el
door elreshamel Nov 15, 2017 om 00:43
Geldzaken & recht

Kan ik overbrugging naar een verzorgingstehuis weigeren

Mijn moeder heeft in april een hersenifarct gehad ze heeft 8 en halve week in het ziekenhuis gelegen  nu zit ze al 20 weken in een revalidatie centrum.
Ze loopt nu met een rollator haar rechterarm werkt minimaal en ze kan niet goed praten.
Ze heeft de indicatie ZZP4 gekregen.
Ze wil graag naar het verzorgingscentrum in haar woonplaats nieuw Bergen in Limburg waar ze al 54 jaar heeft gewoont met haar man die vorig jaar 26 nov is overleden na een lang ziekbed.
Mam is autistisch en met haar beperkingen van het infarct kan ze niet omgaan met veranderingen en onvertrouwde omgevingen.
Nu wil de zorgbemiddelaar haar ter overbrugging omdat er op het moment geen plek in Bergen is naar een verzorgingstehuis in Venlo doen.
Mam wil dit niet en is hierdoor nu heel erg overstuurd.
Onze vraag is nu kan mam dit weigeren en wat zijn dan de conseqeunties.

8562 8 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Nov 15, 2017 om 01:25
13336 Antwoorden / 36 Vragen

De kosten van zorg in het revalidatiecentrum worden vergoed uit de basisverzekering. Als zij is uitbehandeld vwb revalidatie, zal deze zorg niet meer vergoed gaan worden.

Als het om een weekje zou gaan, had je misschien nog bij de verzekering om coulance kunnen vragen, maar het kan bij wijze van spreken wel een jaar gaan duren voordat er een plekje vrij komt in Bergen.

Je kan natuurlijk altijd deze vraag ook voorleggen aan haar zorgverzekeraar, maar ik geef het nauwelijks kans van slagen.

aurora1
door aurora1 - Nov 15, 2017 om 08:36
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als er geen plaats is in het verzorgingshuis van voorkeur dan is die er niet.
Maar kijk ook eens of u hier iets mee kunt (klik op de rode regel): https://www.skgz.nl/

ne
door neodutchio - Nov 15, 2017 om 08:43
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Als uw moeder een plek bezet houdt in een revalidatiecentrum betekend het dat een andere patient er niet terecht kan. De wachttijden lopen op en persoonlijk zou ik er niet blij van worden als ik in de rij moet blijven wachten om te kunnen revalideren omdat er mensen blijven die al klaar zijn met het traject.
Stelt u het eens voor dat u in de supermarkt alleen bij een bepaalde kassa geholpen wilt worden. Helaas is deze kassa niet open op dit moment. U blijft in het gangpad stil staan wachten tot deze kassa opengaat. Alle andere klanten achter u kunnen u niet voorbij en moeten dus wachten totdat u weer weg bent.

Hoe vervelend het ook is, als de zorg niet meer nodig is zal er een andere oplossing voor uw moeder gezocht moeten worden.

di
door digioma - Nov 15, 2017 om 10:50
646 Antwoorden / 29 Vragen

Heel sneu voor uw moeder en ik begrijp haar angst om het onbekende. Geen plaats is geen plaats, maar ik lees in uw brief dat het om een overbrugging gaat en dat wanneer in Nieuw Bergen een plaats vrij komt zij daar dan wel geplaatst kan worden. Kwestie van afwachten dus. Goede verzorging komt toch op de eerste plaats. Nieuw Bergen en Venlo liggen echt niet ver van elkaar... even de "Rijksweg" af en met de auto gemakkelijk te doen (mijn familie woont in die regio). Misschien helpt het als de familieleden en vrienden wat vaker op bezoek kunnen komen of dat er wat persoonlijke spulletjes van thuis in haar kamer worden gezet.

gerbera
door gerbera - Nov 15, 2017 om 12:25
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Onze vraag is nu kan mam dit weigeren en wat zijn dan de conseqeunties.
Uw moeder kan dit weigeren echter, er zal plaats gemaakt moeten worden in het revalidatiecentrum. U zal uw moeder, als ze niet thuis kan wonen, tijdelijk bij familie onder moeten brengen en de verzorging zal dan geheel voor de familie zijn. Neem aan dat uw moeder op de wachtlijst staat voor Nieuw Bergen en als daar een plaats vrij komt kan uw moeder daar alsnog naar toe. Lijkt mij niet dat hieraan consequenties aan verbonden zijn.

mo
door mof - Nov 15, 2017 om 15:42
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Natuurlijk kan ze weigeren, maar dan kan het er op uitdraaien dat geen alternatief voorhanden is en uw moeder niet goed verzorgd kan worden.

Ni
door Nientje1980 - Nov 16, 2017 om 18:37
46 Antwoorden / Vragen

Weigeren kan, maar dan kan het zijn dat u of een familielid de zorg van uw moeder op zich dient te nemen.
Er zijn allicht thuiszorg organisaties die u kunnen ondersteunen, maar die aanvragen kosten tijd en ook weer geld.
Hoe het zit met wachtlijsten en consequenties kunt u beter vragen aan de zorgverlener.
Verder wens ik u veel sterkte met uw moeder en deze situatie

Ch
door Chris_19 - Nov 17, 2017 om 02:10
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou ook contact opnemen met het desbetreffende verzorgingstehuis. Vele hiervan hebben een kdo (kort-durende-opname), wat ook wel eens als tijdelijke woning wordt gebruikt voor een cliënt die even moet wachten op een andere kamer.