Li
door Liesmal9 Jan 5, 2022 om 15:51
Geldzaken & recht

Kan/ mag de gemeente mij zonder toestemming uitschrijven

Omdat ik mij even niet prettig in mijn app. voelde ben ik overdag even wat minder thuis geweest, bleef ook wel eens overnachten.
Nu gaat het weer wat beter.
Een fam. lid vond dit niet kunnen en heeft, zonder mijn toestemming mij bij de gemeente uit laten schrijven en mij ingeschreven op het adres waar ik wat vaker verbleef. hierdoor is ook o.a. de Zorgverz. stopgezet.
Ben in bijzijn van andere fam. op het gemeentehuis dit proberen terug te draaien, heb hiervoor een formulier ingevuld.
De gemeente zegt onderzoek gedaan te hebben en wil het niet terug draaien.
Wat kan ik doen en op wie kan ik de gemaakte kosten verhalen.
Bedankt en groet.

10022 24 Rapporteer

ju
door juliomariner - Jan 5, 2022 om 15:54
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zou eerst een klacht indienen bij de gemeente. Hoe kan iemand anders u zomaar op het ene adres inschrijven en het andere uitschrijven? Volgens mij moet je dat persoonlijk doen.
Of staat u toevallig onder toezicht of curatele?

sira
door sira - Jan 5, 2022 om 15:56
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Is dit het hele verhaal of zijn er een aantal punten vergeten te noemen? Voor mijn gevoel is er meer aan de hand, omdat de gemeente het niet wil terugdraaien.
Wat is er met uw woning en bezittingen gebeurd?

we
door weethet Jan 7, 2022 om 11:26
107 Antwoorden / 2 Vragen

lijkt mij ook het geval. klopt niet het verhaal.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 5, 2022 om 15:59
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Idem, iemand anders kan u niet zo maar laten uitschrijven en ik geef u nu info wat te doen: https://www.nationaleombudsman.nl/vraag-en-antwoord/ik-heb-een-klacht-over-een-gemeente  Normaliter heeft een gemeente een onafhankelijke beroeps/bezwaarcommissie  en u dient dan te beginnen met een bezwaarschrift zie daarvoor o.a.

panter22
door panter22 - Jan 5, 2022 om 16:30
6599 Antwoorden / Vragen

Is het misschien zo dat je een bijstandsuitkering had en eigenlijk samenwoonde op een ander adres.
En dat familielid heeft dit gemeld bij de sociale dienst.
In dat geval zal er een onderzoek zijn geweest waar jij de brieven van hebt gekregen.
Als dat zo geweest is, dan morgen direct contact opnemen met het juridisch loket voor hulp. Dit kun je zelf niet meer regelen.
https://www.juridischloket.nl/

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 5, 2022 om 16:43
2010 Antwoorden / Vragen

Spannender dan het uitschrijven vind ik het inschrijven, dat lijkt mij namelijk echt onmogelijk als u daar geen medewerking aan verleent en dan lijkt u mij nu zonder verblijfplaats en kan ik mij voorstellen dat er van alles misgaat als zorgverzekering en bankrekening.
De gemeente heeft vast gemotiveerd waarom men eea niet terug wil draaien en het is wel zo handig dat u er dan het hele verhaal vertelt.
Als u kosten wil verhalen lijkt mij de aangewezen persoon het fam. lid dat dit alles volgens uw zeggen heeft veroorzaakt.

sw
door swat1500 - Jan 5, 2022 om 17:03
3763 Antwoorden / 0 Vragen

De gemeente zal u nooit zomaar en zeker niet uitsluitend op verzoek van een derde uitschrijven. Wel kan de gemeente op basis van een melding dat iemand niet op een opgegeven GBA adres woont een adres onderzoek in stellen. De betreffende persoon wordt dan een of meer ke(e)r(en) aangeschreven op het GBA adres met verzoek contact met de gemeente op te nemen. Als er geen reactie komt gaat de gemeente ook ter plaatse kijken. Wordt er niemand aangetroffen of feitelijke bewoners van het betreffende adres geven aan de persoon niet te kennen dan zal de gemeente tot uitschrijving overgaan.
U zult zich opnieuw op het adres moeten laten inschrijven en aannemelijk moeten maken daar ook daadwerkelijk te verblijven.
Als de gemeente dat niet wil doen dan zal zij dat moeten motiveren en kunt u bezwaar of beroep in stellen.

