anonimus
door anonimus Apr 13, 2017 om 11:56
Geldzaken & recht

Kan erfgenaam "Het Rode Kruis" eventueel aanspraak maken op mijn legitieme deel?

Het Rode Kruis is door mijn moeder als enig erfgenaam benoemd en mijn bestaan is verzwegen in het testament.
Het is me duidelijk gemaakt dat ik recht heb op mijn legitieme deel. Kan het Rode Kruis daar eventueel ook nog aanspraak op maken of bezwaar tegen aantekenen?

8755 28 Rapporteer

fa
door familyman - Apr 13, 2017 om 12:00
888 Antwoorden / 1 Vragen

Informeer eens bij een notaris, die zal u precies het antwoord kunnen geven.

tijger1
door tijger1 - Apr 13, 2017 om 12:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, u hebt altijd recht op uw legitieme portie. U moet uw legitieme portie wel binnen vijf jaar claimen.

edrick3
door edrick3 - Apr 13, 2017 om 12:43
27632 Antwoorden / 85 Vragen

De legitieme portie oftewel wettelijk erfdeel van een kind is het gedeelte van de erfenis van de ouder waarop het kind altijd recht heeft. De legitieme portie is de helft van wat iemand zonder testament zou krijgen.
Wat info: http://www.erfwijzer.nl/legitieme-portie.html

anonimus
door anonimus - Apr 13, 2017 om 15:25
73 Antwoorden / 44 Vragen

Dank voor de antwoorden. Het is mij niet duidelijk waarom ik dan moet wachten om mijn deel te kunnen ontvangen, totdat het Rode Kruis heeft getekend en formulier retour heeft gestuurd. Naar mijn mening staat mijn deel dan toch los van het erfdeel van het Rode Kruis?

tijger1
door tijger1 - Apr 13, 2017 om 17:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt normaal gesproken de legitieme portie pas opeisen na zes maanden.

En bij de afwikkeling van een nalatenschap komt nog wel het een en ander kijken.

Uiteraard zal ook het Rode Kruis eerst moeten verklaren dat zij de erfenis aanvaarden.

Dus misschien even wat geduld?

anonimus
door anonimus - Apr 13, 2017 om 17:07
73 Antwoorden / 44 Vragen

Mijn moeder is al 8 maanden geleden overleden.....en alle zaken zijn afgehandeld want daar heb ik de papieren van gekregen. Belasting en alles is betaald......dus ik snap het even niet. Ik heb toch niets met het erfdeel van het Rode Kruis te maken?

Wi
door Wil_H Apr 13, 2017 om 17:41
270 Antwoorden / Vragen

Ala je nou eens in één keer alle relevante informatie gaf, in plaats van steeds stukjes en beetjes.
Dat zou een stuk gemakkelijker zijn.
Zoals ik het nu begrijp is de erfenis al helemaal afgehandeld en kom jij op nu op het scheiden van de markt nog even om de hoek kijken om je legitieme portie op te eisen.
Als dat het geval is dan komt de erfenis er voor het Rode Kruis natuurlijk heel anders uit te zien.
Maar om daar iets zinnig s over te kunnen zeggen zal je toch echt eerst even het hele verhaal moeten doen.

wi
door willems123 Apr 13, 2017 om 19:05
117 Antwoorden / 16 Vragen

Ik ben nieuwsgierig wanneer het laastste dat je je moeder zien/gesproken is?

koekeloer
door koekeloer Apr 14, 2017 om 19:20
562 Antwoorden / 18 Vragen

Wie heeft de erfenis dan afgehandeld? Had U toen niet kunnen zeggen dat U ook aanspraak maakt ?

tijger1
door tijger1 - Apr 13, 2017 om 18:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan maar even een telefoontje plegen met de notaris.

