Shadowfax
door Shadowfax Jan 21, 2022 om 14:35
Geldzaken & recht

Kan een webshop geld van rekening halen zonder toestemming?

Ik heb een bestelling bij een webshop geannuleerd en dat hebben ze netjes verwerkt in het systeem en ik heb het geld terug. Alleen nu heb ik het product alsnog ontvangen en heb ik besloten om het te houden. Geen idee waar het mis is gegaan. Ik heb de webshop al geinformeerd maar ik vraag me toch af hoe dat nou zit als ze de fout later zelf ontdekken, kunnen ze dan zonder mijn toestemming alsnog het geld weer van mijn rekening halen of zijn ze dan verplicht een nieuwe factuur te sturen?

Ik kan natuurlijk gewoon het geld weer terug storten naar de webshop maar ik ben bang dat het dan wellicht weer mis gaat.

Ik heb het geannuleerd omdat ze dachten niet te kunnen leveren binnen een bepaalde termijn maar dat lukte blijkbaar wel.

1450 11 Rapporteer

Thecla58
door Thecla58 - Jan 21, 2022 om 14:41
853 Antwoorden / 3 Vragen

Heel simpel in mijn ogen. Ondanks het feit dat jij - in eerste instantie - geannuleerd hebt, heb je de bestelling als nog ontvangen en besloten het te houden dus... je moet het betalen.
Ik zou, om allerlei rompslomp te voorkomen, van uit jezelf betalen enkel en alleen omdat je een koopovereenkomst bent aangegaan door het artikel te behouden.

Tip:
Misschien de volgende keer wat langer wachten want er is iets met een pandemie en uhmm drukte omdat veel mensen online bestellen/besteld hebben en de pakketdiensten het ook razend druk hebben??

ti
door tilpend - Jan 21, 2022 om 14:46
131 Antwoorden / 0 Vragen

Of ze het geld van je rekening kunnen halen? Als je ze een incasso-machtiging hebt gegeven, kunnen ze het in ieder geval proberen. Daarna kan je het weer terug laten boeken door je bank maar dan zal je ze nog steeds moeten betalen.

Dus wacht maar af wat de reactie is van de webshop, zij zullen je ongetwijfeld laten weten hoe de betaling nu gaat verlopen want dat je moet betalen is wel zeker.

panter22
door panter22 - Jan 21, 2022 om 14:48
6599 Antwoorden / Vragen

Zonder je toestemming kan een webshop geen bedrag van je rekening halen.
Het is afhankelijk van de webshop hoe ze de annulering hebben geboekt en of de rekening weer geopend wordt of dat je een nieuwe rekening krijgt. Vraag er dus even naar.
Als dat duidelijk is, dan kun je betalen.
Als de webshop later ontdekt dat je de bestelling hebt gekregen en niet betaald, dan krijg je een aanmaning.

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 21, 2022 om 14:59
7179 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt de webshop nog een keer benaderen en ze inlichten dat u het geannuleerde product bij nader inzien toch wllt houden, dan wordt een en ander nagegaan en komen dan bij het punt dat er betaald moet worden,  daar zult u dan be richt van krijgen.

Shadowfax
door Shadowfax - Jan 21, 2022 om 15:00
14 Antwoorden / 13 Vragen

Ja ik had langer kunnen wachten en ja er zijn leverings problemen ivm corona daarom wacht ik al best lang voordat het product ergens op voorraad was. En toen het ergens op voorraad was meteen besteld. Bleek toch niet zo te zijn dus was het plan om het dit weekend elders te bestellen die het inmiddels ook op voorraad heeft of lijkt te hebben. De webshop gaf me ook zelf de optie wachten of annuleren.

Maar ik zal het ook even navragen hoe ze het gaan doen want het gaat om een duur product waar ik een verzekering bij heb gekocht. Niet dat ik straks toch geen verzekering blijk te hebben.

mi
door miennaamishaaz - Jan 21, 2022 om 15:34
725 Antwoorden / 1 Vragen

Om uw vraag te beantwoorden: NEE dit mag niet. het kan wel, maar het is niet toegestaan, u heeft de  order immers gecanceled, en uw geld terug.