va
door vanlotjegetikt - Jan 5, 2022 om 17:46
809 Antwoorden / Vragen

Dit zijn procedures die niet zomaar uitgevoerd kunnen worden.
Uw relaas is niet volledig.
Het feit dat de Gemeente niet genegen is om de procedure terug te draaien klinkt dit inderdaad als na een gedegen onderzoek oa
vanwege het stoppen van de zorgverzekering. En een derde u uitschrijven??

getty
door getty - Jan 5, 2022 om 18:06
4179 Antwoorden / 10 Vragen

[Edit redactie: insinuatie, draagt niet bij aan een antwoord]

tenormin
door tenormin - Jan 5, 2022 om 19:17
16816 Antwoorden / 108 Vragen

U schrijft dat u zich even niet prettig voelde in uw huis en soms wel eens elders overnachtte. Dat kan en mag absoluut. U mag zelfs 6 maanden (of langer) met vakantie, zonder thuis te zijn geweest. (Maar dan had u uiteraard iemand anders uw post en/op planten laten verzorgen). Ik geloof, heel blond geschreven, helemaal niets van uw verhaal. Er is geen enkele Gemeente die u na een korte periode, want dat schrijft u zelf, zomaar uit huis zou zetten. Zelfs al zou u in het ziekenhuis hebben gelegen en lang moeten hebben revalideren: dan nog wordt u niet uit huis gezet. Bedenkt een plausibeler verhaal want dit klopt voor geen meter.

marita5
door marita5 Jan 5, 2022 om 20:14
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@tenormin , U schrijft dat u zich even niet prettig voelde in uw huis en soms wel eens elders overnachtte. kan en mag absoluut. U mag zelfs 6 maanden (of langer) met vakantie, zonder thuis te zijn geweest. Onjuist , Als Ts een uitkering heeft , uwv of bijstand mag dit dus niet .

tenormin
door tenormin Jan 5, 2022 om 21:44
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@marita5, okay, als ze bijstand of uwv heeft dus niet. Maar dat schrijft ze niet, trouwens, ze schrijft nog veel meer niet. En ook, dat we een antwoord krijgen, denk ik niet. Dus maak me er verder niet druk om. Van die uitkeringen wist ik (gelukkig) niets. Maar ben zelf (per jaar) veel langer van huis geweest. Waren ook nooit problemen. Vandaar.

Li
door Liesmal9 Jan 7, 2022 om 15:40
11 Antwoorden / 6 Vragen

Dag Tenormin,
Ben niet uit mijn huis gezet, dit is nl mijn eigendom, ontvang ook geen uitkering, wel AOW.
Gemeente heeft mij, ws op verzoek van een oneigelijke verkregen Digidee uitgeschreven.
Ben op dit moment de meeste tijd weer in mijn eigen huis, nu de gemeente nog.
Bedankt vast voor alle geboden oplossingen en groet,  Liesbeth.

rj
door rjw - Jan 5, 2022 om 19:45
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Had dat familielid jouw Digid inloggegevens? Zo ja, direct wachtwoord wijzigen.

lo
door lovewinnie - Jan 5, 2022 om 19:50
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Mensen kunnen ( buurtgenoten, familie) een melding doen bij de gemeente van een huis wat niet gebruikt wordt. Of samen wonen op een ander adres ( bijv partner, bijde bijstand etc)
Dan kan de gemeente gaan kijken. Doen brieven in de bus waarop bewoner tijd heeft om te reageren, doen navraag bij de woningbouw en onderzoek of er daadwerkelijk geen leven is .
Waarschijnlijk heeft u deze brieven gemist waarin gevragen wordt te reageren. Dit heeft vaak deadline van weken, nog een keer weken en daarna verzoek tot uitschrijven. . Ben je zo 6 mnd verder eer dat dat rond is

U geeft geen post gezien? Of gewoon genegeerd. Dan mag dit . U kunt niks. U heeft maanden gehad te reageren op u post maar dit niet gezien. Wellicht omdat u daar nooit kwam . Ze staan volledig in hun recht

Iv
door Ivo W - Jan 5, 2022 om 20:35
728 Antwoorden / Vragen

Nee, de gemeente kan u niet "zomaar" uitschrijven.

Naar aanleiding van signalen dat iemand niet meer op een bepaald adres woont, kan de gemeente wel een 'adresonderzoek' instellen. Zo'n signaal is bijvoorbeeld een melding door andere bewoners van het adres of van mensen uit de omgeving.