"De belasting is betaald" over uw legitieme portie?

anonimus
door anonimus - Apr 13, 2017 om 18:51
73 Antwoorden / 44 Vragen

Ja....er is belasting betaald over mijn legitieme portie. Ik heb geen idee of het Rode Kruis wordt vrijgesteld van successierechten....maar dat vind ik niet belangrijk. Ik heb de notaris gevraagd waarom ik wachten moet tot het Rode Kruis getekend heeft......en het antwoord luid:  het Rode Kruis moet ondertekenen en retour sturen en met instellingen kan dat nogal eens lang duren. Daarom snap ik niet goed waarom mijn deel niet gewoon overgemaakt wordt het staat naar mijn idee los van het deel van het Rode Kruis.

audb
door audb Apr 14, 2017 om 15:21
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Het Rode kruis is een stichting en die zijn wel vrij gesteld van successierechten een vereniging daar tegen weer niet.

anonimus
door anonimus - Apr 14, 2017 om 09:46
73 Antwoorden / 44 Vragen

@DIEWILIK......U insinueerd iets wat volstrekt niet passend is. Uw naam "DIEWILIK" geeft aan dat u WEL zo zou handelen! Ik niet! U bent NIET op de hoogte van de gang van zaken dus roep dan ook niet zo maar iets!

fa
door familyman Apr 14, 2017 om 09:54
888 Antwoorden / 1 Vragen

Om bepaalde gedachten van beantwoorders niet op het verkeerde spoor te zetten is het wellicht handig om voor zover dit binnen uw grenzen kan "iets" van info te schrijven, zodat u niet verkeerd begrepen wordt.

tijger1
door tijger1 Apr 14, 2017 om 10:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@anonimus. Uw reactie richting @diewilik is volstrekt niet passend.

Cookies
door Cookies Apr 14, 2017 om 10:49
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@anonimus: Ik zie geen enkele insinuerende reactie van @diewilik.

marita5
door marita5 Apr 14, 2017 om 10:54
11511 Antwoorden / 15 Vragen

@carola.83 , reactie van @diewilik zie ik ook niet , zou mij niet verbazen als de reactie gerapporteerd is , en verwijderd door de redactie .

tijger1
door tijger1 Apr 14, 2017 om 11:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Reactie staat er nog van gister 17.41 uur.

Gerry1969
door Gerry1969 Apr 14, 2017 om 11:38
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@ allen, ik had inderdaad een beetje op het randje beantwoord. Ik gaf namelijk aan dat als er geen contact was tussen ts en moeders ik het ongepast vond om je dan te melden als er iets te halen is
Daarnaast gaf ik aan dat de forumregels mij weerhielden van een minder aardig antwoord.
Nu roept ts dat ik.niet op de hoogte was, dat klopt maar dan had er maar meer informatie moeten komen, nu bleef het gissen wat er daadwerkelijk speelt.
Grappig vind ik het wel dat de alias "diewilik" negatief wordt uitgelegd, terwijl ts zich precies zo gedraagt. Legitiem deel.....Diewilik.(datwilik)
Waarschijnlijk wordt deze reactie ook weer verwijderd maar zo was de situatie.

Cookies
door Cookies Apr 14, 2017 om 11:39
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tijger1: ik zie echt geen reactie van diewilik om 17,41

tijger1
door tijger1 Apr 14, 2017 om 13:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wi
DOOR  WIL_H 13 APR. 2017 OM 17:41
247 ANTWOORDEN / VRAGEN

Ala je nou eens in één keer alle relevante informatie gaf, in plaats van steeds stukjes en beetjes.
Dat zou een stuk gemakkelijker zijn.
Zoals ik het nu begrijp is de erfenis al helemaal afgehandeld en kom jij op nu op het scheiden van de markt nog even om de hoek kijken om je legitieme portie op te eisen.
Als dat het geval is dan komt de erfenis er voor het Rode Kruis natuurlijk heel anders uit te zien.
Maar om daar iets zinnig s over te kunnen zeggen zal je toch echt eerst even het hele verhaal moeten doen.

tijger1
door tijger1 Apr 14, 2017 om 14:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

zat blijkbaar gewoon te suffen, sorry, sorry.:-))

marita5
door marita5 - Apr 14, 2017 om 09:58
11511 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Anonimus ,

Neem zelf eens contact op met het Rode Kruis , klik op de rode regel .

http://www.rodekruis.nl/dit-zijn-we/organisatie/contact

Hoe zit het met de successierechten?

Het Rode Kruis hoeft geen successierechten te betalen over nalatenschappen. Uw nalatenschap komt dus volledig ten goede aan het Rode Kruis .

tijger1
door tijger1 - Apr 14, 2017 om 10:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U blaast nogal hoog van de toren tegen @DIewilik. Nogal ongepast. U stelt een vraag en geeft daarin summiere informatie. Logisch dat er tegenvragen komen.

