Janneke Visser
door Janneke Visser Jun 20, 2022 om 21:06
Geldzaken & recht

Kan oude verhuurder 5 weken na oplevering nog eisen dat woning wordt hersteld?

Mijn ouders van 86 en 87 hebben 20 jaar een woning gehuurd van een woningstichting. Nu ze naar een aanleunwoning verhuisden, wilden de nieuwe huurders diverse zaken overnemen. Dat is vastgelegd in een overeenkomst. Na de oplevering werd medegedeeld door de nieuwe huurder, dat zij afzagen van de woning. Zij hebben ook niet de overnameprijs betaald.
Nu, 5 weken na het inleveren van de sleutel, neemt de volgende nieuwe huurder telefonisch contact met ons op, dat zij niets willen overnemen en dat alles uit de woning moet worden gehaald (o.a. vloer)
Vraag 1. Mag de verhuurder aan de nieuwe huurders het telefoonnummer van mijn ouders geven? (AVG?)
Vraag 2. Mag de verhuurder 5 weken na oplevering nog eisen dat de woning hersteld wordt, of kosten rekenen hiervoor?
Vraag 3. Hadden mijn ouders nog kunnen eisen van de "eerste nieuwe huurders" dat de overnameprijs betaald werd?
Heel graag advies!

5222 12 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jun 20, 2022 om 21:14
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Ik neem even aan dat er een vertrek opname staat is opgemaakt. Ondertekend door de 2 partijen. Dus zover ik het nu zie geen achteraf nota voor de huisverlaters.

Janneke Visser
door Janneke Visser Jun 20, 2022 om 21:44
2 Antwoorden / 1 Vragen

In het opnamerapport staat wel berekend wat de kosten per onderdeel zijn als de nieuwe huurder niet overneemt. De huurder heeft getekend voor overname. Echter, de woningstichting meldt in het rapport geen partij te zijn hierin.
Mijn ouders hoorden pas twee weken na de sleuteloverdracht dat de nieuwe huurders afzagen van het contract. Mijn ouders hebben dus geen tijd gehad om de woning leeg op te leveren. Daarom is het volgens ons niet redelijk om hen nu de volgende kandidaten bekend zijn alsnog met kosten op te zadelen. Maar hoe zit dit juridisch?

gr
door gravin2 Jun 20, 2022 om 22:11
24 Antwoorden / Vragen

Ik denk dat afzeggende huurders door de overeenkomst te tekenen zich moeten houden aan de afspraak,

dat ze niet betalen is al niet netjes maar ik vind dat juridisch gezien zij verantwoordelijk zijn voor de spullen.

Janneke Visser
door Janneke Visser Jun 21, 2022 om 06:58
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt Mahadma en Gravin2 voor het meedenken. We twijfelen of het zin heeft om de eerste kandidaten aansprakelijk te stellen. We hopen eerst de woningstichting te overtuigen zich minder rigide op te stellen. Dat gaan we zien.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jun 20, 2022 om 22:19
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Janneke,

Ik vind de woningstichting van uw ouders nalatig.

Neem eens contact op met Stichting Woon, misschien kunnen zij u advies geven of verwijzen naar een instantie bij u in de buurt.

Klik op de volgende link :

https://www.wooninfo.nl/

Janneke Visser
door Janneke Visser Jun 21, 2022 om 07:08
2 Antwoorden / 1 Vragen

Goedemorgen Geboren Amsterdammer,
Bedankt voor de tip. Als we er niet uitkomen met de woningstichting, zullen we zeker advies bij een dergelijke instantie inwinnen.

