Hi
door Hijnhomp Jun 7, 2019 om 18:58
Geldzaken & recht

Klacht over Gamma Montage service

We hebben problemen met de Gamma Montage Service. Ze willen ons een NO-GO rekening laten betalen voor een traprenovatie. Bij komst van de montage service bleken ze niet aan de gang te kunnen omdat de temperatuur van de ruimte van de trap te laag. Ons was in de voorwaarden voor leggen van de PVC vloer niet gezegd dat de ruimte op 20oC (geacclamitiseerd) moest zijn.

We hebben herhaald gemeld dat we daarom de rekening niet van plan zijn te betalen maar ze dreigen nu met een incassobureau. We willen dit graag aanhangig maken omdat we van de renovator die bij ons het later heeft gelegd hoorden dat dit soort zeken regelmatig voorkomen bij de Gamma.

2920 11 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 7, 2019 om 19:09
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Naar mijn mening helemaal niets vaan aantrekken tenzij vooraf in de offerte of bij het maken van de renovatieafspraak heel helder en beijsbaar zou zijn gesteld dat de riuuimte op 20 graden Celcius geacclimatiseerd zou moeten zijn. Dat is bovendien iets dat ook mij grote onzin lijkt.
Er is niets geleverd lees in in uw vraag en waarom dan betalen als de voorwaarden niet vooraf bekend waren (en als gezegd m.i. onzinnig zijn).
Ik kom zo nog even tetug met een aanvulling.
Ik heb inmiddels enig zoekwerkj gesdaan en zie dat er diverse bedrijven zijn die PVC vloeren leveren die u (nota bene) zelf kint leggen en daar zie ik niets over temperatuurvoorwaarden. Afgezien daarvan is het voor wie dan ook zonder exact af te stellen airco systeem onmogelijk om aan die m.i, idiote voorwaarde te kunnen voldoen. Dus opnieuw, niets van aantrekken, laat u niet gek maken, niet betalen en zo men op de idiote gedachte zou komen om echt te gaan vorderen en er zou een dagvaarding komen, ga dan wel op de dagvaarding in met o.a. hetgeen ik nu stel als argument en de rechter zal er worst van maken.

jo
door jorisw Jun 7, 2019 om 23:23
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Na jouw eerste zin kan je al stoppen: in de voorwaarden staan duidelijk de omgevingsfactoren vermeld. Aan de rest van jouw betoog te zien ben je niet alleen juridisch "expert" maar ook nog eens "expert" op het gebied van materialen en de verwerking er van.

Wat anderen zeggen is totaal niet relevant. TS is akkoord gegaan met voorwaarden van Gamma.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 8, 2019 om 10:01
16830 Antwoorden / 202 Vragen

@JORISW, Waar heeft u die voorwaarden dan gevonden? Ik zag er geen bij diverse leveranciers en als al gezegd: (lang) niet iedereen heeft een klimaatregelingsinstallatie in huis. En zo de voorwaarde inderdaad > 15 < 20 celcius zou zijn,  dan zou er feitelijk geen probleem kunnen zijn geweest en qua luchtvochtigheid evenmin. Ook hier: https://www.gamma.nl/montageservice-vloeren-leggen zie ik niets over voorwaarden. Wel lees ik elders dat het niet altijd personeel in dienst van Gamma is die de klus klaart maar ook ingehuurde externen.

(P.s. in mijn opleidingen heb ik zelf veel mogen leren over benutten van materialen etc. en heb daar zelfs ook les in gegeven (scheepsonderhoud).

jo
door jorisw - Jun 7, 2019 om 19:17
4340 Antwoorden / 1 Vragen

In de voorwaarden staat de de temperatuur tussen de 15 en 20 graden moet zijn. En de luchtvochtigheid tussen de 55 en 60%.

tijger1
door tijger1 - Jun 7, 2019 om 19:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat PVC en ook bijvoorbeeld laminaat moet een aantal dagen in dezelfde ruimte bewaard worden
waar het later gelegd moet worden om dezelfde temperatuur aan te nemen. Dat voorkomt latere werking.

Dat zal ook beslist op het materiaal vermeld staan.

Ik weet natuurlijk hoe laag de temperatuur was en waar het materiaal tijdelijk was bewaard. Maar als het daar veel kouder was, gaat het later uitzetten. Wordt u ook niet blij van.

tenormin
door tenormin Jun 7, 2019 om 20:55
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Lijkt me: ik weet natuurlijk niet hoe laag de temperatuur was...

user123
door user123 - Jun 7, 2019 om 21:08
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Pvc is niet te snijden wanneer het koud is. Normaal verwarmt een stoffeerder de snijlijn met een föhn. Dat kost meer tijd.

Hoe koud was het ?

