B-
door B-renda Jun 28, 2022 om 11:22
Geldzaken & recht

Is UWV verantwoordelijk voor verzendkosten van documenten?

Het UWV heeft mij gevraagd documenten per post op te sturen (omdat dit op de afdeling ziektewet digitaal nog niet mogelijk is) en een envelop bijgevoegd.
Achteraf kwam ik erachter dat het envelop een postbus adres had ipv antwoordnummer waardoor ik moet betalen voor de verzendkosten.
Het UWV zegt niet verantwoordelijk te zijn voor de portokosten maar levert ook geen bewijs of onderbouwing.

Weet iemand hoe dit zit? Het lijkt mij dat bedrijven hier zelf verantwoordelijk voor zijn tenzij de schuld/reden bij mij ligt.

8369 21 Rapporteer

ju
door juliomariner - Jun 28, 2022 om 11:37
1311 Antwoorden / 2 Vragen

U wilt toch wat van hun gedaan krijgen (uitkering of zo)?
Dan bent u toch ook verantwoordelijk voor de porto.
Ik moest afgelopen week wat naar de belastingdienst sturen, ik moest toen ook zelf de porto betalen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 28, 2022 om 11:46
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Ook m.i. geheel logisch dat u de portokosten betaalt. Bovendien lijkt het er op dat u de info waar ik u nu naar verwijs niert kent. U kunt wel digitaal verzenden! https://www.uwv.nl/particulieren/klantenservice/klachten-bezwaar-beroep/bezwaar/tijdens-mijn-bezwaar/detail/hoe-wordt-mijn-bezwaar-behandeld/aanvullende-informatie-opsturen zoals ik hierin lees tenzij het medische hegevens betreft want dan is dit aan de orde (citaat uit de inf)

Medische gegevens? Altijd via de post

Medische gegevens kunt u vanwege uw privacy niet uploaden via Mijn UWV. Als u deze gegevens naar ons wilt opsturen, doe dat dan altijd per post in een gesloten envelop, ter attentie van de afdeling Bezwaar & Beroep. Ons adres staat bovenaan de brief. Zet op elk document ons kenmerk. Dit kenmerk staat bovenaan de brief. Vergeet niet een postzegel te plakken op de envelop..

me
door mein33 - Jun 28, 2022 om 11:49
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR B-RENDA JUN 28,
Het UWV zegt niet verantwoordelijk te zijn voor de portokosten maar levert ook geen bewijs of onderbouwing.
Het lijkt mij dat bedrijven hier zelf verantwoordelijk voor zijn tenzij de schuld/reden bij mij ligt.

@B-renda,

Waarom zou het UWV zich tegenover u moeten verantwoorden omdat zij een postbusnummer gebruiken en geen antwoordnummer.
U bent zelf verantwoordelijk voor een correcte verzending en voortaan maar eerst de adresserering goed lezen en gewoon porto plakken als u van iets of iemand iets wil.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jun 28, 2022 om 12:11
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Grachte B-renda,

Ik raad u aan om belangrijke stukken aangetekend op te sturen.

justmeagain
door justmeagain Jun 28, 2022 om 23:45
623 Antwoorden / 8 Vragen

@GA. Dat zou ts nog duurder vinden en het daarom niet doen.

marita5
door marita5 - Jun 28, 2022 om 12:14
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo B-renda ,

Ik zie nergens een antwoordnummer staan , zijn allemaal postadressen , klik op de rode regel > adressen voor post > postadres voor uitkering of toeslag .

https://www.uwv.nl/particulieren/klantenservice/contact

Wanneer kan ik documenten uploaden via Mijn UWV?

U kunt documenten alleen uploaden via Mijn UWV:

  • tijdens de behandeling van uw WW-aanvraag;
  • als u een wijziging doorgeeft met het wijzigingsformulier;
  • als wij u in een bericht vragen een document te uploaden.

Waar vind ik de documenten die ik in MIJN UWV upload?

De documenten die u uploadt in Mijn UWV worden daarin niet opgeslagen. U kunt deze dan ook niet terugzien.