Tijdens zo'n adresonderzoek zal de gemeente meerdere pogingen doen om de persoon te bereiken op het adres waar hij/zij ingeschreven staat. Als de ingeschreven persoon daarop niet reageert en/of niet in de woning aangetroffen wordt, dan leidt dat er toe dat de persoon van het adres wordt uitgeschreven.

Kennelijk leest u al langere tijd niet uw post die gestuurd werd/wordt naar het adres waar u ingeschreven stond. En dan  hebben we het niet over een paar dagen of een paar weken. Maar minimaal een periode van 2 a 3 maanden. Dat gaat dus heel wat verder dan 'af en toe een paar nachten elders logeren'.

we
door weethet - Jan 7, 2022 om 11:26
107 Antwoorden / 2 Vragen

Lijkt mij ook!

il
door iljaha - Jan 7, 2022 om 12:03
179 Antwoorden / 3 Vragen

Dit verhaal klopt niet. Iemand kan een melding doen dat iemand zich feitelijk op een ander adres bevindt, maar overschrijven kan een ander niet voor u doen. De gemeente kan dan besluiten onderzoek te doen naar de werkelijke verblijfplaats. U wordt daarvoor schriftelijk benaderd op het adres waar u staat ingeschreven en op het adres waarvan gedacht wordt dat u zich bevindt.

De gemeente kan uiteindelijk besluiten u ambtelijk over te schrijven.U heeft kennelijk de brieven van uw gemeente genegeerd. Nooit slim. Maar dat de zorgverzekering is stopgezet geeft aan dat u niet naar een ander adres bent overgeschreven, maar dat u staat geregistreerd als "geëmigreerd", hetgeen betekent "met de noorderzon vertrokken en de muziek achterna".

Dat u "even overdag wat minder thuis was" is geen reden tot overgaan op onderzoek. Er is meer aan de hand. Maar als u weer in uw eigen appartement woont, kunt (MOET) u zich daar gewoon weer in kunnen schrijven: daartoe is de gemeente verplicht.

Maar over welke gemaakte kosten heeft u het? Een buskaartje om naar de balie van Burgerzaken te gaan?

Dave lubeck
door Dave lubeck - Jan 7, 2022 om 12:09
88 Antwoorden / 2 Vragen

Vreemd verhaal ! Iemand anders mag jou alleen uitschrijven met toestemming van jou met een kopie van je paspoort en handtekening . Komt nog erbij , hoe zit het met je bank gegevens ( adres etc etc ) , alle andere gemeente instellingen ,  en ga zo maar door . En je hebt het over dat de gemeente onderzoek gedaan heeft ! Onderzoek waarnaar !! En hoezo gemaakte kosten gemaakt !!!! Ik heb het vermoeden dat dit verhaal GEWOON VERZONNEN is !!!!

pe
door pebk Jan 7, 2022 om 12:40
579 Antwoorden / 0 Vragen

Het verhaal kan verzonnen zijn, maar de regels die u noemt ook. Voor inschrijven zijn vergelijkbare regels, voor uitschrijven niet. (De persoon waar het om gaat kan niet mee willen werken, verdwenen zijn of wat dan ook). Natuurlijk moet degene die iemand wil laten uitschrijven zich wel kunnen legitimeren.

Als rechthebbende hoofdbewoner kun je de gemeente verzoeken iemand uit te schrijven (bij koophuis en geen wettige relatie of eigendom van derde; bij huur indien derde niet voorkomt in het huurcontract). De gemeente moet dan een onderzoek (verzoek adresonderzoek) instellen en kan mensen uitschrijven.

Zie ook: https://nl.hellolaw.com/juridisch-nieuws/iemand-uitschrijven-of-inwonende-uit-huis-zetten-mag-dat

va
door vanlotjegetikt Jan 7, 2022 om 14:37
809 Antwoorden / Vragen

Uitschrijven gaat echt niet zomaar
UWV, Gemeente, Pensioenfonds zijn allemaal instanties die volgens wettelijke bepalingen zaken opvragen en uitvoeren.
Wat ik mij wel kan bedenken is dat die (sorry) verdomde AVG steeds grotere problemen gaat geven.
Want vragen bij buren oid mag niet vanwege die wet.

mo
door mof - Jan 7, 2022 om 13:32
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als u niet de eigenaar bent (bij koopwoning) danwel medehuurder (bij huurwoning) op het huurcontract, dan mag de eigenaar cq huurder u gewoon laten uitschrijven bij de gemeente. U kunt dan geen schade claimen. Als u wel medehuurder of eigenaarbent dan zou de gemeente u niet zonder uw toestemming mogen uitschrijven.