Deze nalatenschap is mijns inziens razendsnel afgewikkeld. Uw moeder is acht maanden geleden overleden. Er is blijkbaar al aangifte gedaan bij de belastingdienst en er is al een aanslag opgelegd en betaald, door de notaris?

U moet nu even geduld hebben tot het Rode Kruis formulieren terugstuurd, so what.

marita5
door marita5 Apr 14, 2017 om 10:12
11511 Antwoorden / 15 Vragen

@tijger1 , geduld is een schone zaak , vooral als je op hete kolen zit , reactie @diewilik zie ik niet ..

tijger1
door tijger1 Apr 14, 2017 om 13:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wi
DOOR  WIL_H 13 APR. 2017 OM 17:41
247 ANTWOORDEN / VRAGEN

Ala je nou eens in één keer alle relevante informatie gaf, in plaats van steeds stukjes en beetjes.
Dat zou een stuk gemakkelijker zijn.
Zoals ik het nu begrijp is de erfenis al helemaal afgehandeld en kom jij op nu op het scheiden van de markt nog even om de hoek kijken om je legitieme portie op te eisen.
Als dat het geval is dan komt de erfenis er voor het Rode Kruis natuurlijk heel anders uit te zien.
Maar om daar iets zinnig s over te kunnen zeggen zal je toch echt eerst even het hele verhaal moeten doen.

Cookies
door Cookies Apr 14, 2017 om 14:05
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Tijger1, dat is geen reactie van @diewilik. Is die Brabantse plattelandslucht wel goed voor je?:-))

tijger1
door tijger1 Apr 14, 2017 om 14:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hallo, effe stom, keek niet verder dan @wil. De boer heeft net aardappelen gepoot, daar zal het aan liggen. Sorry, sorry.:-))

audb
door audb - Apr 14, 2017 om 15:19
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Bent u onterft in het testament dan heeft u nergens mee recht op zo niet dan heeft wel degelijk recht op uw kinds deel maar dat kan ook betekenen dat u voor de schulden van uw moeder wordt aangesproken.

Maar het beste kan u de notaris telefoon bellen hiervoor.

ti
door tilpend Apr 15, 2017 om 17:29
132 Antwoorden / 0 Vragen

Onjuist: als je onterft bent, heb je nog steeds recht op de legitimie portie en dat is de helft van het kindsdeel. Je houdt dus altijd recht op een deel van de erfenis.

1paul
door 1paul - Apr 14, 2017 om 15:23
3143 Antwoorden / 0 Vragen

ik vermoed zomaar dat de notaris aan het RK heeft laten weten dat u uw legitieme portie heeft opgeeist en dat het RK daar dan vanaf moet zien om te ontvangen, doen ze dit niet zal de gang naar de rechter moeten worden gemaakt om dit goed te regelen, stel deze vraag maar eens aan de notaris...

Pi
door PimJoris Apr 15, 2017 om 12:35
78 Antwoorden / Vragen

Aan vermoedens heeft de vragensteller niets. De executeur zal altijd naast wat in het testament staat, moeten onderzoeken of er anderen zijn met een recht op de nalatenschap. Totale afhandeling binnen 8 maanden is echt heel erg snel. Uit uw informatie maak ik op dat de notaris de executeur is. Hij is op de hoogte van uw recht. U heeft hem laten weten dat recht uit te oefenen. Hij heeft u uitgelegd waar het wachten op is. Heb geduld en het vertrouwen dat hij weet wat hij doet. Dat geld komt echt wel.

anonimus
door anonimus - Apr 14, 2017 om 15:34
73 Antwoorden / 44 Vragen

@Tijger......DIEWILIK gaf een ongepaste reactie en stelde GEEN vraag......maar had een oordeel zonder dat hij/zij de achtergrond kent. En ik vind het geen enkel probleem te wachten.......echter er moet iets gebeuren met mijn legitieme deel en het is heel prettig om van te voren te weten wanneer dit vrij komt. Ik kreeg van de notaris te horen dat het niet voorspelbaar is wanneer instellingen reageren en dat dit lang kan duren vandaar dat ik van de hoed en de rand wilde weten. Meer niet.
Ik weet nu hoe e.e.a. zit en wacht het rustig af. Ik bedank iedereen die een helpende bijdrage geleverd heeft! Fijne paasdagen voor iedereen.