tenormin
door tenormin - Jun 20, 2022 om 23:40
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Naar mijn mening moeten de weer nieuwe huurders contact opnemen met de WBV. Uw ouders hebben het contract keurig nageleefd, er waren nieuwe huurders die wilden overnemen, dus, kort door de bocht: de eerste nieuwe huurders hebben afgezegd, de tweede "nieuwe" huurder willen niets overnemen: kortom: dat is niet meer op het bordje van uw ouders maar de desbetreffende WBV.
1. Nee, de verhuurder mag geen details bekend maken van mensen die er eerder gewoond hebben.
2. Nee, (dat weet de verhuurder ook wel): 5 weken na opleveringen kan de verhuurder niet meer eisen dat uw ouders voor de kosten moeten opdraaien. U schrijft immers dat dit is vastgelegd in een overeenkomst met eerste huurders (die dus afhaakten). Wat niet meer het probleem van uw ouders is.
3. Ook nee, de eerste nieuwe huurders zagen er vanaf, dus het portie komt alleen op bordje van de verhuurder te liggen. Dus uw ouders kunnen geen eisen stellen aan eventuele over te nemen zaken. Want "dat krijgt" in dit geval de verhuurder.

Janneke Visser
door Janneke Visser Jun 21, 2022 om 07:12
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt Tenormin voor de uitgebreide en duidelijke reactie. We weten nu hoe we ons op kunnen stellen richting de woningstichting. Wordt vervolgd!

Ja
door JannyBoe - Jun 21, 2022 om 06:52
512 Antwoorden / Vragen

Hallo, ik zou m'n licht opsteken bij de Woonbond en/of Het Juridisch Loket.

Er valt me één ding op: u schrijft dat de 'volgende nieuwe huurder telefonisch contact' met u opneemt.
Maar de verhuurder is degene die de overdracht en overname dient te coördineren, zeker als er inmiddels 5 weken verstreken zijn.
De huurovereenkomst is al weken geleden beëindigd immers.
Ik zou het contact met de nieuwe huurder verder afhouden. De woningstichting is hun gesprekspartner.

In dit artikel van het Juridisch Loket staat dat er meestal een voorinspectie en een eindinspectie van de huurwoning is.
Was dat bij de woning van uw ouders ook het geval?
Zo ja, dan is de eindinspectie, inclusief het getekende overnameformulier van de toen beoogde nieuwe huurders, het einde van de huurovereenkomst.

U kunt de verhuurder meedelen dat u de woning op de afgesproken datum hebt opgeleverd volgens afspraak die zwart op wit staan.

Maar zoals gezegd, juridisch advies inwinnen. Succes.

Janneke Visser
door Janneke Visser Jun 21, 2022 om 07:26
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hartelijk dank Jannyboe voor uw reactie.
De woningstichting schrijft oa het volgende:

Dossier akkoord
Het dossier is gecontroleerd en akkoord bevonden. De woning is hiermee aan de nieuwe huurder, meneer en mevrouw xxx toegewezen. Andere kandidaten kunnen geen aanspraak meer maken op de woning. Wat er is gebeurd met de vorige kandidaten is uitzonderlijk, dus we gaan er vanuit dat de nieuwe verhuring nu wel doorgaat.

Overname
Wanneer er nog overname in de woning aanwezig is kunt u deze nu onderling gaan regelen. Het door beide partijen getekende overnameformulier laat u achter in de woning. Alles wat de nieuwe huurder niet wil overnemen, moet uiterlijk op de datum van sleutelinlevering zijn verwijderd. Wanneer dit niet is gebeurd, doet xxx dat alsnog op uw kosten.

Contactgegevens
Heeft u geen contactgegevens van de nieuwe huurder? Neem dan contact met ons op. Wij zorgen dat de nieuwe huurder contact met u opneemt of vragen toestemming om de contactgegevens door te geven.

De nieuwe huurder nam al contact met ons op voordat wij iets van de woningstichting hadden gehoord. Wij hadden geen toestemming gegeven contactgegevens door te geven. Vandaag hebben we een gesprek met de woningstichting, even kijken hoe rigide zij zich op blijven stellen. En anders zal ik zeker bellen met het juridisch loket!

Ja
door JannyBoe Jun 21, 2022 om 07:53
512 Antwoorden / Vragen

Hallo Janneke, die passage over 'Overname' zou ik eens goed juridisch onder de loep laten nemen mocht de woningstichting voet bij stuk houden.
Ik ben geen jurist maar dat lijkt me niet te kloppen. Voor u en uw ouders is de kous al 5 weken af.
Nogmaals succes.

