Em
door Emelie Apr 10, 2017 om 21:56
Geldzaken & recht

Kan ik nog van mijn sportschoolabonnement af?

Sinds 10 dagen ben ik lid van een sportschool. Ik ben voor die tijd naar een proefles yoga geweest en was meteen dol op de juf. Ik ben meteen lid geworden voor 2 jaar. Het is een wekelijkse les. Nu kwam ik vandaag voor mijn 2e les en krijg te horen dat deze juf niet meer komt. Een andere juf geeft de les. De les wijkt sterk af qua karakter. Ik wil van mijn abonnement af, maar de sportschoolhouder zegt me aan mijn 2 jarig abonnement te houden en dat ik pas na 1 jaar het op kan zeggen gezien de wet van van Dam. Zit ik hier nu echt aan vast of kan ik me nog ergens op beroepen?

12126 8 Rapporteer

marita5
door marita5 - Apr 10, 2017 om 22:10
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Emelie ,

Zit ik hier nu echt aan vast of kan ik me nog ergens op beroepen?

Ja , u zit er aan vast en kunt zich nergens op beroepen .

Wanneer kan ik mijn abonnement opzeggen?

Dat hangt af van uw abonnement of contract. Hebt u uw abonnement of contract voor een afgesproken periode afgesloten? Dan moet u de afgesproken periode meestal eerst uitzitten.

Sluit u bijvoorbeeld een jaarabonnement af bij de sportschool? Dan zit u daar 1 jaar aan vast. Tenzij de sportschool zelf de mogelijkheid biedt om het abonnement toch eerder op te zeggen. Vaak kunt u de mogelijkheden om eerder op te zeggen teruglezen in de algemene voorwaarden die bij uw abonnement horen.

Is de afgesproken periode van uw abonnement of contract voorbij? Dan kunt u opzeggen. Vaak moet u dan wel rekening houden met een opzegtermijn. Dit kan bijvoorbeeld één maand zijn. Maar het kan ook drie maanden zijn.

bron : consuwijzer .

fa
door familyman - Apr 10, 2017 om 22:10
888 Antwoorden / 1 Vragen

U mag blij zijn dat u de gelegenheid krijgt om een 2 jaar contract wat u uit vrije wil getekend heeft kan stoppen na 1 jaar.
U kunt kiezen, of u betaalt 1 jaar en zegt meteen op en gaat niet meer, of u gaat gewoon en misschien valt het wel mee.
U kunt niet eisen dat u door één leraar/lerares les kunt krijgen, mensen kunnen ziek worden, op vakantie gaan of ontslag nemen/krijgen.
Kort en goed, u zit er echt aan vast en u kunt zich nergens op beroepen.

kv
door kvjapio - Apr 10, 2017 om 22:14
281 Antwoorden / Vragen

Wel heel spijtig dat een leuke juf uw verplichtingen tot betaling niet opschort...

zoekster1
door zoekster1 - Apr 10, 2017 om 22:39
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Wat een flutantwoorden weer. Daar hebben sommigen ook een abonnement op.

Als de les sterk afwijkt van wat u is voorgespiegeld voorgaande aan de overeenkomst, dan zou u zich kunnen beroepen op dwaling. Daarbij is u een verkeerde voorstelling van zaken gegeven waarbij als u dat van te voren had geweten u nooit deze overeenkomst zou zijn aangegaan. U zult wel hard moeten maken waarin de lessen van de nieuwe juf wezenlijk verschillen van de proefles. Het moet dus echt heel anders zijn. Of er was u bijv. vertelt dat de juf van de proefles altijd deze yogalessen zou geven, dan klopt de overeenkomst ook niet meer.

Mocht u dit afwijkende aanbod (tov van wat u van te voren was voorgespiegeld) goed kunnen beredeneren, dan kunt u met een beroep op dwaling de overeenkomst vernietigen. (vernietigen is iets anders dan ontbinden, bij vernietigen heeft de overeenkomst nooit bestaan)
Doe dit dan aangetekend schriftelijk.

Google maar even op dwaling.

tenormin
door tenormin Apr 10, 2017 om 22:46
16823 Antwoorden / 108 Vragen

"Wat een flutantwoorden weer, daar hebben sommigen ook een abonnement op".
Maar dat hoeft niet te worden opgezegd.

fa
door familyman Apr 10, 2017 om 22:47
888 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat om het abonnement op de sportschool, er is geen koppeling gemaakt aan de persoon die de les geeft in het contract. Er worden yoga lessen gegeven. Het zou mooit zijn als het antwoord van zoekster waar zou zijn. Op haar manier wordt dit een tijdrovende rechtszaak met kosten die niet te overzien zijn. Maar succes gewenst. O ja, Zoekster, ik reageer niet op reacties van u.

zoekster1
door zoekster1 Apr 11, 2017 om 00:12
1583 Antwoorden / 3 Vragen

You just did.

