A. K
door A. K Jan 21, 2021 om 22:32
Geldzaken & recht

Kan en mag de aannemer dit ons in rekening brengen

We hebben een factuur van de aannemer ontvangen.

Maar dit klopt niet, we zijn zeer verrast wat het moet gaan kosten.

Voor de tijd is er een offerte opgemaakt met een kosten post van €1936,82.
Nu krijgen we een rekening van €3572,04.

Onderstaande naar de aannemer toegestuurd:

We hebben een offerte gekregen van jullie maar dit komt totaal niet overeen met de factuur.

Er staat dat de werklui 32 uur bezig zijn geweest dit klopt niet, die waren 26 uur aanwezig bij ons. Zijn de tweede dag om 13 uur vertrokken.

Ook staat er dat we een afvalcontainer hebben gehad, die hebben we niet gehad en is geen 6m3 weg gebracht maar 3m3. En dit gewoon met de kar van de werklui.

Ook hebben zij geen gereedschap gehuurd, ze hebben alles weg gehaald met schep, koevoet en sloophamer. Terwijl het de afspraak was dat ze een apparaat zouden huren om het er zo uit te halen.

De aannemer zegt over de uren dat als de mannen op de helft van de middag zijn weg gegaan zij niet meer na een andere klus kunnen dus die uren gewoon in rekening worden gebracht, kan en mag dit? Want er is niet voor die uren gewerkt en is voor de tijd ook niet afgesproken.

Breng kosten van huren sloopmateriaal in rekening maar er is niks gehuurd.

En de afval container hebben we nooit gezien maar word wel in rekening gebracht

Onze vraag is kan en mag dit allemaal?
En wat kunnen we hier tegen doen?

9063 10 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jan 21, 2021 om 22:41
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Amy,

Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Om welk bedrijf gaat het?

Wat heeft het bedrijf precies gedaan?

A. K
door A. K Jan 21, 2021 om 22:51
Antwoorden / 1 Vragen

Het bedrijf heeft de verlijmde parketvloer verwijderd.

In de offerte stond een prijs van €1936,82 en nu hebben we een rekening van €3572,04 ontvangen.

Dit heeft hij in rekening gebracht omdat de werk mannen een halve dag langer aan het werk zijn geweest.
Hij zegt dat de overige uren die ze niet aanwezig zijn geweest, ook in rekening worden brengt omdat ze dan niet meer naar een andere klus konden.

Ze hebben een afval container gerekend maar geen afval container gebracht alleen puin van de vloer afgevoerd en dit was 3m3 ipv 6m3 die op de factuur staat.

Mag dit bedrijf die meer kosten zo maar in rekening brengen?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 21, 2021 om 23:18
1759 Antwoorden / 31 Vragen

@Amy,

Heeft u de offerte op papier?

Heeft u getuigen van de situatie?
(ik neem aan, dat u geen foto's heeft).

Waar heeft u dit bedrijf gevonden?

Heeft u dit bedrijf onderzocht op internet of het een goed en eerlijk bedrijf is?

A. K
door A. K Jan 21, 2021 om 23:47
Antwoorden / 1 Vragen

Offerte hebben we op papier.

Bedrijf is een bekend bedrijf uit de buurt. Is verder zoals wij hoorden een eerlijk bedrijf.

Ja ook getuigen van de situatie.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 21, 2021 om 23:51
1759 Antwoorden / 31 Vragen

@Amy,

Ik raad u aan om niet accoord te gaan met de nieuwe rekening.

Heeft u een rechtsbijstandsverzekering?

Zo ja, schakel die dan in.

Zo nee, dan raad ik u aan om een aangetekende brief te sturen naar de directeur van het bedrijf, waarin u de situatie uitlegt.

Onze forum-jurist,Heremiet Kreeft, zal u de nodige juridische informatie geven met links.

tenormin
door tenormin Jan 22, 2021 om 00:17
16826 Antwoorden / 108 Vragen

[Edit redactie: off-topic]

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 22, 2021 om 00:20
1759 Antwoorden / 31 Vragen

[Edit redactie: off-topic]

gerbera
door gerbera Jan 22, 2021 om 09:19
7358 Antwoorden / 14 Vragen

[Edit redactie: off-topic]

vd
door vdlieuw - Jan 22, 2021 om 00:13
211 Antwoorden / 6 Vragen

u heeft een offerte gekregen met ern gespecificeetd bedrag (zefs tot achter de komma), dat betekent dus dat het werk door de aannemer als project is geoffreerd.
En dus niet de klus heeft aanvaard op basis van uren tegen x-bedrag per uur.
Dat betekent dat de aannemer alle gewerkte uren  evt. huur container, afvoer enz. enz. heeft ingecalculeerd in zijn offerte, voor dat bedrag moet hij dis de klus klaren, punt uit. Als hoj tijdens de klus er achter komt dat zijn offerte te laag was dan had hij minimaal met u moeten overleggen. U staat volledig in uw recht en de aannemer heeft nu een een wanprestatie geleverd

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jan 22, 2021 om 07:59
1389 Antwoorden / 10 Vragen

13.00 uur weg met volle aanhanger?
Die moest nog gestort en geleegd worden, dus paar uur extra kan zo wel....

