mimi40
door mimi40 Mar 20, 2023 om 15:58
Geldzaken & recht

Kalktabletten

Ik krijg op advies van mijn huisarts ook vitamine D voorgeschreven maar deze tabletten worden sinds 1 jan.

niet meer vergoed door mijn zorgverzekering CZ.

Tot zover geen probleem want dan betaal ik zelf die € 29,46 voor 90 stuks. (Is voor 3 maanden)

Tot mijn verbazing kreeg ik (voor het eerst dit jaar) een nota van mijn apotheek van € 40,09.

Daarop staat het bedrag voor de tabletten van € 29,46 en is het totaal bedrag verhoogd met € 10,63 i.v.m.

de Wet Marktordening Gezondheidszorg (WMG). Ik moet nu dus € 40,09 betalen.

Volgens de site van WMG is dat iets om de gezondheidszorg betaalbaar te houden!

Dat is toch volslagen onzin? Mijn aptheek mompelde iets van: "dat is de wet nou eenmaal"

Weet iemand hier hierover meer en of dit wel klopt?

16079 37 Rapporteer

hereistom
door hereistom - Mar 20, 2023 om 16:26
730 Antwoorden / 1 Vragen

Wat voor bijzondere Vitamine D pillen zijn dat dan wel niet?
Bij bijv. Kruidvat eigen merk zijn de vitamine D tabletten een stuk goedkoper en volgens onze huisarts prima.

JMA2
door JMA2 Mar 20, 2023 om 23:56
114 Antwoorden / 2 Vragen

Efit

ninc
door ninc - Mar 20, 2023 om 16:32
47 Antwoorden / 6 Vragen

Marktwerking, ze mogen vragen wat ze willen.
En U mag elders kopen.

https://www.kruidvat.nl/kruidvat-vitamine-d-75ug-smelttabletten/p/4827572

Kruidvat verkoopt verschillende varianten die regelmatig 2e voor 50% korting zijn.

De in de link vermelde versie is wel een hoge dosering!
Controleer even welke dosering voor u voorgeschreven wordt. Een medewerker aldaar wil u daar ook met alle plezier mee helpen.

Of stel uw vraag hier ;)

Zelf neem ik de 20 microgram variant al jaren met succes! (800ie) 300 stuks voor iets van 4 euro...

hereistom
door hereistom Mar 20, 2023 om 16:37
730 Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad wel op letten met de dosering! 10ug is de max aanbovelen dosering die men meestal wel al binnen krijgt door middel van voeding en zonlicht.
Dus extra slikken alleen bij tekort en boven de 10ug dosering dagelijks alleen op advies van de huisarts.

va
door vanlotjegetikt Mar 20, 2023 om 18:11
809 Antwoorden / Vragen

Ehh ik slik die dingen om geen osteoporose te krijgen.

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 20, 2023 om 16:34
7156 Antwoorden / 3 Vragen
sira
door sira Mar 20, 2023 om 17:43
2290 Antwoorden / 24 Vragen

Duidelijk antwoord ;-))

sjjoppy
door sjjoppy Mar 20, 2023 om 17:49
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Ik had als antwoord      deze.   link gebruikt maar daar heeft TS niets aan bedacht ik later.

sira
door sira Mar 20, 2023 om 18:33
2290 Antwoorden / 24 Vragen

Beetje wel, het gaat ook over de prijs

tenormin
door tenormin - Mar 20, 2023 om 17:44
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ik zou als ik u was de apotheek links laten liggen en letten op aanbiedingen van alle drogisterijen: meestal: eens in de zoveel tijd hebben ze aanbiedingen 2 voor de prijs van 1. Wel op de dosering letten.

Mabelle
door Mabelle - Mar 20, 2023 om 18:25
404 Antwoorden / 1 Vragen

Ik lees dit op het web: Het doel van de Wet Marktordening Gezondheidszorg (WMG) is meer concurrentie te krijgen in de zorg. Het belang van de cliënt staat hierbij voorop.

Lijkt mij dat in dit geval het belang van de apotheker voorop staat.;-)) Voortaan gewoon kopen bij de bekende drogisterijketens, scheelt een slok op een borrel. Ze hebben ook vaak aanbiedingen, ben je nog voordeliger uit.