Ja
door JannyBoe Jun 21, 2022 om 12:33
512 Antwoorden / Vragen

Ik snap wel dat de woningstichting de bal bij u neerlegt trouwens. Dat is voor de woningstichting de makkelijkste weg.
U hoeft niet met de stichting in gesprek verder. U hebt er geen band meer mee.
Ik denk dat u het met een brief verder afkunt.

panter22
door panter22 - Jun 21, 2022 om 08:14
6599 Antwoorden / Vragen

Vraag 1: Ja
Jouw ouders hebben een contract gesloten met de nieuwe huurder voor overname. De nieuwe huurder is hiermee akkoord gegaan en als de nieuwe huurder het huis gaat huren, dan moet de nieuwe huurder de prijs aan jouw ouders betalen. De verhuurder staat daar buiten. Dus als de nieuwe huurders niet willen betalen, dan moeten jouw ouders zelf maar kijken hoe ze het geld binnenkrijgen.
Maar nu hebben de nieuwe huurders afgezien van de woning. Dus moeten jouw ouders proberen de spullen aan de volgende huurder te verkopen.
Dan moeten ze wel weten wie de huurder was die de spullen ter overname heeft achtergelaten. Dus een telefoonnummer wordt gegeven, met zoals bij de eerste nieuwe huurder.
Vraag 2: Ja
De 2e nieuwe huurder wil de spullen niet overnemen, dan moeten je ouders de spullen er zelf (of familie etc)uithalen of kosten betalen voor het herstellen door de woningtichting betalen. Het is allemaal precies hetzelfde als bij de eerste huurder. Het staat gewoon in de opnamestaat en huurcontract.
Vraag 3: Nee
De woning wordt niet door de huurders gehuurd. Zij kunnen niets overnemen. Alleen een huurder die de woning gaat huren, kan spullen overnemen.
Dus maar snel aan de slag. De woning keurig volgens de regels opleveren. Als er niemand je ouders kunnen helpen, dan moeten ze betalen.

1paul
door 1paul Jun 21, 2022 om 08:42
3134 Antwoorden / 0 Vragen

er ie een overeenkomst, de spullen zijn niet meer van de ouders maar van de huurder die afgezegd heeft, deze heeft immers getekend voor overname!

Janneke Visser
door Janneke Visser Jun 21, 2022 om 08:48
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt Panter voor je reactie. Deze straat vierkant tegenover andere reacties zoals van bijv. Tenormin.

Denk je dat de woningstichting die kosten nog mag verhalen 5 weken na inleveren van de sleutel?
Hoeveel tijd is redelijk om het huis leeg te halen? Want er zijn geen financiële middelen.

panter22
door panter22 Jun 21, 2022 om 08:49
6599 Antwoorden / Vragen

De nieuwe huurder tekent voor de overname als hij het huis huurt. En dat deed hij dus niet.

panter22
door panter22 Jun 21, 2022 om 09:01
6599 Antwoorden / Vragen

@Janneke Visser,
Je moet even kijken wat afgesproken is op het overnameformulier en op de eindopnamestaat..
Wat redelijk is hoe de woning opgeleverd moet worden en hoeveel tijd je daarvoor krijgt, spreek je af met de verhuurder.
Of je ouders de financiele middelen hebben of niet, daar moeten ze zelf een oplossing voor vinden.
Mogelijk kan er een betalingsregeling worden afgesproken.
Overleg dus met de verhuurder.

Ja
door JannyBoe Jun 21, 2022 om 09:29
512 Antwoorden / Vragen

En vergeet vooral geen juridische bijatnd in te roepen want daar hebt u het meeste aan.

Ja
door JannyBoe Jun 21, 2022 om 09:31
512 Antwoorden / Vragen

Het verhaal was afgelopen op het moment van het inleveren van de sleutel en een getekende overname-overeenkomst door de beoogde nieuwe huurder.
Als het juridisch anders zit, kan ik me niet voorstellen, dan eet ik mijn toetsenbord op....

panter22
door panter22 Jun 21, 2022 om 15:37
6599 Antwoorden / Vragen

@Jannyboe, zwaar verteerbaar dat toetsenbord.