Afvalbak?  Als  er geen beschikbaar was  dan geen huur,  maar die aanhanger met puin +  stortkosten en  arbeidsloon  mogen ze wel rekenen.

Sloop gereedschap.... als  ze  deze gehuurd  en nog in de bus hadden maar  niet nodig...  dat weet je vaak achteraf.

Meerkosten?   Ik had ooit in een badkamer,  Beton,  Gipswand en  Gasbeton,  3 soorten muren  en  voor Beton een boorhamer nodig voor
verwijderen tegels,   gasbeton  liet  makkelijk los, steken schroenven draaier, en de gips platen, daar moesten nieuwe op.

Pas na  't slopen kwam ik er achter dat plamuur niet genoeg was en ging gipsplaten halen, extra uren en  ik heb als DZH geen kosten...
maar een vakman wel,  elke  verborgen  ding kan  kosten opleveren maar ze moeten dat wel  tijdens  de bouw even melden...

En let op... als ze vragen, wilt U het zo of is  iets anders niet beter?
Als je Ja zegt   en we doen het wel even, zit je ook aan meerprijs vast...

En was de offerte incl. of Ex BTW.....
Vaak   gezeur en ze  lijken het nooit te leren... een duidelijke factuur met  Vaste prijs of   op Uurloon.

Vaste prijs is meestal  een ruime marge extra voor tegenslagen.

En vergeet niet,  het is nu lastig een goede vakman te vinden en voor eventuele garantie claim is na niet willen betalen ook vragen om problemen.

pino123
door pino123 Jan 22, 2021 om 09:16
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Geef eens inhoudelijk antwoord in plaats van steeds alles wat je hebt meegemaakt.

ge
door gewicht Jan 23, 2021 om 10:15
170 Antwoorden / 1 Vragen

Heel goed Pino 123.

panter22
door panter22 - Jan 22, 2021 om 08:52
6599 Antwoorden / Vragen

Voortaan een vaste prijs afspreken. Dat scheelt een hoop stress en je hoeft de uren die gemaakt worden niet nauwkeurig bij te houden.
Zo te lezen hebben jullie een offerte met een deel vaste kosten, container en gereedschap en variabele kosten, werkuren,
De container is niet gehuurd, maar in plaats daarvan hebben de werklui de kar met afval naar de stort gebracht.
Afval storten voor een aannemer is niet gratis, tel daarbij op de werkuren en het gebruik van de auto met aanhanger,
De kosten zullen wel ongeveer gelijk zijn.
Wat betreft het sloopmateriaal. Met een vloer weet je niet wat je tegenkomt. In jouw geval ging het er allemaal vlot uit. Maar als het niet lukt, dan moet er alsnog een gehuurd worden. Dat kost tijd en zo te rekenen moest je €60,50 per uur betalen voor 1 werknemer om dat ding op te halen. En mogelijk ligt het werk intussen stil. Die uren moet je wel betalen, Het kan dus voordeliger zijn sloopmateriaal klaar te hebben,
En dan die uren. Want daar lijkt het verschil in te zitten.
In totaal heeft de aannemer 32 uur gerekend, Welk aantal uren staat er op de offerte. Geen 26 waar jullie op uitkomen, maar wel meer dan geschat is? De werknemers zijn om 13 uur weggegaan. En gingen ze toen naar de vuilstort of rechtstreeks naar huis?

pino123
door pino123 Jan 22, 2021 om 09:18
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Inderdaad, het gaat om de variabele kosten, maar staat dit in de offerte en is de offerte bevestigt door TS

panter22
door panter22 Jan 22, 2021 om 10:02
6599 Antwoorden / Vragen

Het is maar net hoe het er staat in de offerte.
Het bedrag is bijna verdubbeld en die aannemer kent heus de regels wel.
En het bedrijf staat bekend als een eerlijk bedrijf.
Dan is de vraag wat daar gebeurd is, dat de kosten zoveel hoger zijn geworden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 22, 2021 om 09:34
16830 Antwoorden / 202 Vragen

In pricipe is een offerte leidend en meestal staat daar dan ook een stelpost in voor onvoorziene werkzaamheden. U heeft nu evenwel een factuur gekregen waarvan u stelt dat de genoemde zaken niet of in ieder geval ovolldig zijn uitgevoerd. U kreeg iunkiddels al een aantal verwijzingen o.a. van @MARITA5.

