Ch
door Chrisschoens Mar 30, 2023 om 18:28
Geldzaken & recht

Kan mijn huisbaas zonder toestemming mijn gehuurde kamer betreden

Ik huur een kamer bij een particulier, het is in een huis met zes kamers die ook verhuurd worden. Gezamenlijke wc's, douche, keuken, wasruimte en tuin. Nu gaat hij, de huisbaas en eigenaar, het pand verkopen. Zonder bericht en toestemming van mij, telefonisch, email, whatsapp betreedt hij mijn gehuurde kamer. Zo om de nieuwe eigenaars en ook de makelaar rond te leiden. Mag hij dit zomaar? Is dit geen huisvredebreuk? Hoe sterk sta ik juridisch om hem hier aan te klagen.

5649 11 Rapporteer

ju
door juliomariner - Mar 30, 2023 om 18:43
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Zonder te vragen? Neen.

mahadma
door mahadma - Mar 30, 2023 om 19:10
11537 Antwoorden / 51 Vragen

In het kader van verkoop pand, ja dat mag. Echter alleen na toestemming van u. Wel moet u minimaal redelijke medewerking verlenen. Anderzijds dient de verhuurder u vooraf in te lichten wanneer er bezichtigd wordt.

Iv
door Ivo W Mar 30, 2023 om 20:40
729 Antwoorden / Vragen

Nee! Absoluut NEE!
Ook in het kader van verkoop is het niet toegestaan dat een verhuurder zonder voorafgaande aankondiging van datum en tijdstip de ge/verhuurde woonruimten betreedt. Ook niet in het kader van verkoop.
Elke betreding van de woonruimte door de verhuurder zonder aankondiging vooraf is een geval van huisvredebreuk, uitgezonderd wanneer er een calamiteit in het pand heeft plaatsgevonden en de toetreding onder begeleiding van de officiële hulpdiensten plaatsvindt.

Wel moet een huurder binnen grenzen van redelijkheid meewerken aan de verkoop van het pand, dus ook aan bezichtigingen. De verhuurder en/of zijn makelaar kunnen dus indien voldoende vooraf aangekondigd best 2 of 3 dagdelen reserveren als 'kijkdag' voor geïnteresseerden.

De huurder heeft altijd het recht om op die kijkdagen zelf aanwezig te zijn in de woning om zijn persoonlijke eigendommen in de gaten te houden!

mahadma
door mahadma Mar 30, 2023 om 22:38
11537 Antwoorden / 51 Vragen

@ IVO W, wat schrijf ik anders als wat jij schrijft?

Iv
door Ivo W Mar 31, 2023 om 06:54
729 Antwoorden / Vragen

Je schrijft "ja, dat mag" als eerste zin. En dat is volstrekt onjuist.

mahadma
door mahadma Mar 31, 2023 om 08:11
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Wel moeilijk om na de punt even door te lezen. ........ dan staan er de regels wanneer ja.

Iv
door Ivo W Mar 31, 2023 om 10:12
729 Antwoorden / Vragen

Die regels 'wanneer ja' komen er allemaal op neer dat het antwoord op de gestelde vraag "nee" is.

Nee, de huisbaas mag niet zonder voorafgaande aankondiging de woonruimte betreden. Punt.

mahadma
door mahadma Mar 31, 2023 om 11:27
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Ik zeg toch dat: Anderzijds dient de verhuurder u vooraf in te lichten wanneer er bezichtigd wordt. Punt.

Me
door Meindo Mar 31, 2023 om 14:21
63 Antwoorden / Vragen

Mahadma was duidelijk genoeg. Ellenlange verhalen heb je niks aan.

Ozymandias
door Ozymandias - Mar 30, 2023 om 20:12
166 Antwoorden / Vragen

Alleen met jouw toestemming (en daar moet je dan wel weer aan mee werken). In dit geval is dit inderdaad een kwestie huisvredebreuk. Voor het zelfde geld sta je in je nakie in de woonkamer.

Ik zou het eerst gewoon even aangeven. Zo van, alles leuk en aardig maar kondig je het de volgende keer wel even aan? Kijken hoe hij dan reageert.

Qua aanklagen kan het lastig zijn omdat je niet echt bewijs hebt (tenzij je een camera hebt hangen). Vandaar dat ik het eerste gewoon even aan zou geven. Idealiter via de mail zodat je zijn reactie zwart op wit hebt. Dan heb je ook meteen bewijs als daar een Nee op volgt.

Iv
door Ivo W - Mar 30, 2023 om 20:47
729 Antwoorden / Vragen

Nee, de verhuurder mag niet zonder voorafgaande aankondiging jouw woonruimte betreden. Als de verhuurder zelf niet in het pand woont, mag hij zelfs de gedeelde woonruimten niet betreden zonder toestemming van één van de bewoners.
Betreden zonder toestemming = huisvredebreuk. Ja, daarvan kun je aangifte doen. En als er tijdens de bezichtigingen één of meerdere huisgenoten wel thuis waren, dan heb je waardevolle getuigen. Ik vrees alleen dat de politie en justitie zo'n zaak niet echt zullen oppakken als het één keer gebeurt.

