ls
door lsa Feb 20, 2021 om 19:31
Geldzaken & recht

Keuken vaatwasser

Ik heb een keuken gekocht inclusief apparatuur. Bij de keukenzaak vroegen zij mij welke eigenschappen ik wilde en zij hebben een vaatwassertype toegevoegd aan de bestelling. Bij het plaatsen van de vaatwasser bleek de deur maar een kleine kier open te kunnen. Het frontje van de vaatwasser mocht niet hoger zijn dan 72cm en met de verhoogde keuken en front van 78cm had ik dus een probleem. Op mijn melding dat de vaatwasser niet passend was kreeg ik het antwoord dat ze standaard een ombouw hadden moeten meeleveren. Ik sta open en zoek graag naar oplossingen. Wachtte de ombouw af. Die bleek te bestaan uit 2 zilvergrijs geschilderde houten latjes met voorgeboorde gaten en schroeven. Met een granieten blad kan ik die schroeven niet gebruiken. Ook zou de bediening van de vaatwasser een stuk lager uitkomen dan de bovenkant van de front. Ik ben niet blij met deze oplossing. Zodoende weer contact gezocht met de serviceafdeling. Die bleek landelijk te zijn en heeft mij vanaf dat moment naar de lokale verkoper (filiaal in Den Haag) terug verwezen. Zij hebben mij telefonisch benaderd, zouden nog gaan kijken naar een oplossing maar op mijn vraag om deze te ruilen voor de groene versie (type doorgegeven) die wel voor een verhoogd aanrecht geschikt was gaf de verkoper aan dat er niet geruild kon worden. Ze zouden in de loop van de week reageren. Deze week echter niets meer vernomen. Ik heb geduld. De keuken is geleverd op 14 januar jl. We zijn ruim een maand verder. Wat zijn mijn rechten in deze situatie? (Ik mag toch redelijkerwijs verwachten dat zij deze vaatwasser terugnemen en mij het type dat ik heb opgegeven leveren. Ik ben bereid om de meerprijs te betalen van de vaatwasser)

Kan iemand mij advies geven?

6864 21 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 20, 2021 om 21:46
1761 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Linde,

Kunt u een foto plaatsen van de situatie?

U kunt de foto uploaden bij een nieuw antwoord.

gerbera
door gerbera Feb 20, 2021 om 22:16
7360 Antwoorden / 14 Vragen

Voegd dat wat toe dan, de vaatwasser past niet en daar veranderd een foto niets aan.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 20, 2021 om 22:35
1761 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Gerbera,

Ik begrijp niet goed wat TS bedoelt met "Bij het plaatsen van de vaatwasser bleek de deur maar een klein kier open te kunnen".....

ls
door lsa Feb 20, 2021 om 23:17
4 Antwoorden / 2 Vragen

Zie maximale opening op de foto...

(dit is voor het eerst dat ik op deze site zit en ik had iedereen afzonderlijk beantwoord maar zie dat ik ook er onder kan reageren) Ik heb inmiddels foto's van de plankjes, het specificatieblad en de vaatwasser ge-upload.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 20, 2021 om 23:51
1761 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Linde,

Begrijp ik nu, dat de vaatwasser te groot is voor de keukenkast?

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Feb 20, 2021 om 21:59
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Er zijn vaatwassers met  knoppen  zichtbaar en kleine deur en  andere met knoppen boven waar een grotere deur op moet.

Een Siemens kan met 60 of 72 cm deur geleverd worden...  (oude model)
Maar een 78 deur, als ik onderste kunsstof rand weg haalde kan dat moeiteloos... wel moet ik dan vaatwasser vast zetten met schroeven  zodat deze niet naar voren kan kantelen...

ls
door lsa Feb 20, 2021 om 23:31
4 Antwoorden / 2 Vragen

@ $omss: de vaatwasser heeft de bediening boven en is nu met de te lange front (die er opgeschoven wordt) gelijk aan de bovenkant zie foto. Dit is tevens de maximale opening omdat de deur tegen de onderkant (poten) vast komt te zitten.

Volgens hen zou ik dan de vaatwasser helemaal naar beneden moeten doen en boven de ruimte opvullen met deze plankjes en dan de deur wat hoger moeten monteren en vervolgens ook nog een deel uit de plint moeten zagen zodat hij wel passend is.

