An
door Andromedas Jan 16, 2019 om 13:00
Geldzaken & recht

Kan Essent mij willekeurige jaarafrekening sturen op een te hoge schatting

Beste iedereen,

Afgelopen jaar ben ik verhuist, en ook van energiemaatschappij overgestapt. Kreeg een mooi bedrag terug (€300) van Essent, want ik had bewust gespaart op mijn energiekosten, alhoewel ik meestal sowieso wel wat terugkreeg.

3 maand verder - rekening van €600 euro. €300 van eergenoemde teruggave, en nog eens €300 over 6 maanden (waarvan de laatste maand ik maar 5 dagen gebruik van heb gemaakt i.v.m. de verhuizing. Met andere woorden, ik ben €300 over mijn termijn, wat €90 was (woonde alleenstaand in een 45m^2 apartement) gekomen. Bleek dat de nieuw geïstalleerde meter kapot was, en nooit gas heeft gemeten.
Maar goed, ik heb over die 6 maanden dus €540 betaald aan termijnskosten, wat normaal gesproken iets meer is dat ik daadwerkelijk verbruik, en nu komen ze met een schatting van gasverbruik dat op het dubbele uitkwam qua kubieke meters.

Naar het juridisch loket geweest om rechtshulp aan te vragen, alleen na een hoopvol 1ste en 2e gesprek is oppeens de deur hard dichtgegooit. Ze konden er toch maar niks mee.

Essent heeft via de telefoon toegegeven dat de schatting die gemaakt is (wat volgens hun bij Enexis wegkomt) ook vrij onwaarschijnlijk is. Maar niemand kan mij hiermee helpen!

Nou heb ik maar een praktisch geforceerde afbetalings regeling getroffen, maar daarmee vind ik het nog niet af.

Heeft iemand hier ervaring mee, en is het het waard om €200 euro aan een advocaat te betalen aan verplichte eigen bijdrage? Het gaat wel om €600, wat erg veel geld is voor mij.

Met vriendelijke groet,

1288 5 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 16, 2019 om 13:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En die nieuwe meter stond en bleef maar op nul staan? En dat vond u niet raar?

ja
door jan4073 - Jan 16, 2019 om 13:28
83 Antwoorden / 3 Vragen

Volgens mij ben je niet verplicht om schattingen te voldoen. Voor zover ik weet mag je ook in 1 termijn achteraf betalen a.d..h.v. exacte cijfers.
Wat ik wel heel rar vind is dat het juridisch loket je weg stuurt. Welk juridisch loket is dat geweest? Van Essent zelf?

En om in te gaan op het antwoord van Tijger1: Kijk jij op de gas meter? Toevallig woon ik tijdelijk in een andere woning. Bij het intrekken hebben we de metrstand opgenomen en daarna heb ik er niet meer op gekeken. Dus als een nieuwe meter geinstalleerd wordt dan zal het bij mij ook duren totdat mij gevraagt wordt de meterstand op te nemen voordat ik door krijg dat het niet werkt.

Maar ik vind het wel apart dat een nieuwe meter niet werkt omdat elke meter geijkt wordt voordat het vrijgegeven wordt voor installatie. Wat is er gebeurd dat de meter niet werkt?

An
door Andromedas Jan 16, 2019 om 13:37
Antwoorden / 1 Vragen

Hallo,

Ik ben bij het juridisch loket in Assen geweest. Is een loket waar je zonder eigen bijdrage terecht kan, als je beneden het minimum-loon zit. Dus ik kan ook best begrijpen dat ze niet dezelfde hulp kunnen bieden als een advocaten kantoor.

Maar goed, net als u kijk ik nooit op mijn meters. Alleen al omdat ik me erg bewust ben van mijn vebruik er slechts eenmaal €40 moest terugbetalen, omdat mijn termijnbedrag op €60 zat. Dat moet nou eenmaal als je in de uitkering zit.

Zelf vond ik het ook erg apart dat de nieuwe meter dus nooit heeft gewerkt. Het was verplicht om het te laten installeren door hun, dus ik heb ook nog niet eens zelf de keuze kunnen maken. Ze kunnen ook geen woord uitleg geven waarom de meter niet gewerkt heeft, dus al met al is dit hele verhaal gigantisch vaag.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jan 16, 2019 om 13:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar stond de stand van de meter op de afrekening, waarbij u dat geld terugkreeg ook op nul?

U kunt altijd naar de geschillencommissie.