Dat het bedrijf/winkel u alsnog het product stuurt is niet uw fout.

Het beste wat u kan doen is contact opnemen met de winkel en vragen wat zij willen doen. [zoals u al gedaan heeft]
Als zij willen dat u het product "terug stuurt", moeten zij u een "Pre-paid label geven" Omdat u immers geen contract of aankoop met hun heeft, en dus Kosten zou moeten maken vanwege HUN eigen fout.

Anders kunt u gewoon het product houden.
https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/acm-trap-niet-in-verkooptruc-kabel-gigantcom

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 21, 2022 om 15:35
2038 Antwoorden / Vragen

Behoudens incasso kan niemand geld van je rekening halen dus ook een webshop niet. Je hebt, als je hebt product niet retourneert, overigens wel een betalingsverplichting maar daarvoor kunnen ze je een betaallink sturen of een herinnering om het zelf over te maken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 21, 2022 om 16:21
16825 Antwoorden / 202 Vragen

Waarom zo moeilijk, als u een product heeft geannuleerd en nu het toch bij u is gearriveerd en u wilt het behouden is er maar één dat u dan kunt doen, zelfs om onnodige kosten te voorkomen,  feitelijk moet doen, betalen. En dus ook als dat via incasso gaat, accepteren. U heeft bij de aankoop die betaalwijze geaccepteerd.

(En als zijdelingese opmerking:  Indien u niet alsnog zou betalen is er sprake van ingebreke blijven en kan het m.i. zelfs dan als een vorm van ontvreemding worden gezien en dat moet u m.i. uzelf echt niet aandoen).

sira
door sira - Jan 21, 2022 om 16:39
2321 Antwoorden / 24 Vragen

Grote kans dat het fout gaat al er wordt geannuleerd nadat je een bestelling hebt gedaan. Zodra de bestelling heeft plaatsgevonden, is het proces al aan de gang. Hier kan de webshop ook niets aan doen.

Neem contact met ze op en vraag of ze je per e-mail een betaallink kunnen sturen.

ro
door ronny530 - Jan 21, 2022 om 17:12
2771 Antwoorden / 41 Vragen

U heeft de webshop al geinformeerd dat u het bestelde alsnog heeft ontvangen en wenst het bestelde te behouden meer kunt u voor nu niet doen. Het geld terugstorten is geen optie want het factuurnummer staat als zijnde gecrediteert geboekt en is niet meer van toepassing. De webshop zal waarschijnlijk een nieuwe factuur aan maken en die per mail toesturen waarna u handmatig de factuur kunt betalen. Het wordt wachten totdat de webshop gaat reageren en als dat niet binnen een redelijke termijn gebeurt kan de webshop geen betaling meer opeisen omdat u iets toegestuurt heeft gekregen waarvan u duidelijk aangegeven heeft het niet te willen kopen. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die de webshop helemaal niet van de levering op de hoogte brengen in de hoop dat de webshop er niet achterkomt dus wat dat betreft bent u eerlijk genoeg maar hoeft niet van u verwacht te worden dat u om een factuur blijft vragen omdat u niets kwalijk te nemen valt.

Shadowfax
door Shadowfax - Jan 21, 2022 om 20:36
14 Antwoorden / 13 Vragen

Het is inmiddels opgelost met de webshop. Het was niet de bedoeling om niet te betalen maar ik vroeg het me gewoon af omdat er misschien toch mensen zijn die niet zo eerlijk zijn en gewoon niks zeggen en was het ook nog eens zo dat ik niet heb hoeven tekenen voor ontvangst of wat dan ook.

panter22
door panter22 Jan 22, 2022 om 09:00
6599 Antwoorden / Vragen

Die oneerlijke mensen zullen er ongetwijfeld zijn. Maar de webshop zal het er vast niet bij laten zitten.