En dat terwijl ik dan liever iets meer betaal en een passende vaatwasser wil.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Feb 20, 2021 om 22:13
2048 Antwoorden / Vragen

Slechte service maar als je zelf apparatuur bestelt en zelf plaatst ben je eigenlijk ook zelf mede verantwoordelijk. Nogmaals je mag betere service verwachten en als je er om moet rechten geef ik je ook een goede kans het te winnen maar tegen die tijd is het enige dat telt wat echt zwart op wit staat en dat zal bijvoorbeeld een bestelling zijn met jouw handtekening erop.

ls
door lsa Feb 20, 2021 om 23:29
4 Antwoorden / 2 Vragen

@Henkdezevende: juridisch gezien zijn er 2 betrokken dus ja, ik erken dat ik medeverantwoordelijk ben en wil ook in alle redelijkheid een oplossing vinden. Het is echter niet zo dat ik de apparatuur zelf heb besteld. Dat heeft ook de verkoper van de keuken gedaan. Het is niet zo dat bij het verkoopgesprek van de keuken ook van alle apparatuur de specificaties doorgesproken worden.

En ja, dit is een goed leer voor de volgende keer. Ik had mijn paraaf gezet en daarmee zat ik - bleek later - meteen vast aan de verplichte afname van een keuken binnen een bepaalde tijd. Die zal ik de volgende keer niet zo snel meer zetten. Was met de eerste keuken niet zo blij toen ik thuis kwam. Heb het meetmoment en de daadwerkelijke koop uitgesteld. Uiteindelijk hebben ze mij prima geholpen met het ontwerpen van een andere mooie keuken. Was op zich een fijn gesprek en voelde mij gehoord. Alleen op dit punt van de vaatwasser laat de werkwijze en communicatie te wensen over.

Het 'zelf' monteren is overigens gedaan door een goede vriend tevens aannemer/vakman.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Feb 21, 2021 om 00:05
2048 Antwoorden / Vragen

Probeer de druk erop te houden maar probeer ook een compromis te vinden. Worse case moet je een nieuwe vaatwasser kopen en dat andere ding zien te slijpen. De winkel kan al beter doen zonder dat het hun een cent kost en ze kunnen je ook tegen meerkosten omruilen. Ergens daartussen moet je een compromis kunnen vinden.

gerbera
door gerbera - Feb 20, 2021 om 22:30
7360 Antwoorden / 14 Vragen

U heeft het over een front van max 72 cm wat nu 78 cm zou zijn. Is dit een los front wat op de vaatwasser is gemonteerd of gaat het over de deur van de vaatwasser. Is het een los front moet het volgens mij toch wel passend gemaakt kunnen worden. staat de vaatwasser niet op stelpootjes zodat die wat lager gesteld kan worden en wat is de bedoeling van de latjes dat u deze op het aanrechtblad moet schroeven.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 20, 2021 om 22:36
1761 Antwoorden / 31 Vragen

@Gerbera,

Daarom heb ik om een foto van de situatie gevraagd.

ls
door lsa Feb 20, 2021 om 23:15
4 Antwoorden / 2 Vragen

Het is een verhoogd aanrecht. De vaatwasser moet helemaal omlaag en de latjes moeten dan het stuk dat je boven overhoudt opvullen. Maar met een granieten blad kan dat niet.

ls
door lsa - Feb 20, 2021 om 22:50
4 Antwoorden / 2 Vragen

Foto van vaatwasser. Dit is de maximale opening. Zonder plint nog. Front komt tegen de onderpoten en kan niet verder open.

ls
door lsa - Feb 20, 2021 om 22:57
4 Antwoorden / 2 Vragen

https://www.pelgrim.nl/apparaten/oud-assortiment/gvw430l/

@ Gerbera: zie tekening het is de bedoeling dat de deur (front) er als het ware in gehaakt wordt. En hier staat duidelijk dat de deur binnen een bepaalde afmeting moet blijven. De foto is een deel van het specificatieblad van de vaatwasser GVW430L, die zoals nu blijkt niet meer leverbaar is (opvolger is GVW220L)

ls
door lsa - Feb 20, 2021 om 23:08
4 Antwoorden / 2 Vragen

Foto van extra montagemateriaal: 2 plankjes met voorgeboorde gaten werden geleverd met wat schroeven. Dat lukt niet met een granieten blad. Er zou dan ook een deel uit de plint (halve maan) gezaagd moeten worden.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 20, 2021 om 23:52
1761 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Linde,

Begrijp ik nu, dat de vaatwasser te groot is voor de keukenkast?

