Mehmeterdem
door Mehmeterdem Dec 6, 2018 om 11:10
Geldzaken & recht

Kifid geeft mij gelijk maar ik moet toch betalen

Ik heb een geschil met de Hypotheker omdat zij mij niet deskundig hebben geadviseerd en geen hypotheek hebben kunnen regelen waardoor ik genoodzaakt was om een andere adviseur in te schakelen en kosten te maken. Hierop heb ik het Kifid gevraagd om een bindend advies uit te brengen, het advies is als volgt:

4. Beoordeling

4.1 Aan de Commissie ligt de vraag voor of de Adviseur heeft gehandeld zoals van een redelijk handelend en redelijk bekwaam adviseur mag worden verwacht. De Commissie oordeelt dat deze vraag ontkennend dient te worden beantwoord en overweegt daartoe als volgt.

De advieskosten van de adviseur waren 3250 euro en volgens het Kifid moet ik toch nog 2500 euro betalen, is dit reeel? Ik heb toch gelijk en er is geen hypotheek geregeld.

2322 11 Rapporteer

ma
door maarten heest - Dec 6, 2018 om 11:54
463 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo, daar is zo niet van te zeggen. Er staat maar een klein deel van de uitspraak en het voorliggende geval.
Sowieso heeft het vermoedelijk niet veel zin om dit op dit forum te bespreken.
U hebt veel meer baat bij professionele juridische bijstand.

tijger1
door tijger1 - Dec 6, 2018 om 13:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U vraagt om een bindend advies en dat krijgt u. Dus een matiging van de nota. Gewoon betalen dus.

panter22
door panter22 - Dec 6, 2018 om 15:56
6599 Antwoorden / Vragen

Bindende uitspraak

Aan een bindend oordeel moeten zowel de consument of ondernemers als de financiële dienstverlener zich houden. U kunt uw klacht dus niet meer aan de rechter voorleggen. Ook niet als u het oneens bent met de uitspraak. Is de uitspraak dat de financiële dienstverlener iets aan de consument of ondernemer moet betalen of geven? Dan is hij daartoe verplicht.

https://www.kifid.nl/bindend-niet-bindend/

Thijs12
door Thijs12 - Dec 6, 2018 om 16:03
532 Antwoorden / Vragen

Een bindend advies, dan is het afgelopen. Een volgende keer misschien via de rechter.

aurora1
door aurora1 - Dec 6, 2018 om 16:11
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Het is toch een bindend advies? Anders had u bijv. naar de rechter kunnen gaan. In dit geval moet u betalen maar dan wel een lager bedrag dan het oorspronkelijke bedrag. Ik zou er ook niet te lang mee wachten want dan krijgt u er kosten bij.

diumenge
door diumenge - Dec 6, 2018 om 18:41
11969 Antwoorden / 15 Vragen

En wat waren de kosten van die tweede adviseur?

Topantwoord

emcede
door emcede - Dec 6, 2018 om 18:53
960 Antwoorden / 4 Vragen

Beste Mehmeterdem, wat is het nummer van de uitspraak?

jo
door jorisw - Dec 8, 2018 om 21:30
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Een adviseur wordt betaald voor de uren dat hij gewerkt heeft. In principe niet voor een eindresultaat. Blijkbaar vindt de Kifid dat de betreffende adviseur toch wat steken heeft laten vallen en kort hem daarom op zijn inkomen.

Mehmeterdem
door Mehmeterdem - Dec 31, 2018 om 13:32
1 Antwoorden / 1 Vragen

het nummer van deze zaak is 17.04793

lemmy
door lemmy Dec 31, 2018 om 13:52
41 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is geen uitspraaknummer van het Kifid.

Een uitspraak van het Kifid begint met het jaartal en dan een 3-cijferig nummer.

Het deel van de uitspraak zegt nog niet veel over de gehele beoordeling. Dus met de huidige informatie kan jouw vraag nog niet beantwoord worden.

Graag alsnog het juiste uitspraaknummer van het Kifid plaatsen; dan kunnen wij de hele uitspraak lezen en dan met name het deel over het oordeel en of het inderdaad een al dan niet bindende uitspraak is.

lemmy
door lemmy - Dec 31, 2018 om 14:09
41 Antwoorden / 1 Vragen

Na een kleine zoekslag kom ik uit bij de uitspraak onder nummer 2018-750.

Uit die uitspraak blijkt dat beide partijen gekozen hebben voor een bindend advies. Verder volgt uit de samenvatting al dat de vordering deels wordt toegewezen.

Onder punt 5 ('Beslissing') staat heel erg helder vermeld dat de adviseur recht heeft op het bedrag van € 2.500.

Kortom, ik begrijp niet waarom u hier een topic voor opent en daarbij ook nog eens slechts een heel klein deel van de uitspraak publiceert en bovendien onder een titel die iets anders suggereert dan er daadwerkelijk is besloten (door het Kifid).

Oftewel: een overbodige vraag van uw kant.

Mehmeterdem
door Mehmeterdem Jan 7, 2019 om 19:35
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben blijkbaar niet duidelijk geweest met de vraagstelling. Vraag is of het reeel is als je gelijk krijgt om dan nog 80% van de fee te moeten betalen die wordt gerekend voor het totaal product?

Algemene tendens is zo te zien dat het reeel is, bedankt voor de antwoorden.

lemmy
door lemmy Jan 7, 2019 om 20:07
41 Antwoorden / 1 Vragen

In dat geval was de oorspronkelijke vraag inderdaad niet duidelijk.

U heeft slechts deels gelijk gekregen en om die reden is bijvoorbeeld de fee gematigd. Ook al is er geen hypotheek tot stand gekomen betekent dat niet dat een adviseur geen recht heeft op een (deel van de) fee. Hij heeft immers wel degelijk werkzaamheden uitgevoerd.

Over het bedrag (of de matiging) kun je natuurlijk altijd van mening verschillen; in dit geval was naar het oordeel van het Kifid een matiging tot € 2.500 gerechtvaardigd. Waarom er voor een vermindering van € 750 is gekozen en niet voor bijvoorbeeld € 1.000 of € 500 blijft een beetje gissen. Via het Kifid zou u daar wellicht duidelijkheid over kunnen verkrijgen.

panter22
door panter22 - Jan 7, 2019 om 20:13
6599 Antwoorden / Vragen

Het komt er op neer dat je beter die €1000 kosten aan de adviseur had kunnen betalen,
De commissie die uitspraak doet vindt het redelijk en billijk  dat de eerste adviseur betaald krijgt voor de werkzaamheden die hij verricht heeft..Weliswaar niet het gehele bedrag. En daar gaat het om. Het is een bindend advies.
Jij hebt je standpunt, dat je de adviseur niet hoeft te betalen, niet voldoende kunnen onderbouwen.,
Wat ik uit die uitspraak haal, is dat je naar een andere adviseur bent gestapt, zonder enig bericht aan deze adviseur en zonder hem in gebreke te stellen om alsnog zijn werkzaamheden binnen een bepaalde tijd naar behoren uit te voeren. Daarin ben jij in gebreke gebleven.Daarom krijg je je kosten van de nieuwe adviseur ook niet vergoed,