Gerry1969
door Gerry1969 Apr 11, 2017 om 00:38
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@zoekster, yoga bestaat in vele vormen, maar ik weet zéker dat de vorm en lerares met haar specifieke methoden niet in de overeenkomst worden benoemd. Lijkt me onmogelijk om het geheel te gaan bewijzen op basis van één proefles.

zoekster1
door zoekster1 Apr 11, 2017 om 08:37
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Juist omdat er een proefles is geweest, kun je een sterkere zaak hebben. Als je je simpelweg opgeeft voor 'yoga' dan moet je maar zien wat je voorgeschoteld krijgt en daar moet je het dan mee doen. De proefles is bedoeld om degene die de overeenkomst aangaat te laten zien wat die mag verwachten van de overeenkomst. Het is wel zaak om dit verschil precies aan te geven en dit verschil moet wel significant zijn. Dat schreef ik ook in mijn antwoord.

Wi
door Wil_H Apr 11, 2017 om 11:02
270 Antwoorden / Vragen

"Er is geen sprake van een vernietigbare overeenkomst wanneer de dwaling een uitsluitend toekomstige omstandigheid betreft. Dat houdt in dat verwachtingen voor de toekomst die niet uit blijken te komen niet onder dwaling vallen. "
Bron.

tijger1
door tijger1 - Apr 10, 2017 om 23:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een yoga les die "sterk afwijkt qua karakter" wordt er dan geen yoga les meer gegeven? Dat u viel voor de juf, is toch niet relevant. U ging op yogales.

De sportschool is heel coulant dat u zelfs maar een jaar hoeft te blijven, want als u meteen lud wordt voor twee jaar, is echt de Wet van Dam niet van toepassing.

En dan kan dat wel een "flutantwoord" worden gevonden, maar die sportschool was toch niet van die juf? Nooit gehoord dat personeel op kan zeggen of ziek wordt of zo?

La
door Laura35 - Apr 10, 2017 om 23:33
4 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Emelie,
Best bizar om dit te lezen want ik heb exact dezelfde situatie gehad ook met een yogalerares die vertrok bij een sportschool waardoor ik niet meer bij de sportschool  wilde. Ik kwam er niet uit met de sportschool maar een vriend destijds vertelde mij dat ik achteraf gezien wel er nog onderuit had kunnen komen binnen twee weken. Ik kan mij vaag herinneren dat hij toen zei dat dat wettelijk zo geregeld is dat je binnen twee weken nog onder een contract uitt kan. Maar ik weet niet of dat werkelijk ook zo is. Good luck, hoop dat je er nog onderuit kan komen, ik weet hoe vervelend deze situatie is!

fa
door familyman Apr 10, 2017 om 23:36
888 Antwoorden / 1 Vragen

Die 14 dagen termijn betreft internet aankopen en colportage, maar geen aankopen in stenen winkels en sportschoolcontracten. Dus vergeet 't maar. Te meer, ze heeft een proefles gehad en tekende voor twee jaar.

jo
door jorisw Apr 11, 2017 om 10:24
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als je les wilt krijgen van specifiek die ene lerares, dan moet je daar afspraken over maken (of de sportschool daarin mee wil gaan is weer wat anders. Ik zou niet weten waarom een contract met een bedrijf opgezegd kan worden omdat een medewerker iets anders gaat. Zou wat worden zeg, als dat zo makkelijk zou gaan.

hansje klein
door hansje klein - Apr 11, 2017 om 00:43
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Sportscholen bieden bij voorbeeld holistische yoga aan, met veel ruimte voor ontspanning en spiritualiteit. Of poweryoga, wat meer een fysieke les is. Bij Yin yoga blijf je lang in dezelfde houding, wat weer goed is voor je bindweefsel. Hot yoga is weer een andere vorm.

Wanneer u vanuit de statuten resp. de aangeboden yoga-visie niet krijgt wat er beloofd werd, kunt u per meteen opzeggen.

panter22
door panter22 - Apr 11, 2017 om 09:17
6599 Antwoorden / Vragen

Als je een abonnement voor een sportschool afsluit heb je 14 dagen bedenktijd.
Je bent 10 dagen geleden lid geworden. Dus je zou op kunnen zeggen.
Je schrijft dat je voor je 2e les kreeg te horen dat je een andere juf had.
Dus de 1e les heb je al gehad en dan zit je aan het abonnement vast.
Of je het abonnement op kunt zeggen als er een andere vorm van yoga wordt gegeven hangt af van het abonnement wat je het afgesloten. Kijk in de algemene voorwaarden.

fa
door familyman Apr 11, 2017 om 10:36
888 Antwoorden / 1 Vragen

@Panter22, waar staat in de wet dat je 14 dagen bedenktijd hebt bij het fysiek tekenen van een contract in de sportschool? Nergers! Maar je bent een beste als je het mij kan laten lezen dat het wettelijk zo geregeld is. Dit geldt alleen bij colportage en internet aankopen, verder niet. Als de vraagsteller zich via internet had aangemeld, ja, dan had je gelijk gehad, maar de vraagsteller heeft fysiek een contract voor twee jaar getekend IN de sportschool, vrijwillig.

panter22
door panter22 Apr 11, 2017 om 13:15
6599 Antwoorden / Vragen

Familyman,
Je hebt gelijk. Weer wat geleerd.
De bedenktijd geldt alleen voor verkoop buiten de verkoopruimte of koop op afstand.
Emelie heeft een abonnement genomen op de sportschool dus zit ze er aan vast.