ri
door ricwit Jan 12, 2015 om 12:06
Geldzaken & recht

Klacht ING bank, onterecht incassoburo na 1 maand aflossing gemist?

Jarenlang netjes afgelost, vaak meer dan de afspraak. Even 3 maand niet afgelost, juli, augustus en september, wegens verhuizing naar uitgeleefde flat dus deze moest eerst opgeknapt worden en dus paar maand dubbele huur en hypotheek, dubbele electra, klusjesmannen, materiaal etc. Ook in juli mijn baan kwijt geraakt wegens problemen met mn transplantatienier. Begin oktober telefonisch afgesproken met ING zakelijk medewerker, dat rond eind oktober het achterstallige betaald zou zijn en er dan geen problemen zijn, begin november alles betaald, ff 1000,00! Paar weken later brief dat de ING zaak heeft overgedragen wegens openstaan van 1 maand! (Aflossing oktober zelf dus).
Ik ben dan nog maar 1 maand achter met betalen, mogen ze dan gelijk incassoburo inschakelen juridisch gezien?

6743 28 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Jan 12, 2015 om 13:24
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Als u gewoon de afspraak die u heeft gemaakt niet voor 100% waar maakt ja dan gebeurt dit, em dag zal ook wel mogen anders doet de bank dat niet.

tijger1
door tijger1 - Jan 12, 2015 om 13:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U maakt er dus een potje van. Juli, augustus en september niet betalen. Begin oktober pas afspreken dat alles eind oktober betaald wordt en dan betaalt u begin november nog niet alles en laat u weer rustig een maand openstaan.

De ING is super soepel met u geweest en nu moet u op de blaren zitten.

ri
door ricwit - Jan 12, 2015 om 13:42
5 Antwoorden / 2 Vragen

Had het kunnen weten, zitten alleen moraalridders hier.
Lach me rot als jullie in zo'n situatie zitten, tis jullie van harte gegund.

tijger1
door tijger1 - Jan 12, 2015 om 13:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=ricwit schreef op maandag 12 jan 2015, 13:42]Had het kunnen weten, zitten alleen moraalridders hier.
Lach me rot als jullie in zo'n situatie zitten, tis jullie van harte gegund.

Moraalridders? Als men een overeenkomst aangaat, moet men zich daaraan houden. U kon weten dat u in de problemen zou komen, dus u had direct al bij de eerste te missen betaling contact moeten opnemen met ING en uitstel van betaling moeten vragen.

U hebt nog mazzel dat ze de hele lening niet in een keer vorderen.

edrick3
door edrick3 - Jan 12, 2015 om 13:50
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo ricwit,

Vervelende situatie voor je, maar om te reageren op je vraag mogen ze dan gelijk incassoburo inschakelen juridisch gezien? is het antwoord 'ja'.
Je hebt een schuld en die willen ze incasseren.

Wanneer krijg ik te maken met een incassobureau of deurwaarder?

U kunt te maken krijgen met een incassobureau of deurwaarder als u een rekening niet op tijd of niet volledig betaalt. De schuldeiser schakelt eerst een incassobureau in. Als u niet reageert op de aanmaningen van het incassobureau, kan de schuldeiser daarna een deurwaarder inschakelen.
Aanmaningen incassobureau

Wanneer de schuldeiser een incassobureau inschakelt, loopt het contact vanaf dat moment via het incassobureau. Een incassobureau stuurt 1 of meer aanmaningen. Op deze aanmaningen vindt u niet alleen het bedrag dat u oorspronkelijk moest betalen. De schuldeiser verhaalt ook de incassokosten op u. De hoogte van incassokosten ligt wettelijk vast. Naast de incassokosten kan een schuldeiser u ook rente in rekening brengen. Dit bedrag vindt u ook terug op de aanmaning.
(Bron:Rijksoverheid)

Je zou nog eens contact kunnen opnemen met de ING.

Suc6

ri
door ricwit - Jan 12, 2015 om 14:00
5 Antwoorden / 2 Vragen

U kon weten dat u in de problemen zou komen, dus u had direct al bij de eerste te missen betaling contact moeten opnemen met ING en uitstel van betaling moeten vragen.

