Ti
door Timity May 9, 2016 om 08:22
Geldzaken & recht

Kleren weggegooid door de sportschool

Hoi allemaal!

Ik ging vorige week sporten bij de sportschool als ''oefendagje''. Maar ik (die niet zo slim was) liet per ongeluk mijn nieuwe schoenen liggen in de kleedkamer. Toen ik er achter kwam (de volgende dag), heb ik even gebeld en gevraagd of ze Vans hadden gevonden. Ze zeiden: Ja klopt! Je kunt ze gewoon ophalen wanneer het uitkomt!
Ik ging dus op vakantie en had daarvoor geen tijd meer om ze op te halen, dus ik ging gelijk nadat ik terug kwam van vakantie. Ik kwam daar aan, en ze zeiden: ''We hebben alle spullen die zijn laten liggen in zakken gedaan en weggegooit''.

Ik heb geen waarschuwing of iets gekregen over dat er een kans was dat mijn schoenen zouden weggegooit worden. Dus mijn vraag is, is hier een oplossing voor of kan ik de sportschool aansprakelijk stellen?

Groetjes!

9313 14 Rapporteer

marita5
door marita5 - May 9, 2016 om 08:27
11511 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Timity ,

Welke sportschool is dit ?
Lees ook hun voorwaarden , betrekking tot aansprakelijk stellen .

Ti
door Timity - May 9, 2016 om 08:32
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Marita!

Het is de sportschool Kenamju in Haarlem!
Ik zie in de voorwaarde wel het volgende staan:
''Kenamju is niet aansprakelijk voor zowel directe als indirecte schade als gevolg van ongevallen, diefstal, brand of enige andere schade veroorzakende gebeurtenissen, tenzij Kenamju hierbij opzet of grove schuld te verwijten is. Voor zover het lid enige aanspraak op schadevergoeding jegens Kenamju geldend kan maken, zal deze aanspraak niet verder kunnen gaan dan hetgeen waarvoor Kenamju zich heeft verzekerd.''

marita5
door marita5 - May 9, 2016 om 08:48
11511 Antwoorden / 15 Vragen

@Timity ,

Neem contact op met Kenamju , hier kunt u een vraag stellen klik op de rode regel , zijn ook actief op FB .
Alleen het telefoongesprek zal moeilijk te bewijzen zijn , uw ja is hun nee.

http://www.kenamju.nl/site/contact/

sjjoppy
door sjjoppy - May 9, 2016 om 08:54
7187 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Timity,
men is er natuurlijk vanuit gegaan dat u de schoenen zo gauw mogelijk zou ophalen, tenzij u kenbaar hebt gemaakt dat het na uw vakantie zou gebeuren dan waren ze misschien die tijd apart gezet. Ophalen wanneer het u uitkomt zie ik als dezelfde dag of de dag daarop. Waarschijnlijk wordt er 1x per week opgeruimd.

zoekster1
door zoekster1 - May 9, 2016 om 10:20
1583 Antwoorden / 3 Vragen

De sportschool heeft uw schoenen bewust in bewaring genomen en werd daardoor zaakwaarnemer. Een zaakwaarnemer is verplicht om als een 'goed huisvader' voor uw spullen te zorgen, met daarbij een redelijke termijn waarbinnen u het had moeten ophalen. Een dag is echt te weinig, dat is geen redelijke termijn.

U kunt de sportschool aansprakelijk stellen voor het verloren laten gaan van de schoenen. Dit is geen diefstal of iets waar de sportschool geen vat op had, maar deze heeft willens en wetens de goederen verloren laten gaan. Waarbij deze ook nog eens heeft gezegd dat u ze kon ophalen wanneer het uitkomt. Nu is dat wel een zeer losse uitspraak, maar daar mag je meer van verwachten dan 1 week.

getty
door getty - May 9, 2016 om 11:12
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Hoelang heeft er tussen gezeten? Dus vanaf laten liggen tot ophalen?

zoekster1
door zoekster1 - May 9, 2016 om 11:17
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Staat in vraagstelling