tijger1
door tijger1 Apr 14, 2017 om 17:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar uw originele vraag uit het topic "of het RK daar bezwaar tegen kon maken" had u dan toch ook simpel aan de notaris kunnen stellen?

mo
door mof - Apr 14, 2017 om 16:17
3619 Antwoorden / 3 Vragen
ag
door agapon - Apr 14, 2017 om 17:16
115 Antwoorden / 0 Vragen

Er is een mogelijkheid om beroep hier tegen aan te tekenen en Uw legitieme deel op te eisen.
Neem contact op met een juridisch adviseur. Wacht hier niet te lang mee, want ook dit is aan tijd gebonden.

tijger1
door tijger1 Apr 14, 2017 om 17:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is allemaal al rond. En die termijn is vijf jaar nadat men kennis heeft genomen van het overlijden. Dus tijd zat.

ma
door maarten heest - Apr 15, 2017 om 10:33
463 Antwoorden / 0 Vragen

door diewilik 14 apr. 2017 om 11:38
2084 Antwoorden / 16 Vragen @ allen, ik had inderdaad een beetje op het randje beantwoord. Ik gaf namelijk aan dat als er geen contact was tussen ts en moeders ik het ongepast vond om je dan te melden als er iets te halen is

En u had nog minder aardig willen reageren maar dat kon niet vanwege de forumregels?  Nou, blijkbaar vond de moderatie het zo al meer dan voldoende.
Er is hier maar één ding ongepast: er een mening op na houden op basis van niets en daar dan maar een oordeel geven dat zoveel mogelijk 'op het randje' zit.
Dan helpt maar één ding: de hand in eigen boezem steken en ruiterlijke excuses maken.

anonimus
door anonimus Apr 15, 2017 om 10:57
73 Antwoorden / 44 Vragen

Heel hartelijk dank Maarten Heest!!!!

Gerry1969
door Gerry1969 Apr 16, 2017 om 00:45
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@, Maarten Geest.
Buiten het feit dat je mijn 1e reactie niet eens hebt gelezen, reageer je weer als gebruikelijk. Ts lekker naar de mond praten zodat je aardig gevonden wordt maar weer geen reactie op de vraag.
Ik reageer liever een keer op het randje alsdat ik iedereen naar de mond praat zoals jij. Jij hebt niet eens een mening.
En ik blijf bij mijn standpunt dat als er geruime tijd geen contact tussen ouder en kind is geweest dat je dan als kind voor je trots moet kiezen ipv het geld, jij dacht dat moeders haar vergeten was in het testament? Daar zal een goede reden voor zíjn de ts slim voor zichzelf houdt. Denk eens na.

ma
door manwijf Apr 16, 2017 om 09:08
574 Antwoorden / 1 Vragen

Het ongegeneerd de maat nemen van een TS en het ongevraagd ventileren van een op niets gebaseerde mening lijkt een vast onderdeel geworden van de Kassa-site. Ben blij dat er nog iemand is als Maarten Heest die daar iets van durft te zeggen. Er is geen sprake van 'naar de mond' praten.

Voor je mening uitkomen is prima, maar zoals hier wel vaker gebeurt, de toon is allerminst vriendelijk om niet te zeggen vaak heel brutaal en onbeschoft. Als je kritiek niet niet fatsoelijk weet te verpakken, dan slik je het maar in!

tijger1
door tijger1 - Apr 15, 2017 om 11:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@anonimus

Kunt u ook nog even antwoord geven op de vraag, waarom u niet aan de notaris hebt gevraagd of het RK daar nog aanspraak op kon maken of bezwaar tegen kon aantekenen?

anonimus
door anonimus - Apr 15, 2017 om 13:41
73 Antwoorden / 44 Vragen

@ Tijger.....uiteraard heb ik dat aan de notaris gevraagd.....maar kreeg geen reactie daarop helaas.......alleen maar dat er getekend en retour gestuurd moest worden door het Rode Kruis en dat daarop gewacht moest worden.
Ik begrijp nu door de reacties hier en de aangegeven linken (die je dan ook weer nog verder helpen) ,  dat mijn legitieme deel volstrekt los staat van het Rode Kruis deel.......en dat mijn deel allang uitgekeerd had kunnen worden.......maar blijkbaar doet de notaris dat pas wanneer dit gelegen komt ofzo en uiteraard moest er gewacht worden tot alle rekeningen en aanslagen binnen waren. Zoals ik heb aangegeven wilde ik alleen maar weten hoe het zat......en wacht het verder gewoon rustig af. Ik eis ook helemaal niets op en zit ook nergens achteraan....maar kreeg gewoon bericht dat ik recht had op een legitiem deel en de eerlijkheid gebied te zeggen dat ik daar wel heel blij mee ben en het als cadeau beschouw na veel verdriet en pijn.