ls
door lsa Feb 21, 2021 om 10:57
4 Antwoorden / 2 Vragen

Nee juist te klein. Ik heb een verhoogd aanrecht en zou dan dus een vaatwasser XL moeten hebben en de keuken heeft L geselecteerd en geleverd.

ro
door ronny530 - Feb 21, 2021 om 08:01
2777 Antwoorden / 41 Vragen

Zo te zien komt het opzet front tegen de stelvoeten van de vaatwasser aan omdat het opzet front aan de onderzijde te lang is. Kiezen voor een andere vaatwasser gaat dit probleem niet verhelpen want ook die stelvoeten gaan in de weg zitten. Op de foto is ook te zien dat de vaatwasser aan beide zijden met schroeven is vastgezet dus hebben de stelvoeten geen nut meer omdat het gewicht van de vaatwasser op de zijwanden van het keukenblok rust. De stelvoeten helemaal indraaien kan maken dat het opzet front vrij onder de vaatwasser kan bewegen en dan is het probleem opgelost. Wat ik echter niet begrijp is dat het probleem bij plaatsing van de keuken als die door de verkoper gedaan is niet opgevallen is dat de stelvoeten in de weg zaten.

panter22
door panter22 Feb 21, 2021 om 09:09
6599 Antwoorden / Vragen

Ts heeft zelf de keuken geplaatst.
De vaatwasser zou met een latje er boven niet op gelijke hoogte met de rest van de kastjes komen. Dat ziet er niet mooi uit. Dat zie je ook niet meer.
En inderdaad die pootjes zitten in de weg, want de deur van een kleine vaatwasser gaat net zo diep onder de vaatwasser door dan een deur van een grotere vaatwasser.

ls
door lsa Feb 21, 2021 om 11:06
4 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb juist de leverancier ivm het verhoogde aanrecht verzocht om de vaatwasser L te ruilen voor een XL. Die is wel geschikt voor een verhoogd aanrecht en dan komt het frontje ook hoger te hangen waardoor het hele probleem van het tegen de stelpoten aankomen verholpen wordt. In het specificatieblad van een XL blijkt uit de tekening dat een front van 78 wel past. Het is gewoon een kwestie van de juiste machine leveren.

panter22
door panter22 Feb 21, 2021 om 17:45
6599 Antwoorden / Vragen

Het is even piekeren, maar nu begrijp ik dat het front, die plaat die op de vaatwasser zit. te groot is voor de vaatwasser. Die steekt onderaan uit. Daardoor kun je de draai niet helemaal maken omdat de vaatwasser onder in de keuken zit en daar geen ruimte genoeg voor is.
Nu wil die keukenboer met een plaatje aan de bovenkant, de vaatwasser naar beneden halen zodat de onderkant past en de draai kan worden gemaakt.
Maar dan past de bovenkant niet en dan zit je met knoppen die niet meer bovenin de deur zitten.Daar komt allerlei viezigheid in en het is geen gezicht.
De keukenboer wil nu ineens wel de vaatwasser omruilen voor een maat groter?

ro
door ronny530 Feb 22, 2021 om 14:59
2777 Antwoorden / 41 Vragen

Maar toch als de stelvoeten van de xl vaatwasser op de grond blijven staan kan het opzetfront niet onder de vaatwasser schuiven want een xl vaatwasser is nog groter. Op de foto collage is links boven te zien dat het front door de stelvoeten wordt tegengehouden en kan verholpen worden door zoals ik al schreef de stelvoeten geheel in te draaien of als het niet anders kan te verwijderen. Dat vraagsteller zelf de vaatwasser heeft geplaatst was mij niet duidelijk maar zou moeilijk kan het indraaien van de stelvoeten toch niet zijn.

user123
door user123 - Feb 21, 2021 om 08:19
1346 Antwoorden / 3 Vragen

https://youtu.be/05GcAjuRS9M

er zijn vaatwassers waarbij het frontpaneel iets verschuift bij het openen.

dit had de keukenzaak vooraf moeten uitzoeken.

machine vervangen voor een passende.

ls
door lsa Feb 21, 2021 om 11:13
4 Antwoorden / 2 Vragen

Eens en dat is ook waar ik op inzet.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 21, 2021 om 09:53
16838 Antwoorden / 202 Vragen

