je
door jennifer rompelberg Jun 18, 2017 om 15:08
Geldzaken & recht

Kan het kwaad om mijn jaaropgaaf door te sturen naar verhuurder?

Een mogelijk toekomstige verhuurder wenst mijn jaaropgaaf te ontvangen. Kan dit kwaad gezien het feit dat daar o.a. mijn bsn nummer opstaat?

2720 7 Rapporteer

getty
door getty - Jun 18, 2017 om 15:15
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dan streept u die toch door?

getty
door getty - Jun 18, 2017 om 15:15
4179 Antwoorden / 10 Vragen

En de werkgever heeft natuurlijk een bsn van u nodig als u in dienst komt.

gerbera
door gerbera Jun 18, 2017 om 16:38
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Welke werkgever, het gaat hier over een verhuurder.

getty
door getty Jun 18, 2017 om 18:26
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Oh dom!

dan dus inderdaad gewoon doorstrepen wat ik al zei.

tijger1
door tijger1 - Jun 18, 2017 om 15:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat veronderstelt u dat die verhuurder met uw BSN gaat doen? Ook uw geboortedatum, adres en wellicht bankrekeningnummer zullen vermeld staan.

Maar wat dan nog?

gerbera
door gerbera - Jun 18, 2017 om 16:35
7358 Antwoorden / 14 Vragen

U schrijft, een mogelijk toekomstig verhuurder.
Ik zou dan wat voorzichtiger zijn. Zolang deze geen officiële verhuurder is heeft deze hier niets mee van doen. Verder neem ik aan dat de huidige verhuurder over de gegevens beschikt, er vanuit gaande dat u de woning reeds huurt.
En zo u de jaaropgave stuurt, altijd een copie nooit het origineel.

jo
door jorisw - Jun 18, 2017 om 16:53
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als je de verhuurder nu al niet vertrouwd, waarom zou je dan uberhaupt van 'm willen gaan huren?

gerbera
door gerbera Jun 18, 2017 om 22:23
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Een mogelijk toekomstige verhuurder

Is dus nog geen verhuurder en heeft dus niets met die gegevens te maken.

hansje klein
door hansje klein - Jun 18, 2017 om 16:54
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Vraag de autoriteitpersoonsgegevens.nl  ...

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/identificatie/burgerservicenummer-bsn

Ja, u moet uw burgerservicenummer (BSN) doorgeven als u een woning huurt en huurtoeslag wilt aanvragen. De Belastingdienst kan zo controleren of u recht heeft op huurtoeslag.

Wettelijke verplichting

Uw verhuurder moet informatie doorgeven aan de Belastingdienst, zoals de huurprijs van uw woning. Uw verhuurder moet daarbij uw BSN vermelden. Dit is wettelijk bepaald.

Meer informatie huurtoeslag

De Belastingdienst zorgt dat mensen die daar recht op hebben huurtoeslag krijgen. Meer informatie vindt u onder Huurtoeslag op de website van de Belastingdienst.

gerbera
door gerbera Jun 18, 2017 om 22:24
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Een mogelijk toekomstige verhuurder

Is dus geen verhuurder en heeft met die gegevens niets te maken.

ha
door halex - Jun 18, 2017 om 20:59
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Niet doen. De potentiële verhuurder zal waarschijnlijk willen weten of u genoeg inkomen hebt om de huur te blijven betalen, waarmee zijn risico wanneer hij het pand koopt minder groot is. Maar u hoeft daar helemaal niet aan mee te werken. Sterker nog, ik zou 't ook niet doen. Uw huurcontract blijft na verkoop van de woning gewoon bestaan.
Mocht u wel mee willen werken (bijv. om de relatie met uw huidige verhuurder niet te verstoren), streep dan alle persoonsgegevens inclusief bsn door. Ook de gegevens van uw werkgever. Laat alleen uw naam zichtbaar staan. En schrijf op de kopie 'KOPIE JAAROPGAAF VOOR VERHUURDER [NAAM] VERSTREKT TER INFORMATIE OP DD-MM-JJJJ).