Een onverwarmde nieuwbouwwoning in de winter kan erg koud worden.

gerbera
door gerbera Jun 8, 2019 om 15:01
7358 Antwoorden / 14 Vragen

u bent in de war met vinyl

user123
door user123 Jun 8, 2019 om 19:36
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Ik denk dat u zelf in de war bent.

panter22
door panter22 - Jun 7, 2019 om 21:52
6599 Antwoorden / Vragen

De renovator heeft de pvc vloer wel bij een lage temperatuur gelegd?

user123
door user123 - Jun 7, 2019 om 22:25
1346 Antwoorden / 3 Vragen

De lijm heeft overigens ook een verwerkingstemperatuur.

dus : hoe koud was het ?

panter22
door panter22 - Jun 8, 2019 om 10:30
6599 Antwoorden / Vragen

Staat de verwerkingstemperatuur soms op de verpakking?
http://dersimo.nl/kou-en-pvc-doe-er-iets-mee/
Bij welke temperatuur moesten de vloerleggers werken? En met de jas en de katten aan?
Je wilt niet betalen, maar Gamma gaat verder. Uiteindelijk kun je bij de rechter terecht komen. Dan ben je een paar honderd euro verder. Succes niet verzekerd.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 8, 2019 om 10:46
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Nog een vraag: het gaat hier toch over traprenovatie en geen grote vloeroppervlaktes? En was het product al enkele dagen van te voren geleverd en opgeslagen in dezelfde ruimte of in een andere ruimte? Ook: wat heeft de renovater u verteld over condities m..b.t. het kunnen leggen, aannemend dat deze de klus wel heeft uitgevoerd.

(Achtergrond van de vraag: als er sprake is van temperatuurswisselingen in de ruimte waar de trap aanwezig is  zou er hoe dan ook een probleem kunnen zijn van krip/uitzetten. Ik nam aan dat er sprake is van kleine oppervlaktes)

Daarnaast is het zinvol dat u ook antwoord geeft op andere gestelde vragen.

Hoe dan ook houd ik vast aan de stelling dat als de voorwaarden vooraf niet duidelijk waren zeker als daarin geen sprake is van een NO-GO rekening u weinig/niets beghoeft te vrezen.

panter22
door panter22 Jun 9, 2019 om 08:50
6599 Antwoorden / Vragen

Als ts op een andere dag de montage service van Gamma had laten komen, dan zou er misschien wat te regelen zijn. Nu is de trap al door een ander gelegd. Die verloren uren moeten betaald worden.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 9, 2019 om 18:22
16830 Antwoorden / 202 Vragen

@PANTHER22, moeten? wij zijn geen rechter en hebben uitsluitend eigen meningen op basis van kennis en ervaring.

panter22
door panter22 Jun 10, 2019 om 08:42
6599 Antwoorden / Vragen

Het is mijn mening dat je moet betalen. Het is algemeen bekend dat vloerbedekking in ieder geval in huis moet liggen voor het gelegd kan worden. Het internet staat er vol mee.

ne
door neodutchio - Jun 8, 2019 om 12:51
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Heeft u zelf de vloer meegenomen en apart een afspraak gemaakt met een legservice? Dan ligt de verantwoordelijkheid bij u. U kunt op de verpakking lezen wat de voorwaarden voor verwerking zijn. Ook voor het opslaan.

Elke vloer moet of aclimatiseren of uitgelegd worden voordat er gelegd kan worden.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 9, 2019 om 10:47
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Ts. heeft het over te lage temperatuur in de trapruimte waardoor en niet kon worden gelegd volgens de Gamma ploeg. Bij acclimatiseren door opslag in die ruimte zou het materiaal dezelfde temperatuur hebben gehad dan in de bedoelde ruimte en dus geacclimatiseerd zijn.

ne
door neodutchio Jun 9, 2019 om 11:09
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Ook temperaturen worden gewoon aangegeven bij leginstructies. Acclimatiseren moet dus gebeuren onder de omstandigheden zoals in de instructies staan.

gerbera
door gerbera - Jun 8, 2019 om 15:02
7358 Antwoorden / 14 Vragen

U gebruikt het woord "geacclamitiseerd" hetgeen voor mij inhoud dat het product, in dit geval het PVC materiaal, enige tijd in de ruimte moet liggen waar het gebruikt wordt hetgeen ook op de verpakking staat aangegeven. Dat de ruimte waar het gelegd wordt 20 graden moet zijn is slechts een advies, 18 graden is voldoende terwijl de ondervloer best rond de 15 graden mag zijn. Echter als de vloerleggers op de legdag het materiaal meenemen is het hun probleem want in dat geval hadden ze u vooraf in kennis moeten stellen van de "werk" temperatuur.

ro
door ron503 - Jun 9, 2019 om 12:00
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De aangekochte vloer laten leggen is een optie en staat los van de vloer zelf. U bent zelf verantwoordelijk om de instrucies die voor het legggen van de vloer van toepassing zijn op te volgen en dat kan door de gebuiksaanwijzing die bij de vloer word geleverd goed te lezen en in de voorwaarden van de leg service staat ook dat de vloer twee dagen voor het leggen in huis moet zijn. Enig temperatuurverschil is wel op te vangen maar als de vloer zeg maar in de garage opgelagen is geweest en pas bij het leggen in de ruimte aanwezig is dan is de kans groot dat de vloer gaat uitzetten en bol gaat staan. De legger gaat daar de vingers niet aan branden want als het mis gaat krijgt de legger de schuld van uw nalatigheid omdat u de gebruiksaanwijzing van die vloer niet gelezen heeft. De no-go rekening is m.i. terecht omdat u zich niet aan de voorbereidingfase heeft gehouden met als gevolg dat de vloer niet gelegd kon worden.