Hoe had ik dat kunnen weten? Ben geen helderziende, u misschien?

edrick3
door edrick3 - Jan 12, 2015 om 14:04
27632 Antwoorden / 85 Vragen

.....Hoe had ik dat kunnen weten?......
Afschriften? Betalingsoverzicht? o.i.d.

tijger1
door tijger1 - Jan 12, 2015 om 14:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een verhuizing, huur plus hypotheek, dubbele energie, klusjesmannen. Allemaal te voorzien.

In juli baan kwijt, toen wist u het al helemaal, financiële problemen. Ing bellen om gedoe te voorkomen. Nee u wacht tot begin oktober.

getty
door getty - Jan 12, 2015 om 14:40
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Waarom hier een vraag stellen als u de juiste antwoorden niet waardeert?

ri
door ricwit - Jan 12, 2015 om 16:40
5 Antwoorden / 2 Vragen

Waarom hier een vraag stellen als u de juiste antwoorden niet waardeert?

oh zomaar, denk even wat mentale steun opdoen, maar zitten alleen maar perfekte mensen hier schijnbaar, of personeel van de ING

ri
door ricwit - Jan 12, 2015 om 16:54
5 Antwoorden / 2 Vragen

Zie je wel!

Cookies
door Cookies - Jan 12, 2015 om 16:55
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=ricwit schreef op maandag 12 jan 2015, 16:40]Waarom hier een vraag stellen als u de juiste antwoorden niet waardeert?

oh zomaar, denk even wat mentale steun opdoen, maar zitten alleen maar perfekte mensen hier schijnbaar, of personeel van de ING

Tuurlijk, we werken hier allemaal bij de ING, VGZ, KPN enz. enz. De ING is zo coulant geweest je tot eind oktober de tijd te geven. Aan die afspraak heb je je niet gehouden, dan houdt het op voor de ING.

valerius-2
door valerius-2 - Jan 12, 2015 om 17:01
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=ricwit schreef op maandag 12 jan 2015, 16:54]Zie je wel!

Nee dat zie ik niet, wat moet ik zien? Dat u anders met geld omgaat dan een normaal gebruik. Dus eerst het en dan het ander, zo komt u nooit meer in de meoilijkheden.

edrick3
door edrick3 - Jan 12, 2015 om 17:43
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=ricwit schreef op maandag 12 jan 2015, 16:40]Waarom hier een vraag stellen als u de juiste antwoorden niet waardeert?

oh zomaar, denk even wat mentale steun opdoen,

Tja, maar de forumleden hier huilen niet zomaar mee met de wolven in het bos.
Als je een probleem voorlegt wordt er - zo goed mogelijk - geprobeerd een oplossing te bieden.
Jouw vraag was: .....mogen ze dan gelijk incassoburo inschakelen juridisch gezien?....
En die is beantwoord.
Dat sommigen hun mening geven ..... tja....

Met vr.gr.

diumenge
door diumenge - Jan 12, 2015 om 17:47
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=nitwit schreef op maandag 12 jan 2015, 16:40]Waarom hier een vraag stellen als u de juiste antwoorden niet waardeert?

oh zomaar, denk even wat mentale steun opdoen, maar zitten alleen maar perfekte mensen hier schijnbaar, of personeel van de ING
En je dacht dat je met die modale steun vervolgens ING wel kom overtuigen van je gelijk?

diumenge
door diumenge - Jan 12, 2015 om 17:48
11969 Antwoorden / 15 Vragen

modale = mentale

me
door mein33 - Jan 12, 2015 om 18:12
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Dat ING een jarenlange klant op deze manier behandeld is, op z'n minst, zeer klantonvriendelijk te noemen.
Gewoon slechts even 3 mnd. niet aan je aflossingsverplichting voldoen is zo erg toch niet, waar gaat het nou helemaal over.
Het kwam gewoon even niet uit omdat u uw geld even ergens anders voor nodig had, belachelijk dat de ING daar geen enkel begrip voor heeft.
En dan een incassobureau op uw dak sturen, met alle extra kosten van dien, nadat u de achterstand alsnog volgens afspraak had afgelost.
En het moet niet gekker worden dat ze ook nog zo brutaal zijn te gaan zeuren omdat u de maand oktober nog niet op tijd heeft betaald.
Met zo'n bank zou ik niets te maken willen hebben en als ik in uw schoenen stond zou ik dat zeker niet pikken. Ik zou gelijk m'n lening in z'n geheel aflossen en elders een nieuwe lening aanvragen.
U zou natuurlijk ook het e.e.a. kunnen voorleggen bij uw rechtsbijstandverzekering, je weet maar nooit wat zij bij de ING kunnen bewerkstelligen.

