Eibot1509
door Eibot1509 Aug 29, 2021 om 17:46
Geldzaken & recht

Kan ik zomaar geld overmaken naar mijn Nederlandse rekening vanut buitenland?

Ik heb het internet afgezocht maar kan hierover niks vinden.
Situatie;
Sinds 2009 vertrokken uit Nederland. Ik heb momenteel een uitstekende business in Thailand opgebouwd, heb mijn bedrijf en betaal hier belasting. Mijn kinderen worden ouderen en ik wil ze graag op een Nederlandse universiteit hebben. Wij hebben hier in Thailand een behoorlijk bedrag weten te sparen (rond de 200K EURO) en willen een deel van dit bedrag gebruiken om een huis zonder hypotheek te kopen in Nederland. Ik sta sinds 2009 niet meer ingeschreven, heb geen bankrekening meer en geen adres.

Wat is de beste manier om dit geld over te maken naar Nederland (NL rekening openen?)
Hoe zit het met de belastingdienst? Moet ik hierover twee keer belasting betalen?
Kan ik uberhaut zomaar 200k overmaken, moet ik dit in delen doen en wat is het goedkoopst?

Bedankt!

10895 18 Rapporteer

Topantwoord

getty
door getty - Aug 29, 2021 om 17:51
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Schakel voor dit geld gewoon een deskundige in nederland in ipv hier op een forum met vrijwilligers te vragen. Lijkt me iets verstandiger omgaan met uw geld.

Eibot1509
door Eibot1509 Aug 29, 2021 om 18:10
Antwoorden / 1 Vragen

Dank! Dat wil ik sowieso doen inderdaad. Wellicht dat hier ook nog slimme koppen advies konden geven.

Topantwoord

ma
door malty - Aug 29, 2021 om 18:06
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Bent u van plan om zelf in Thailand te blijven wonen?
ING is, dacht ik, nog de enige waar je een rekening kunt openen als je buiten de EU woont.
Daarvoor moet u wel naar een ING kantoor in Nederland.
Wanneer u €200k overmaakt zult u wel aan de bank moeten aantonen waar dat vandaan komt, bijv. Rekening overzicht van uw (spaar) rekening in Thailand.
U bent al lang uit Nederland, voor €200k koop je tegenwoordig geen huis meer.
U betaalt over dat spaargeld in Nederland vermogensbelasting.

Eibot1509
door Eibot1509 Aug 29, 2021 om 18:13
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de reactie. Deels lijkt ons zo. Het huis zal met name door de kids gebruikt worden en wij (vrouw en ik) willen in de lente/zomer in Nederland verblijven. De andere tijd in Thailand. De business daar blijft gewoon door lopen. Ik ga even kijken bij de ING. Het aantonen waar het geld vandaan komt is geen probleem. Wij kijken naar het Noord-Oosten van Nederland, en daar zijn prima huizen te vinden voor 200k!

ma
door malty Aug 29, 2021 om 18:24
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb geen idee hoe het in Thailand belastingtechnisch geregeld is met buitenlands bezit.

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 29, 2021 om 18:26
7155 Antwoorden / 3 Vragen

Mogelijk zijn op deze site ook knappe koppen die u verder kunnen helpen:

https://www.higherlevel.nl/

Eibot1509
door Eibot1509 Aug 29, 2021 om 18:27
Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel!

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 29, 2021 om 18:28
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Aanvullend op het al gegeven antwoord in ieder geval wel dit: geld overmaken kan in ieder geval wel op een rekening van uw kinderen. Fiscaal zal dan hoe dan ook de vraag gaan ontstaan in hoeverre er dan sprake kan zijn van een schenking en het geheven krijgen van schenkingbelasting. Degenie die u daar o.a. kan informeren is de Belastingdienst maar het lijkt mij gelet op uw situatie en mogelijkheden hier een gespecilialiseerd fiscalist/jurist voor in te schakelen.  Ik geef u één verwijzing naar een deskundig kantoor maar dat wil niet zeggen dat ik daar reclame voor wil maken. https://www.jonglaan.nl/diensten/belastingadvies?  U kunt zich ook naar mijn mening voor nader gericht advies  richten tot: https://www.vno-ncw.nl/contact  . Zoals u het aangeeft kan het aspect 'schenking' en de fiscale consequenties daarvan goed aan de orde komen.

Het gegeven dat u hiermee o.a. studie van uw kindere financiert kan daarbij een belangrijk en mogelijk voor u positief aspect zijn.