Boesta
door Boesta - Jan 7, 2022 om 14:19
27 Antwoorden / Vragen

Heel toevallig heb ik op dit moment een precies dezelfde zaak aan de hand als deze met een client van mij die ik als maatschappelijk werker begeleid.

Client is door zijn gemeent uitgeschreven omdat zij vermoeden dat hij niet op zijn adres woont. Zij hebben dit aantoonbaar gedaan zonder gedegen onderzoek. Mijn client is al 20 jaar ziek en komt maar zelden buiten. Zijn buren (7 huishoudens uit dezelfde portiek) verklaren ook allemaal dat hij er gewoon woont, gemeente heeft nooit aan de buren gevraagt of hij daar wel of niet woont terwijl ze dat wel beweren. Ook melden ze dat zijn waterverbuik lager is dan gemiddelt voor 1 persoon (dat zeggen ze dan weer niet over zijn hoge energierekeningen). En zo zijn er meer aantoonbare onwaarheden in de bewering van zijn gemeente. Client heeft een advocaat moeten nemen (op advies van juridisch loket) deze behandeld de zaak nu.

Het is wel dus degelijk mogelijk dat een gemeente iemand uitschrijft zonder gedegen onderzoek.

Ik raad de TS aan om zsm contact op te nemen met het Juridisch Loket , dit kan ivm Corona enkel telefonisch of per mail. Bezoeken is niet mogelijk. Ik raad aan om te bellen, als je mailt duurt het enkele dagen voor je bericht terug krijgt en u moet snel handelen zodat u op tijd in bezwaar kunt gaan. Ik raad u ook aan om u zsm weer opnieuw in te laten schrijven op uw woonadres. Dit moeten zij doen als u uw huurcontract meeneemt (of schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner). U moet hiervoor een afspraak maken bij uw gemeente, omdat u persoonlijk moet verschijnen (omdat u uitgeschreven bent kan het niet online).

Succes!!

john devries
door john devries Jan 7, 2022 om 14:42
213 Antwoorden / Vragen

Een heel ander geval ,jouw client is niet door een famielid uitgeschreven. Maar misschien heeft TS wat aan jouw adviezen..

Boesta
door Boesta Jan 7, 2022 om 15:06
27 Antwoorden / Vragen

Het is wel een ander geval maar ik wil eigenlijk ermee zeggen dat het best kan dat een gemeente niet handeld zoals zij behoord te handelen. De advocaat die er mee bezig is (gespecialiseerd in bestuursrecht) zei dat hij veel vaker dit soort zaken behandeld. Vaak wordt het besluit teruggedraaid en betaald de gemeente de kosten die er zijn ontstaan door het verkeerde besluit..

Enige wat TS kan doen is zsm in bezwaar gaan en dan met een advocaat kijken wat er te redden is. En zich zsm weer laten inschrijven op het woonadres.

panter22
door panter22 Jan 7, 2022 om 15:25
6599 Antwoorden / Vragen

De bezwaartermijn zal verstreken zijn, want de gemeente draait het besluit niet terug.

john devries
door john devries - Jan 7, 2022 om 14:39
213 Antwoorden / Vragen

Lijkt er veel op dat je niet de werkelijke gebeurtinis vermeld of het aangepast is in je voordeel.. De verhaal wat nu verteld is een broodje aap.Dit baseer mede op het feit dat je beweert ,dat zorgverzekering stopgezet is.Dat stopt pas als ze maanden de premie niet kunnen afboeken.

Boesta
door Boesta Jan 7, 2022 om 14:43
27 Antwoorden / Vragen

Zodra iemand wordt uitgeschreven met "adres onbekend" wordt je zorgverzekering direct stopgezet. Dan verwijst de zorgverzekering je naar het SVB om te hun te laten beoordelen of je toch in aanmerking komt om een zorgverzekering af te mogen sluiten.

john devries
door john devries Jan 7, 2022 om 14:52
213 Antwoorden / Vragen

@ Boesta Hoezo "ädres onbekend"?Nog maar even goed het verhaal lezen

Boesta
door Boesta Jan 7, 2022 om 15:08
27 Antwoorden / Vragen

"Adres onbekend" is als je nergens officieel staat ingeschreven (om wat voor reden dan ook), dan sta je zo geregistreerd bij de overheid.