Even tussendoor, u noemt dat er sprake was, ook in de offerte neem ik aan, van 6m3 te verwijder laminaat en dat per saldo 3m3 is geweest.  Het lijkt futiel maar is op zich als, voorzichtig uitgedrukt uitermate merkwaardig. Ik neem evenwel aan dat u niet kunt weten resp.bewijzen dat men niet met gehuurd materiaal heeft gewerkt.

Er zijn naast de al gegeven aanwijzingen nog andere mogelijkheden waarvan de erste is: is de uitvoerder/aannemer aangesloten bij een branchevereniging die ook is aangesloten bij een geschillencommissie?   . Een meer ulitme jurische mogelijkheid is ingebrekestelling/  en kunt u om te starten deze voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ te benutten. (op basis van http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html  (wanprestatie) @VDLIEUW verwees daar ook naar)

Ook kunt u nader advies vragen bij een juridischloket maar dan kan men u dan verwijzen naar een advocaat (met al of niet toewijzing).

Mogelijk nu een stap te ver is het doen van een melding bij de politie maar dan dient u wel afdoende bewijs te kunnen overleggen dat er mogelijk sprake is van onrechtmatig handelen omdat een niet bewijsbare en alsdan onterechte aangifte ook gezien wordt als een strafbaar feit.

U kreeg al een reactie m.b.t.gebruik maken  van uw rechtsbijstandsverzekering indien u die heeft.

mo
door mof - Jan 22, 2021 om 12:03
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Het gaat hier bij u om de offerte. Daarin staat wat u geleverd krijgt. Als de kosten redelijkerwijs overeenkomen, binnen 10% a 15% van het offertebedrag zou u niet hoeven te betalen. Op het moment dat de kosten hoger dreigen te worden moet de aannemer u informeren zodatu de kans krijgt daarop te reageren. Dat moet al tijdens de werkzaamheden. Op die manier kan worden voorkomen dat werknemers veel duurdere spullen gebruiken aanleggen etc dan u kunt betalen. Ik zou het offerte bedrag onder deze voorwaarden met 10% ophogen en dat betalen, maar niet meer. En uw verdere argumenten opschrift stellen, alles aangetekend versturen, di 8 en een halve euro kost de kop ook niet.

dan legt uhet vervolg bij de aannemer. Die moet maar zien dat hij kan aantonen dat u ongelijk heeft. U heeft de offerte, en wat de werkzaamheden betreft, dat is woord tegen woord.

1paul
door 1paul - Jan 23, 2021 om 09:13
3134 Antwoorden / 0 Vragen

offerte is leiddend, bedrag mag een `0% hoger worden maar meer ook niet, bedrag op offerte betalen dus als de klus naar tevredenheid is geklaard en meer niet....

ge
door gewicht - Jan 23, 2021 om 10:35
170 Antwoorden / 1 Vragen

Zoals IPaul ook al zegt ,de offerte is leidend, daar moet zowel het bedrijf alsook de consument , als deze akkoord gegaan is met de offerte, zich aan houden.
Een bedrijf kan niet achteraf en zonder overleg een hogere prijs rekenen dan is opgegeven. Wat heel belangrijk is wat er precies in de offerte staat, kijk dat nog eens heel goed na !  Soms staat er een voorbehoud in waar het bedrijf zich mee kan indekken bij onvoorziene omstandigheden of iets dergelijks.
De redenen die het bedrijf nu opgeeft vallen daar normaal naar mijn mening niet onder.

Iv
door Ivo W - Jan 23, 2021 om 22:17
729 Antwoorden / Vragen

De offerte is leidend.

Dat is het bedrag waarvoor u de opdracht aan het bedrijf gegund heeft. Een kleine hoeveelheid meerwerk (10 a 15% van de geoffreerde prijs) mag een aannemer in rekening brengen, wanneer gemotiveerd kan worden waarom dit uitgevoerd moest worden, maar op moment dat de offerte gemaakt werd dit meerwerk nog niet kon worden voorzien.

In dit geval is het offertebedrag ruimschoots overschreden. Dat hoeft de klant echt niet te accepteren.

Maar: in de offerte wordt soms opgenomen dat bijvoorbeeld het afvoeren van puin op basis van nacalculatie in rekening wordt gebracht. Zowel de kosten als de manuren kunnen dan bovenop het offertebedrag in rekening worden gebracht.

Het is dus zaak de volledige offertekst te kennen om hier een goed oordeel te kunnen geven. Maar mijn eerste gevoel zegt: deze afwijking tussen offertebedrag en factuurbedrag kan niet.