Ja
door JannyBoe Jun 21, 2022 om 16:03
512 Antwoorden / Vragen

Jazeker, maar ik had al ingeschat dat ik die zware kost niet zou hoeven opeten ;) En dat blijkt nu.

panter22
door panter22 Jun 21, 2022 om 16:16
6599 Antwoorden / Vragen

Ik ben blij voor de ouders dat het zo afgelopen is.

Janneke Visser
door Janneke Visser Jun 21, 2022 om 21:51
2 Antwoorden / 1 Vragen

Haha dank voor het medeleven! Gelukkig kun je je toetsenbord blijven gebruiken Jannyboe!

1paul
door 1paul - Jun 21, 2022 om 08:39
3134 Antwoorden / 0 Vragen

Afhankelijk van wat er in de overeenkomst is vastgelegd, welke voorwaarden zijn er overeengekomen, en dan met name, staat er een clausule in dat als de eerste gegadigden toch afzagen van huur dat dan de overeenkomst niet doorgaat, kun je deze huurders houden aan de overeenkomst, dat zij toch afzagen van huur wil niet zeggen dat dan ook de overeenkomst niet doorgaat!

Recht hebben is niet recht krijgen!!!!

toch zullen de nu nieuwe huurders zaken moeten doen met de eerdere huurder, de woningstichting is in deze ook wel iets te verwijten, zij hebben de overname goedgekeurd zoals het ging en zij hebben nu ook een taak/verantwoordelijkheid in deze!!!!

als er een opnamestaat is gemaakt toen uw ouders vertrokken en deze is goedgekeurd door de woningverhuurder kunnen zij daar niet op terug komen ook hier weer, mits er geen voorbehoud in deze overeenkomst is opgenomen en dan nog moeten ze bij de "nieuwe huurder" zijn, deze hebben immers een overeenkomst getekend!

Janneke Visser
door Janneke Visser Jun 21, 2022 om 08:53
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt 1Paul voor je reactie.
We zullen de opnamestaat nog eens goed doornemen.

Franske1958
door Franske1958 - Jun 21, 2022 om 09:18
420 Antwoorden / 2 Vragen

Ik denk dat die eerste huurders die zaken moeten (laten) verwijderen.
Er staat dat in een overeenkomst is vastgelegd dat hun die spullen zouden overnemen,
Dus op het moment dat die overeenkomst is getekend waren die spullen niet meer van
uw ouders maar van die eerste huurders. Dat hun daar nog niet voor hebben betaald maakt
niets uit. Die hebben daarvoor getekend en dus zijn de eerste huurders de eigenaar van die
spullen. U kunt daarom volgens mij bij die eerste huurders eisen dat hun die spullen betalen,
zoals waar hun voor hebben getekend, en vervolgens moeten die laatste huurders daar aanklopen
voor het verwijderen van die spullen. Het zijn immers niet meer de spullen van uw ouders.

sira
door sira - Jun 21, 2022 om 12:15
2326 Antwoorden / 24 Vragen

U had de eerste kandidaten aansprakelijk moeten stellen, zij hebben per slot van rekening getekend voor overname. Als je ergens voor tekent en dan toch annuleert, zitten daar doorgaans consequenties aan.

Inmiddels heeft u de sleutel al 5 weken geleden ingeleverd, de woningbouw is akkoord gegaan met de overname van de eerste kandidaten. Nu annuleren de eerste kandidaten bij de WBV, dan vraag ik mij af of de WBV alles weer op uw bordje kan leggen. Zou dat juridisch wel kunnen, lijkt mij dat de eerste kandidaten, die getekend hebben voor overname, de spullen moeten verwijderen of u schadeloos moet stellen voor de verwijdering.

Au
door Augje - Jun 21, 2022 om 12:33
5 Antwoorden / Vragen

sorry, probeerde antwoord te geven op een andere vraag. weet niet hoe ik deze hier weer weg krijg.

sjjoppy
door sjjoppy Jun 21, 2022 om 13:27
7181 Antwoorden / 3 Vragen

.