panter22
door panter22 Jan 7, 2022 om 15:30
6599 Antwoorden / Vragen

Ts schrijft:
Een fam. lid vond dit niet kunnen en heeft, zonder mijn toestemming mij bij de gemeente uit laten schrijven en mij ingeschreven op het adres waar ik wat vaker verbleef.

blubber2
door blubber2 - Jan 7, 2022 om 17:04
34 Antwoorden / 7 Vragen

heb je in een GGZ instelling gewoond soms??

tenormin
door tenormin - Jan 7, 2022 om 17:05
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Panelleden, lees onder mijn antwoord van 5 Januari het antwoord van de ts: Liesmal9. U zult versteld staan. Jammer dat ze het niet als algemene mededeling neerzet.

va
door vanlotjegetikt Jan 7, 2022 om 17:22
809 Antwoorden / Vragen

Neem ook contact op met het SVB. Zij betalen AOW uit en er is verschil tussen alleenstaanden en/of gehuwd samenwonend

john devries
door john devries Jan 8, 2022 om 10:47
213 Antwoorden / Vragen

Een eigen huis hebben en eruit gezet worden. Kan dat ook al dan? Ja dat kan als je een weetplantage hebt of er vanuit je woning gedeald wordt.Maar in dit geval zal het wel een broodje aap verhaal zijn

marita5
door marita5 - Jan 7, 2022 om 18:09
11495 Antwoorden / 15 Vragen

reactie Ts ,

DOOR LIESMAL9 7 JAN. 2022 OM 15:40
4 ANTWOORDEN / 3 VRAGEN

Dag Tenormin,
Ben niet uit mijn huis gezet, dit is nl mijn eigendom, ontvang ook geen uitkering, wel AOW.
Gemeente heeft mij, ws op verzoek van een oneigelijke verkregen Digidee uitgeschreven.
Ben op dit moment de meeste tijd weer in mijn eigen huis, nu de gemeente nog.
Bedankt vast voor alle geboden oplossingen en groet,  Liesbeth.

tenormin
door tenormin Jan 7, 2022 om 19:13
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@marita5, ik snap er nu niet veel meer van, behalve dat ze elders samenwoonde. En waarschijnlijk teveel AOW ontving. Dus wat ik in eerste instantie schreef, geen uitkering enz. hoe kan iemand (van de familie) haar dan uit laten schrijven uit de plaats waar men woont? Maar goed, ze woont erweer, maar blijft een vreemd verhaal.

panter22
door panter22 Jan 9, 2022 om 10:08
6599 Antwoorden / Vragen

Helemaal een vreemd verhaal omdat later blijkt dat het niet om haar gaat maar om een 80+ en dat de vraag  ook nog voor een hulpverlener wordt gesteld voor iemand die die 80+ begeleidt
Vreemd dat er vlak achter elkaar 2 van die wonderbaarlijke verhalen worden geschreven.
En waar vervolgens niets mee wordt gedaan.
En dan wordt er ook nog een dure advocaat geadviseerd door iemand die al een jaar niet meer actief is en direct reageert. Maar mocht dit allemaal waar zijn, die zie je maar weer hoe kwetsbaar je wordt als je niet meer in staat bent je eigen zaken te regelen.

sinypots
door sinypots - Jan 8, 2022 om 09:50
55 Antwoorden / 1 Vragen

Hier is echt meer aan de hand. Een Gemeente schrijft je niet zomaar uit.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 10, 2022 om 11:04
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Toch maar even dit: de opmerking van @TEMORMIN van           betrof een andere vraag: https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/geldzaken-recht/kan-mag-de-gemeente-mij-zonder-toestemming-uitschrijven?id=604376e

Ge
door Geertje478 - Jan 12, 2022 om 03:52
1 Antwoorden / Vragen

TS schrijf dat iemand waarschijnlijk haar DigiD heeft gebruikt om de verhuizing door te geven. Vanuit de gemeente wordt dit dus gezien alsof zij dit zelf heeft gedaan.
Ik vind het jammer dat de meeste reageerders meteen denken dat hier sprake is van oplichting. Ik heb zelf ook ervaring met de gemeente, weliswaar op het gebied van zorg, en die is zeker niet positief.

panter22
door panter22 Jan 13, 2022 om 08:54
6599 Antwoorden / Vragen

De gemeente doet niets fout als zij een adreswijziging verwerkt. Degene die zonder machtiging de Digd van deze mevrouw heeft gebruikt wel. Die is waarschijnlijk nog strafbaar ook.
https://machtigen.digid.nl/machtigen/over-gemachtigd-worden