door 316 Jun 12, 2011 om 10:52
Geldzaken & recht

Juwelen verkopen voor 35% van de aanschafprijs?

Ik wilde deze week een aantal juwelen verkopen, goud met brillianten, en dacht dat de paats waar je er het meest voor krijgt, de Amsterdamse diamantenhandel is. De reactie van een Amsterdamse goud- en diamanten handelaar was echter dat ik ongeveer 35% van de aanschafprijs ervoor terug krijg (mijn goud is pas enkele jaren oud). Is dat normaal? Goud is toch een investering? Of is het alleen een investering voor de goudhandelaar en niet voor de consument? Is er een andere plaats waar je meer dan 35% van de aanschafprijs terugkrijgt?

13581 12 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 12, 2011 om 11:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goud is enkel in onbewerkte vorm een investering, het betreft hier oud goud en vertegenwoordigd enkel als sieraad enige waarde.

ve
door verwijderd - Jun 12, 2011 om 11:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

ron530 schreef op zondag 12 jun 2011, 11:42: Goud is enkel in onbewerkte vorm een investering, het betreft hier oud goud en vertegenwoordigd enkel als sieraad enige waarde.

Oud goud heeft wel degelijk waarde.
14 karaat (585) levert bij een inkoper circa € 17.- op.
18 karaat (750) circa € 22.-
22 karaat (916) circa € 27.- dit alles per gram.

Ex-Haagsche Harrie

ve
door verwijderd - Jun 12, 2011 om 11:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

De juwelen die je tracht te verkopen kosten destijds bv 1000 euro. Daarvan ging direct al 500 euro winst naar de juwelier. Inkoopwaarde (dus goudwaarde ) is zo'n 500 euro.
Je krijgt nu dus in dit voorbeeld 350 van de 500 euro terug. Dat is geen slechte deal hoor. Want de opkoper koopt nu in en moet hoe dan ook ook nog iets verdienen.

Mastag

ve
door verwijderd - Jun 12, 2011 om 12:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een sieraad bestaat niet uit puur goud, kan ook niet want goud is is niet hard genoeg er is dus een toevoeging van metaal om de stevigheid te behouden. Het netto goud wat er van een sieraad bruikbaar is ligt dus veel lager dan wat het oorspronkelijk weegt. De 35% die geboden is m.i. de verkoopwaarde als zijnde sieraad en geen kale goudprijs en mag je blij zijn met zo'n bod.

ve
door verwijderd - Jun 12, 2011 om 12:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

@316

Juweliers die ook occasions verkopen, nemen veelal juwelen in consignatie. Van te voren wordt een verkoopprijs met u afgesproken en dan is het meestal op basis van 60/40.
60% voor u en 40% voor de verkoper.
Het voordeel voor u op dit moment is dat de goudprijs de laatste tijd fors gestegen is ten opzichte van een paar jaar geleden.
Mogelijk levert dat wat meer op dan de 35% van de aanschafprijs, maar het moet dan wel verkocht worden....

Ex-Haagsche Harrie

ve
door verwijderd - Jun 12, 2011 om 12:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

ron530 schreef op zondag 12 jun 2011, 12:13: Een sieraad bestaat niet uit puur goud, kan ook niet want goud is is niet hard genoeg er is dus een toevoeging van metaal om de stevigheid te behouden. Het netto goud wat er van een sieraad bruikbaar is ligt dus veel lager dan wat het oorspronkelijk weegt. De 35% die geboden is m.i. de verkoopwaarde als zijnde sieraad en geen kale goudprijs en mag je blij zijn met zo'n bod.

Ja, en dat wordt uitgedrukt in karaat... slimpie!
Zie de prijsverschillen in mijn eerdere antwoord. Het aantal karaat met daarachter het promillage zuiver goud..
Ik krijg de indruk dat je weinig kennis op dit gebied hebt...

Ex-Haagsche Harrie

ve
door verwijderd - Jun 12, 2011 om 12:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sieraden zijn persoonlijk dus geen waarde investering, wat de één mooi vind is voor de ander spuuglelijk. Een koningsketting die met gouden schakels is een goed voorbeeld, patsers vinden het prachtig maar sukkels weer niet. Ergo aan sieraden kun je geen waarde koppelen.

ve
door verwijderd - Jun 12, 2011 om 12:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Leuk Harrie maar 22 euro per gram op het hoogste karaat levert bij oud goud ook niets op, om 220 euro te verdienen zal er 10 gram bruikbaar goud moeten zijn. ga je met omsmelten nooit halen.

ve
door verwijderd - Jun 12, 2011 om 13:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

ron530 schreef op zondag 12 jun 2011, 12:47: Leuk Harrie maar 22 euro per gram op het hoogste karaat levert bij oud goud ook niets op, om 220 euro te verdienen zal er 10 gram bruikbaar goud moeten zijn. ga je met omsmelten nooit halen.

Wat een onzin.
1. Hoogste karaat = 24 dat is 99,9% zuiver goud levert bij een goede inkoper € 29.- per gram op als oud goud.
2. Omsmelten doet de inkoper en daar is de prijs op gebaseerd.

Ex-Haagsche Harrie

ve
door verwijderd - Jun 12, 2011 om 13:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oké Harrie jij je zin.

ve
door verwijderd - Jun 12, 2011 om 13:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sieraden in te leveren bij een gewone handelaar levert vaak,zoals hierboven beschreven vaak alleen maar de goudprijs op (+ nog wat voor de edelstenen)
Wie echter in of rond Amsterdam woont kan beter naar "ome Jan" = de Stadsbank van Lening gaan want daar krijgt men voor sieraden niet alleen een betere prijs maar ook blijft het in het bezit van de eigenaar.
Wil men toch het niet meer hebben dan gaat het sieraad ter veiling en bij een hoger geboden prijs dan de oorspronkelijke taxatie dan krijg die inbrenger van dat sieraad na aftrek van veilingkosten ook dat meerbedrag alsnog in handen.
Die Stadsbank van Lening is een bank zonder winstoogmerk dat eens opgericht is om woekeraars de wind uit de zeilen te nemen.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Jun 12, 2011 om 16:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Iedereen hartelijk dank voor jullie reacties. Er zijn dus, als ik het goed begrepen heb, een aantal opties mogelijk:

1. het aanbod van 35% accepteren
2. het verkopen aan een juwelier die occassions verkoopt
3. een juwelier die occassions verkoopt het juweel laten consigneren
4. Stadsbank van Lening (maar ik woon niet in Amsterdam)
5. niet genoemd, maar een online veiling kan misschien ook wel iets meer opleveren ??

Ik ga hiermee verder. Nogmaals bedankt voor de ideeen.