door heremietkreeft Dec 23, 2012 om 15:05
Geldzaken & recht

Kan een advocaat zijn eigen client dagvaarden?

Casus:
Bij een rechtsgeding was sprake van (feitelijk) twee partijen.
Een partij (3 personen) zijn in eerste aanleg in het gelijk gesteld. Van de andere partij (2 personen) stelt én partij hoger beroep in. Tot zover duidelijk.
Dab onduidelijk: In de dagvaarding die de ene persoon uitbrengt wordt ook de tweede persoon gedagvaard om zich vertegenwoordigd door een procesadvocaat te doen verschijnen.
Nu hebben beide personen dezelfde advocaat en het adres deze advocaat wordt ook genoemd bij de domiciliekeuze van deze twee.
M.i. kan in deze kwestie niet dezelfde advocaat optreden. Is die stelling juist?

2320 10 Rapporteer

zwemmer
door zwemmer - Dec 23, 2012 om 16:37
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Dit is nu niet bepaald een consumentenvraag maar een verzoek om verdieping in een juridische constructie. Daar kun je hier niet voor terecht.

Zwemmer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 23, 2012 om 16:57
16775 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=zwemmer schreef op zondag 23 dec 2012, 16:37]Dit is nu niet bepaald een consumentenvraag maar een verzoek om verdieping in een juridische constructie. Daar kun je hier niet voor terecht.

Zwemmer

Beste zwemmer@ Volgens mij bepaalt u dat niet. Zie de gebruiksregels.

Nog afgezien daarvan: ik stel wel degelijk een consumentenvraag en ik als consument mag rustig een vraag naar verdieping stellen als ik er zelf niet uitkom.

Mogelijk is het u nog niet eerder opgevallen dat ik zelf zelfs al een jaar of 6 vooral verduidelijkingen geef met verwijzing naar wetgeving op juridische vragen. (Al zag u mij de laatste maanden niet zo vaak op dseze site)

vladja
door vladja - Dec 23, 2012 om 17:04
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Gaat het hier om een strafzaak of een civiele zaak?

Vladja

zwemmer
door zwemmer - Dec 23, 2012 om 17:16
2638 Antwoorden / 35 Vragen

[quote=gerritaltena schreef op zondag 23 dec 2012, 16:57][quote=zwemmer schreef op zondag 23 dec 2012, 16:37]Dit is nu niet bepaald een consumentenvraag maar een verzoek om verdieping in een juridische constructie. Daar kun je hier niet voor terecht.

Zwemmer

Beste zwemmer@ Volgens mij bepaalt u dat niet. Zie de gebruiksregels.

Nog afgezien daarvan: ik stel wel degelijk een consumentenvraag en ik als consument mag rustig een vraag naar verdieping stellen als ik er zelf niet uitkom.

Mogelijk is het u nog niet eerder opgevallen dat ik zelf zelfs al een jaar of 6 vooral verduidelijkingen geef met verwijzing naar wetgeving op juridische vragen. (Al zag u mij de laatste maanden niet zo vaak op dseze site)

Neem mij niet kwalijk als ik de kwestie verkeerd heb ingeschat.

tijger1
door tijger1 - Dec 23, 2012 om 18:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mijns inziens is het simpel "een knecht kan geen twee heren dienen".

vladja
door vladja - Dec 23, 2012 om 19:07
8293 Antwoorden / 27 Vragen

De officier van justitie kan getuigen en deskundigen oproepen om op de zitting te verschijnen. Deze getuigen en deskundigen worden in de dagvaarding genoemd.

Ben je van plan om getuigen en deskundigen op te roepen, mee te nemen of te laten dagvaarden dan moet je dat uiterlijk 3 dagen voor de zitting persoonlijk of per aangetekende brief aan de officier van justitie laten weten. Je geeft hierbij hun naam, beroep en adres op. De officier zorgt vervolgens voor de oproeping of dagvaarding.

Overigens kan de officier kan echter ook weigeren bepaalde getuigen of deskundigen op te roepen.

Gaat het hier niet om een oproep als getuige?

Vladja

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 24, 2012 om 11:40
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Beste Vladja (en ook Tijger@):

Het is een civiele zaak en het betreft appèl tegen eerder vonnis. (Waarbij 'tegenpartij, twee personen) in het ongelijk is gesteld.

Het probleem ligt mogelijk iets anders dan eerst gemeld:

In het eerdere vonnis heeft de ene partij gelijk gekregen.
Naar nu blijkt gaat één van de twee van de andere partij in beroep en heeft een dagvaarding laten uitbrengen.
In de dagvaarding wordt ook de andere van de 'veroordeelde' partij gedagvaard op een onderdeel waar degene die de dagvaarding heeft uitgebracht het niet mee eens is. M.a.w. de eigen procespartner wordt mede aansprakelijk gesteld.

Het komt mij voor, dat nu gesteld kan worden dat de advocaat die 'hun' belangen behartigt NIET meer voor één van beiden kan optreden.

tijger1
door tijger1 - Dec 24, 2012 om 12:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

"Mogelijk is het u nog niet eerder opgevallen dat ik zelf zelfs al een jaar of 6 vooral verduidelijkingen geef met verwijzing naar wetgeving op juridische vragen. (Al zag u mij de laatste maanden niet zo vaak op deze site)".

Het komt mij voor dat als u zo vaak verduidelijkingen geeft op juridische vragen, uw eigen vraag een beetje wonderlijk is.

De advocaat kan maar één partij vertegenwoordigen. Er is nu een nieuwe zaak, ik zie niet in waarom deze advocaat nu niet een client kan vertegenwoordigen die tegen zijn voormalige client een proces aanspant. Netjes is anders, maar ook daar moet de kachel roken.

De advocaat is nu natuurlijk wel van alle ins en outs op de hoogte, dus persoonlijk zou ik mijn beklag doen bij de orde van advocaten over deze gang van zaken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 24, 2012 om 14:46
16775 Antwoorden / 202 Vragen

tijger1@: De vraag waar ik mee worstel (als niet advocaat) heeft te maken met het gegeven dat de bedoelde persoon (o.a.) de andere persoon heeft gedagvaard en tot op dit moment de advocaat waar de appelante domicilie kiest de advocaat van beiden is en ook voor de gedagvaarde andere persoon hetzelfde adres als domicili is genoemd.

Appelante en één van de aangeklaagden zijn dus klant bij die advocaat en naar mijn mening kan die advocaat nu niet meer voor beiden optreden.

De bedoelde advocaat is wel op de hoogte van het feit dat appel is ingesteld, ik leidt uit de inhoud echter af, dat zijn cliënte 'op eigen houtje' een deurwaarder heeft benaderd.

tijger1
door tijger1 - Dec 24, 2012 om 15:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Naar mijn idee zou de advocaat beide cliënten naar een ander moeten verwijzen. Hij heeft tenslotte inside informatie, waar hij geen gebruik van kan en mag maken. Als een van die cliënten u na staat, zou ik dat bij die advocaat aankaarten. Of anders bij de Deken.