pi
door pimjerom Jun 1, 2021 om 19:08
Geldzaken & recht

Kan mijn pensioenfonds zomaar een jaar later beginnen met uitbetaling van de pensioenen

Jaren lang opgebouwd,   nu weer een jaar langer werken

7084 16 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 1, 2021 om 19:12
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Nee indien dit niet en ja indien dit wel zo is gereld in het reglement van het pensioenfonds waar u op bouwt. Het is dus zaak om dat daar na te gaan resp. het reglement van dat fonds. Wel fonds is het?. Ps. Uw recht op AOW gaat ook later in. Mogelijk kent uw fonds wel een regeling voor vervroegde uittreding.

Aanvullend, zie ook dit https://www.pensioenlogica.nl/vervroegd-pensioen-nieuwe-fiscale-regels/  en ook nog deze: https://bijnametpensioen.nl/vervroegd-uittreden-is-vanaf-2021-weer-mogelijk/?v=796834e7a283  en dat omdat mogelijk de pensioendatum bij uw fonds mogelijk reglementair is gebaseerd op de AOW datum en waardoor u ook nog langer opbouwt. Er zijn dus ook mogelijkheden om te vervroegen.

En nog een aandachtspunt< indien u nog werkt, ga dan ook na wat de consequentties voor u zijn indien u zelf uw arbeidsovereenkomst opzegt voor de datum die is geregeld bij CAO of bij individuele arbeidsovereenkomst.

mahadma
door mahadma - Jun 1, 2021 om 19:25
11519 Antwoorden / 51 Vragen

Ik kreeg op 65 wel 2 pensioenfondsen, maar pas later aow. Wat staat er in de voorwaarden en wat zeiden ze toen u belde?

rj
door rjw - Jun 1, 2021 om 19:46
3236 Antwoorden / 5 Vragen

Een pensioenregeling is iets tussen werkgever en werknemers. Als beide akkoord zijn gegaan met deze wijziging dan is daar niets aan te doen.

diumenge
door diumenge - Jun 1, 2021 om 19:48
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hoezo een jaar langer werken?

tenormin
door tenormin - Jun 1, 2021 om 19:59
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Volgens mij alleen maar het SVB. Pensioenen via werk worden, ook al voor zover ik weet, uitgekeerd als u 65 bent. Maar kan er finaal glad naast zitten. Ben al heel lang bij de SVB "in dienst". ☺

gerbera
door gerbera Jun 1, 2021 om 21:31
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Ik ook maar nooit geweten dat we collega's waren☺

tenormin
door tenormin Jun 1, 2021 om 22:13
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Had ik al lang begrepen uit diverse "uitlatingen" van je @gerbera. ☺

Dave lubeck
door Dave lubeck Jun 2, 2021 om 12:50
88 Antwoorden / 2 Vragen

Voor degene die bij het SVB werkt een vraagje . Ik heb sinds april voor het eerst een AOW . Is het normaal dat de SVB geen maandelijkse betaalspecificatie stuurt ? Zo'n Betaalspecificatie krijg ik wel keurig van mijn Pensoenfonds wat natuurlijk zo hoort , vind ik . Ik heb ze nou al 3 keer een mail gestuurd met de vraag waarom ik geen Betaalspecificatie krijg , maar SVB vertikt om een antwoord te sturen !

tenormin
door tenormin Jun 2, 2021 om 13:21
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ik werk niet bij het SVB, maar krijg gewoon pensioen. En ja, het is normaal, 1 keer per jaar krijgt men een jaaropgave die men dan bij de Belasting kan overleggen.

tijger1
door tijger1 Jun 2, 2021 om 19:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@dave

Als u even inlogt bij de SVB kunt u een vraag stelken met het mededelingen forumulier en dan krijgt u beslist antwoord.

Maar als u daar toch al ingelog bent, kunt u ook even klikken op betaaloverzicht en dan details. Kunt u de specificatie bekijken.

De bedragen staan ook nog gewoon op Google.

Klik even hier. https://www.svb.nl/nl/aow/bedragen-aow/aow-bedragen

tijger1
door tijger1 Jun 2, 2021 om 19:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen
tijger1
door tijger1 - Jun 1, 2021 om 20:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Houd er wel rekening mee dat als u alvast pensioen gaat laten uitkeren terwijl u nog niet AOW gerechtigd bent, u flink meer belasting moet betalen.ook heeft dat uiteraard invloed op de hoogte van eventuele toeslagen.

De ingangsdatum van het pensioen is opgeschoven naar de AOW datum, maar bij de meeste pensioenfondsen kan de uitbetaling gewoon beginnen op 65 jarige leeftijd, maar zoals gezegd, meestal is dat niet verstandig.

Neem eens contact op met uw pensioenfonds om een en ander na te vragen.

En als uw pensioen eerder ingaat, zonder AOW, kunt u daar dan van rondkomen?

