 om 19:45
1 Antwoorden / 0 Vragen

Pas geleden heb ik mijn huis verkocht aan Unavastgoed.
Het stond al 1,5 jaar te koop bij een bekende grote NVM makelaar.
Er zijn 3 bezichtigingen geweest, niemand had echt interesse.
Toen ben ik op google gaan zoeken en kwam bij diverse handelaren terecht.
Uiteindelijk met Unavastgoed tot overeenstemming gekomen.
Ik kreeg niet de hoogste prijs maar wel een zekere prijs, alles is keurig nagekomen.
Ik heb nog een collega gestuurd, die is ondertussen ook van zijn probleem af en woont in zijn nieuwe Appartement. Mijn ervaring is goed geweest, ik kan dit iedereen aanbevelen.

vladja
door vladja - Dec 3, 2010 om 19:55
8293 Antwoorden / 27 Vragen

gerhard55,

Vandaag lid geworden, met nu 1 reactie/antwoord. En wat is dat? Gelijk een lofzang op een oud weggezakt opgediept item. Puur toeval natuurlijk!

Gij geleuft dat?? Zoals ze dat in Zuid-Nederland plegen te zeggen, het werkgebied van deze vastgoedboer.

Vladja

pa
door pat42 - Dec 4, 2010 om 09:18
2 Antwoorden / 1 Vragen

Je kan wel zien wie Gerhard55 is! Una Vastgoed zelf. Je zou het huis maar verkocht hebben omdat er problemen zijn! Je komt gewoon op hun website zodat iedereen kan zien dat je een gezin met problemen bent! Ze smeren je gewoon een zogenaamde zekerheid tegen een percentage vergoeding, wegblijven

birdies
door birdies - Dec 4, 2010 om 10:32
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Una Vastgoed lijkt mij gewoon een ordinaire opkoper die gebruik maakt van de financiële ellende van anderen. Hij adverteert ook op Marktplaats, niet bepaald een visitekaartje voor een respectabel bedrijf.

ri
door richardvdl - Dec 23, 2010 om 23:20
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb die Unavastgoed.nl ook gebeld om mijn huis te verkopen, ik weet nog dat hij van die mooie praatjes had op zijn website, zo van; wij betalen 90% van de vrije verkoopwaarde. Nou mooi niet dus, hij wilde mij nog géén 50% van de vrije verkoopwaarde betalen. Uiteindelijk heb ik mijn huis verkocht aan iemand anders die véél meer bood. Het is dus zeker de moeite waard om verder kijken voordat je met de eerste de beste in zee gaat! Succes Mvg. Richard