An
door Andromedas Jan 16, 2019 om 14:10
Antwoorden / 1 Vragen

Ja, ook op de afrekening stond 0 kubieke meter gas verbruikt. Ondertussen zal ik eens rondkijken bij de geschillencommissie, misschien dat ik daar wat mee kan.

ge
door gewicht Jan 16, 2019 om 14:22
170 Antwoorden / 1 Vragen

Op de meter stond ook echt 0 m3 gas ?  Dat vond u natuurlijk prachtig, maar ze zijn niet gek bij Essent .

An
door Andromedas Jan 16, 2019 om 15:07
Antwoorden / 1 Vragen

Nou nee, dat vond ik ook niet zo leuk. Want als de meter zoals normaal had gewerkt, was er niks aan de hand geweest. Ik had iets teruggekregen, of in een uitzonderlijk geval een kleine rekening. Maar ik krijg nu alles dubbelop. Én de maandelijke rekening van €90 euro over die periode, én de schatting die letterlijk 2x zo hoog is uitgekomen vergeleken met mijn voorgaande jaren.

Dit omdat ik in een apartement woonde, en hun schatting voor een hoekhuis is berekend. Maar daar hebben zij geen boodschap aan blijkbaar. Dus in een zekere zin zijn ze wel gek bij Essent, als ze eerst de fout maken een kapotte meter te installeren, en dan een schattingsfout van wie heb ik jou daar maken.

Ge
door Genee - Jan 16, 2019 om 13:58
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer is die nieuwe meter geplaatst, al vóór die laatste 6 maanden?
En waren die 6 maanden in herfst en winter want dan is uw verbruik natuurlijk hoger dan in de zomermaanden.

An
door Andromedas Jan 16, 2019 om 14:13
Antwoorden / 1 Vragen

Ja, klopt. Die is een paar maanden voor die periode aangesloten.
Het klopt ook dat je in de wintermaanden meer verbruikt, maar hiermee houd ik elk jaar streng rekening. Ter verduidelijking, de termostaat stond vaker rond 15 graden dan dat die dat niet stond, met af en toe een piek van 21 graden als ik slecht tegen de frisheid in m'n huis kon.

tijger1
door tijger1 - Jan 16, 2019 om 14:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dat u nul gebruik had en ik neem aan wel warmwater hebt gebruikt en af en toe de verwarming hoger, moet u toch snappen dat het niet klopt?

An
door Andromedas Jan 16, 2019 om 15:10
Antwoorden / 1 Vragen

Tuurlijk heb ik wel gas verbruikt, na normale standaarden voor mijn doen. Ik snap nu ook prima dat de meter kapot was, en dat die 0 verbruik niet klopte. Het hele punt is dat zij een fout maken, daarna een enorme rekening sturen die gebasseerd is op een huis dubbel mijn grootte, af te lezen van hun schatting, terwijl ik wel de voorschotten netjes betaald heb.

tijger1
door tijger1 Jan 16, 2019 om 15:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan maar naar de geschillen commissie en verwijzen naar de gebruiken van vorige jaren voor een schatting.

An
door Andromedas Jan 16, 2019 om 16:17
Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk dat dat inderdaad ook de beste optie is voor nu. Bedankt voor uw hulp!

Iv
door Ivo W Jan 16, 2019 om 20:08
729 Antwoorden / Vragen

In dit geval mag de energieleverancier inderdaad een schatting maken.

Echter, moet dit wel zorgvuldig gebeuren. Immers is het ontbreken van de juiste standen niet het gevolg van gebreken/nalatigheid van de consument. Maar wegens ondeugdelijke apparatuur van de netbeheerder.

Een goede schatting is te maken op basis van zogenaamde "graaddagen". Je hebt dan wel de meetgegevens nodig van de periode voordat de nieuwe meter is geplaatst, en de data waarop die meterstanden zijn opgenomen.

An
door Andromedas Jan 16, 2019 om 20:36
Antwoorden / 1 Vragen

@ Ivo W,

Dat is mij inderdaad ook precies zo uitgelegd. En dat was prima geweest als die schatting ook nauwkeurig was gedaan. Mijn normale jaarverbruik ligt elk jaar strak rond de 800-850 kubieke meter. Hun schatting kwam uit op ~1600. Rondweg belachelijk in mijn ogen, want dat zou betekenen dat ik zomaar uit het niets, heel toevallig opeens 2x zoveel verbruik.Het was immers ook een zachte winter, die van 2018.

Ik heb de vorige 2 jaarafrekeningen opgevraagd, en die laten mijn verbruik op dat adres dan ook duidelijk zien, beide van voor de nieuwe meter.

tijger1
door tijger1 Jan 16, 2019 om 20:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Februari was overigens ijzig. Maar stel voor dat ze het gebruik aanhouden van de vorige jaren. Doen ze dat niet dan op naar de geschillencommissie.