ta
door tazys Feb 10, 2007 om 09:59
Geldzaken & recht

Is wisselen van makelaar mogelijk?

Ik heb nu al ruim 7 maanden mijn huis te koop staan. Ondanks dat het huis zich bevindt in een populaire buurt en straat maar het lukt onze makelaar niet een koper te vinden.

Inmiddels hebben we al wel 35 bizichtigingen gehad maar het is nog nooit tot een bod gekomen. De potenitele kopers schijnen wel enthousiast te zijn maar nadat ze ons huis bezichtigd hebben horen we niks meer.

Het enige advies dat de makelaar kan geven is dat we met de prijs moeten zakken. Dit hebben we na 5 maanden verkoop dan ook gedaan. € 10.000,- Nu weer 2 maanden verder wil hij weer hetzelfde advies geven. De reden dat we hier niet mee akkoord gaan ligt simpel weg in het feit dat de prijs van ons huis dan dicht bij de zojuist vastgesteld WOZ waarde komt.

Onze buurvrouw heeft haar huis onlangs ook laten taxeren door de zelfde makelaar en door een van zijn concurenten. Resultaat was een verschil in taxatie van maar liefst € 30.000,- Mijn buurvrouw wil haar huis dan ook niet laten verkopen door mijn makelaar.

Mijn vraag is nu; Kan ik zomaar van makelaar switchen. En zo ja waar moet ik dan specifiek op letten. Tevens zou ik willen weten of ik mijn makelaar aansprakelijk kan stellen voor geleden kosten. Mijn nieuwe huis is namelijk al opgeleverd zodat ik nu een aardige hypotheek last heb.

Alvast hartelijk dank voor de antwoorden.

Met vriendelijke groet, TazyS

15561 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 10, 2007 om 10:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

nee je kan de makelaar niet aansprakelijk stellen.
Wel kan je een ander nemen,maar je heb wel kans dat je rekening krijgt van advertentie kosten en zo.
Optie zelf proberen te verkopen via internet.

ve
door verwijderd - Feb 10, 2007 om 10:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo tazys, natuurlijk kunt u van makelaar switchen. Als er echter geen aanleiding is om een wettelijke reden de overeenkomst te ontbinden op bijv grond van wanpresteren, dan zal de makelaar op basis van de overeenkomst recht hebben op een ontbindingsvergoeding.

maar gaat u niet wat snel? Het kan best zo zijn dat de makelaar van uw buurvrouw "minder handig bezig is"met een hogere taxatie of wel aanbeveling. Het huis is in ieder geval nog niet tegen die prijs verkocht zegt u zelf. Het is dus dan ook maar afwachten of dat ook gebeurt. Ik nem aan dat u er zich ook van bewust bent dat al twee huizen in de aanbieding het behalen van een hogere prijs ook wat lastiger wordt.

Het zou dus best eens zo kunnen zijn dat uw makelaar wel degeluijk serieus en goed bezig is. En dan als laatste, u hoeft niet op zijn voorstel tot verlagen in te gaan. Dat bepaalt u zelf. De makelaar ziet echter wie en wanneer er (wel) belangstelling is.

ve
door verwijderd - Feb 10, 2007 om 10:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Hier kun je meer info lezen;

Jurofoon

de geschillencommisie

Maar als het huis van de buren nu voor een hogere prijs op de markt komt zou ik nog even afwachten, het verbeterd wel jouw kansen om je huis te verkopen.........

Succes,

ve
door verwijderd - Feb 10, 2007 om 12:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Stacey, dat begrijp ik niet.

Hoe kan het feit dat de buurman zijn huis ook wil verkopen (waarbij hij mogelijk een hogere prijs vraagt) er nu voor zorgen dat kansen van de vragensteller om zijn huis te verkopen stijgen????

ve
door verwijderd - Feb 10, 2007 om 12:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou twee dezelfde huizen, een dure en een goedkopere, welke zou jij dan kopen als je graag in die buurt/straat wilt wonen ?!  ;-)

ve
door verwijderd - Feb 10, 2007 om 13:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bijkomend voordeel, nieuwe makelaar van de buren trekt nieuwe kijkers en die het zien andere huis dan ook te koop staan (als ze te koopbord in de tuin zien staan bv) en zullen dat dan ook eerst nog wel even willen gaan bekijken wellicht...........extra aanloop ;-)

ve
door verwijderd - Feb 10, 2007 om 14:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

"Nou twee dezelfde huizen, een dure en een goedkopere, welke zou jij dan kopen als je graag in die buurt/straat wilt wonen ?!  ;-)"

Stacey, dan moet er wel een (potentiele) koper gevonden worden.
En het punt is nu juist: die is er niet. De verkoper raakt zijn huis aan de straatstenen niet kwijt!

