Er
door Erik de Leeuw May 9, 2018 om 15:28
Geldzaken & recht

Kinderbonussparen van ABN AMRO

Kan ABN AMRO ongevraagd het spaargeld van mijn zoon, zonder mijn toestemming, aan hem overdragen?!

Mijn zoon is 18 jaar geworden. Ik heb ca 16 jaar geleden een spaarrekening voor hem geopend. Wat wel door de jaren heen van naam veranderd is.
Toen ik afgelopen weekend een brief kreeg van ABN AMRO, aan hem geadresseerd,  met als titel: "18 jaar: tijd om zelf je bankzaken te regelen". Heb ik de brief geopend en daar stond in vermeld dat er een nieuw rekeningnummer voor hem was geopend omdat hij 18 jaar was geworden en zelf verantwoordelijk is voor het gespaarde geld.
Nu heb ik, zijn vader, al die jaren voor hem gespaard.

Afgelopen weekend ben ik gaan internetbankieren en kwam ik erachter dat zijn spaargeld niet meer aanwezig was, het bedrag, zijn spaarrekening was foetsie.
Ik heb afgelopen maandag met ABN AMRO gebeld en gevraagd waar dat geld is gebleven.

Het antwoord van de betreffende dame luidt: dat staat nu op zijn naam, hij is er verantwoordelijk voor. U heeft hier niks meer over te zeggen!! U heeft hier een brief over gehad, ca 3 maanden geleden! Maar...ik heb helemaal geen brief gehad! De 'post'is niet meer zoals 30/40 jaar terug. Dan heeft u pech! Wij hebben vanuit ABN AMRO die brief echt verstuurd!

Maar was mijn antwoord: Wat als mijn zoon niet met geld om kan gaan, of hij is niet toerekeningsvatbaar?? Dan moest ik volgens haar maar naar de rechter gaan om het ongedaan te maken!!

Mijn vraag is nu: Kan dit zo maar? ABN AMRO wil dit niet terugdraaien! Men heeft mij niet de tijd gegeven om mij, als vader, het beheer te houden.

22738 12 Rapporteer

marita5
door marita5 - May 9, 2018 om 15:43
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Erik De Leeuw ,

Het staat in de voorwaarden :

Uw kind word 18 jaar .

a. De bank sluit de KinderBonus Sparen rekening in de maand nadat uw kind 18 jaar oud is geworden. Het spaargeld wordt naar een andere spaarrekening bij de bank op naam van uw kind overgemaakt.

b. Als uw kind geen andere spaarrekening heeft, zal de bank er een voor hem of haar openen.

c. Als uw kind meerderjarig is, heeft alleen uw kind de bevoegdheid om over het geld te beschikken .

Lees hier de voorwaarden , klik op de rode regel .

https://www.abnamro.nl/nl/images/Generiek/PDFs/010_Prive/01_Sparen/Voorwaarden_KinderBonus_Sparen.pdf

tijger1
door tijger1 - May 9, 2018 om 15:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt voor hem gespaard en nou is hij 18 en het is van hem.

Als u dat niet had gewild, had u eerder maatregelen moeten nemen.

En de post is prima. U weet toch zelf wel wanneer uw zoon 18 wordt?

En u zult hem die 18 jaar toch wel bijgebracht hebben hoe hij met geld om moet gaan?

Als uw kind niet toerekeningsvatbaar is, had u hem voor zijn 18e verjaardag onder curatele moeten laten stellen.

ka
door kama May 11, 2018 om 14:13
161 Antwoorden / 19 Vragen

De post is helemaal niet altijd overal prima.

jantje7
door jantje7 - May 9, 2018 om 16:18
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Hoop wel voor u dat u er een zorgverzekering voor hem is afgesloten. Ook is het waarschijnlijk nodig om zorgtoeslag aan te vragen. Heeft hij een bijbaantje, kijk of u alsnog de ingehouden loonbelasting terug kunt vragen.

me
door mein33 - May 9, 2018 om 17:54
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Kleine kinderen worden groot en volwassen (voor de wet) en dat gebeurt sneller dan je denkt.
Als de rekening op zijn naam staat dan heeft u er inderdaad geen enkele zeggenschap meer over.
En nu maar hopen dat u hem heeft geleerd hoe hij verantwoord met de centjes moet omgaan, anders bent u in gebreke gebleven.