Ja
door JannyBoe - Jun 28, 2022 om 13:36
503 Antwoorden / Vragen

Hallo, ik zou de tijd en energie opsparen voor de situatie en procedure waar u in zit. Dat is veel belangrijker. Postzegel erop en weer door. Succes.

ro
door ronny530 - Jun 28, 2022 om 13:55
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Veel ziektewet gevallen worden administratief benaderd waarbij de betreffende niet meer in persoon gezien hoeft te worden zoals dat in het verleden wel het geval was. Reiskosten werden toen ook niet vergoed en waarom zou dan voor documenten die per post ingeleverd moeten worden een portvrije retourenvelop bijgesloten moeten worden. U kunt er niets aan doen dat u ziek wordt maar u bent voor het UWV wel de reden waardoor het UWV u vraagt om de gevraagde documenten per post in te leveren, liefst kopieen van de originele documenten en die kopieen worden ook niet vergoed.

rj
door rjw - Jun 28, 2022 om 15:09
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Je kunt van alles vinden en je kunt overal over willen discussiëren, maar je hebt een niet gefrankeerde envelop naar een postbus gestuurd.

panter22
door panter22 - Jun 28, 2022 om 16:36
6599 Antwoorden / Vragen

Is het UWV kantoor waar je de papieren naar toe moet sturen in de buurt en hebben ze een balie?
Dan kun je ze daar misschien afleveren en een ontvangsbevesting vragen.
Misschien kun je ze in de brievenbus gooien. Dan zou je een later ontvangstbevesting moeten krijgen.
Zo niet dan moet je ze per post versturen en de verzendkosten betalen.
Moeten de papieren voor een bepaalde datum bij het UWV zijn en zo niet, dan krijg je geen uitkering?
Dan aangetekend versturen en geen risico nemen.

Mabelle
door Mabelle - Jun 28, 2022 om 17:14
403 Antwoorden / 1 Vragen

Het lijkt mij dat bedrijven hier zelf verantwoordelijk voor zijn

Dat lijkt mij niet, sterker nog ik weet wel zeker van niet.;-)))

sira
door sira - Jun 28, 2022 om 17:25
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Lijkt mij logisch dat u die postzegel zelf betaalt. Dat moeten wij allemaal als een of andere instantie ons vraagt iets naar hen op te sturen.

getty
door getty - Jun 29, 2022 om 07:42
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Nee, natuurlijk niet

U kon toch ook zelf gewoon zien dat het geen antwoordnummer was op de envelop?

Analoog
door Analoog - Jun 29, 2022 om 08:28
136 Antwoorden / Vragen

Volgens mij is dit voor u eigen bestwil, dus zou me maar druk maken om dingen waar u wél invloed op hebt en plak die zegels maar....

He
door Helen 66 - Jun 29, 2022 om 12:52
119 Antwoorden / Vragen

Altijdf aangetekend versturen met bewijs van ontvangst. Het kost wat, maar dan heb je wel bewijs. Het UWV zal niet voor niets om de documenten hebben gevraagd. Wellicht is het is uw voordeel dat zij daarover kunnen beschikken.

He
door Helen 66 - Jun 29, 2022 om 12:52
119 Antwoorden / Vragen

Altijdf aangetekend versturen met bewijs van ontvangst. Het kost wat, maar dan heb je wel bewijs. Het UWV zal niet voor niets om de documenten hebben gevraagd. Wellicht is het is uw voordeel dat zij daarover kunnen beschikken.

wi
door wim koelewijn - Jun 29, 2022 om 13:51
67 Antwoorden / Vragen

Met alle respect...maar als het geen antwoordnummer is lijkt het mij logisch dat U de portokosten,ondanks hun verzoek om iets op te sturen zelf met betalen...

1paul
door 1paul - Jun 29, 2022 om 14:19
3103 Antwoorden / 0 Vragen

u verzend u betaald!

u had misschien ook even naar een antwoordnummer kunnen vragen?

koekeloer
door koekeloer - Jun 29, 2022 om 15:18
562 Antwoorden / 18 Vragen

U kunt natuurlijk ook even langsgaan bij het uwv kantoor bij station amsterdam sloterdijk (daar zit de ziektewet administratie) en de brief afgeven. Dat kost u geen portokosten

sira
door sira Jun 29, 2022 om 16:32
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Misschien zie ik iets over het hoofd, maar hoe weet u dat de vraagstelster in Amsterdam woont? Kan net zo goed America of Moskou zijn.

Iv
door Ivo W - Jun 30, 2022 om 14:04
728 Antwoorden / Vragen

Het antwoord is vrij simpel:
In de wetgeving rondom de postbezorging is vastgelegd dat de verzender verantwoordelijk is voor het juist frankeren van de poststukken.

De enige uitzondering daarop is wanneer de ontvanger aanbiedt om het poststuk naar een antwoordnummer te sturen. Maar het aanbieden van een antwoordnummer is voor geen enkel bedrijf en geen enkele organisatie verplicht.

mo
door mof - Jul 18, 2022 om 19:48
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als u bedoelt te zeggen dat UWV u een ongefrankeerde brief heeft gestuurd dan heeft UWV een opdracht aan Post NL gegeven en daarvoor niet betaalt. Dan is UWV verantwoordelijk voor de kosten.
als u bedoelt dat UWV u een retourenvelop heeft gestuurd met een postbusnummer als retouradres, dan is het uw verantwoordelijk heid postzegels te plakken.