U vraagt naar uw rechten: Zie dan deze en kijk wat u er mee kunt. Daarop aanvullend oiok nog, ga na of de verkoper is aangesloten bij een branchevereniging met geschillencommissie. Zoals ik het lees kunt u mogelijk stellen dat men op basis van uw vraag wel een verkerd en niet passend product heeft geleverd en daarme wel in gebreke is is te stellen. De verwijzingen:

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

Verkopen aan consumenten | ACM.nl

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en deze voorbeeldbrief-ingebrekestelling/  en qua integrale wetgeving: www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html en evt verder t/m art 25  Dat naast een tip om eventueel toch eerst een handige klusjesman te benaderen die u mogelijk 'uit de brand kan helpen' op eenvoudiger wijze (of een opinie te geven waar u ook iets mee kunt m.b.t. de klacht..

ls
door lsa Feb 21, 2021 om 11:07
4 Antwoorden / 2 Vragen

Dank!!!! Hier kan ik wat mee :-)

ls
door lsa Jul 4, 2021 om 22:06
4 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ben vergeten een terugkoppeling te geven. Ik heb een ingebrekestellingsbrief in tweevoud verzonden (fysiek en digitaal naar filiaal waar ik de vaatwasser gekocht heb en digitaal cc ook naar het landelijke servicecentrum van Keukenkampioen. Die heb ik zaterdagavond geschreven en meteen meteen verzonden. De eerstevolgende werkdag had ik een email ontvangen van een jurist met excuses en de mededeling dat ik zoals ik eerder had voorgesteld tegen een meerprijs wel een andere vaatwasser mocht kiezen en kon ruilen met de huidige. Het heeft een aantal weken geduurd maar uiteindelijk wel erg blij met deze vaatwasser en het resultaat!

Uw advies heeft geholpen. Dank daarvoor!

justmeagain
door justmeagain - Feb 21, 2021 om 09:55
623 Antwoorden / 8 Vragen

@GA, nee de dorpel van de keuken is te hoog waardoor de onderkant van de vaatwasserseur tegen deze dorpel aankomt en dus niet volledig geopend kan worden.

justmeagain
door justmeagain - Feb 21, 2021 om 09:56
623 Antwoorden / 8 Vragen

Sorry dubbel gepost

gerbera
door gerbera - Feb 21, 2021 om 10:27
7360 Antwoorden / 14 Vragen

Als ik het nu goed begrijp zou de onderzijde van het paneel ingekort moeten worden of het front vervangen door een passend front. Het eventueel hoger plaatsen van de vaatwasser heeft ook hier geen zin omdat u met de onderzijde tegen de plint aan komt. Zou bij de keukenboer blijven aandringen op een passend front. Wat de latjes betreft deze zou u, tegen het blad, kunnen vastzetten met een 2 componenten lijm zodat de bovenruimte is afgedekt.

ls
door lsa Feb 21, 2021 om 11:13
4 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor het meedenken maar de front past in de keuken en die symmetrie en rust wil ik niet verstoren door een fout van de verkoper die een verkeerde vaatwasser heeft uitgekozen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Feb 21, 2021 om 19:07
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Bij  het bekijken van deze foto's staan de pootjes te ver naar voren.
Of deze vaatwasser aangepast kan worden  betwijfel ik.

Een Oude Bosch ooit ging de deur + front er wel flink onder en  die had steunen  nodig  om niet voorover te vallen.
Die was niet los te plaatsen.

gerbera
door gerbera - Feb 21, 2021 om 22:23
7360 Antwoorden / 14 Vragen

Als ik nog eens naar de foto kijk valt het mij op dat de onderkant van het front gelijk komt met de onderkant van het deurtje er naast. Er komt dus nog een smalle plint achter het deurtje. Als de pootjes onder de kastjes wat naar achter geplaatst worden gaat de plint ook iets naar achter zodat het front net voor de plint langs kan draaien. Ga er van uit dat de plint met (kunstof)klemmen op de pootjes wordt vastgezet.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Feb 22, 2021 om 10:22
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Er zijn 3 soorten.....
1 Vrijstaande die soms een front kregen.

2 Integreerbare waar bovenblad af mag en  iets  makkelijker   zowel vrijstaand als  als inbouw te gebruiken.

3  Echte  inbouw   die  een front moeten en  met voetjes meer naar achter, en  bij openen  zal deze meestal voorover kantelen als je deze niet vastgezet hebt...  dan  kan  er  9 cm naar binnen gaan en  alleen de plint onder de kasten loopt vaak niet door of is  verende gemaakt.
Deze zijn wel flink duurdere dan de eerste 2 groepen en  ze willen vaak winst maken... en geven verkeerde!

andregld
door andregld - Feb 22, 2021 om 10:49
20 Antwoorden / 6 Vragen

Hallo,

Ik heb het als volgt opgelost. Je kunt de onderkant opvullen (zoals ik heb gedaan een soort pallet gemaakt) zodat de bovenkant mooi aansluit op onderkant blad. En je zult een deel van het plint (zie foto 2 in de volgende reactie) moeten inzagen waar de onderkant deur tussen past.