Wel moet je als huurder redelijkerwijs meewerken aan de bezichtigingen wanneer de eigenaar het pand de wens heeft om het pand te verkopen. De betekent dat bij veel belangstelling 2 of 3 dagdelen als 'kijkdag' gereserveerd kunnen worden. En bij minder grote belangstelling dat een aantal geïnteresseerden een 'individuele' rondleiding kunnen krijgen door het pand. En ja, redelijkerwijs mogen die afspraken wel op doordeweekse dagen tijdens kantooruren plaatsvinden. Want dan werkt de makelaar tenslotte.
Maar je hoeft géén 20 individuele afspraken op allemaal verschillende dagen en tijden te accepteren.

JMA2
door JMA2 - Mar 31, 2023 om 00:12
115 Antwoorden / 2 Vragen

Het is duidelijk voor u denk ik zomaar. Het mag dus niet zomaar en zeker niet onaangekondigd.
Maar om zo iets iemand aan te willen klagen. Kom op ! We zitten niet in de USA. En wat levert het u op behalve een verstoorde verhouding die zomaar ook eens bij de nieuwe pandeigenaar bekend wordt gemaakt. Tel ff tot 10 voor dat u zichzelf in de vingers snijdt.

1paul
door 1paul - Mar 31, 2023 om 09:03
3132 Antwoorden / 0 Vragen

eigenaar had hiervoor vooraf toestemming moeten vragen, tegelijk kunt u dit naar redelijkheid en billijkheid niet weigeren, met andere woorden, u zult hier dan toestemming voor moeten geven!

Afhankelijk van de duur van de huur kan men u niet zomaar op straat zetten, u heeft recht op 3 maanden opzegtermijn bij beeindiging als deze opzegging binnen 9 maanden is, daarna heeft u gewoon recht op huurbescherming en kan men u dus ook niet zomaar de huur opzeggen!!!!

Linkje waar het een en ander instaat:

https://www.woonbond.nl/vraagbaak/mijn-hospes-wil-huis-verkopen-wat-betekent-mij

atlas1302
door atlas1302 - Mar 31, 2023 om 10:56
341 Antwoorden / 13 Vragen

Eigenlijk wel een leuke vraag, ik had dat met een caravan waar ik in woonde waar ik eigenaar van was. De caravan ging in de verkoop, en omdat ik altijd vroeg opstond om de deur uit te gaan (werken), liet hij de kopers binnen om de caravan te bezichtigen. Ik wist hier niets van, en vond het toen ook erg vreemd.
Zijn antwoord was, we moeten elkaar kunnen vertrouwen toch? Je staat wel op mijn terrein...als je begrijpt wat ik bedoel.

Ik heb het maar zo gelaten, hij heeft een goede prijs er uitgesleept en ik heb daar fijn gewoond. Kan altijd nog bij hem aankloppen, als ik eens in Nederland ben, en ruimte nodig hebt. Ik zou dus vrienden blijven, een particuliere verhuurder kan ook lastig worden!

mo
door mof - Mar 31, 2023 om 13:01
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Zonder uw toestemming mag niemand uw kamer betreden. De huisbaas moet aangeven dat hoj wil bezichtigen wegens verkoop. Als hij dat heeft gedaan kunt u nog steeds weigeren maar dan bent u aansprakelijk voor de schade die de huisbaas lijdt.

ha
door harrybre - Mar 31, 2023 om 13:25
240 Antwoorden / Vragen

Begin jaren 70, bovenhuis met 5 studenten, onderhuis hospita, met echtgenoot en dochter.

Hospita vond, dat de studentjes de boel niet schoon konden houden, dus.. kwam zij regelmatig met stofzuiger en wasmiddelen langs, over het algemeen onaangekondigd, als... een klassieke moeder ook thuis bij haar zoons doet.
Dochterlief was uiterst slecht in wiskunde, dus.. een van de studentjes gecharted als bijlesleraar. Langzaam maar zeker veranderde de 3-en en 4-en in 6-en en 7-'s. Echter, die student had duidelijk ook andere voordelen.
Op een gegeven moment stiefelt de "poetsdame' naar binnen in een kamer, waar dochter + huurder NIET met wiskundelessen bezig waren; eerder met balkonconstructies. Ze gedroeg zich duidelijk als "neutrale" poetsdame en niet als moeder van...
Jarenlang kontakt gehouden en heel wat keren geschaterd... Tsja, dochtertjes worden groot...

sw
door swat1500 - Mar 31, 2023 om 13:49
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Het antwoord is reeds meermalen gegeven. nee, tenzij met toestemming van u.

Aanklagen heeft alleen zin als u op enige wijze schade heeft geleden.
Ja, uw verhuurder heeft mogelijk strafbaar gehandeld maar de maatschappelijke impact is zeer gering geweest en er is (mogelijk) geen schade.
Een eventuele aangifte zal dan ook gezien de capaciteit problemen bij de politie niet in behandeling worden genomen.

U kunt beter een goed gesprek gaan voeren met de verhuurder. U kunt zich ook beter gaan voorbereiden op wat de verkoop voor uw huur gaat betekenen.