Ik ging vorige week sporten bij de sportschool als ''oefendagje'

sjjoppy
door sjjoppy May 9, 2016 om 12:58
7187 Antwoorden / 3 Vragen

En daarbij opgeteld de vakantietijd.

karelstromph
door karelstromph - May 9, 2016 om 12:23
95 Antwoorden / 5 Vragen

Het is een beetje logisch: je bent voor vele dagen met vakantie gegaan en daarmee kenbaar gemaakt dat je je schoenen niet meer komt ophalen. Het is dan onredelijk om ze verwijt te maken. Ik denk niert dat je enig recht hebt verhaal te maken. Succes, Karel

mo
door mof - May 9, 2016 om 12:35
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, dat kunt u.
Vergeten voorwerpen zijn gevonden voorwerpen. Daarvoor geldt dat de vinder ze hetzij moet afleveren bij bureau gevonden voorwerpen danwel
melding daarvan maken en ze zelf bewaren.
Gevonden voorwerpen worden nooit eigendom van de vinder. Het eerste jaar mag je ze alleen bewaren. Na 1 jaar krijg je het vrucht gebruik.

Dat wil zeggen, stel je vindt 100 EUR. Je meldt dat netjes. Dan mag je de 100 EUR op de bank zetten. meldt de eigenaar zich binnen een jaar dan ben je verplicht de 100 EUR incl rente (dat is dus het vruchtgebruik) terug te geven. Na 1 jaar mag je de rente houden die je vangt maar moet je nog steeds het
bedrag teruggeven als de eigenaar zich meldt.

OK, voor jou sportschoenen betekent dit in concreto: als er geen afspraken zijn gemaakt met een deadline wanneer je ze kunt afhalen dan blijf je eigenaar van de sportschoenen en heb je recht op teruggave van de schoenen als je jezelf meldt als eigenaar. Hebben ze echter wel een afspraak gemaakt, dan heb je pech. Ook als jij bijv een brief te laat, of niet hebt ontvangen omdat je op vakantie was. Heikel punt is en blijft: als jij die sportschoenen zo belangrijk vond waarom dan toch op vakantie? Of waarom laat je ze niet door een ander afhalen?

En misscien het belangrijkste: waarom heb je geen afspraken met de sportschool gemaakt?

@H
door @HENK@ May 9, 2016 om 12:39
159 Antwoorden / 1 Vragen

welke rente ???   ;-)

audb
door audb May 10, 2016 om 10:29
1668 Antwoorden / 5 Vragen

En hier bega je een fout, na melding bij de politie mag je die 100 euro op je spaar rekening zetten en die 0,00001% rente die je krijgt behouden.

Maar na een jaar en 1 dag mag je gewoon die 100 euro in je zak steken dan vervalt het recht van de persoon die het verloren is.

Wel is het echter de vraag of de persoon die het verloren heeft ook daadwerkelijk kan aantonen dat het zijn of haar 100 euro is maar het was dan ook maar als voorbeeld bedoeld.

ma
door martin507 - May 9, 2016 om 15:33
4 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou ook uitgaan van het gevonden voorwerpen verhaal van MOF. Een andere procedure zou in de voorwaarden moeten staan. Laat je echter niet afschrikken door beperkende voorwaarden, veel voorwaarden zijn niet rechtsgeldig als je er mee bij de rechter komt. De wet gaat immers altijd voor de voorwaarden die een bedrijf opsteld. Ze dienen mijns inziens slechts als afschrikmiddel.

audb
door audb - May 10, 2016 om 10:49
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Het probleem gaat worden van wie eist bewijst.
Je hebt alleen telefonische contact gehad met deze sportschool maar nu komt het er op neer dat je dat door een getuige(n) moet kunnen bevestigen.

Maar het beste kan je contact opnemen met het juridiche loket www.hetjl.nl of maar dat kost wel geld naar https://www.jurofoon.nl/

Maar even een vraagje, was je bekend met de "Algemene voorwaarden" voor je ging sporten?

Overigens staat er geen "Algemene voorwaarden" op hun website maar "voorwaarden" en dat is afwijkend van wat er zou moeten staan.