Het betreft hier een BOSCH Type: SD6P1B SBV93M30NL

Hoe kom je te weten wat de opvulling moet zijn....... zet hem vlak met ingedraaide pootjes. Meet de ruimte tussen het blad en bovenkant vaatwasser. Hou voldoende ruimte over bijvoorbeeld 0,5 tot 1 cm. Dit om de vaatwasser te kunnen plaatsen. en hierna kun je deze stellen.

Zie foto's

ls
door lsa Feb 22, 2021 om 20:48
4 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor het delen. Ik vind het een hele mooie oplossing. Netjes uitgevoerd ook. Wel een hele andere contstructie dan de 2 plankjes en schroeven die ik heb mogen ontvangen. Toch zou mijn 1e insteek zijn dat de vaatwasser L in een XL wordt omgeruild zodat ik niet onnodig in de keuken hoef te zagen. Daarbij ben ik ook bereid om het verschil in prijs te betalen.

andregld
door andregld - Feb 22, 2021 om 10:50
20 Antwoorden / 6 Vragen

En de tweede foto:

mo
door mof - Feb 22, 2021 om 13:22
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft de keuken gekocht inclusief apparatuur. U heeft daarbij advies bij de keukenzaak ingewonnen die op hun beurt met uw wensen heeft geprobeerd rekening te houden. DAt is niet goed gegaan: de keukenzaak is in dit geval gehouden de vaatwasser terug te nemen als die niet passend is of passend gemaakt kan worden zodanig dat het uw goedkeuring draagt. U hoeft niet met oplossingen als "een paar latjes hier en daar" akkoord te gaan als dit betekent dat de keuken er niet meer uit zal zien zoals die er uit had moeten zien.

U kunt bij de branchevereniging, als ze zijn aangesloten, klagen danwel naar de rechter.

ls
door lsa Feb 22, 2021 om 21:47
4 Antwoorden / 2 Vragen

Dank u, duidelijke taal. Ik hoop dat we er met een oplossing uit komen waar zowel verkopende partij als ik tevreden mee zijn. Ik heb inmiddels meerdere opties de revue zien passeren. Ze zouden op korte termijn reageren. Ik wacht nog deze week af. Dan heb ik een in mijn ogen redelijke termijn van 14 dagen gegeven om met een oplossing van hun kant te komen. Daarna zal ik volgende week met een tegenvoorstel komen. Zo niet zal ik bij het CBW mijn klacht indienen.

Pa
door Paul Geene - Feb 22, 2021 om 13:57
1 Antwoorden / Vragen

Kijk eens op https://www.adapt-r.nl

ls
door lsa Feb 22, 2021 om 21:32
4 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor het meedenken. Ik heb er naar gekeken, zou dan de premium 60 nodig hebben, maar ga filmpjesop youtube zoeken om te bekijken hoe het nu echt werkt.

gerbera
door gerbera - Jul 4, 2021 om 22:15
7360 Antwoorden / 14 Vragen

DOOR LINDE255 4 JUL. 2021 OM 22:06
3 ANTWOORDEN / 2 VRAGEN

Ik ben vergeten een terugkoppeling te geven. Ik heb een ingebrekestellingsbrief in tweevoud verzonden (fysiek en digitaal naar filiaal waar ik de vaatwasser gekocht heb en digitaal cc ook naar het landelijke servicecentrum van Keukenkampioen. Die heb ik zaterdagavond geschreven en meteen meteen verzonden. De eerstevolgende werkdag had ik een email ontvangen van een jurist met excuses en de mededeling dat ik zoals ik eerder had voorgesteld tegen een meerprijs wel een andere vaatwasser mocht kiezen en kon ruilen met de huidige. Het heeft een aantal weken geduurd maar uiteindelijk wel erg blij met deze vaatwasser en het resultaat!

Uw advies (@heremietkreeft) heeft geholpen. Dank daarvoor!
Bedankt voor de terugkoppeling, prettig te horen dat het is opgelost