Genoemde wet staat hier https://wetten.overheid.nl/BWBR0020078/2023-01-01

sira
door sira - Mar 20, 2023 om 18:36
2290 Antwoorden / 24 Vragen

Als het om medicijnen gaat die niet vrij verkocht worden, dan ga je (noodgedwongen) naar de apotheek.
U geeft aan dat u ze zelf betaalt en dan kunt u beter naar het Kruidvat of Etos gaan. Of op internet bij drogisterijketens zoeken, enige nadeel is dan wel dat er verzendkosten betaald moeten worden.

rj
door rjw - Mar 20, 2023 om 19:06
3238 Antwoorden / 5 Vragen

De prijs bij de apotheek is zo hoog omdat die veel te hoog gekwalificeerd personeel (en dus duurder) personeel heeft voor dit soort simpele product. Gewoon in de supermarkt of bij de drogist halen. Dat zorgt er voor dat de zorgkosten op dit gebied normaal blijven. De huisarts hoeft geen recept uit te schrijven (het wordt vaak vergeten, maar ook dat kost geld!) en de apotheker hoeft geen hoge kosten te maken om een potje pillen uit te reiken.

gerbera
door gerbera - Mar 20, 2023 om 21:52
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Een behoorlijke prijs die u betaald, mijn apotheek denkt dan blijkbaar met de klant mee en betaal ik slechts € 8,- voor 90 tabletten. Dezelfde tabletten, vit. D en kalk, welke ik had alleen van een andere fabrikant.

JMA2
door JMA2 Mar 20, 2023 om 23:58
114 Antwoorden / 2 Vragen

En wat is uw dosering dan qua vit D. Hoeveel i.e. eenheden per tablet?

gerbera
door gerbera Mar 21, 2023 om 14:02
7348 Antwoorden / 14 Vragen

1x daags Calcium/Vitamine D3, 500mg/10ug (400IE) tabletten die ik al jaren slik alleen nu van een andere fabrikant. (merk Costero Amsterdam) Overigens vallen ze per 1 jan. onder Voedingssupplement

JMA2
door JMA2 - Mar 20, 2023 om 23:57
114 Antwoorden / 2 Vragen

Deze tabletten ook wel calcichew genoemd bevatten calcium en hoog gedoseerde vitamine D. Zijn hierom ook alleen op recept.

Dit tenzij de dosering laag is.
Bij de Kruitvat betaal je makkelijk 3x teveel in vergelijking met Duitse drogisterijen die ook gewoon in Nederland leveren.

mimi40
door mimi40 - Mar 21, 2023 om 11:54
11 Antwoorden / 2 Vragen

Het gaat om Calci Chew D3  1000mg/800 IE kauwtabletten.

Mabelle
door Mabelle - Mar 21, 2023 om 12:01
404 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat om Calci Chew D3  1000mg/800 IE kauwtabletten.

Dat merk is alleen verkrijgbaar op recept vandaar dat je daarvoor de hoofdprijs betaalt bij de apotheker. Maar daarvoor kun je toch een veel goedkoper alternatief zoeken in een winkel?

mo
door mof - Mar 22, 2023 om 11:08
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Dat is de wet nu eenmaal. Wellicht bent u goedkoper klaar bij een drogist.

Wi
door Willem70 - Mar 22, 2023 om 11:11
9 Antwoorden / Vragen

Ga lekker naar het kruitvat, daar heb je ze nog vaak in de aanbieding ook?
Ik gebruik D3 , nog sterker maar betaal  voor 90 stuks 1 x dgs bij de apotheek € 5,32 nu ,pas gehad !
Bij het Kruitvat had ik ze in de aanbieding tweede pot halve prijs ,opletten dus en ze doen precies hetzelfde D = D en D3 = D3
Ik overwoog ook naar het Kruitvat te gaan, maar ik kan nu 3 maanden vooruit en zie dan wel.

gerbera
door gerbera Mar 22, 2023 om 11:42
7348 Antwoorden / 14 Vragen

D3 wil niet zeggen dat u hetzelfde gebruikt en er zit wel degelijk verschil in D3 van het kruidvat, wat slechts alleen vitaminen bevat en die welke door de huisarts vestrekt worden. De D3 van de TS bevat naast vitaminen ook calcium welke in een bepaalde verhouding in het tablet zit. Om die reden zijn deze alleen op recept verkrijgbaar dus u neemt uzelf in de maling te denken dezelfde tabletten te slikken.

mooimeisje_25395
door mooimeisje_25395 - Mar 22, 2023 om 11:22
30 Antwoorden / Vragen

Zijn dit de calsium chew?
worden niet meer vergoed sinds januari
ze zijn erg prijzig maar ik laat ze uit Duitsland mee brengen
daar kosten 30 stuks 4,95 precies de zelfde
hier zou ik voor 3 potjes 48 euro betalen
haal je voordeel

Ci
door Cisca Bonnes-Moritz - Mar 22, 2023 om 11:33
1 Antwoorden / Vragen

Mijn man krijgt ook op doktersadvies kalk en vitaminen D 0.5G/800IE en wordt inderdaad niet meer vergoedt helaas , mijn apotheek heeft nu voor een half jaar tabletten besteld en de kosten daarvoor zijn euro 19,50 .  Dus die nemen  we .