"Voorwaarden"

je
door jery - May 10, 2016 om 21:03
4 Antwoorden / Vragen

Was je al lid... dan maak je een kans zo niet denk ik dat het helaas pindakaas is. en waarom heb je het niet aangegeven dat het langer gaat duren dan hadden ze er vast een briefje met datum en tel. nummer bij gedaan. ophalen als het uitkomt betekend in alle openingstijden en dat u daar geen speciale persoon voor nodig hebt omdat ze bijvoorbeeld in een kast worden gezet.
Ik werk in een winkel en wij ruimen na een  maand alle gevonden voorwerpen op dus elke week gaat er iets weg....

gerbera
door gerbera - May 10, 2016 om 22:20
7364 Antwoorden / 14 Vragen

U heeft recht op een vergoeding. Klik op de link en zie wat het Burgelijk Wetboek daar over schrijft. Verder staat er in hun voorwaarde; tenzij Kenamju hierbij opzet of grove schuld te verwijten is. En dat laatste is hen in dit geval aan te rekenen, ze hebben de schoenen weggegooid. https://www.verlorenofgevonden.nl/wat-zegt-het-wetboek

ha
door halex May 10, 2016 om 23:29
1374 Antwoorden / 4 Vragen

TS heeft zijn schoenen niet verloren, maar achtergelaten in een ruimte die eigendom is van de sportschool. De sportschooleigenaar kan met hetzelfde gemak art 3:109 BW citeren.

gerbera
door gerbera May 11, 2016 om 16:23
7364 Antwoorden / 14 Vragen

@halex, ik weet dat lezen voor sommige moeilijk blijkt te zijn. Er staat nergens dat de Ts de schoenen is verloren maar lees het bericht nog eens goed. De sportschool heeft de schoenen in beheer genomen,(zouden ze dus bewaren) wat aan de TS is medegedeeld en deze vervolgens weggegooid. Dat noem ik dat hen grove schuld is te verwijten. Ik heb zo mijn twijfel aan het zgn wegooien. Nieuwe schoenen gooi je niet zo maar weg.

ha
door halex May 11, 2016 om 20:52
1374 Antwoorden / 4 Vragen

@Gerbera, ik had u graag een +1 gegeven voor uw zelfkennis. U weet dat het niet gaat om een verloren voorwerp, maar toch linkt u door naar informatie die gaat over verloren voorwerpen. Dat verwonderd mij. Daarbij suggereert u nu zelfs dat er sprake zou zijn van een overeenkomst tot bewaarneming. En tot slot beschuldigd u de sportschool er van de schoenen van TS ter eigen gewin verkocht te hebben. U hebt veel fantasie. Maar geen gelijk.
TS laat zijn schoenen achter, belt nog wel, maar neemt geen enkele moeite om ze zsm op te halen. Sterker nog, TS gaat eerst fijn op vakantie. De sportschool mag er dan best van uitgaan dat TS zijn eigendomsrecht heeft prijsgegeven.

gerbera
door gerbera May 12, 2016 om 12:04
7364 Antwoorden / 14 Vragen

@halex, ik schreef al lezen is moeilijk.  Als u de moeite neemt de link te lezen zal u zien wat de rechten en plichten zijn van de "vinder" in dit geval de sportschool. Zoals de TS schrijft hadden ze de schoenen gevonden en in bewaring genomen.(dat schrijft de TS toch duidelijk) Daar staat een termijn voor alvorens deze eigendom van de sportschool worden. Pas dan kunnen ze er mee doen wat ze zelf willen. U kent de reden niet waarom de TS eerst met vakantie is gegaan en dat doet hier ook niet ter zaken. Verder beschuldig ik niemand maar heb zo mijn vraagtekens. En die zelfkennis ?

Peter172
door Peter172 - May 11, 2016 om 16:29
6 Antwoorden / 1 Vragen

Eventjes kijken wat de voorwaarden zijn. Ik heb dit ook een keer meegemaakt en kon helaas naar mn spullen fluiten.