1paul
door 1paul - Apr 15, 2017 om 15:07
3143 Antwoorden / 0 Vragen

wacht niet te lang met het officieel opeisen anders bent u het alsnog kwijt, doe dit schriftelijk per aangetekende brief...

marita5
door marita5 Apr 15, 2017 om 16:01
11511 Antwoorden / 15 Vragen

@1paul , legitieme portie is opeisbaar na 6 maanden van overlijden , er moet binnen 5 jaar aanspraak worden gemaakt op de legitiem portie , zie ook hieronder mijn antwoord en link .

1paul
door 1paul Apr 19, 2017 om 14:56
3143 Antwoorden / 0 Vragen

precies en dus doe je dit per aangetekende brief...

anonimus
door anonimus - Apr 15, 2017 om 15:43
73 Antwoorden / 44 Vragen

Ik dacht dat er 5 jaar voor stond om een legitiem op te vragen???

marita5
door marita5 - Apr 15, 2017 om 15:58
11511 Antwoorden / 15 Vragen

@anonimus ,

N.av. uw reactie , lees deze informatie eens door .

http://erfrechtadvocaat.nu/legitieme-portie/

an
DOOR ANONIMUS - 15 APR. 2017 OM 15:43
66 ANTWOORDEN / 41 VRAGEN

Ik dacht dat er 5 jaar voor stond om een legitiem op te vragen???

Hy
door Hyacintha - Apr 15, 2017 om 16:09
5 Antwoorden / 2 Vragen

Ja, maar alleen als beide ouders zijn overleden. Je legitieme deel is een soort minimum, de helft van het kindsdeel. Dus de helft van wat je normaalgesproken als kindsdeel zou ontvangen. Het legitieme deel is tot 5 jaar na het overlijden opeisbaar.

Hy
door Hyacintha - Apr 15, 2017 om 16:15
5 Antwoorden / 2 Vragen

Er staat een duidelijke uitleg bij:
www.informatie.spaarrente.nl/erfrecht kindsdeel. Succes

tijger1
door tijger1 - Apr 15, 2017 om 17:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat heb ik op de 13e al vermeld.

ma
door maarten heest - Apr 16, 2017 om 08:25
463 Antwoorden / 0 Vragen

maarten heest

door diewilik 16 apr. 2017 om 00:45
2087 Antwoorden / 16 Vragen

@, Maarten Geest.
Buiten het feit dat je mijn 1e reactie niet eens hebt gelezen, reageer je weer als gebruikelijk. Ts lekker naar de mond praten zodat je aardig gevonden wordt maar weer geen reactie op de vraag.
Ik reageer liever een keer op het randje alsdat ik iedereen naar de mond praat zoals jij. Jij hebt niet eens een mening.
En ik blijf bij mijn standpunt dat als er geruime tijd geen contact tussen ouder en kind is geweest dat je dan als kind voor je trots moet kiezen ipv het geld, jij dacht dat moeders haar vergeten was in het testament? Daar zal een goede reden voor zíjn de ts slim voor zichzelf houdt. Denk eens na.

U hebt volkomen gelijk. Ik heb hier geen mening over. Maar dat is ook niet nodig want het gaat hier om een vraag die beantwoord moet worden.
Maar goed, u meent er wel een mening op na te moeten houden en komt er rondweg vooruit dat u de grenzen van wat netjes en wat onbeschoft is bewust opzoekt. Inderdaad, begin eens met nadenken.

se
door senior07 - Apr 16, 2017 om 11:49
2 Antwoorden / Vragen

U schrijft niet of u specifiek onterfd bent. Als dat niet het geval is heeft u recht op de erfenis. Moedig voorwaarts.