Ed
door Eddy Aug 26, 2020 om 12:34
Geldzaken & recht

Kan/mag een slotenmaker elk tarief vragen

Een slotenmaker heeft op zaterochtend 800 euro gevraagd om een slot te vervangen. Ik gaf aan dat ik zoveel geld niet had en deed er 200 euro af. Nog vind ik 600 euro veel voor een kwartier werk. De woningstichting vergoede dit niet, maar gaf aan dat er dubbele tarieven op de factuur stonden vermeldt. Mijn vraag: mag een slotenmaker zulke abnormale tarieven vragen. Ik zelf heb het idéé dat ik ben opgelicht. Ik wil graag eerst jullie reactie voordat ik eventueel aangifte doe.

7868 12 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Aug 26, 2020 om 12:43
16823 Antwoorden / 108 Vragen

U heeft kennelijk de eerste de beste slotenmaker gebeld die u op internet tegenkwam. Die schooiers vragen de hoofdprijs voor hun "diensten". En het was weekend, dus dan verdubbelen of verdriedubbelen die prijzen. U kan wel aangifte doen maar dat maakt niet uit. Ze gaan er vrolijk mee door, gebruik makend dat iemand zo snel als mogelijk weer zijn huis in kan.

marita5
door marita5 - Aug 26, 2020 om 12:51
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Eddy ,

U heeft te maken met een malafide slotenmaker , lees deze informatie eens door , klik op de rode regels .

https://opgelicht.avrotros.nl/uitzending/gemist/item/nationaal-netwerk-malafide-slotenmakers-blootgelegd/

https://www.consumentenbond.nl/inboedelverzekering/slotenmakers

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 26, 2020 om 12:52
7179 Antwoorden / 3 Vragen

Uit de link hieronder:

Het tarief van de slotenmaker

Er is geen standaard tarief voor het maken of vervangen van je slot. Iedere slotenmaker hanteert zijn eigen tarief. Dit tarief wordt mede bepaald door het aantal kilometers dat hij moet rijden voordat hij op de plek van bestemming is. Daarnaast speelt het tijdstip een grote rol. Wanneer een slotenmaker bijvoorbeeld ‘s nachts om 04:00u bij je langs moet komen, betaal je een hogere prijs dan overdag om 14:00u.
https://www.werkspot.nl/ramen-deuren/prijzen-kosten/sloten-vervangen

tijger1
door tijger1 - Aug 26, 2020 om 13:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En waar wilt u dan aangifte van doen? U zult zelf de eerste de beste slotenmaker gebeld hebben en geen prijs hebben afgesproken.

latevogel
door latevogel - Aug 26, 2020 om 13:14
86 Antwoorden / 0 Vragen

Een vervelende, zeg maar een rotervaring met deze groep van vakmensen. Helaas mag een ieder vragen voor zijn werk en producten wat hij/zij wil en u kunt dan bepalen of u hiermee accoord gaat. Misschien had u vantevoren naar de prijs moeten vragen?
Aangifte heeft maar één positief doel in uw geval en dat is dat de politie ervan op te hoogte is en mogelijk bij meerdere gevallen gaat waarschuwen zodat toekomstige slachtoffers worden voorkomen.
Helaas zult u er zelf niet mee zijn geholpen omdat u zelf opdracht tot reparatie heeft gedaan.
Eén vraag zit ik nog mee: 'was u de sleutel vergeten/kwijt?'
Bij het vergeten/kwijtraken van de sleutel hoeft het slot er niet uit, de slotenmaker heeft een vlakke plaat waarmee hij/zij binnen enkele seconden de deur open heeft. We spreken dan wel over een normaal Lips slot. Kosten? Ongeveer 125 euro bij een rijafstand van 40 km voor de vakman. Dus een uurtje werk incl. rijtijd.
En de kosten bij kwijtraken van een sleutel zijn maximaal 10 euro. Daarom adviseer ik een ieder die met iemand anders in de omgeving een goede relatie heeft (buren/vrienden en/of familie) hier een sleutel achter te laten. Heb je altijd een reserve die je kunt gebruiken als aan de binnenzijde slot tenminste geen sleutel zit. En moet er echt een slotenmaker komen? Gebruik de volgende links voor info kosten:   https://slotenmaker-denhaag.nl/tarieven-prijzen-kosten-slotenmaker/
https://slotenmakerskeurmerknederland.nl/wat-kost-een-slotenmaker

gerbera
door gerbera Aug 28, 2020 om 13:03
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Die "vlakke"plaat werkt alleen als de boel niet op slot is gedraaid. Daarmee kun je de schoot van het dagslot naar binnen drukken. ;-))