wi
door wilhelmina59 - Jan 13, 2015 om 10:34
507 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte TS. Hier uw klacht in een andere vorm .
U bent werkgever en de bank is werknemer
U kunt het loon waar uw werknemer hard voor gewerkt heeft niet betalen om dat er wat extra kosten waren. U besluit dus een paar maanden het loon niet uit te betalen. Hoe denkt u als werkgever dat uw werknemer gaat reageren??

pi
door piethenk - Apr 6, 2015 om 09:43
16 Antwoorden / 2 Vragen

Beste ricwit,

Een late reactie, maar wellicht heeft u hier iets aan:

https://www.ing.nl/de-ing/over-de-ing/hoe-werkt-een-bank/klantbelang-centraal/index.html

Het filmpje geeft bondig het beleid weer van ING om het klantbelang centraal te stellen. Het flimpje zegt letterlijk dat als het even lastiger wordt, ING bereidt is om een betalingsregeling te bespreken, van ongeveer 1 min 10 sec.

U zou ING de vraag kunnen stellen hoe zij het inschakelen van het incassoburo ziet in het licht van de betalingsachterstand. Ik kan niet beoordelen over de vraag ING wel of niet juist heeft gehandeld. Daarvoor weet ik niet genoeg van de situatie. Ik kan wel zeggen dat reacties van sommigen op je vraag die neerkomen op "je bent te laat met betalen, dus wees blij dat ING niet de hele lening opeist" nogal kort door de bocht zijn.

Klantbelang centraal is overigens niet alleen maar een marketingterm van ING. Dit begrip is verankerd in de wetgeving waar onder meer alle banken en verzekeraars onder vallen

tijger1
door tijger1 - Apr 6, 2015 om 10:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@piethenk

U kunt niet beoordelen of de ING juist gehandeld heeft, omdat u de situatie niet kent?

Lees dan de vraag van de Ts eens.

Drie maanden zomaar niet betaald. Dan afspreken dat eind oktober alles betasld wordt. Dat dus niet doen en in november nog niet alkes betalen.

De bank is niet gek.

pi
door piethenk - Apr 6, 2015 om 10:26
16 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 6 apr 2015, 10:02]@piethenk

U kunt niet beoordelen of de ING juist gehandeld heeft, omdat u de situatie niet kent?

Lees dan de vraag van de Ts eens.

Drie maanden zomaar niet betaald. Dan afspreken dat eind oktober alles betasld wordt. Dat dus niet doen en in november nog niet alkes betalen.

De bank is niet gek.

Ik heb de vraag gelezen en ook alle gegeven antwoorden gelezen. Misschien had ik moet schrijven dat ik niet de HELE situatie ken. Ik gaf ermee aan dat ik geen glazen bol heb, die u wellicht wel heeft, en daarom geen stellige dingen ga roepen waar ik niet zeker van ben. Daar is niemand mee gebaat

pi
door piethenk - Apr 6, 2015 om 10:29
16 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 6 apr 2015, 10:02]@piethenk

U kunt niet beoordelen of de ING juist gehandeld heeft, omdat u de situatie niet kent?

