Wi
door Wilmpje Jul 21, 2019 om 13:17
Geldzaken & recht

Kan iemand me helpen met een voorbeeldbrief onderhandse geldlening.

M.V.G
wilmpje

3590 10 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Jul 21, 2019 om 13:23
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat kan je ook zelf even Googlen denk ik? Ga naar Google.nl en type in 'voorbeeldbrief onderhandse lening'.

hutch
door hutch - Jul 21, 2019 om 13:28
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Op ……..dag ……….. 2019 heb ik, …………., € ………..,-- (zegge: ………..euro) geleend aan …………., wonende: ………………….

Voornoemde € …….. heb ik, …….., voornoemd, op …………. 2019 overgemaakt naar rekeningnummer: NL……………….., t.n.v. ……………….., voornoemd. (Of: contant afgegeven aan:....., voornoemd).

………, voornoemd, (of indien van toepassing de erfgena(a)m(en)), betaalt/betalen de € ……….,-- zo spoedig mogelijk terug aan …………, of diens erfgena(a)m(en), in ieder geval vóór ………. 20.., tenzij laatstgenoemde datum, in overleg met ……….., voornoemd, of diens erfgena(a)m(en), opgeschoven wordt naar een latere datum.

(Eventueel:) Over de geleende € ………..,-- betaalt ………   ..% rente aan …….

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 21, 2019 om 14:24
7156 Antwoorden / 3 Vragen
diumenge
door diumenge Jul 21, 2019 om 15:46
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Deze brief ga je later pas gebruiken...

costnix
door costnix Jul 21, 2019 om 16:48
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Een hele goede manier om familie- of vraschapsbanden te verbreken.

sjjoppy
door sjjoppy Jul 21, 2019 om 17:02
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Sterker nog, ik heb eens van een buurvrouw tijdens haar ziekte de pinpas + code gekregen en dat heb ik zonder er bij na te denken geaccepteerd wetende dat het niet vanzelfsprekend is maar was wel trots voor het vertrouwen.

me
door mein33 - Jul 21, 2019 om 14:27
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De voorbeeldovereenkomst heeft u inmiddels, maar "verzint eer ge hieraan begint", want een dergekijke overeenkomst zal u weinig of niets helpen bij het in gebreke blijven van de lener.
Het zal een lange en (te) kostbare weg worden om alsnog uw lening terug te krijgen.

Ondanks dat u ongetwijfelt van mening zult zijn dat de lener een betrouwbaar persoon is, die alles netjes en volgens afspraak met u zal afhandelen, hoeft er maar een hele kleind kink in de kabel te komen om alles anders te doen zijn.
Er zijn al zeer vele vriendschappen en familiebanden op deze wijze aan een oningecalcureerd einde gekomen.

Niet betweterig bedoeld, maar een gewaarschu........... ..... enz. enz.   :-))

diumenge
door diumenge Jul 21, 2019 om 15:54
11969 Antwoorden / 15 Vragen

* bezint ;-) Edit: o, beide kan. https://onzetaal.nl/taaladvies/bezint-eer-ge-begint-verzint-eer-ge-begint/

justmeagain
door justmeagain Jul 21, 2019 om 23:38
623 Antwoorden / 8 Vragen

 want een dergekijke overeenkomst zal u weinig of niets helpen bij het in gebreke blijven van de lener.

Lijkt mij dat je bij uitblijven van betaling een incassobureau kan inschakelen.

me
door mein33 Jul 22, 2019 om 10:42
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@justmeagain,

Uiteraard kan dat, maar een incasso bureau kan ook niet zoveel en zoals algemeen bekend is kan je "van een kale kip niets plukken", zeker niet als de schuldenlast daarmee alleen maar oploopt.
Ook de vervolgstap(pen) na het incasobureau verhogen de schuldenlast alleen maar verder en maakt de vordering die er is alleen maar moeilijker te innen.

aurora1
door aurora1 - Jul 21, 2019 om 16:05
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Daar zou ik niet aan beginnen: lees ook de reactie van @mein33

tenormin
door tenormin Jul 21, 2019 om 16:46
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ik zelf ook nooit (meer). Ook zoiets met handtekeningen en voorwaarden van familielid. Nooit meer gezien, ook mijn geld niet. Als het een "verder" familielid zou zijn geweest was ik er misschien nog achteraan gegaan, dit keer niet: mijn eigen zoon. Tja.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 21, 2019 om 16:54
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Zie de waarschuwing van @MEIN33.

Zelfs met een notariele acte kan er een probleem ontstaan, zelfs als daarin het risico van faillissement goed is geregeld op directe opeisbaarheid bij niet nakomen van terugbetalingsafspraak.
Dat geldt dan uiteraard indien u het geld uitleent.

Bij lenen geldt dat er sprake moet zijn, fiscaal, van 3% rente minimaal.

tijger1
door tijger1 - Jul 21, 2019 om 17:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Van de belastingdienst moet er minstens 6 procent bij een onderhandse lening gerekend worden.

Tenminste bij een direct opvraagbare lening.

Ka
door Kassagebruiker - Jul 21, 2019 om 18:25
683 Antwoorden / 5 Vragen

Youp van 't Hek heeft een liedje: "Lenen, lenen, lenen, betalen, betalen, betalen". Als u geld wilt uitlenen check dan in elk geval hoe de lener ervoor staat. Als er andere schulden zijn staat u waarschijnlijk 'achteraan' in de rij in geval van .............