Herhaald en als ook al gezegd: laat u goed informeren. Bij de Belastingdienst weet men ook niet altijd alles m.b.t. dit soort zaken (is mijn ervaring als ex Nederbelg).

Ik zie dat u 'kruisend' ook al een verwijzing kreeg naar een Nederlands ondernemersforum en ik verwacht dat zij men daar u ook naar een gespecilialiseerde fiscalist/jurist zal verwijzen omdat dit geen alledaagse vraag is.  Ps. Uw kinderen zullen dus m.i.  worden aangeslagen m.b.t. schenkingsbelasting omdat zij dan in Nederland woonachtig zullen zijn en ook daar aangifte m.b.t. inkomstenbalasting etc. zullen moeten doen ook al hebben zij dan geen inkomsten uit arbeid.

Eibot1509
door Eibot1509 Aug 29, 2021 om 18:48
Antwoorden / 1 Vragen

Hartstikke bedankt voor de uitgebreide informatie. Ik ga mij inderdaad goed laten informeren want het lijkt op een complexe situatie. Nogmaals bedankt.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 29, 2021 om 19:01
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Graag gedaan. Succes met de studie van uw kinderen. Ik ben nog even op zoek geweest naar namen van een familie die ik jaren geleden kende en waarvan de ouders woonachtig waren in Iran, (vader gezagvoerder bij het  luchtvaartbedrijf van Iran Oil) waarvan de kinderen ook in Nederland gingen studeren. Ik sluit evenwel niet uit dat de situatie in Iran daarna voor de gehele familie reden is geweest om te remiogeren naar Nedererland.

Toch nog dit en mogelijk indien uw kinderen de Nederlandse Nationaliteit hebben: https://ind.nl/Formulieren/3078.pdf

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 29, 2021 om 18:45
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Ik kom nog even bij u terug met deze info: https://www.ouders.nl/forum/buitenland/studeren-in-nederland waar u mogelijk ook iets aan heeft.

tijger1
door tijger1 - Aug 29, 2021 om 19:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hoeft uiteraard niet twee keer belasting te betalen. U bent in Thailand belastingplichtig.

Waarom zou u dat geld naar een Nederlandse bankrekening willen overmaken als u daarvan een huis zonder hypotheek wilt kopen?

Als u werkelijk een huis naar genoegen gevonden hebt, kunt u de koopsom gewoon naar de notaris overmaken.

En als u dan hier bent met de kinderen die hier willen gaan studeren, moeten zij zich inschrijven en kunnen dan simpel een bankrekening regelen. En u ook.

Ik ga er daarbij vanuit dat u hen (maandelijks) gaat onderhouden.

Er zijn nog wel meer zaken te regelen, maar dat voert nu te ver.

Eibot1509
door Eibot1509 Aug 30, 2021 om 17:42
Antwoorden / 1 Vragen

Vriendelijk bedankt Tijger. Ik ging er eigenlijk vanuit dat het wellicht makkelijker zou zijn voor de notaris om het geld te ontvangen op een NL rekening. Dank voor de reactie. Ik ga op onderzoek uit!

mahadma
door mahadma - Aug 29, 2021 om 19:35
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Een deskundige is het beste in deze, of zou het aankopen van goud/platina, dat meenemen/verzenden en hier in nl verkopen een optie kunnen zijn?

ha
door harrybre Aug 30, 2021 om 16:47
240 Antwoorden / Vragen

En bij "tegen de lamp lopen" dit niet alleen kwijt zijn, maar nog een tijdje uit de logeerkosten ook ? Nog afgezien van de enorme wissen-nadelen. We zitten niet meer in de Middeleeuwen. Zelfs toen al hadden de Venetianen en de bankier Fugger dit al slimmer opgelost.

Eibot1509
door Eibot1509 Aug 30, 2021 om 17:44
Antwoorden / 1 Vragen

De goud optie is een gevaarlijke hier in Thailand. Het land heeft enorm veel goud en maar een X bedrag mag over de grens gaan (zonder checks). Goud smokkel staat hier hoog aangeschreven, en uit ervaring weet ik dat ik voor mijn Thaise goud in Nederland minder krijg. Bedankt voor de reactie hoor!

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Aug 29, 2021 om 20:51
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Welkom terug maar we adviseren wel maar geven geen enkele garantie op tegenstijdige of foute antwoorden.

Ik weet  dat als je Groningen of Friesland bedoelde,  betaalbare woningen ja.... maar ook enkele jaren terug zeer moeilijk verkoopbaar.

En op welke naam komt het  en hoe betaalde je alle kosten van  stroom, internet, water, huisvuil,

riool en zo als je regelmatig  elders  ver weg zit?

