Shadowfax
door Shadowfax Sep 17, 2022 om 21:38
Geldzaken & recht

Kan met deze bepaling een jaarcontract nog opgezegd worden na de proeftijd?

Ik heb een nieuwe baan gevonden en ben nu het jaarcontract aan het doorlezen wat ik volgende week retour moet sturen. Er staat in dat ik een proeftijd heb van een maand en ook het volgende: Onverminderd het artikel 7:678 en 7:679 van het BW heeft elke partij na de proeftijd het recht om de arbeidsovereenkomst schriftelijk op te zeggen met inachtneming van de desbetreffende bepalingen. En dat per het einde van de kalendermaand zou moeten. De artikelen gaan o.a. over niet goed fuctioneren, niet juist behandeld worden door de werkgever etc.

Maar mijn vraag is nu: Kan ik ook na de proeftijd eventueel opzeggen als ik een andere baan heb gevonden of overtreed ik dan de regels en moet ik eigenlijk een jaar wachten?

Ik kan natuurlijk niet in de toekomst kijken maar heb in het verleden vaker een jaarcontract gehad wat ik dus niet zomaar kon opzeggen en toen kwam ik net een hele leuke vacature tegen waar ik toen niet op gereageerd heb omdat ik geen zin had in het juridische getouwtrek.

2591 9 Rapporteer

me
door meganega - Sep 17, 2022 om 22:21
43 Antwoorden / Vragen

ja dat kan

justmeagain
door justmeagain - Sep 18, 2022 om 00:03
623 Antwoorden / 8 Vragen

In de 1e maand kunt u eigenlijk zonder opgaaf van redenen opzeggen, daarna heeft u 1 of 2 maanden opzegtermijn.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Sep 18, 2022 om 02:40
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Shadowfax,

Mag ik u vragen om wat voor een baan het gaat?

Ik ken uw leeftijd niet ,maar u lijkt mij een "jobhopper".

Het gevaar is ,dat u een "pensioengat" opbouwt op deze manier tenzij u bijvoorbeeld een arts bent of een andere hoge functie heeft.

Ho
door Hommer Sep 18, 2022 om 07:59
30 Antwoorden / Vragen

Als iemand van baan naar baan gaat, hoe krijgt deze persoon dan een pensioengat?

rj
door rjw Sep 18, 2022 om 09:18
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Je overtreft jezelf. 3 punten die geen van allen relevant zijn voor de vraagsteller. En ook nog eens onzin bevatten.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 18, 2022 om 12:41
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Hommer en RJW,

Voor uitleg klik even op de volgende link :

https://www.nn.nl/Particulier/Pensioen/Extra-pensioen-opbouwen/Heb-ik-een-pensioengat.htm

marita5
door marita5 - Sep 18, 2022 om 08:50
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Shadowfax ,

Wat is de opzegtermijn bij een jaarcontract?

Wil je jouw tijdelijke contract opzeggen? Dat kan. Je moet dan rekening houden met een opzegtermijn. Over de opzegtermijn zijn in je contract afspraken gemaakt. Zijn deze er niet? Dan moet je rekening houden met een opzegtermijn van één maand. Wanneer je dit niet doet, dan ben je de werkgever een vergoeding schuldig. Deze vergoeding staat gelijk aan het geld (je loon) dat je zou hebben ontvangen wanneer je de periode van de opzegtermijn wél had gewerkt .

Voor verdere informatie , lees hier .

https://www.thenextlabel.nl/blog/alles-wat-je-moet-weten-over-het-jaarcontract

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 18, 2022 om 10:34
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Ja , als al gezegd mag dat en dat kan zelfs in uw voordeel zijn omdat strikt wettelijk zonder die bepaling er niet tussentijds beëindigd kan/mag worden. Zie ook

Een tijdelijk contract eindigt automatisch, oftewel ‘van rechtswege’. Je kunt het niet tussentijds opzeggen. Er is dus geen opzegtermijn. Behalve als je werkgever en jij daar afspraken over hebben gemaakt in je contract.

Opzeggen Tijdelijk Contract Door Werknemer - NlOpzeggen.Com

Het kan wel zinvol zijn om na te gaan of er in de CAO van dat bedrijf toch niet iets anders kan staan met ook de voorwaarde dat niet mag worden afgeweken van de CAO bepalingen. Dat zal denk ik echter in uw casus niet het geval zijn. (en is dus mogelijk een overbodige opmerking)

gerbera
door gerbera - Sep 18, 2022 om 11:57
7348 Antwoorden / 14 Vragen

heeft elke partij na de proeftijd het recht om de arbeidsovereenkomst schriftelijk op te zeggen met inachtneming van de desbetreffende bepalingen.

Elke partij betekend zowel de werkgever alsook de werknemer, dus ja u kunt wel degelijk opzeggen, zolang u zich maar aan de opzegtermijn houdt.

mo
door mof - Sep 19, 2022 om 12:34
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, als u de desbetreffende bepalingen maar nakomt. Die betreffen o.a. de opzegtermijn.

mo
door mof - Sep 19, 2022 om 12:37
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Verder kan een contract ten allen tijde worden opgezegd, ook zonder opzegtermijn, als beide partijen daarmee instemmen.