En als u mijn woorden herhaalt, dan stel ik het op prijs als u dat correct doet. Ik zei dat ik niet kan beoordelen of ING juist gehandeld heeft, omdat ik de situatie niet goed genoeg ken

tijger1
door tijger1 - Apr 6, 2015 om 10:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@piethenk

Voor de situatie van de Ts heeft men geen glazen bol nodig.

door 1953 - Apr 6, 2015 om 11:48
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=ricwit schreef op maandag 12 jan 2015, 12:06]Jarenlang netjes afgelost, vaak meer dan de afspraak. Even 3 maand niet afgelost, juli, augustus en september, wegens verhuizing naar uitgeleefde flat dus deze moest eerst opgeknapt worden en dus paar maand dubbele huur en hypotheek, dubbele electra, klusjesmannen, materiaal etc. Ook in juli mijn baan kwijt geraakt wegens problemen met mn transplantatienier. Begin oktober telefonisch afgesproken met ING zakelijk medewerker, dat rond eind oktober het achterstallige betaald zou zijn en er dan geen problemen zijn, begin november alles betaald, ff 1000,00! Paar weken later brief dat de ING zaak heeft overgedragen wegens openstaan van 1 maand! (Aflossing oktober zelf dus).
Ik ben dan nog maar 1 maand achter met betalen, mogen ze dan gelijk incassoburo inschakelen juridisch gezien?

Eerst moest u aangemaand worden met een aanmaningsbrief va ING dat u uw achterstand binnen een bepaald tijdvak dient te voldoen, bij (gedeeltelijk/volledig) in gebreke blijvend: incassoprocedure volgt met dien aangaande kosten ten uwerlasten (buitengerechtelijke kosten, minimaal € 40,00 incassokosten e.d.).

Er kunnen afwijkende bepalingen zijn opgenomen in de hypotheekakte omtrent de nalatigheid van te late of onvolledige betaling(en) jegens ING, de hypotheekgever.

ri
door ricwit - Apr 6, 2015 om 11:57
5 Antwoorden / 2 Vragen

Ach jongens het valt allemaal wel mee, heb maar € 968,00 incasso gekregen dus waar praten we over?

Banken zijn gewoon een verplichte dienstverlener die ons opgedrongen zijn.
Ze kunnen kosten vragen zo hoog als ze willen.
De tijd dat we nog respect voor bankiers en notarissen hadden ligt ver achter ons.
Als ik wil bezuinigen, wat moet tegenwoordig (regering bedankt) kan ik mijn tvgids opzeggen, ik kan spaarlampen gebruiken, maar een bank kan ik niet opzeggen, alleen de keuze van bank staat vrij.
Ik wil eigenlijk helemaal geen bank.. maar ja dat kan helaas niet.
Zonder bank kun je zo 200,00 euro op jaar basis besparen met al hun kosten.
Zij willen graag bankje spelen, hoef ik toch niet voor te betalen.
Ik ben voorstander om alle bankzaken gewoon via de belasting te doen, zij hebben computercapaciteit genoeg, zij weten toch al alles van je.
Wie denken banken nog dat ze zijn? Gewoon een simpele verplichte dienstverlener, meer zijn ze niet.
Amen.

Aan de ING-bank:
Ik heb mn € 32,50 kwartaalkosten weer braaf betaald, laat ze er blij mee zijn en eerlijk verdelen over de bonussen he jongens.
Ga zo door.

tijger1
door tijger1 - Apr 6, 2015 om 12:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan hebt u dus een aardig uitgebreid betaalpakket. Kan dus veel goedkoper.

Ach ja, en waarom zou je op tijd betalen, of als dat niet lukt tijdig contact opnemen om een en ander te regelen en je daar dan ook aan te houden.

Tenslotte vindt u het ook helemaal niet erg als uw werkgever of uitkeringsinstantie een pasr maanden uw loon of uitkering niet betaalt en daarna maar een stukje. Moet alkemaal kunnen.

Cookies
door Cookies - Apr 6, 2015 om 12:29
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 6 apr 2015, 12:23]Dan hebt u dus een aardig uitgebreid betaalpakket. Kan dus veel goedkoper.

Kan niet goedkoper als je dit wilt: Inclusief 2 Platinumcards met bestedingslimiet tot € 20.000 euro.

tijger1
door tijger1 - Apr 6, 2015 om 12:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=carola.83 schreef op maandag 6 apr 2015, 12:29][quote=tijger1 schreef op maandag 6 apr 2015, 12:23]Dan hebt u dus een aardig uitgebreid betaalpakket. Kan dus veel goedkoper.

Kan niet goedkoper als je dit wilt: Inclusief 2 Platinumcards met bestedingslimiet tot € 20.000 euro.

Heel handig als je in de WW zit.;-(((