Raadpleeg 0nze belastingdienst eens, niet bellen maar via de Email zodat  je bij foute  antwoorden kunt aantonen dat zij dit foute advies gaven.

Na 12 jaren een beetje terug komen?    Dat is veel geregel en valkuilen.

Hier zijn diverse regels afgelopen jaren aangepast, en daar Thailand,  dubbele belasting hoorde niet maar hebben ze een verdrag en houden ze  beide zich daar ook aan.
Zowel daar als hier in NL gaat  er wel vaker iets fout.

justmeagain
door justmeagain Aug 29, 2021 om 22:34
623 Antwoorden / 8 Vragen

Belastingdienst mailen kan nog niet.

Eibot1509
door Eibot1509 Aug 30, 2021 om 17:48
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de tip. Ja inderdaad in de omgeving van Groningen. Ik zal inderdaad goed onderzoek doen naar buurt en omgeving. Ik moet wel zeggen, het lijkt erop dat de huizen markt in heel Nederland ontzettend goed loopt. Ook in deze gebieden, maar ik snap zeker wat je bedoelt.

Alle vaste lasten zou ik graag op mijn naam willen zetten (als dat handig is althans), vandaar ook de Nederlandse rekening. Ik moet inderdaad advies gaan inwinnen, want de situatie lijkt complex. Bedankt voor de reactie!

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Aug 31, 2021 om 09:57
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ja, er zijn dorpen en dorpen.....
Enkele met maar 1 winkel die stevige prijzen heeft....
Zelf een Dorp met 4850 inwoners (2019) gevonden met AH, Aldi en Action, dus Triple AAA status...
nog de Jumbo en Lidl...  er ook  2 huisarten en 2 tandartsen keuze.

Een station verder is bekend dorpje met minder keuze...

Alleen is Hans Anders er niet en verder weg... dat is echt zoeken zonder bril!

"de Stad" is duur en studeren en  wonen in Groningen zelf is ramp....

Hoge Covid 19 cijfers,  en online in dorp met goede Ziggo verbinding  werkte prima met trein op 320 meters. 385 meter, welke navigatie pakte ik....

De trein is voor studenten  met  OV kaart mits ze nog NL paspoort hebben en  daar wonen en Nederlander zijn.
Net als Studie financiering....  als  buitenlander en vooral buiten EU heb je wel een duur probleem.

Maar herstelde van bevingschade....  ik weet hoe duur en traag dat gaat.

Zelf kavel gekocht en nieuwe bouwen, maar die zijn vrijwel op en de Kavel die betaalbaar over is?
Leuke kavel maar die Locatie,  dat is als de markt weer tot rust komt en er flink gebouwd gaat worden  onverkoopbaar!

Ben nu in "De Blauwe Stad" gezig,  mensen zitten met slecht lopende Horeca...

en willen  van die kavel af...

Ook mooi maar of ik die ga overnemen?

Dat is  minder goed bereikbaar voor studenten, en  ik vind dat prachtige locatie...

dus  komt  volgende jaar weer nieuwe woning vrij?

Ja,  net opgeleverde woning en nu kansje van iemand die nog moet bouwen....

Wel moet je vanuit Thailand zeer snel beslissen, anders ben je zeker te laat.

Goede woningen zijn ook daar vaak binnen 1 week weg!

tijger1
door tijger1 - Aug 29, 2021 om 21:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nederland heeft een belastingverdrag met Thailand.

Topantwoord

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Aug 29, 2021 om 23:40
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Eibot1509,

In uw situatie zou ik niet op eigen houtje informatie zoeken of een betrouwbaar consulent.

Ik raad u aan om lid te worden en uw vragen te stellen aan Vereniging Eigen Huis,klik op de link :

https://www.eigenhuis.nl/

Eibot1509
door Eibot1509 Aug 30, 2021 om 17:49
Antwoorden / 1 Vragen

Ga ik doen. Dankjewel!