Janneke Visser
door Janneke Visser - Jun 21, 2022 om 13:14
2 Antwoorden / 1 Vragen

Update:

De woningstichting heeft excuses aangeboden voor de gang van zaken. Ze gaan alles afwikkelen met de nieuwste huurder.
Een hele opluchting.
Wij gaan geen zaak beginnen tegen de eerste nieuwe huurder.
Hartelijk dank voor al het meedenken op dit forum!

Ja
door JannyBoe Jun 21, 2022 om 14:25
512 Antwoorden / Vragen

Heel goed Janneke! Geen gedoe meer gelukkig. De woningstichting neemt haar verantwoordelijkheid. Prima.

panter22
door panter22 Jun 21, 2022 om 15:39
6599 Antwoorden / Vragen

Je ouders hebben echt geluk gehad dat de verhuurder zich nu mild opstelde. De woonduur en de leeftijd van je ouders zal meegespeeld hebben.

Ja
door JannyBoe Jun 21, 2022 om 16:00
512 Antwoorden / Vragen

De verhuurder ziet zelf ook wel in dat de voorgestelde gang van zaken voor hun juridisch geen stand zou houden.

sjjoppy
door sjjoppy Jul 4, 2022 om 10:21
7181 Antwoorden / 3 Vragen

@janneke visser,
uw vraag over de hondenbezitter is weggehaald, eventueel contact kan nog via ons profiel.

ro
door ronny530 - Jun 21, 2022 om 14:20
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Als de nieuwe huurders de woning al toegewezen en geaccepteerd hadden staat de vastgelegde overname overeenkomst ook in de opleveringsovereenkomst. De woning is dan met goedkeuring van de WBV met al het aanwezige er nog in opgeleverd en vanaf dat moment wordt het huurcontract ontbonden. De nieuwe huurder is dan eigenaar van de overgenomen goederen geworden waarbij wel of niet betaald geen enkele rol speelt want dat is tussen vertrekkende en komende huurder. In dit geval is de nieuwe huurder afgehaakt met achterlating van de overname goederen en is de woning aan een nieuwe huurder aangeboden en die wil uiteraard niet gaan betalen voor de overgenomen goederen maar verwijderen zal die nieuwe huurder ook niet doen want die hoopt dat er geen actie ondernomen wordt. Ik denk dat de WBV de huurder die de woning na acceptatie afgewezen is heeft gecontacteert want die was tot aan het toch niet nemen van de woning eigenaar van de goederen uw ouders telefoonnummer heeft gegeven en zoiets had van zoek het maar uit. De nieuwe huurder kan en mag niet eisen dat u of uw ouders de goederen uit de woning moeten gaan halen maar mogen dat als u er van af ziet wel zelf doen. De kans dat uw ouders ooit nog iets van de overname som terug zien acht ik nihil omdat die som voor oplevering al voldaan dient te zijn.

panter22
door panter22 Jun 21, 2022 om 15:43
6599 Antwoorden / Vragen

De nieuwe huurder zag af van de woning en heeft de woning dus niet geaccepteerd. Dus geen overname.

be
door beanfield - Jun 22, 2022 om 13:42
5 Antwoorden / 1 Vragen

woonzorg nederland heeft het bij mij ook geprobeerd, het appartement was in de oude staat
maar volgens de beheerder was hij gaan kijken binnen en waren de gaatjes in de muur niet dichtgemaakt
Hij was gaan kijken op vrijdag binnen Dat kon niet eens want we hadden een andere cylinder in de deur gezet.
En mijn schoonzoon had ieder gaatje op vrijdag keuring dicht gemaakt de rekening van woonzorg nederland 2600 euro.
Toen ik belde zei hij nou verscheur de rekening maar.
Ik zei als ik dus niet meer zo bij de tijd was geweest had ik het misschien gewoon betaald.
Ik was toen 80 jaar  Ik vind het oplichting en zij moeten het woord zorg maar vergeten

panter22
door panter22 Jun 22, 2022 om 15:22
6599 Antwoorden / Vragen

Voor het dichten van een paar gaatjes, betaal je geen €2600.