EW
door EWteB Nov 23, 2022 om 09:31
Geldzaken & recht

Kan ik een huurwoning hebben in plaats a en ingeschreven zijn in plaats B

Mijn Broer ligt sinds mei 2022 in een revalidatie centrum te Utrecht.
Hier verblijft hij de komende periode (waarschijnlijk langer dan 4 maanden) tot er plaats is in een verzorgingstehuis te IJsselstein.
Het revalidatie centrum gaat hem inschrijven bij de gemeente Utrecht.
De huur van zijn woning in IJsseltein loopt nog steeds door.
Deze huur gaan we opzeggen en vervolgens moeten we de boel oplever gereed maken naar wens van de Woningbouw vereniging.
Vraag:
Wat is de termijn die wij  voor het opleveren van de woning hebben ?
Is het mogelijk (dus niet strafbaar) je ingeschreven staat in Utrecht maar een huurhuis hebt in IJsselstein ?

6565 12 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 23, 2022 om 09:46
16775 Antwoorden / 202 Vragen

U dient ingescheven te zijn in de plaats waar u woont. Het zal dan wel is waar voor korte duur zijn maar toch. Zodra hij in een verzorgingshuis kan in IJsselstein is overschijven naar IJsselstein weer aan de orde. Bij opzegging van de huurwoning dient de woning te worden opgeleverd op de datum die uw broer / u dan indien u een volmacht heeft aangeeft als datum van de beëindiging van de huur. Stel dat u noe opzegt per 1 januari a.s. is dat dan de datum dat de sleutel in het bezit van de verhuurder diet te zijn, nog specifieker, op het einde van de dag ervoor.

Zo er vragen zouden zijn gelet op de door u aangegeven situatie is het niet strafbaar. Het is zelfs de vraag of in overleg met de Gemeente Utrecht en de slechts tijdelijke situatie inschrijven in Utrecht wel moet zei het dat hij indien de woining in IJsselstein wordt opgezegd en hij daar nog niet woont hij dan geen woonadres zou hebben. Het lijkt mij zinvoil om hierover toch ook nader overleg te hebben bij de Gemeente IJsslstein.

atlas1302
door atlas1302 - Nov 23, 2022 om 09:53
341 Antwoorden / 13 Vragen

De termijn van opzeggen zal in het huurcontract staan van de w.b.v.

Je staat ingeschreven in de gemeente waar je woont, misschien kunt u iets doen met een corr. adres. Het is toch maar voor een korte periode.

panter22
door panter22 - Nov 23, 2022 om 10:31
6599 Antwoorden / Vragen

Info:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gemeenten/vraag-en-antwoord/hoe-kan-ik-mijn-verhuizing-doorgeven-aan-de-gemeente
D
e termijn voor oplevering van de woning is 1 maand. Maar overleg even met de woningbouw als het niet lukt. De spullen zullen wel opgeslagen moeten worden en je zit straks met de feestdagen.

Thecla58
door Thecla58 - Nov 23, 2022 om 13:18
843 Antwoorden / 3 Vragen

het juiste antwoord weet ik niet.

Maar neem contact op met de wbv van je broer. Leg de situatie uit en vraag of ze (eventueel) met een opzegtermijn van 2 maanden akkoord willen gaan. Het kan natuurlijk zijn dat de wbv vasthoudt aan 1 maand dan wordt het even bikkelen.

Een opzegtermijn van 1 maand wil niet zeggen dat het per se per einde van de maand moet zijn. Heel veel wbvs hanteren een opzegtermijn van een maand. Stel ik geef bij mijn wbv aan dat ik mijn huur op wil zeggen dan krijg ik van de wbv een bevestiging dat het huis per 24 december leeeg moet zijn. Hoe het in IJsselstein is weet ik.

Nogmaals... waag er een telefoontje aan.

mo
door mof - Nov 28, 2022 om 12:27
3619 Antwoorden / 3 Vragen

De opzegtermijn van een huurwoning is gelijk aan de termijn waarmee de huur wordt betaald. Dus als de huur eenmaal per maand moet worden voldaan is de opzegtermijn 1 maand. Natuurlijk kunt u altijd de verhuurder vragen om eerder te mogen opzeggen. Met de woningnood van tegenwoordig kan de verhuurder misschien wel sneller een nieuwe huurder vinden.

verder is het toegestaan om op het ene adres te zijn ingeschreven en een woning elders te huren. Slechts de verhuurder kan anders bepalen in het huurcontract. Maar het is wettelijk niet verboden.

Als uw broer weer terug zou keren zou ik de woning niet opzeggen. In het andere geval wel.

il
door iljaha - Nov 28, 2022 om 13:50
179 Antwoorden / 3 Vragen

Een revalidatiecentrum is een centrum waar je tijdelijk verblijft, dus vreemd als zij je - zeker zonder toestemming - overschrijven in de basisregistratie personen.

Ozymandias
door Ozymandias - Jul 21, 2023 om 17:07
155 Antwoorden / Vragen

Vraag het even bij de gemeente maar volgens is er een iets van 3 maanden overlappingstijd. Dit soort situaties zijn namelijk niet ongewoon.

ne
door neodutchio Jul 21, 2023 om 17:44
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Waarom reageren op een oud topic?