En , was uw zoon blij met z'n nieuwe verworvenheid.
U kunt toch aan uw zoon kenbaar maken over het hoe en waarom u deze rekening destijds voor hem heeft geopend en welk doel u daarbij voor ogen had/heeft.

diumenge
door diumenge - May 9, 2018 om 18:14
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je had die brief, aan je zoon geadresseerd, niet eens mogen openen.

r.kemperman
door r.kemperman May 11, 2018 om 16:48
423 Antwoorden / 4 Vragen

Leer lezen.
TS heeft geen brief gehad. Hij zag het via Internetbankieren!

tijger1
door tijger1 May 11, 2018 om 16:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@kemperman. Leer lezen. Lees het topic nog eens, waarin de Ts schrijft dat hij de brief geopend heeft.

diumenge
door diumenge May 11, 2018 om 17:04
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Met uitroepteken nog wel, je slaat een flater R.Kemperman. En dat dan drie keer, haha kansloos!

panter22
door panter22 - May 9, 2018 om 18:20
6599 Antwoorden / Vragen

Praat je wel eens met je zoon? Je maakt een brief open die aan hem gericht is, je kijkt op zijn bankrekening en spaarrekening.
Het lijkt mij verstandig met je zoon te overleggen hoe het nu verder moet met die spaarrekening.
Ga je door met voor hem sparen of niet. Maar je zoon is nu volwassen en kan doen met het geld wat hij wil.
https://www.nibud.nl/consumenten/uw-kind-wordt-18-jaar/

r.kemperman
door r.kemperman May 11, 2018 om 16:49
423 Antwoorden / 4 Vragen

Leer lezen.
TS heeft geen brief gehad. Hij zag het via Internetbankieren!

tijger1
door tijger1 May 11, 2018 om 16:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@kemperman. Zelf leren lezen.

panter22
door panter22 May 11, 2018 om 17:21
6599 Antwoorden / Vragen

R.Kemperman, Hoe bedoel je leer lezen.
Na de brief van zijn zoon opengemaakt te hebben, keek ts op de spaarrekening van zijn zoon. Maar wat makt het uit, het geld stond niet meer op de spaarrekening.

panter22
door panter22 May 11, 2018 om 19:35
6599 Antwoorden / Vragen

Mogelijk op de nieuwe spaarrekening en is er niets aan de hand.

aurora1
door aurora1 - May 10, 2018 om 01:06
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ja, uw zoon is meerderjarig geworden en dat is zijn geld.
Raar dat u aan hem gerichte post opent. Doet uw zoon dat ook met aan u gerichte post?
Niet weer doen zou ik zeggen, u heeft geen recht daartoe.

r.kemperman
door r.kemperman May 11, 2018 om 16:49
423 Antwoorden / 4 Vragen

Leer lezen.
TS heeft geen brief gehad. Hij zag het via Internetbankieren!

tijger1
door tijger1 May 11, 2018 om 16:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@kemperman. Drie keer dezelfde fout.

abnamro
door abnamro - May 11, 2018 om 14:59
141 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Erik.

Wanneer je niet verwacht dat de KinderBonus Spaarrekening vanaf je zoon zijn 18de verjaardag op zijn naam komt te staan, kan ik me voorstellen dat je verbaasd bent.

Ik zie dat er al meerdere forumgebruikers op je bericht hebben gereageerd. Vooral het eerste antwoord van MARITA5, is voor jou van belang. Daarin vind je ook een link naar de voorwaarden van de KinderBonus Sparen. In deze voorwaarden vind je antwoord op al de vragen die je hebt. Heb je toch nog vragen waarvan je de antwoorden niet in de voorwaarden vindt, hoor ik ze graag van je.