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 26, 2020 om 13:22
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Ja. Dat mag. Het is noodzaak om altijd een offerte te vragen en ook na te gaan of de slotrnmaker betrouwbaar is en is aangesloten bij een branchevereniging. Het is aan u zelf om tr beslissen. Geen offete en rekening achteraf: aangifte doen kan altijd maar is m.i. zinloos.

ro
door ronny530 - Aug 26, 2020 om 13:30
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Sprake van oplichting is er niet want de 'slotenmaker' heeft een dienst verleend. De prijs is echter exorbitant hoog maar is schering en inslag omdat er geen vaste tarieven voor bestaan. Een hele dure les want u had ook het spoedreparatienummer van de WBV kunnen bellen en degene die dienst heeft had een slotenmaker waar de WBV zaken mee doet kunnen adviseren.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 26, 2020 om 13:49
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Ik gaf eerder een reactie op uw vraag via mijn telefoon en kon nu uw vraag ook iets beter lezen. Ik heb hoe dan ook nog de vraag, maar helaas als mosterd na de maaltijd, waarom u niet bij de klantenservice van uw verhuurder, uw corperatie, heeft gevraagd om advies voor een berouwbare slotenmaker.

U heeft, maar ook helaas niet als eerste en enige, te maken gehad met een beunhaas en kennelijk op basis van een zoektocht door u op het i-net.

Jammer, jammer. Ik kan mij uw mening over de onrechtmatigheid heel goed voorstellen en ben het er ook mee eens maar de ervaringen leren dat een aangifte als al eerder genoemd niet zinvol in de zin dat het geen prioriteit zal hebben. ECHTER is het wel zo dat inndien er over de door u bedoelde 'slotenmaker' meerdere klachten zijn, dat er wel iets mee wordt gedaan. Hoe dan ook kunt u melding maken bij de ACM: www.consuwijzer.nl  Ook voor u als mosterd na de maaltijd o.a., https://www.maxvandaag.nl/sessies/themas/huis-tuin-hobby/pas-op-voor-onbetrouwbare-slotenmakers/ en deze: https://www.consumentenbond.nl/inboedelverzekering/slotenmakers

John1313
door John1313 - Aug 28, 2020 om 12:09
34 Antwoorden / 1 Vragen

Toch een beetje eigen schuld, dit onderwerp is al lang en breed besproken hier en de conclussie is telkens: vraag tevoren wat de prijs is.

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/huishouden-energie/slotenmakers

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/geldzaken-recht/hoge-rekening-slotenmaker

lo
door lopaka - Aug 28, 2020 om 17:16
70 Antwoorden / 47 Vragen

Slotenmakers zijn ratten die ze moeten elimineren of te wel vernietigen. Zij maken altijd misbruik van de situatie

diumenge
door diumenge Aug 28, 2020 om 17:20
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wat een onzin. TS belt de eerste de beste malafide slotenmaker die bovenaan de Google resultaten staat, er zijn zat eerlijke slotenmakers.

br
door bravehenk - Aug 28, 2020 om 18:36
206 Antwoorden / 0 Vragen

Is gek mensen weten achteraf altijd een consumenten forum te vinden,maar kijken zelf jaren niet naar cosumenten programa's of lezen kranten.Dan krijg je dit meteen de bovenste van google bellen. In mijn woonplaats is nummer 4 geen advertentie van landelijke slotenmakers( veelal oplichters) maar een plaatselijke met vooraf offerte en aangesloten bij de branche

mo
door mof - Aug 30, 2020 om 07:14
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, in principe mag dat. Vrij beroep. U had eerst de prijs moeten afspreken. Of niet betalen en het aan de rechter overlaten.