Ge
door Gert Moes - Mar 22, 2023 om 11:39
10 Antwoorden / 2 Vragen

ff op internet kijken , gebruik zelf ook vitamine d die zit in de calcium 1000 kauwtabletten , daar krijg je bijna het dubbele voor minder geld , en 10 euro ? ik betaalde 12,95 , achja verschil moet er wezen

Pe
door Penanne - Mar 22, 2023 om 11:57
3 Antwoorden / 1 Vragen

Sinds 1994 gebruik ik al calcium1000 mg 2x per dag omdat ik naast geen schildklier ook geen bij-schildklieren meer heb(deze zorgen voor de calcium aanmaak)
ben dus chronisch patiënt,moet dus naast eigen risico nu ook gaan betalen voor de calcium tabletten,die wel via de apotheek moeten worden verstrekt omdat die van de kruitvat oid voor mij niet werken.

Ko
door Kosgr - Mar 22, 2023 om 12:28
7 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Mimi,
Ik zat met het zelfde probleem maar is het prima opgelost.
Ik heb gekocht vitamine D 20 MCH/800IE van TEVA B.V.
1 doos van 300 Stuks voor een per dag, en deze kosten € 5,65
Ga niet terug naar de oplichters.

Zie foto.

gerbera
door gerbera Mar 23, 2023 om 11:17
7348 Antwoorden / 14 Vragen

U neemt uzelf in de maling als u, zoals u schrijft, met hetzelfde probleem zat. De tabletten die u toont zijn slechts vitaminen tabletten en bevatten geen calcium zoals de TS bedoeld.

Het gaat om Calci Chew D3  1000mg/800 IE kauwtabletten

ha
door harrybre - Mar 22, 2023 om 12:29
240 Antwoorden / Vragen

Kijkend naar de aanbiedingen bij de nodige drogisten, snap ik niet, dat de zorgverzekeraars die vitamine C niet veel eerder uit de vergoede producten uit de apotheek hebben verwijderd.

Ma
door Maria Post - Mar 22, 2023 om 13:33
1 Antwoorden / 2 Vragen

Tip: ga lekker naar het Kruidvat en koop daar voor minder dan €10 een pot vitamine D 20 ug, 200 stuks. Reken uit, 1 per dag, hoe goedkoop je dan uit bent. Succes, Marja V

li
door lieke63 - Mar 22, 2023 om 13:36
1 Antwoorden / Vragen

€25 voor vitamine D??? hahahahaha   sorry hoor,u zult de naam wel betalen,Etos merk bijna 4 euro,Kruidvat ook ongeveer,wij slikken het al jaren.....die van K of E   niéts mis mee......

re
door red1 - Mar 22, 2023 om 14:42
329 Antwoorden / 1 Vragen

koop ze lekker bij het kruitvat scheelt klauwen geld

re
door red1 - Mar 22, 2023 om 14:43
329 Antwoorden / 1 Vragen

koop ze lekker bij het kruitvat scheelt klauwen geld

an
door annemariejeanne - Mar 22, 2023 om 14:57
3 Antwoorden / Vragen

Bij de vitamine D moet je letten op de dosering.Deze zijn niet allemaal te koop bij de winkels.
Hoe hoger de dosering hoe hoger de prijs...

opaplop
door opaplop - Mar 22, 2023 om 15:16
76 Antwoorden / 12 Vragen

Bij het Kruidvat via internet bestellen en in de winkel ophalen heb je Ook geen verzendkosten en daar zijn ze stukken goedkoper dan bij de apotheek.

OM
door OMPI65 - Mar 22, 2023 om 15:33
23 Antwoorden / 0 Vragen

Grappig dat iedereen alleen maar het woordje " vitamine" ziet staan.
ook ik heb een recept voor Kalktabletten mèt vitamine D er in.
die worden niet meer vergoed.

Calcichew is erg duur. Er is nu een alternatief € 10,29 ( voor 3 mnd) meteen afrekenen bij de apotheek. Gisteren gekocht!

1paul
door 1paul - Mar 22, 2023 om 15:58
3103 Antwoorden / 0 Vragen

ja dat mogen ze rekenen, u weet welke sterkte u nodig heeft, staat op de verpakking, volgende keer gewoon bij de drogisterij halen zou ik zeggen.