Met vriendelijke groet,

Janwalter

ABN AMRO Webcare

tijger1
door tijger1 May 11, 2018 om 15:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Staat dat dan niet vermeld in de voorwaarden als je zo’n rekening opent?:-)

marita5
door marita5 - May 11, 2018 om 17:00
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@ R.Kemperman ,

 3x is scheepsrecht , maar bij u niet , lezen is ook een kunst ;-))

Toen ik afgelopen weekend een brief kreeg van ABN AMRO, aan hem geadresseerd,  met als titel: "18 jaar: tijd om zelf je bankzaken te regelen". Heb ik de brief geopend en daar stond in vermeld dat er een nieuw rekeningnummer voor hem was geopend omdat hij 18 jaar was geworden en zelf verantwoordelijk is voor het gespaarde geld

marita5
DOOR R.KEMPERMAN 11 MEI 2018 OM 16:48
338 ANTWOORDEN / 4 VRAGEN

Leer lezen.
TS heeft geen brief gehad. Hij zag het via Internetbankieren!

rf
door rfd - May 11, 2018 om 17:44
27 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou iedereen willen afraden om hier op dit forum een vraag te stellen. De antwoorden worden gegeven op een snerende toon, hebben slechts zijdelings nog met de vraag te maken. Het lijkt erop dat hier een aantal mensen zich tot dagtaak heeft gemaakt anderen te kleineren, belachelijk te maken en voor superstom te houden. Om misselijk van te worden.

er
door ernie eduard - May 11, 2018 om 21:29
21 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk dat hoor ik bij heel veel bedrijven die vertellen dat ze een brief hebben verstuurt, maar die nooit is aangekomen en ik google de wat en inderdaad de post wordt inderdaad slecht rond gebracht. Maar heel veel bedrijven maken wel duidelijk misbruik van dat de post slecht wordt bezorgd en zeggen vaak dat ze iets hebben verstuurd maar in werkelijkheid doen ze dat dus niet. Kijk als je iets verstuurt ben je wel verplicht om te zorgen dat de post ook aankomt bij de geadreseerde en als je weet dat de post bij een bedrijf slecht wordt bezorgd dan ben je op de hoogte van het wanbeleid van dit bedrijf die deze bedrijven in huurt. De meeste bedrijven doen er dan ook netjes aan om een E-Mail te versturen naar hun klanten dat ze een brief kunnen verwachten, want heel vaak is de E-Mail bekend bij deze instellingen. Maar deze grote bedrijven geven totaal geen service meer naar hun klanten en leven in de wolken, want stelen en roven kan net zo lang doorgaan tot dat de Bank gepakt wordt en dan moeten ze een afkoopsom/ bekeuring betalen van een miljoen terwijl ze er 100 miljoen hebben gestolen, dit is een win, win sytuatie voor banken. Want deze heren en bedrijven staan boven de wet, en kopen hun straf af, wat een ander dus niet kan de normale Nederlander, die moet betalen en krijgen een straf opgelecht/ berecht van de rechter, ik noem dat klasse justitie dat dit soort grote bedrijven e hun managers en direcktie, nooit voor de rechter werantwoording af moeten leggen.

tijger1
door tijger1 May 11, 2018 om 21:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat een baarlijke en beledigende nonsens verkoopt u.

diumenge
door diumenge May 11, 2018 om 21:51
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hé Willy Wartaal, jij hier?

opaplop
door opaplop - May 12, 2018 om 11:09
76 Antwoorden / 12 Vragen

Beste RFD. Ik ben het 100% met je eens,wij noemen het hier mauwen en praten als een kip zonder kop en niets zeggende antwoorden te geven aan mensen die zoeken naar oplossingen voor hun problemen en dat snappen zommige forum leden niet, die je ook elders tegen kan komen hoor.