Dave lubeck
door Dave lubeck Jun 2, 2021 om 19:21
88 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb sinds kort een WAO uitkering van het SVB . Daarnaast heb ik ook een Pensioenuitkering van mijn Pensieonfonds . Het is zo dat toen ik mijn WAO moest aanvragen ik het heb aangevraagd met Loonheffingskorting dan hou je netto meer over . Maar dan moet je daarnaast niet je uitkering van het Pensioenfonds met ook Loonhefingskorting aanvragen . Want dan ga je veel betalen bij je aangifte inkomstenbelasting ieder jaar , want dan heb je te weinig belasting betaalt !! Dus vraag je naast je WAO uitkering met Loonheffingskorting ook een uitkering van je pensieonfonds ? Doe dat dan ZONDER Loonheffingskorting !!! Anders ben je de pineut !! bij je aangifte inkomstenbelasting !

tijger1
door tijger1 Jun 2, 2021 om 19:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@dave

u hebt bij de SVB geen WAO aangevraagd, maar de SVB verstrekt de AOW.

U bent niet de pineut. U moet de te weinig ingehouden loonheffing gewoon nabetalen.

De SVB houdt standaard rekening met de loonheffingskorting, en de pensioenfondsen houden standaard GEEN rekening met de loonheffingskorting.

Overigens is het zo dat als u een gering pensioen hebt van zeg € 2.000 of € 3.000 per jaar, u best twee keer loonheffingskorting zou kunnen laten toepassen, want bij de AOW gebruikt u die korting niet volledig.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jun 2, 2021 om 00:28
1746 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Pim,

Over welk pensioenfonds heeft u het?

aurora1
door aurora1 - Jun 2, 2021 om 01:28
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat van weer een jaar langer werken begrijp ik niet.
Kijk ook eens hier:
https://www.mijnpensioenoverzicht.nl/

getty
door getty - Jun 2, 2021 om 07:49
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Hoe oud bent u?

Thecla58
door Thecla58 - Jun 2, 2021 om 11:52
841 Antwoorden / 3 Vragen

Zoals @Aurora al zei kijk eens op

www.mijnpensioenoverzicht.nl

Deze site is heel verhelderend.

Om zeker te zijn dat ik geen onzin uitkraam heb ik dat voor mezelf gedaan.

Mijn pensioenen worden, du moment, dat ik 67 word tegelijk uitgekeerd met mijn aow. Dus lijkt het me sterk dat heet bij jou anders zal zijn. Maar zeker weten doe ik dat niet.

rj
door rjw Jun 2, 2021 om 20:10
3236 Antwoorden / 5 Vragen

Het is maar net wat er is afgesproken. Ik kan kiezen of ik mijn pensioen in kan laten gaan vanaf 58 jaar of vanaf 69 (en alles daar tussenin). Ik kan ook kiezen voor een deeltijdpensioen totdat ik volledig wil stoppen. En zo zullen er vast nog veel meer varianten zijn.

Thecla58
door Thecla58 Jun 14, 2021 om 11:25
841 Antwoorden / 3 Vragen

@RJW

Dat kan, dat weet ik niet. Sorry. Ik heb die mogelijkheid niet of misschien wel maar wil ik die niet gebruiken.

Nogmaals sorry.

Th
door Theawaalen - Jun 2, 2021 om 11:56
113 Antwoorden / 5 Vragen

Ik ben met pensioen gegaan toen ik 65 jaar en 8 maanden was en toen kreeg ik niet alleen mijn aow maar ook mijn pensioen van de pensioenuitvoerder.
Dit is al een aantal jaren terug.

mo
door mof - Jun 2, 2021 om 12:50
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, dat kan afhankelijk van de wettelijke ruimte onder welke het pensioen is afgesloten. De AOW leeftijd is omhooggegaan, dat wil niet zeggen dat de pensioenleeftijden ook omhoog zijn gegaan. MAar als in de voorwaarden
bij het pensioen is vastgelegd dat de ingangsdatum gelijk is aan de datum van AOW gerechtigde leeftijd, dan mogen ze dat, bijvoorbeeld.

sira
door sira - Jun 2, 2021 om 12:51
2288 Antwoorden / 24 Vragen

De nieuwe pensioenleeftijd is 68 jaar. Uw pensioen(uitkering) gaat een jaar later in, maar wordt daardoor hoger.
Als u liever met 65 jaar pensioen ontvangt, is ook mogelijk, maar u ontvangt dan minder.

Zie ook: nieuwe pensioenleeftijd

pi
door pimjerom - Jun 12, 2021 om 11:55
1 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo allemaal, sorry voor de late reactie. Het gaat om het slagerspensioenfonds en ik word in november 60 jaar. Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog niet de voorwaarden van het fonds heb gelezen.

ro
door ronny530 - Jun 12, 2021 om 12:19
2751 Antwoorden / 41 Vragen

Pensioenfondsen gaan in veel gevallen nog uit van de 65 jarige leeftijd maar die leeftijd is niet meer relevant. Het heeft eigenlijk geen enkele zin om het pensioen bij 65 jaar in te laten gaan tenzij uw werkgever vasthoud dat uw arbeidscontract op 65 jarige leeftijd ontbonden wordt en u werkeloos gaat worden. Dat mag wettelijk al niet omdat een vast dienstverband doorloopt tot de pensioensgerechtelijke leeftijd of als u op 65 jarige leeftijd uit dienst treed de werkgever een compensatie voor het salaris dat u mis gaat lopen treft. Het enige voordeel van langer doorwerken is dat u meer pensioen opbouwt maar of dat iets toevoegd durf ik te betwijfelen want u moet wel langer doorwerken voordat u met pensioen kunt gaan.