Nog een huis te koop zetten in dezelfde straat zal de kans zijn huis wel kwijt te raken juist niet doen stijgen!

ve
door verwijderd - Feb 10, 2007 om 14:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat deze situatie wel voordelen biedt, maar garanties heb je nooit, de tijd zal het leren......

Maar situatie nu eerst maar eens aankijken voor naar een andere makelaar uit te kijken lijkt me wel verstandig (wellicht lukt het die van de buren ook niet en dan ligt het waarschijnlijk niet aan de makelaar.........

ve
door verwijderd - Feb 10, 2007 om 15:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste TazyS, TIP: neem kontakt op met de NVM, Nederlandse Vereniging van Makelaars, en leg Uw vraage aan hen voor, onze dochter heeft nl. ook zoiets aan de hand gehad, wat ik vernomen van onze dochter, is dat het toch niet zomaar kan, en dat de procedure nu nog loopt, omdat de EERSTE makelaar diverse onkosten aan het opvoeren is nu, die hij gemaakt (zou) hebben , kortom, het kost haar erg veel tijd, en misschien uiteindelijk ook wel veel te veel geld....ik denk in Uw situatie, dat U alle voor en nadelen heel erg goed van te voren af moet zullen wegen, want anders kan het erg moeilijk worden, maar nogmaals, neem kontakt op met NVM, die weten ongetwijfeld hoe dit zit succes!  Ifiknewit

ve
door verwijderd - Feb 10, 2007 om 23:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Tazys

U kunt uiteraard van makelaar wisselen. Dat heeft wel als nadeel dat uw huidige makelaar ongeveer 20% van de courtage aan u in rekening zal brengen + de advertentiekosten (er zijn immers diensten verricht).

Of er sprake is van wanprestatie valt te betwijfelen. Heeft u de makelaar al eens gevraagd waarom potentiële kopers afhaken? Wat zijn de redenen die hij geeft?

Taxeren is geen exacte wetenschap. Veel makelaars komen op verschillende taxaties uit. Zelfs een verschil van 30.000 is niet vreemd, afhankelijk van de waarde van het pand.

In de voorwaarden van de makelaar is vastgelegd dat hij niet aansprakelijk gesteld kan worden als een huis niet of erg laat verkocht wordt. De makelaar is immers afhankelijk van de kooplust/koopzin van de markt. Pas als u aan kunt tonen dat de makelaar nalatig is in zijn toegezegde dienstverlening kunt u stappen ondernemen.

Daarom is het dus van belang om te weten waarom al die bezichtigingen tot niets geleid hebben.

Bovendien: in deze tijd is 7 maanden allang niet veel meer.

Zorg dus dat u deze informatie boven water krijgt en meldt u hier dan weer.

Groet, C.

ve
door verwijderd - Feb 15, 2007 om 16:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt altijd wisselen van makelaar op elk tijdstip wanneer het U uitkomt. Afhankelijk van de opdracht die u aan de makelaar verstrekt hebt. Als u slim bent laat u de boeteclausule van 20% van de te ontvangen courtage altijd schrappen! Heeft u dat niet gedaan dan heb je kans dat de makelaar je aanslaat voor 20% van de te ontvangen courtage voorbeeld  200.000  1.5% = 3000 = 600. te betalen € 600, - met vaak nog de media/advertentiekosten tussen  200 en 700 euro.  Afhankelijk van uw contract. dan zou je  rond de 1000 tot 1200,- euro kwijt kunnen zijn. Natuurlijk is de afweging  in hoeverre het nodig is uw woning snel te verkopen. Maar na 35 bezichtigingen mag er verwacht worden van de makelaar dat er enkele biedingen tussen zitten. ( Alleen  daarvoor moet je  achter de klant aan bellen that's all.?) Ik zou wisselen en het voorgaande in acht nemen.