Ah
door Ahah - Mar 22, 2023 om 17:54
5 Antwoorden / Vragen

Je kunt gewoon bij Bol.com of online apotheek deze vitamine D bestellen. Kijk even of je de juiste hoeveelheid hebt.
ik neem op advies van de arts altijd vitals D3 1000ie

mammientje
door mammientje - Mar 23, 2023 om 11:12
3 Antwoorden / 1 Vragen

Het advies van mijn huisarts was om deze tabletten zelf bij een drogist te kopen.

Veel goedkoper dan via de apotheek en net zo goed.

gerbera
door gerbera Mar 23, 2023 om 11:19
7348 Antwoorden / 14 Vragen

En welke drogist dan wel?  Het gaat om Calci Chew D3  1000mg/800 IE kauwtabletten en de drogist verkoopt alleen vitaminen D tabletten.

gerbera
door gerbera - Mar 23, 2023 om 11:22
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Mensen het gaat om Calci Chew D3  1000mg/800 IE kauwtabletten en geen vitamine D tabletten die gewoon bij de drogist verkrijgbaar zijn. De tabletten van de TS zijn alleen op recept verkrijgbaar.

mimi40
door mimi40 - Mar 23, 2023 om 18:11
11 Antwoorden / 2 Vragen

Het gaat om 90 stuks (voor 3 maanden) Calci-Chew D3 1000 mg/800 IE kalktabletten.

th
door thieu - Mar 23, 2023 om 21:41
146 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb begrepen dat er in sommige gevallen een extra hoge dosering door een arts wordt voorgeschreven.
Maar, die dosering kun je ook bereiken met meerdere tabletten op een dag. Ook hebben drogisten en winkels als Holland en Barrett continue aanbiedingen met twee voor de prijs van één. (nú nog één veel te duur potje kopen is niet zo slim)
Ook de Action verkoopt dat spul, zij het dan in lagere doseringen.

En alleen al vanwege "het is de wet" zou ik die apotheek links laten liggen. Nog leuker lijkt het mij om eerst een paar potjes te kopen en die dan aan die drogist laten zien...

El
door Eleonre - Mar 24, 2023 om 07:07
1 Antwoorden / Vragen

Ik gebruik ook VitD5600 eenheden 1 tablet per week voor 3 maanden betaalde ik 12'-84 Euro voor 13 tabletten nou dat is wel een andere prijs dan wat ik eerder las

mimi40
door mimi40 - Mar 24, 2023 om 15:42
11 Antwoorden / 2 Vragen

Het gaat en ging mij er niet om waar en hoe duur ik kalktabletten elders kan kopen, maar de onredelijkheid van de toeslag door de Wet Marktordening Gezondsheidszorg (WMG) waardoor ik € 10,63 extra moest betalen.Ik wilde weten bij welke instantie ik dat kon melden en vragen of dit wel juist is. Ik wil hierbij wel iedereen bedanken die reageerde op mijn berichtje. Uiteraard koop ik ze in het vervolg niet meer bij mijn apotheek.

gerbera
door gerbera - Mar 25, 2023 om 11:01
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Als een medicijn niet wordt vergoed vanuit het basispakket dan moet u de kosten zelf betalen. De aanvullende kosten voor de apotheek worden aangegeven met de WMG-tariefcode. Hieronder vallen de kosten van medicijnen die u bij de apotheek krijgt. Denk aan het controleren en klaarmaken van uw recept en alle informatie die u ontvangt over werking en bijwerkingen van uw medicijn1.

lees hier verder

lo
door lovewinnie - Mar 26, 2023 om 16:08
1205 Antwoorden / 1 Vragen

Ik moest voor 2 vitamine d tabletten ruim 25 euro betalen (2x 50.000 iu in een keer innemen ). Zou dat elke 6wk moeten. Vanwegen opname probleem ( daarnaast nog tabletten elke dag maar haal die bij apotheek) . Maar ben er mee gestopt
Ben al gezakt van bloedwaarde 66 met booster naar 33 zonder booster . 13 Januari laatste booster gehad.  Ga echt niet bijna elke maand 25 euro betalen naast premie, eigen risico, eigen bijdrage en nog 2 andere medicatie die niet vergoed wordt. Is al aan kosten zn 280 euro per maand en geen enkele euro toeslag. Moet een keer nee zeggen ten koste van mijn gezondheid . Pillen drogist is te lage dosering en om aan 100.000iu te komen moet ik heel veel pillen slikken