Topantwoord

1paul
door 1paul - Aug 30, 2021 om 11:18
3101 Antwoorden / 0 Vragen

zoek eerst het huis welk je wilt kopen en maak dan geld over naar de notaris!!!!

we
door weethet - Aug 30, 2021 om 11:38
107 Antwoorden / 2 Vragen

Als uw kinderen gaan studeren aan een universiteit zal dat in Groningen zijn. U heeft de laaste prijsontwikkleingen misschien niet gevolgd?  kijk op Funda en voor 200k koop je ook daar niet meer.  Ton meer wel.

ha
door harrybre - Aug 30, 2021 om 15:37
240 Antwoorden / Vragen

a) Krijgt u zomaar zo veel geld Thailand uit ?
b) Een huis kopen in NL voor slechts € 200K ? Vergeet het maar.
c) Overboeken: praat eens met bijv IBAN First: Joost Derks <hellothenetherlands@ibanfirst.com> ,

Eibot1509
door Eibot1509 Aug 30, 2021 om 17:53
Antwoorden / 1 Vragen

Geld uit Thailand halen is geen probleem zolang je kan aantonen hoe je aan het geld komt. Zeker niet als het enkel om 200k gaat. Ik heb ze toch echt hier voor mij (de huisjes van rond de 200K). Ik hoef geen grote woning, maar een leuk klein huisje voor de kids en later voor ons. Maar wellicht dat ik er nog 50K bij kan zetten moest dat echt nodig zijn.

Bedankt voor de tip inzake de overboeking. Ik ga het onderzoeken. Dank!

Topantwoord

pe
door pebk - Aug 30, 2021 om 15:42
579 Antwoorden / 0 Vragen

Natuurlijk kunt u gewoon geld overmaken. Echter koopt u voor 2 ton niet echt meer een woning, helaas.

Hoe het zit met belasting weet ik niet, maar dat weet de belastingdiens natuurlijk wel.

BelastingTelefoon: 0800 - 0543 (gratis)
Belt u vanuit het buitenland? Bel dan: +31 555 385 385.

ad
door adriaan89 - Aug 30, 2021 om 17:01
5 Antwoorden / 5 Vragen

Ik neem aan dat je nog steeds de Nederlandse nationaliteit hebt en een Nederlands paspoort. Dan is het niet zo moeilijk hoor. Ik heb een appartement op Phuket sinds 2006 en een bankrekening bij de SCB in Thailand. Daarbij heb ik ook een pinpas, die ik in de hele wereld kan gebruiken. Ik neem aan dat je zelf ook Thaise pinpassen hebt die je in Nederland kunt gebruiken. Maar ik kan je nog veel meer vertellen om je vraag te beantwoorden en je mag mij een email sturen op adriaan89@gmail.com. ???? Tot slot kan ik je melden dat je echt geen Nederlandse bank nodig hebt om jou project tot een goed einde te brengen. Maar meer daarover als je de moeite neemt om me ff een email te sturen. ????

Eibot1509
door Eibot1509 Aug 30, 2021 om 17:58
Antwoorden / 1 Vragen

sent! :)

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Aug 30, 2021 om 20:16
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Adriaan89,

U doet een beetje vaag.

Wat bedoelt u met "dat je geen Nederlandse bank nodig hebt om jou
project tot een goed einde te brengen"?

@Eibot1509,

Wees uiterst voorzichtig voor onbekenden.

Mensen doen een moord voor dat bedrag......

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Aug 30, 2021 om 22:18
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Adriaan89,

Persoonlijke emailadressen uitwisselen mag ook niet volgens de spelregels van dit forum (ik ben niet zo flauw om dit te rapporteren want misschien bedoelt u het goed.....) :

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/pagina/hoe-werkt-dit

Dave lubeck
door Dave lubeck - Aug 31, 2021 om 16:02
88 Antwoorden / 2 Vragen

Zulke verhalen moet je nooit in het oipenbaar stellen !!! Niet Slim !

tijger1
door tijger1 Aug 31, 2021 om 16:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat is daar "niet slim" aan?

ho
door honza23 - Sep 1, 2021 om 19:18
259 Antwoorden / 3 Vragen

Informeer uzelf goed ! vaak is geld overmaken tussen 2 valuta's kostbaar door de slechte wisselkoers die men hanteert.
dus euro's naar euro's is beter
Ik zou informeren bij bv N26, vaak zijn er ook bedrijven die zeer lage kosten rekenen voor dit soort overboekingen
Nadeel van NL: je hebt hier de vermogensrendementsdiefstal, plus negatieve rente (icm oplopende inflatie)
Plus een huizenzeepbel, voor een deel van 200k kan je misschien net een flatje kopen vlak voorbij het einde van de wereld...

tijger1
door tijger1 - Sep 1, 2021 om 20:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mijn reactie dat er uiteraard helemaal geen schenking is, is weer eens weggehaald. Uw wens is gewoon hier een huis te kopen, waar uw kinderen verblijven en u wellicht af en toe ook.

Dus onzin om te refereren aan een schenking en te schrijven dat het geld op een rekening van de kinderen overgemaakt zou moeten worden.